پیکسل یا فاطمه معصومه علیهاالسلام

پیکسل با طرح یا فاطمه المعصومه علیهاالسلام، جنس پیکسل دو طرف فلزی و در سایز 44 و 58 میلیمتر چاپ می‌شود. این نمونه به راحتی با دستمال نم دار تمیز شده و قابل شستشو می‌باشد. این دایرۀ کوچک را می‌توانید با سنجاقی که پشت خود دارد، به هر آنجایی که بخواهید (کوله پشتی، کیف، لباس و ...) وصل کنید. در ضمن شما می‌توانید برای طرح دلخواه خود با ما تماس حاصل فرمایید.

جزییات بیشتر

2,500 تومان

- +

3067399

ساخت ایران

تاکنون هیچ نظر و امتیازی برای این محصول ثبت نگردیده است
با زبان فارسی
مشاوره خرید
5 امتیاز با خرید این کالا

مقدار تخفیف

تعدادقیمتسود شما از این خرید
25 2,300 تومان بیش از 5,000 تومان
50 2,000 تومان بیش از 25,000 تومان
100 1,800 تومان بیش از 70,000 تومان
500 1,500 تومان بیش از 500,000 تومان
1000 1,200 تومان بیش از 1,300,000 تومان
 
بررسی تخصصی

فاطمه مشهور به حضرت معصومه علیهاالسلام، دختر امام کاظم و خواهر امام رضا علیهماالسلام است. او که برای دیدار با امام رضا علیه‌السلام به ایران مسافرت کرد، در راه بیمار شد و در قم درگذشت و در همان‌جا دفن گردید. در منابع تاریخی اطلاعات زیادی دربارۀ زندگی‌نامۀ حضرت معصومه علیهاالسلام از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است.

شیعیان فاطمه معصومه علیهاالسلام را بسیار بزرگ می‌دارند، برای زیارت او اهمیت قائل‌اند و روایاتی دربارۀ او نقل می‌کنند که از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت پاداش زیارت او دانسته شده است. همچنین می‌گویند پس از حضرت زهرا علیهاالسلام او تنها زنی است که از امامان برای او زیارتنامه روایت شده است و مرقد ایشان در قم واقع شده است.

تاریخ تولد و وفات

در منابع قدیمی شیعه، تاریخ‌های ولادت و وفات فاطمه معصومه علیهاالسلام بیان نشده است. به‌گفتۀ رضا استادی، نخستین کتابی که در آن تاریخی ذکر شده است، نورالآفاق نوشتۀ جواد شاه‌عبدالعظیمی است که در سال ۱۳۴۴ق منتشر شد. در این کتاب تاریخ ولادت حضرت معصومه علیهاالسلام ۱ذی‌القعده ۱۷۳ق و تاریخ وفات او ۱۰ربیع‌الثانی ۲۰۱ق ذکر شده و از آن کتاب به دیگر کتاب‎ها راه‌ یافته است.از این‌رو در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز اول ذی‌القعده به عنوان روز دختران نامگذاری شده است.

نسب حضرت معصومه علیهاالسلام

* نام حضرت معصومه علیهاالسلام «فاطمه کبری» بود؛ زیرا حضرت کاظم علیه‌السلام سه دختر به نام فاطمه داشتند و حضرت معصومه علیهاالسلام بزرگ‌تر از آنها بود.

* مادر آن حضرت بانوی بزرگواری به نام «نجمه» خاتون بود.

* لقب «معصومه» را امام رضا علیه‌السلام بر ایشان نهاد.

* در شرافت نسب حضرت معصومه علیهاالسلام همین بس که ایشان دختر امام، خواهر امام و عمه امام هستند و همگی این ائمه به علاوه امام باقر و امام صادق علیهماالسلام در جلالت شأن ایشان روایت دارند. آن حضرت از معدود امام زادگانی است که پنج معصوم در عظمت شأن او سخن گفته‌اند.

درست است که روایات متعدّد و فراوانی در شأن شهر قم و اهالی آن وارد شده، ولی به طور مسلّم اهمیت و مقام حضرت معصومه علیهاالسلام به این جهت نیست که در قم مدفون گردیده‌اند؛ بلکه در میان فضایلی که قم داشت مهم‌ترین فضیلت این است که حضرت معصومه علیهاالسلام را در خود جای داد.

* با توجه به اینکه حضرت معصومه علیهاالسلام در سال 201 ق رحلت کردند، عمر شریف حضرت حدود 28 سال بود.

* در میان حدود 37 فرزند امام کاظم علیه‌السلام فقط امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه علیهاالسلام از یک مادر، آن هم بانوی بزرگواری چون نجمه خاتون متولد شدند.

* امام رضا علیه‌السلام 25 سال بزرگ‌تر از حضرت معصومه علیهاالسلام بودند؛ زیرا آن حضرت در سال 148 ق به دنیا آمدند و حضرت معصومه علیهاالسلام در سال 173 ق.

* حضرت معصومه علیهاالسلام 21 سال تحت سرپرستی امام رضا علیه‌السلام بودند؛ زیرا امام کاظم علیه‌السلام در سال 179 ق به دستور هارون زندانی گشت و حضرت معصومه علیهاالسلام در آن زمان 6 ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا علیه‌السلام (سال 200 ق) تحت کفالت حضرت بودند.

لقب‌ها

معصومه و کریمۀ اهل بیت لقب‌های مشهور فاطمه دختر امام کاظم علیه‌السلام هستند. گفته‌اند «معصومه» از روایتی منتسب به امام رضا علیه‌السلام گرفته شده است.در این روایت که در زادالمعاد نوشتۀ محمدباقر مجلسی آمده است، امام رضا علیه‌السلام از او با نام معصومه یاد کرده است.

فاطمه معصومه علیهاالسلام را امروزه «کریمۀ اهل بیت» هم می‌خوانند. می‌گویند این لقب به خوابی مستند است که سید محمود مرعشی نجفی، پدر آیت‌الله مرعشی نجفی دیده و در آن یکی از ائمه علیهم‌السلام حضرت معصومه علیهاالسلام را کریمۀ اهل‌بیت خوانده است. (مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ص۴۱ و ۴۲)

چرا حضرت معصومه علیهاالسلام ازدواج نکرده است؟

مشهور است که حضرت معصومه علیهاالسلام هرگز ازدواج نکرده و دلایلی هم برای ازدواج‌نکردن وی ذکر شده است؛ ازجمله گفته‌اند: او به جهت آن ازدواج نکرد که همتایی برایش پیدا نشد. همچنین یعقوبی نوشته است: امام کاظم علیه‌السلام وصیت کرده بود که هیچ‌یک از دخترانش ازدواج نکنند؛ اما به این سخن اشکال کرده‌اند که چنین سفارشی در وصیت‌نامه‌ای که کلینی در کافی از امام کاظم علیه‌السلام نقل کرده، نیامده است.

در این صورت این سؤال پیش می‌آید که چطور ازدواج نکردند با اینکه سنت ازدواج، مستحب مؤکد اسلامی است و رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده: «در اسلام و در پیشگاه خدا بنایی برپا نشده که محبوب‌تر و عزیزتر از بنای ازدواج باشد.»

باز فرموده: «ازدواج سنت و برنامه من است، پس کسی که از سنت من دوری کند از من نیست.»

در عصر امام باقر علیه‌السلام بانویی به خاطر ریاضت و کسب فضیلت، ازدواج نمی‌کرد، امام باقر علیه‌السلام به او فرمود: «اگر در ترک ازدواج فضیلتی به دست می‌آمد، حضرت فاطمه علیهاالسلام سزاوارتر از تو بود که به خاطر کسب فضایل اخلاقی ازدواج نکند؛ زیرا هیچ بانویی در کسب کمالات از فاطمه علیهاالسلام پیشی نگرفته است.»

پاسخ:

در پاسخ به این سؤال دو مطلب گفته شده که هر کدام یا یکی از آنها دلیل شایسته‌ای است که موجب ترک ازدواج حضرت معصومه علیهاالسلام شده است:

1ـ دختران امام کاظم علیه‌السلام به ویژه حضرت معصومه علیهاالسلام در سطحی از کمالات بودند که برای خود کفو و همسر مناسبی نیافتند تا با او ازدواج کنند، امام کاظم علیه‌السلام به آنها سفارش کرده بود که با رأی و مشورت برادرشان امام رضا علیه‌السلام ازدواج کنند. این سفارش و قرائن دیگر بیانگر این است که باید برای آنها همسر مناسبی باشد. با توجه به اینکه در مورد حضرت زهرا علیهاالسلام اگر نمی‌آفرید علی علیه‌السلام را در سراسر زمین از حضرت آدم گرفته تا هر انسانی بعد از او، همسر و همتای مناسبی برای فاطمه علیهاالسلام پیدا نمی‌شد.

2ـ ترس و وحشت حکومت پر از خفقان و اختناق هارون به گونه‌ای بود که کسی جرأت نمی‌کرد با دختران امام کاظم علیه‌السلام ازدواج نماید و داماد آن حضرت شود؛ زیرا دامادی آن حضرت از نظر دستگاه طاغوتی هارون موجب خطر شدید برای آن داماد می‌شد، به این ترتیب حضرت معصومه علیهاالسلام و بعضی از خواهرانش از ازدواج صرف نظر کردند. در ضمن نباید این مطلب را از نظر دور داشت که امام کاظم علیه‎السلام در زندان به سر می‌برد و اطلاع امام رضا علیه‌السلام از آینده (در مورد شهادت پدر و هجرت اجباری او به خراسان) شاید دلیل دیگری برای ترک ازدواج حضرت معصومه علیهاالسلام باشد و این نیز از مصائب و رنج‌های روزگار نسبت به خاندان نبوت است که ستمگران کینه توز با ایجاد شرایط نامساعد آنها را از مواهب زندگی محروم ساختند.

هجرت عظیم حضرت معصومه علیهاالسلام از حجاز به ایران، ورود به قم و درگذشت

بر پایۀ کتاب تاریخ قم، حضرت معصومه علیهاالسلام در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش امام رضا علیه‌السلام از مدینه راهی ایران شد که در آن زمان ولی‌عهد مأمون خلیفۀ عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما در میان راه بیمار شد و درگذشت. به باور سید جعفر مرتضی عاملی، حضرت معصومه علیهاالسلام در ساوه مسموم و شهید شده است. (عاملی، حیاة السیاسیة للامام رضا(ع)، ج۱، ص۴۲۸)

درخصوص علت رفتن او به قم دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه بیمار شد و از همراهانش خواست او را به قم ببرند. بنابر گزارش دوم که نویسندۀ تاریخ قم آن را درست‌تر دانسته، خود قمی‌ها از او خواستند به قم برود.

حضرت معصومه در قم، در خانۀ شخصی به نام موسی بن خزرج اشعری ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت. جنازۀ او را در قبرستانی به نام بابلان (حرم کنونی) دفن کردند. (قمی، تاریخ قم، ص۲۱۳)

در مورد سفر آن حضرت از ساوه به قم مطالب مختلفی گفته شده است، ولی در این باره بهترین و اصیل‌ترین مدارک، تاریخ قدیم قم است که در قرن چهارم نگاشته شده و مرحوم علامه مجلسی و محدث قمی و بزرگان از علما به آن اعتماد می‌کنند، آنچه که حسن بن محمد نویسندۀ تاریخ قدیم قم به گفتۀ علامه مجلسی در بحارالانوار و محدث قمی در سفینه البحار در این باره نظر می‎دهد، چنین است:

امام رضا علیه‌السلام به دعوت مأمون در سال 200 هجری از مدینه به خراسان آمد، حضرت معصومه علیهاالسلام در سال 201 برای دیدار برادر از مدینه رهسپار خراسان شد (ناگفته پیداست که در این سفر دور، گروهی از برادران و خدمتکاران به همراه حضرت معصومه علیهاالسلام بوده‌اند) وقتی که به ساوه رسیدند، حضرت معصومه علیهاالسلام بیمار شد، پرسید از این مکان تا قم چقدر راه است؟ عرض کردند: ده فرسخ، به خدمتکار دستور داده که به جانب قم رهسپار گردند، به این ترتیب به قم آمد و به منزل موسی بن خزرج بن سعد اشعری که از اصحاب امام رضا علیه‌السلام بود، وارد شد.

روایت صحیح‌تر این است که: چون خبر ورود آن بانوی با عظمت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به آل سعد رسید، همگی به اتفاق به استقبال او رفتند تا او را به قم دعوت کنند، در میان آنها موسی بن خزرج به کاروان حضرت معصومه علیهاالسلام رسید، زمام شتر آن حضرت را گرفته و به طرف قم آمد و در منزل خود با کمال افتخار از آن بانو پذیرایی کرد، ولی پس از 16 یا 17 روز آن بانوی ارجمند، رخت از جهان بربست و پسران سعد را در سوگ خود نشانید.

آری، خاطر حضرت معصومه علیهاالسلام خیلی آزرده بود، آرزوی دیدار پدر و برادر در دلش ماند و با دنیایی از‎غم و اندوه با این جهان وداع گفت.

در این چند روزی که حضرت معصومه علیهاالسلام در قم بود، از فراق برادر می‌گریست و محزون و غمگین بود، در سرای موسی بن خزرج عبادتگاهی داشت که هنوز باقی است و هم اکنون آن مکان شریف با بنایی مجلل و جالب مشخص است، دارای حجره‌هایی است که در آن طلاب علوم دینی هستند و در جنب آن مسجد باشکوهی ساخته‌اند که اینک آنجا به نام مدرسۀ ستیه (175) در محلۀ میدان میر قم معروف است.

تاریخ رحلت

در روز 10 یا 12 ربیع الثانی سال 201 رحلت کردند و امام رضا علیه‌السلام در سال 203 شهید شدند (دو سال بعد از حضرت معصومه علیهاالسلام)، آن زمانی که دختران هارون الرشید از لباس‌های زربافت استفاده می‌کردند و در ناز و نعمت بودند و پدر حضرت معصومه علیهاالسلام در سیاه چال در زندان بود و دخترانش چادر به تعداد برای نماز اول وقت نداشتند و نوبتی نماز می‌خواندند.

جایگاه نزد شیعیان

علمای شیعه جایگاه والایی برای فاطمه معصومه علیهاالسلام قائل‌اند و روایاتی درخصوص منزلت او و اهمیت زیارتش نقل می‌کنند. علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار، ج۹۹، ص۲۶۷به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام پرداخته که طبق آن، شیعیان با شفاعت حضرت معصومه علیهاالسلام به بهشت وارد می‌شوند. در فرازی از زیارتنامۀ فاطمه معصومه علیهاالسلام هم از وی درخواست شفاعت شده است.

شوشتری در تواریخ النبی و الآل، ص۶۵ نوشته است: در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم علیه‎السلام پس از امام رضا علیه‌السلام کسی هم‌پای معصومه علیهاالسلام نیست. شیخ عباس قمی در منتهی‌الآمال، ج۲، ص۳۷۸ معصومه علیهاالسلام را برترینِ دختران موسی بن جعفر علیه‌السلام دانسته است.

بر پایۀ روایاتی که از امام صادق، امام کاظم و امام جواد علیهم‌السلام نقل شده است، بهشت پاداش کسی است که فاطمه دختر امام كاظم علیه‌السلام را زیارت کند. البته در برخی روایات، پاداش‌ بهشت برای کسی دانسته شده که او را با معرفت و شناخت زیارت کند. (بحارالانوار، ج ۹۹، ص265-268)

زیارتنامه

علامه مجلسی در کتاب‌های زادالمعاد، بحارالانوار و تحفةالزائر، زیارتنامه‌ای به نقل از امام رضا علیه‌السلام برای فاطمه معصومه علیهاالسلام آورده است. البته او در تحفة الزائرپس از ذکر زیارتنامه، احتمال داده است که متن آن ادامۀ حدیث امام رضا علیه‌السلام نباشد و علما آن را افزوده باشند. گفته‌اند حضرت زهرا و حضرت معصومه علیهماالسلام تنها زنانی هستند که زیارتنامۀ مأثور (زیارت‌نامه‌ای که سند آن به معصوممی‌رسد) دارند. (مهدی‌پور، کریمه اهل بیت(س)، ص۱۲۶)

طبق زیارتنامۀ ذکر شده از امام رضا علیه‌السلام، زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام زیارت همۀ انبیای اولوالعزم (آدم، نوح، موسی، عیسی و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله) و زیارت همۀ چهارده معصوم علیهم‌السلام است؛ یعنی در آن همۀ این بزرگان زیارت می‌شوند و جالب اینکه چهارده معصوم به صورت مخاطب حاضر در حرم حضرت معصومه علیهاالسلام زیارت می‌شوند؛ «السلام علیک؛ سلام بر تو ای...» گویا که همگی در این حرم حضور دارند و حرم حضرت معصومه علیهاالسلام حرم اهل بیت علیهم‌السلام است.

فضیلت زیارت

یکی از مهم‌ترین امتیازها و فضیلت‌های معنوی حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام، تأکید و تشویق سه امام معصوم علیهم‌السلام به زیارت ایشان است. وصف مستقیم ائمه دربارۀ آن حضرت از این جهت حائز اهمیت است که در میان امام‌زادگان و فرزندان ائمه، فقط به زیارت این بانوی گرامی سفارش شده است. در احادیث معتبری پاداش زیارت آن حضرت، بهشت بیان شده که مهم‌ترین اجر و پاداش برای عملی نیک است.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «من زارها وجبت له الجنة»؛ کسی‌که او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد.»

امام رضاعلیه‌السلام بارها فرموده‌اند: «من زارها عارفاً بحقها فلهالجنة»؛کسی‌که او را زیارت کند، در حالی که حق او را بشناسد، بهشت برای او است.»

«ان زیارتها تعدل‌الجنة»؛همانا زیارت او، برابر کسب بهشت است.

امام جواد علیه‌السلام نیز فرمودند: «من زار قبر عمتی بقم فلهالجنة»؛ کسی‌که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای او است.»

( بحار‌الانوار، ج48، ص‌316 و 317 و ج99، ص 266 و‌267) 

آستانه مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام

بر مدفن فاطمه معصومه علیهاالسلام در قم، ابتدا سایبان و سپس قُبّه‌ای بنا کردند. این مدفن به‌تدریج به‌اندازه‌ای گسترش یافت که امروزه بعد از آستان قدس رضوی، باشکوه‌ترین و مشهورترین آرامگاه ایران است. آستانه فاطمه معصومه علیهاالسلام از حرم حضرت معصومه علیهاالسلام، ساختمان‌ها، موقوفات و تشکیلات اداری وابسته به آن تشکیل شده است که بیشترشان در شهر قم قرار گرفته‌اند. (سجادی، آستانه حضرت معصومه (س)، ص۳۵۸ و 359)

امامزادگان حرم حضرت معصومه علیهاالسلام

قبر شریف حضرت معصومه علیهاالسلام در زیر ضریح فعلی داخل یک سرداب (زیرزمین) واقع شده و در آن سرداب بعد از حضرت معصومه علیهاالسلام بانوان جلیل القدر دیگری در جوار حضرت دفن شده‌اند که عبارتند از:

الف) زینب دختر امام جواد علیه‌السلام؛ ب) امّ محمد نوۀ امام جواد (دختر موسی بن جواد علیه‌السلام)؛ ج) میمونه نوۀ امام جواد (دختر موسی بن جواد علیه‌السلام)؛ د) بُرَیهیه نوۀ امام جواد (دختر موسی بن جواد علیه‌السلام)؛ ه) امّ اسحاق کنیز محمد بن موسی نوۀ امام جواد علیه‌السلام؛ و) ام حبیب کنیز یکی از نوادگان امام جواد علیه‌السلام (پسر نوۀ امام جواد؛ محمد بن احمد بن موسی الجواد).

پس مناسب است در زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام آن مخدرات و بانوان بزرگ نیز این‌گونه زیارت شوند؛ «السلام علیکنّ یا بناتَ رسول اللَّه» یا بگوییم: «السلام علی رسول اللَّه و علی ذریة رسول اللَّه.»

امامزادگان دیگری که تا سال 385 ق در مقبره حضرت معصومه علیهاالسلام خارج سرداب دفن شده‌اند چندین نفر هستند: الف. امامزاده حسین نواده پنجم امام صادق علیه‌السلام؛ ب. امامزاده حمزه از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام؛ ج. امامزاد ابوجعفر از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام؛ د. امامزاده ابوالقاسم از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام؛ ه. امامزاده علی بن حمزه از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام؛ و. امامزاده ابوعلی از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام؛ ز. امامزاده ابوجعفر ثانی؛ ح. امامزاده ابومحمد از نوادگان امام سجاد علیه‌السلام؛ و ط. امامزاده ابوعلی ثانی.

حضرت معصومه علیهاالسلام در کلام معصومین علیهم‌السلام

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «آگاه باشید برای خدا حرمی است و آن مکه است، برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است، برای امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام حرمی است و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است. بدانید که بهشت دارای 8 در است که سه در آن از قم گشوده می‌شود. (بحارالانوار، ج 60، ص 228)

علامه مجلسی نقل می‌کند ما از اهل ری خدمت حضرت صادق علیه‌السلام رسیدیم گفتیم ما اهل ری هستیم، فرمود مرحبا به برادران ما از از اهالی قم. گفتیم ما از اهالی ری هستیم! باز حضرت فرمود مرحبا به برادران ما از اهل قم.

آنگاه فرمود: «برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمؤمنین علیه‌السلام حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن شهر قم است. (بحارالانوار، ج 60، ص 216 و ج 48، ص 317)

امام رضا علیه‌السلام دربارۀ زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام فرموده: «من زار المعصومةَ بقُم کمَن زارَنی»؛ کسی که مرقد حضرت معصومه علیهاالسلام را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.

فِداها ابوها

امام کاظم علیه‌السلام به مسافرت رفته بودند، جمعی از شیعیان حضرت برای پرسش چند سؤال به خانه ایشان در مدینه آمدند، آن حضرت نبود. سؤال‌ها را در کاغذی نوشتند به اهل خانه دادند. فردا برای خداحافظی آمدند، دیدند حضرت معصومه علیهاالسلام که حدود 5- 6 سال داشت، جواب همه را نوشته به آنها داد. در مسیر به امام برخورد کردند، امام وقتی جواب‌ها را دیدند سه بار فرمودند: «فِداها ابوها!!!»

سعادت و کمال حقیقی جز با گذر از تنگناهای نفسانیات و رسیدن به قلۀ بلند معنویت امکان‌پذیر نیست و حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام این راه را با سربلندی طی کردند. القاب این بانوی گران‌قدر عبارت است از: معصومه، کریمه اهل‌بیت، طاهره، حمیده، بره، رشیده، تقیه، رضیه و مرضیه. همۀ این القاب بر اثر سلوک و مقام والای معنوی به ایشان نسبت داده شده است. (انوار‌المشعشعین، حمد ‌بن علی بن حسین نائینی اردستانی، ج1، ص494)

حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام علاوه بر شرافت خانوادگی و ذاتی در عرصه‌های ایمان و عمل نیز ممتاز و سرآمد بودند. آن حضرت از معنویت وصف‌ناپذیری بهره داشتند و جان پاکشان به دانش و بینش و ایمان و اخلاص چنان آراسته بود که مقام معنوی ایشان چه در زمان حیات و چه پس از آن، در میان اهل‌بیت شناخته شده بود. با بررسی روایاتی که دربارۀ حضرت رسیده، به خوبی می‌توان به جایگاه معنوی ایشان پی برد.

عبادت

براساس آیۀ 56 سورۀ مبارکۀ ذاریات، هدف از آفرینش انسان «عبادت و بندگی خداوند» بیان شده است.

انسان‌های کامل و کسانی‌که این هدف را به درستی شناخته‌اند، در راه عبادت و تقرب به درگاه الهی می‌کوشند و بهترین لحظات زندگی را زمان عبادت و راز و نیاز به درگاه خداوند متعال می‌دانند.

دربارۀ چگونگی عبادت‌های حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام اطلاع چندانی در دست نیست، اما عبادت و راز و نیازهای حضرت در مدت اقامت در قم، به گونه‌ای بود که عبادتگاه آن حضرت را «بیت‌النور» نامیدند و باقی ماندن این مکان از سال 201 هجری تا امروز، گواه نورانیت و صفای ممتاز آن حضرت در ارتباط با خداست.

عصمت

یکی از مهم‌ترین مراتب معنوی که حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به آن دست یافتند، مقام «عصمت» بود، تا آنجا که یکی از القاب ایشان به این ویژگی‌ اختصاص یافت و عموم محققان و محدثان از آن حضرت به نام «معصومه» یاد کرده‌اند.

 اصل مقام «عصمت» به پیامبران، امامان و فرشتگان تعلق دارد و آنان از هر گناه و خطای عمدی و سهوی به دور هستند. بالاترین نوع عصمت به پیامبر، امامان و حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام تعلق دارد و در مراتب بعدی، سایر اولیای الهی قرار دارند. بزرگانی مانند: حضرت زینب، حضرت ابوالفضل و حضرت فاطمه معصومه علیهم‌السلام در این مرتبه قرار می‌گیرند.

کریمۀ اهل‌بیت علیهاالسلام نمونۀ کامل زهد، تقوا، عفاف، عبادت و نهایت ارادت و معرفت در حق امام زمان خویش بودند و در معنویت به چنان جایگاهی رسیدند که امام رضا علیه‌السلام لقب «معصومه» را به ایشان عطا کردند.

این بانوی گرامی در زمان حیات به «فاطمه کبری» مشهور بودند و سخن فوق پس از رحلت، اشاره به مقام عصمت آن ‌حضرت دارد. صفات و مضامین عالی که در «زیارت نامه» ایشان وجود دارد، همگی از مقام والای معنوی حضرت خبر می‌دهد. همچنین یکی دیگر از قراینی که بیانگر مقام عصمت حضرت معصومه علیهاالسلام است، حضور دو فرد نقاب‌دار است که پیکر آن حضرت را به خاک سپردند. از آنجا که بنا بر باور شیعه، «معصوم» را باید «معصوم» دفن کند، بسیاری از بزرگان شیعه معتقد هستند که با توجه به مقام والای آن حضرت و معصومه بودن ایشان، به احتمال قوی آن دو نفر از معصومین عصر و محارم آن حضرت، امام رضا و امام جواد علیهما‌السلام بوده‌اند.

شفاعت

مسئلۀ اعتقاد به شفاعت انبیاء، ائمه و بزرگان دین در میان شیعیان از جایگاه مهمی برخوردار است. براساس آیات و روایات، کسانی که به مراتب عالی انسانیت (قرب الهی) دست می‌یابند، در قیامت به مقام «شفاعت» می‌رسند و می‌توانند افراد را با شرایط خاصی شفاعت کنند. انبیاء و ائمۀ معصوم علیهم‌السلام، امامزادگان، علما و شهدا هر کدام در حد مقام و درجۀ معنوی خویش، حق شفاعت دارند. البته بالاترین جایگاه شفاعت به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله تعلق دارد که در آیۀ 79 سورۀ اسراء از آن به «مقام محمود» تعبیر شده است.

حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام از جمله شخصیت‌هایی هستند که به شفیع بودنشان در روایات و آثار دینی تصریح شده است و مقام شفاعت یکی دیگر از فضایلی است که آن حضرت به آن دست یافتند؛ چنان‌که در بحار‌الانوار، ج57، ص‌216 آمده است که امام صادق علیه‌السلام دربارۀ ایشان فرمودند: «شیعیان من همگی به برکت شفاعت او داخل بهشت خواهند گردید» و این روایت، گسترۀ عظیم شفاعت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام را نشان می‌دهد.

در کتب روایی احادیث فراوانی وجود دارد که ثواب زیارت این بانو را «بهشت» قرار داده‌اند و براساس آنها می‌توان گفت شفاعت این بانوی گران‌قدر برای زائران عارف خود، زمینۀ بهشتی‌شدن آنها را فراهم خواهد ساخت.

کرامات

انسان در اثر عبادت و بندگی خداوند می‌تواند به جایی برسد که واسطۀ فیض الهی و مظهر ارادۀ حق‌تعالی گردد. امام صادق علیه‌السلام در این‌باره می‌فرمایند: «بندگی خداوند، گوهری است که نهایت و باطن آن فرمانروایی بر موجودات است.» (مصباح‌الشریعه، ص‌7)

حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام نیز در پرتو جایگاه والای معنوی و مقامی که در نزد خدای متعال دارند، از موهبت عظیم عنایات الهی و الطاف ویژه پروردگار برخوردار گردیدند و بعد از وفات دارای «کرامات» شگفتی هستند. آن حضرت که راه بندگی و اطاعت از خداوند را خالصانه پیمودند، هم در زندگی پر برکت خویش و هم بعد از آن، منشأ کرامات و عنایاتی بودند که همچنان ادامه دارد.

این مطلب کاملاً تجربه شده است و قابل تردید نیست که توسل به خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام راه‌گشای انسان در سختی‌ها و حلال مشکلات در دشواری‌ها و سختی‌های زندگی است و توسل به حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام از راه‌های نجات و از وسایل برآورده شدن حاجات، نیل به مقاصد و رفع بلیات و مشکلات است. از دیرباز، آستان مقدس آن حضرت منشأ هزاران کرامت بوده است. کرامات فراوان این بانوی گرامی، منحصر به جنبه مادی و ظواهر زندگی نمی‌شود، بلکه آنان که به دنبال پیمودن راه کمال و نیل به مقامات معنوی و یا زلال علم‌اند نیز برای رسیدن به اهداف و مقصد خویش به آن حضرت متوسل می‌شوند.

کرامت‌های فراوانی از این‌گونه «توسلات» در تاریخ باقی مانده که برای نمونه می‌توان حکیم متأله ملاصدرا؛ فیلسوف بزرگ عصر صفویه را نام برد که هرگاه در مطالب علمی با مشکلات پیچیده‌ای روبه‌رو می‌شد، از روستای کهک قم به زیارت حضرت می‌آمد و با توسل به کریمۀ اهل بیت علیهم‌السلام، مشکلات علمی‌اش را حل می‌کرد. (فوائد‌الرضویه، ج 2، ص ‌618)

پیکسل چیست؟

پیکسل سوزنی در واقع نوعی بج سینه است. پیکسل در ایران به این نام مشهور است و در خارج از ایران به نام button یا همان دکمه آن را می‌شناسند. حتی دستگاهی که پیکسل به وسیلۀ آن تولید می‌شود را تحت عنوان پیکسل زن می‌شناسیم؛ این در حالی است که خارجی‌ها از آن تحت عنوان دکمه‌ساز یا button maker یاد می‌کنند.

فرق پیکسل و بج سینه را می‌توان در رنگی و چاپی بودن پیکسل دانست. تفاوت بج سینه و پیکسل را می‌توان در شکل و اندازه ثابت و محدود پیکسل دانست. هرچند که هر دوی اینها یعنی بج و پیکسل، هدف یکسانی دارند اما بج سینه از انعطاف بیشتری در تولید به شکل دلخواه مشتری برخوردار است. این را هم بگوییم که بج سینه دارای محدودیت‌هایی در چاپ رنگی می‌باشد و اصلاً با قابلیت چاپ پذیر بودن پیکسل قابل مقایسه نیست.

پیکسل‌ها عموماً به شکل پیکسل گرد یا پیکسل دایره‌ای شناخته شده هستند، اما پیکسل‌های مربعی و مستطیلی هم وجود دارند. پیکسل مستطیل و پیکسل مربع، هرگز به محبوبیت شکل رایج پیکسل دایره نیست.

پیکسل برای طیف سنی نوجوانان دارای محبوبیت خاصی می‌باشد؛ زیرا علاوه بر کاربست به عنوان جایگزین بج سینه از پیکسل روی کفش، آستین لباس و کوله‌پشتی نیز استفاده می‌کنند.

قیمت پیکسل ارزان است و همین ارزان بودن پیکسل سبب شده تا گاهی به عنوان پیکسل هواداری در لیست اقلام هواداری جای بگیرد. با نصب تصویر بازیگران و بازیکنان یا لوگوی تیم‌ها روی سینه، می‌توان تعلق خاطر به گروه یا فردی خاص را ابراز کرد.

اکثر افراد جامعه سعی در نمایش تفکرات خود دارند؛ مثلا لباس و پوششی را انتخاب می‌کنند که بیانگر تفکر، عقاید و علایق آنها است. این تفکرات و علایق را به شکل نماد، جمله و یا تصویری مفهومی در ظاهر خود به نمایش می‌گذارند.

برای نمایش علایق افراد در زمینه‌های مختلف می‌توان از پیکسل استفاده کرد. این محصول از در دسترس‌ترین و مناسب‌ترین ابزار برای بیان عقاید و علایق یک فرد است.

نمادهای چاپ شده روی پیکسل‌هامی‌تواند مفاهیم زیادی نظیر عشق، ترس، امید و ناامیدی و برندی خاص و حتی طرفداری از سبک یا شخصیت خاصی را نشان دهند. پیکسل باعث می‌شود تا شما بدون کوچک‌ترین کلمه‌ای علایق و عقاید خود را به دیگران معرفی کنید.

در دنیای کنونی نمادها نقش مهمی در انتقال تفکر افراد جامعه دارند. با استفاده از نمادها می‌توان فرهنگ‌ها و سبک زندگی‌های مختلف را به جامعه نشان داد. هر تفکری می‌تواند نمادهای خاص خودش را داشته باشد و با اشکال مختلف نشان داده شود. به طور کلی نمادها زبان جامعه امروز است؛ به طوری که همۀ برندهای برتر دنیا سعی در بولد کردن و به نمایش گذاشتن نمادهای خود هستند.

لوگوهای تبلیغاتی معرّف شرکت‌های بزرگ هستند. با اینکه پیکسل و بج سینه هر دو کاربرد مشابهی دارند اما بج سینه از انعطاف بیشتری در تولید به شکل دلخواه، برخوردار است. در حالی که قابلیت چاپ رنگی در پیکسل بسیار بهتر می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت در صورتی که می‌خواهید عکس مورد نظر خود (به خصوص عکس رنگی) را به عنوان شیئی تزئینی چاپ کنید، استفاده از پیکسل گزینه مناسب‌تری است.

شاید در نگاه اول کاربرد پیکسل به عنوان شیئی فقط تزیینی باشد، اما این تنها کاربرد آن محسوب نمی‌شود، به عنوان مثال شما می‌توانید از پیکسل برای تبلیغ برند یا لوگو، عقیده و... استفاده کنید یا طرفداری خود از شخص یا گروهی و... را نشان دهید؛ همچنین با استفاده از پیکسل مذهبی یا پیکسلی که متن اخلاقی یا آموزنده‌ای بر روی آن چاپ شده باشد، می‌توانید بدون سخن گفتن به امر به معروف و نهی از منکر بپردازید.

پیکسل از 4 جزء تشکیل می‌شود: 1- صفحۀ رویه که تصویر روی آن قرار می‌گیرد؛ 2- طرح چاپ شده که به اندازۀ ابعاد صفحۀ رویه است و به صورت دایره‌ای برش خورده است؛ 3- سلفون شفاف که بر روی تصویر قرار می‌گیرد؛ 4- قسمت پشتی دستگاه که مدل‌های مختلفی دارد (مدل سنجاقی برای زدن به لباس، کیف و هر چیزی که سوزن از آن رد شود؛ مدل آهنربایی یا مگنتی برای زدن روی تختۀ وایت برد؛ مدل جاکلیدی که دقیقاً به شکل یک جاکلیدی اما با طرح دلخواه و مناسب برای تبلیغات است).

تاریخچۀ پیکسل

شاید تا به حال به این فکر نکرده باشید که از چه تاریخی پیکسل‌ها اختراع شده‌اند. تا حالا کمتر جایی از گذشتۀ پیکسل‌ها حرفی زده است. اولین بار از پیکسل‌ها در زمان افتتاح اولین مراسم ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 1789 استفاده شده است. زمانی که طرفداران جورج واشنگتن برای اولین بار از پیکسل‌هایی با یک شعار طرفداری از جورج واشنگتن استفاده کردند. این پیکسل‌ها را به لبۀ کت و یا به عنوان آویز استفاده می‌کردند. اولین پیکسل‌های کمپینی نیز در مبارزات انتخاباتی با عکس‌های ساخته شده از آبراهام لینکلن در سال 1860 استفاده می‌شده است.

بنجامین اس.وایتهد نخستین نوآوری را در طراحی پیکسل در سال 1893 با قرار دادن یک ورق شفاف ساخته شده از سلولوئید بر روی یک عکس برای محافظت تصویر از خراش و سایش، اختراع کرد و همین آقای وایتهد به همراه جناب هاگ در تاریخ 21 جولای 1896 یک پین فلزی به پشت پیکسل گذاشتند. تغییرات جزیی دیگر نیز در سال‌های بعد به وسیلۀ افراد دیگر صورت گرفت.

اوایل تولیدات انبوه پیکسل‌ها در سال 1898 با چاپ شخصیت کارتونی محبوب The Yellow Kid به همراه یک عدد آدامس به کودکان عرضه می‌شد و به همین منوال در این قطعۀ به ظاهر کم اهمیت تغییراتی پیدا شد. این دایرۀ خاص به pinback buttonsمعروف است و ما فارسی زبان‌ها به آن پیکسل یا وصله یا دکمه می‌گوییم.

مواد خام پیکسل

دستگاه‌های ساخت پیکسل عموماً از کشور چین وارد ایران می‌شوند و تا به الان در ایران ساخته نشده‌اند. این دستگاه چاپ پیکسل یا به عبارت درست‌تر دستگاه پرس پیکسل کلاً دو نوع دارد: دستگاه پیکسل زن ریلی و دستگاه پیکسل زن چرخشی. منظور از چرخشی و یا ریلی مدل حرکت قالب‌ها روی دستگاه است. در دستگاه ریلی قالب به صورت ریلی حرکت می‌کند و در دستگاه‌های چرخشی قالب به صورت چرخشی حرکت می‌کند.

طبق تجربه حرکت قالب به صورت چرخشی کمی راحت‌تر و سریع‌تر است که باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. از طرف دیگر برخی دستگاه‌های چرخشی علاوه بر قالب دایره امکان نصب قالب‌های دیگر مانند مربع و مستطیل را نیز دارند.

اندازه‌ها و اشکال پیکسل

پیکسل سوزنی ابعاد و انواع مختلفی دارد؛ چه از نظر ظاهری که اندازه‌های کوچک و بزرگ و گاهی مربع و مستطیل دارد که البته مثل پیکسل دایره‌ای محبوب نیستند و چه از نظر محتوایی که از تصاویر فانتزی، نوستالژیک، مذهبی و تایپوگرافی تشکیل شده است! با وجود اینکه پیکسل‌ها کابرهای زیاد و مهم دارند، اما این محصول بسیار با صرفه بوده و همچنین در کمتر از چند دقیقه ساخته می‌شود.

تبلیغ بدون هزینه

از پیکسل برای اهداف تبلیغاتی مثل برندها، فروشگاه‌ها و فن پیج‌ها استفاده می‌شود. شرکت‌های تجاری، فرهنگی و هنری با اهدای پیکسل لوگوی خود به مراجعین و هواداران خود علاوه بر معرفی بهتر خود به مشتریان؛ به صورت غیر مستقیم مشتریان خود را مبلغ خود می‌کنند؛ زیرا هر مشتری با استفاده پیکسل و وصل کردن آن به لباس، کیف و کولۀ خود یک مبلغ بدون هزینه برای شرکت‌هاست!

کاربرد پیکسل سوزنی

این محصول برای کودکان بسیار جذاب است. تصور کنید که تصویر تمام شخصیت‌های کارتنی مورد علاقه کودک شما روی کیف مدرسه او باشد یا برای تشویق به کارهای خوب، آنها را هدیه بگیرد. بسیار برای آنها خوشحال کننده است.

کاربرد دیگر پیکسل به عنوان گیفت و هدیه در مراسمات و همایش‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ است که معمولاً با بررسی علایق عموم جامعه تعدادی تصویر با مفاهیم مهم روز تولید می‌کنند و به افراد هدیه می‌دهند که علاوه بر جلب رضایت مشتریان، برند خود را در ذهن آنان نهادینه می‌کنند تا روزها و یا سال‌ها بعد، اگر این افراد به محصولات آنها نیاز داشتند اولین برند که به ذهشان می‌رسد نام آنها باشد.

در استارت آپ‌ها و گروه‌های مردمی و در بین جوانان پیکسل‌ها کاربرد بیشتری دارند. البته نباید فراموش کرد که پیکسل‌ها بر خلاف بج‌ها می‌توانند به عنوان یک هدیۀ هنری یا یک وسیلۀ هنری و زیبا مورد استفاده قرار بگیرند. شما می‌توانید عکس عزیزانتان یا افراد مورد علاقه‌تان و یا بخشی از یک شعر دوست داشتنی و جملات زیبا را در قالب یک پیکسل چاپ کنید و بر روی لباس یا کیف یا روسری و یا دکور وسایل شخصی و یا حتی روی یخچال نصب کنید.

پیکسل‌ها هدیه‌هایی مناسب، ارزان و زیبا هستند که به راحتی می‌توانند مفهومی که شما مد نظرتان هست را منتقل کنند.

با اینکه فرهنگ استفاده از پیکسل تا حدود زیادی در بین ایرانیان گسترش یافته؛ اما با این حال هنوز منبع ثابتی برای تهیۀ پیکسل در بین مردم وجود نداشته است. در این میان تنها فروشگاه‌های کمی به عرضۀ پیکسل های از قبل طراحی شده و محدود می‌پردازند که آن هم به ندرت در معرض دید بوده است.

ربیع با هدف شناخته‌تر شدن هر چه بیشتر این ابزار تبلیغاتی و زینتی و همچنین ارتقای نحوۀ فروش پیکسل، پیکسل‌هایی را در طرح‌های متنوع طراحی کرده تا با استفاده از آنها و بدون سخن گفتن، به امر به معروف و نهی از منکر بپردازید و بتوانید اعتقادات و باورهای خود را به اطرافیانتان منتقل کرده و آنها را از علایق خود مطلع سازید.

ما انواع پیکسل‌های ملی و مذهبی را کار می‌کنیم؛ هر چیزی که شما فکرش را بکنید. شما می‌توانید انواع تنوع محصولی ما را ببینید و نگران این نباشید که مثلا فلان طرح را نداریم. فقط باید از طریق صفحه سفارش پیکسل عکس دلخواه خود را برای ما آپلود کنید و پیکسلی با طرح دلخواه خودتان داشته باشید.

 
جزئیات فنی
ساخت کشورایران
قابل شستشوبله
برندفروشگاه محصولات فرهنگی ربیع
تولید کنندهفروشگاه اینترنتی محصولات فرهنگی ربیع
بسته بندیکارت رگال پیکسل و سلفون و بسته بندی پست
گارانتیتضمین 100% کیفیت چاپ و تضمین 100% کیفیت مواد خام پیکسل
جنستمام فلزی و دارای سوزن فنر دار
ضد خشبله
نوع رنگ246000 رنگ چاپ شده است
سایز44 میلیمتری
نوع کاغذ200 گرم گلاسه مات
روکشضد آب (مات)
 
گارانتی محصولات و اطمینان شما

اطمینان به شما از خرید :

فروشگاه اینترنتی محصولات فرهنگی ربیع همواره تلاش میکند رضایت خاطر همه مشتریان را به بهترین نحو ممکن فراهم آورد.

محدود  فروشگاههایی هستند که دارای 4 نماد معتبر میباشند و ما آن دسته  از فروشگاههایی هستیم که پنج نماد اعتماد زیر را دارا می باشیم که این سبب شده تا شما دوستان عزیز به راحتی بتوانید خریدی آسان و مطمئن داشته باشید .

شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز با ارسال ایمیل در قسمت "ارتباط با ما" مسائل و مشکلات خود را مطرح نمایید تا کارشناسان واحد پشتیبانی ما نسبت به پاسخگویی اقدام نمایند .

و همچنین میتوانید از طریق راههای زیر با ما در ارتباط باشید .

      

هدف ما تنها فروش نیست ! ما می دانیم که چقدر سخت تلاش میکنید و نیاز دارید محصولی مطمئن و زیبا خریداری کنید . ما با تمام قدرت در کنار شما هستیم .

 
آموزش خرید محصول
امروزه خرید از فروشگاه های اینترنتی خود مقوله ای است که نیاز به آموزش و یادگیری دارد ما در این ویدئو قصد داریم نحوه صحیح خرید از فروشگاه اینترنتی محصولات فرهنگی ربیع را آموزش دهیم .در قسمت قبل این ویدئو نحوه ثبت نام در این فروشگاه را آموزش دادیم و راه و روش های آن را به خوبی یاد گرفتیم .
 
نظرات (0)

قطعۀ گمشده زندگی امروز!