خودکار، روان نویس

Pen

روان‌نویس

روان‌نویس نوعی قلم است با جوهری روان که از مخزن به‌سوی نوک سرازیر می‌شود. جوهر روان‌نویس نسبت به خودکار دیرتر خشک می‌شود، پس توصیه ما به شما این است که در حین استفاده از روان‌نویس جهت نوشتن، تندنویسی کنید؛ زیرا در غیر این صورت جوهر بر روی کاغذ پخش می‌شود. یکی از مزایای روان‌نویس‌ها نسبت به خودکار، امکان تعویض مخزن جوهر آن و شارژ مجدد است که همین امر آن را به یک کالای مقرون‌به‌صرفه تبدیل می‌کند.

 

 

خودنویس

اولین خودنویس در اروپا اختراع شد که ابتدا سر آن را به جوهر آغشته می‌کردند و بر روی کاغذ می‌نوشتند، اما با پیشرفت تکنولوژی کاربرد آن نیز تغییر کرد. این ابزار نوشتن، یک کالای لوکس است که از جوهر روان در آن استفاده می‌شود. مخزن جوهر برخی از انواع آن به‌صورت دستی پر می‌شود و یا به‌صورت فشنگی امکان تعویض آن وجود دارد. نوک خودنویس دو تکه است و هرچقدر فشار بیشتری به آن وارد کنید، خط ترسیم‌شده پهن‌تر می‌شود. افزون‌براین مخزن مرکب در خودنویس به دو جنس پلاستیکی و فلزی وجود دارد که امکان تعویض برای نوع پلاستیکی آن وجود دارد.

 

خودکار

واژه خودکار برای ایرانیان یادآور خودکار بیک است که ساختار بسیار ساده و ظریفی دارد و از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است. این نوشت‌افزار پرطرفدار یک لوله درونی حاوی جوهر دارد و از طریق نوکی به جنس برنج، تنگستن یا ساچمه این مایع به سمت کاغذ هدایت می‌شود و از خود نقشی برجای می‌گذارد.

 

 

 

مقایسه انواع قلم

بدون‌شک تفاوت‌های جزیی و کلی بسیاری برای این محصولات می‌توان در نظر گرفت که در ادامه به مهم‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

مقایسه جوهر

خودکار را می‌توان در مدت زمان طولانی استفاده نکرد و نگران خشک شدن جوهر آن نبود، درحالی‌که مخزن خودنویس را در صورت عدم مصرف باید شستشو داد تا برای استفاده مجدد آماده شود. مشکل دیگری که در رابطه با خودنویس وجود دارد، جوهر پس‌دادن آن به لباس و ایجاد لکه است که این امر در رابطه با خودکار به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

جوهر موجود در خودکار کاملاً غلیظ است، اما جوهر خودنویس رقیق بوده که همین امر به اتمام آن سرعت می‌بخشد و فاصله زمانی پر کردن مخزن مرکب کوتاه‌تر می‌شود.

مقایسه پاک شدن جوهر از روی لباس

جوهر خودنویس را با محلول‌های شیمیایی قوی هم نمی‌توان پاک کرد، به همین علت برای امضای اسناد و اوراق مهم از خودنویس استفاده می‌کنند، در صورتی که جوهر خودکار به آسانی قابلیت پاک‌شدن دارد. همان‌طورکه قبلاً اشاره کردیم برای نوشتن با خودکار باید یک فشار مضاعف به آن وارد کنیم، اما خودنویس کاملاً روان و نرم بر روی کاغذ به حرکت درمی‌آید.

مقایسه قطر نوشتاری

از دیگر تفاوت‌های خودکار و خودنویس می‌توان به تفاوت قطر نوشتاری آنها اشاره کرد، بدین‌معنا که با تغییر زاویه دست، قطر نوشتاری خودنویس تغییر می‌کند، درحالی‌که خودکار قطر نوشتاری ثابت دارد. توصیه می‌شود جهت شستن خودنویس از آب گرم استفاده نکنید؛ زیرا به نوک آن آسیب می‌رساند.

مقایسه ظاهری

از نظر ظاهری خودنویس‌ها رتبه اول را دارند؛ زیرا بدنه آنها به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد طراحی می‌شود و حتی گاهی اوقات از طلا نیز در ساخت آنها استفاده می‌شود، به همین علت کالای لوکس و گران قیمتی تلقی می‌شود.

مقایسه در تنوع

تنوع رنگ روان‌نویس بسیار گسترده‌تر از خودکار و خودنویس است که از آن برای رنگ‌آمیزی هم استفاده می‌کنند. روان‌نویس به‌راحتی بر روی کاغذ به‌حرکت درمی‌آید و به‌آسانی امکان ترسیم را برای شما فراهم می‌کند، درحالی‌که خودکار این‌گونه نیست.

خودکار، روان‌نویس و خودنویس هر سه ابزار نوشتن هستند و عنوان نوشت‌افزار را یدک می‌کشند. هر فردی براساس نوع کاری که می‌خواهد انجام دهد، باید از میان آنها یکی را برگزیند.

0 نظرات

ارسال نظرات