مزاج شناسی

لیست غذاها در فصل های مختلف

هر فصل با توجه به گرمی، سردی ، خشکی، تری هوا طبع خود را دارد و خوراک ما اگر متناسب با فصل نباشد می تواند یک خلط موافق فصل را در بدنمان زیاد کرده و سبب مریضی و به هم ریختگی مزاجی در بدن شود بنابراین خوراک شما در هر فصل باید متناسب با فصل و سبب متوازن شدن اخلاط در بدن شما شود، همچنین اگر در هر فصل خوراکی های متناسب با آن فصل وارد بدن نشود می‌تواند خلط ناصالح پایدار در بدن شکل بدهد و بیماری های سختی را در بدن ایجاد کند و برعکس اگر اصول اولیه خوراک در بدن استفاده شود سبب پاک کردن اخلاط فاسد در بدن می شود و همچنین خون را نیز تصفیه می کند و از غلظت خون و سکته ها جلوگیری می شود.

post-slider
هر چیزی در اطراف ما مزاج دارد

رفتارها نیز دارای مزاج هستند و هرکدام از رفتارها می‌توانند یا گرمی بخش جسم و روح باشند یا سردکننده آن. به عنوان مثال صداقت، امانت داری، تواضع، مهرورزی، یکدلی، عفو و بخشش، شجاعت، همکاری، صله رحم، امیدبخشی و... رفتارهای گرم و تأثیرگذار هستند و در مقابل دروغ، ریا، تکبر، نیرنگ، تمسخر، خیانت، کینه و اخلاق رذیله باعث سردی در عمق وجود انسان می‌شود. در اثبات این جمله می‌توانید به بیمارستان‌ها مراجع کنید و ببینید به بیمارانی که امید داده می‌شود چگونه با گرمی امید راحت‌تر درمان می‌شوند و با ناامیدی چگونه سردی در وجودشان رخنه می‌کند. یا اگر کسی به شما دروغ بگوید چگونه تمام وجود شما لبریز از سردی و غم می‌شود.

post-slider
تغذیه و ورزش بر اساس مزاج افراد

خوراکی‌های معتدل خوراکی‌های هستند که گرمی آنها آنقدر نیست که صفرا را بالا ببرد و سردیشان آنقدر نیست که بلغم زا. باشد مانند روغن حیوانی، روغن زیتون، روغن کنجد، روغن هسته انگور، خرما، کشمش، بادام شیرین، روغن بنفشه، شفتالو، زردآلوی شیرین، کاسنی، خرفه، بید، توت، نان سبوس دار، کشک و نان جو، عسل، نبات بجای شکر، سبزی، سیر، جوانه گندم، پیاز خام، زیتون، کرفس، آب گوشت بره بخصوص نرو یکساله، خاکشیر، آلوی خیس کرده قبل از خواب

post-slider
چگونه مزاج خود را اصلاح کنیم

مصلحاتی که مزاج آن ضد مواد مصرفی ما است؛ برای مثال، ماست سرد و تر و برای بلغمی‌ها بسیار مضر است. بنابراین احتیاج به مصلح دارد و باید با ماده ای که طبعی گرم و خشک دارد مصرف شود؛ مثل، ریحان، پونه نعناع، آویشن، تا از خطر ماست جلوگیری کنیم.

post-slider
پنج راه برای تشخیص مزاج

گاهی وقت‌ها انسان دچار چند خلط در بدن می‌شود؛ برای مثال، طبع اصلی شخصی دموی است و به خاطر دلایلی که آمد، غلبه بلغم نیز پیدا می‌کند؛ در عین حال موادی که باعث افزایش سودا می‌شوند را نیز مصرف می‌کند؛ برای نمونه، مواد مخدر که اول گرم و در آخر سرد و خشک هستند و یا فردی که بلغمی است، ولی در سن بلوغ است. این باعث بروز ناگهانی صفرا است که موجب تحریک غدد افزایش رشد قد در فرد می‌شود و یا زن که طبعی سرد دارد و اکنون در سنین مزاج سرد به سر می‌برد، به یک باره یائسه می‌شود؛ این یعنی بروز یکباره صفرا در قسمتی از اعضا که عمده علامتش گُرگرفتی‌های یائسگی، افزایش فشار و چربی خون است. بنابراین این فرایند، باعث ترکیب چند خلط در بدن این خانم می‌شود.

post-slider
چگونه ویژگی های افراد را بشناسیم

بهترین طبع از نظر جسمانی و روحانی در بین اخلاط، طبع معتدل است؛ یعنی وجود انسان با رفتارهای درست غذایی و حرکتی به سمت اعتدال پیش برود و تمام این چهار خلط در بدن با نظم و چیدمان دقیق به کارهای خود مشغول باشند. از بهترین نمونه‌ی انسان معتدل، می‌توان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و گل سرسبد آن‌ها، حضرت حجت بن الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را نام برد که با طب سنتی ایرانی اسلامی به سادگی می‌توان از نظر جسمانی، طول عمر ایشان را ثابت نمود. بعد از طبع معتدل، می‌توان گفت به ترتیب دموی، سوداوی، بلغمی و صفراوی بهترین طبع‌ها هستند و اما از نظر روحی به ترتیب دموی، بلغمی، صفراوی و سوداوی است. البته این مسئله اکتسابی و سلیقه‌ای است. عده‌ای ممکن است نظر دیگری را قبول داشته باشند، ولی عموم حکما و اطبای محترم این ترتیب را می‌پسندند.