هر آنچه درباره دیابت باید بدانید

دیابت پنهان چیست

دیابت یا قند خون بزرگترین بیماری قرن کنونی

امروزه دیابت یکی از شایع ترین بیماریهای مزمنی است که بشر را گرفتار کرده است میلیون ها نفر در دنیا به دلیل بیماری های مربوط به دیابت جان خود را از دست می دهند و از هر پنج ایرانی یک نفر یا به دیابت مبتلاست و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارد سالانه ۷ میلیون نفر به شمار دیابتی های جهان افزوده می شود و سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیز صرف کنترل دیابت می شود یک بیمار دیابتی که برای ایشان در طب نوین تزریق انسولین تجویز شده است، صبح که بیدار می شود در ابتدا و پیش از خوردن صبحانه شیشه های انسولین خود را از یخچال خارج می کند و از آن در سرنگ به میزانی که لازم دارد انسولین قرار میدهد و به پشت بازوی خود میزند بعد از این کار است که مثل بقیه آدمها به کار روزمره اش می پردازد با این تفاوت که این بخش ثابتی از زندگی روزمره یک فرد دیابتی است که هر روز و در چند نوبت بایستی آن را انجام دهد. طب سنتی تدابیر خوبی برای کنترل این بیماری وجود دارد که در صورتیکه فرد مبتلا به دیابت به آنها عمل نماید می تواند بدون نیاز به قرص ها و داروهای مضر شیمیایی بیماری خود را کنترل نماید و از عوارض آن در امان باشد.

از منظر پزشکی نوین امروزی دیابت یا بیماری قند هنگامی به وجود می آید که هورمون انسولین عامل تنظیم کننده قند خون یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی شود یا بافت های بدن به آن به درستی پاسخ نمی دهند در نتیجه سوخت و ساز قند در بدن در نهایت علایم قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می رود و مختل می شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می رود و در نهایت علایم شاخص دیابت به صورت پرخوری پرنوشی و ادراری ظاهر می شود هورمون انسولین که از سلولهای جزایر لانگرهانس در غده لوزالمعده به درون خون ترشح می شود کارکردهای مختلفی در بدن دارد از جمله ورود قند را از خون به درون سلول ها تسهیل می کند تا سلولها بتوانند برای تأمین انرژی خود از آن استفاده کنند.

علائم دیابت

در مراحل اولیه بیماری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید ولی علائم اولیه بیمار شامل موارد ذیل می باشد:

  • تشنگی مفرط
  • گرسنگی مفرط
  • ادرار زیاد و مکرر
  • زخم یا خونریزی که دیر بهبود می یابد
  • پوست خشک و خارش دار
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • دید تار که روز تا روز متفاوت است
  • خواب آلودگی و خستگی غیر معمول
  • خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پا
  •  عفونت مکرر قارچی در پوست لثه ها و دستگاه تناسلی زنانه

اگر یک یا چند علامت از این علائم را داشتید سریع به پزشک مراجعه نمایید.

راه تشخیص دیابت

اگر ۲ بار قند خون ناشتای شما بالاتر از ۱۲۶ باشد تشخیص دیابت قطعی است. اگر ۲ بار قند خون غیر ناشتای شما بالاتر از ۲۰۰ باشد باز دیابت قطعی است. اگر قند کمتر از ۱۰۰ باشد شما دیابت ندارید و اگر بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ باشد. احتمال دیابت در شما بالاست و شما باید تست تحمل گلوکز بدهید.

عوارض دیابت در بلند مدت

  • بیماریهای قلبی عروقی تا ۲ برابر)
  • نارسایی مزمن کلیه
  •  آسیب شبکیه چشم (حتی نابینا شدن)
  •  آسیب عصبی
  •  عقیمی
  •  عدم ترمیم زخم

حقایق پنهان از دیابت

1- اگر فردی قند خون بالای ۱۸۰ داشته باشد در آزمایش ادرار (U/A) گلوکز (Glucose) دیده می.شود این مسأله باعث میشود این افراد دائماً دچار عفونت ادراری شوند و ادرار آنها سرریز شود این مساله برای افراد نماز خوان و افرادی که وسواس به تمیزی دارند بسیار ناراحت کننده است.

2 - زنانی که دیابت دارند بیشتر از مردان دیابتی عفونت ادراری می گیرند. علت این مسأله آن است که زنان در دوران قاعدگی حمام میروند و دلیل دیگر آن است که زنان طرز طهارت صحیح را نمیدانند و مساله دیگر گذاشتن دستگاه (آ یو دی) میباشد.

دستگاه (آ یو دی) عفونت و ترشح زنانگی را بیشتر می کند این معضل اساسی در شهرهای رطوبتی بیشتر دیده می شود.

3- افراد دیابتی اکثرا دچار مشکلات شدید جنسی(عدم نعوض- زود انزالی) می شوند این افراد شروع به خوردن گرمی جات زیاد می کنند این مسأله باعت می شود که صفرا در بدن ایجاد شود و صفرای اضافی باعث می شود که خشکی دهان در این افراد بیشتر شود.

4- چون اکثر افراد دیابتی دچار مشکلات جنسی می شوند به این افراد پیشنهاد کشیدن تریاک داده می شود بهانه ی این افراد از کشیدن تریاک (پایین آمدن قند خون – درمان مشکلات جنسی) می باشد. غافل از این که کشیدن تریاک باعث ایجاد یبوست و پنهان شدن میزان واقعی قند می شود.

5- افراد دیابتی اکثر دارای دهان خشک هستند اگر این افراد برای رفع تشنگی از ماست و دوغ استفاده نمایند سردی زیاد لبنیات آنها را بی جان تر و کم توان تر می نماید این مساله تاثیر مستقیم بر اختلالات جنسی دارد. اگر بیمار علاوه بر دیابت دارای درد مفاصل هم .باشد با خوردن لبنیات درد مفاصل او بیشتر می شود..

6- چون افراد دیابتی دائماً دچار عفونت ادراری می شون  برای درمان باید آنتی بیوتیک مصرف نمایند مصرف مدام آنتی بیوتیک ها باعث می شود که باکتریهای مفید معده و روده از بین برود این مسأله باعث می شود که بیماران دیابتی بیشتر دچار میکروب معده شوند و خیلی زودتر دچار بیماری های ویروسی (سرماخوردگی و سینوزیت و....) می شوند.

7- در یک فرد دیابتی، کلیه ممکن است به شدت دچار آسیب شود چون بدن نمی تواند تمام قند خون را ذخیره کند قند اضافی باید از طریق کلیه خارج شود این کار باعث ضیعف شدن عملکرد کلیه ها می شود با گذشت زمان کلیه ها تمام کارایی خود را از دست می دهند به همین دلیل است که بسیاری از دیابتی ها، به فشار خون هم مبتلا می شوند چون کلیه ها مکان اصلی تجزیه شدن قرص های شیمیایی هستند پس یک فرد دیابتی باید تا حد امکان از مصرف خود سرانه داروهای شیمیایی پرهیز نماید تا فشار اضافی دیگر به کلیه ها وارد نشود.

اشتباهات پزشکی مدرن در بیمارن دیابتی

 اولین اشتباه پزشکی متأسفانه پزشکی امروزی به افراد دیابتی توصیه های اشتباهی می کند بدترین توصیه پزشکی در این بیماران مصرف گوشت سفید(مرغ - ماهی) است چون اکثر افرادی که قند خون دارند دچار چربی خون نیز هستند به بهانه ی اینکه گوشت سفید چربی ندارد و قند خون را بالا نمی برد به این افراد توصیه می شود که فقط گوشت سفید مصرف کنند اما این مسأله در نظر گرفته نمی شود که: 1- گوشت سفید دارای طبع سرد می باشد. ۲- گوشت سفید نفخ و یبوست می آورد 3- مصرف گوشت سفید این افراد را کم توانتر می کند اگر قرار باشد گوشت سفیدی مصرف شود باید گوشت سفید با طبع گرم باشد (مرغ رسمی - شتر مرغ - بوقلمون) .

دومین اشتباه پزشکی متاسفانه پزشکی امروز تمام مشکلات مردم را به جای آنکه از یبوست و معده بداند از مشکلات اعصاب می داند. هر مریضی با هر بیماری که دارد وقتی به پزشک مراجعه می کند به او می گویند، مشکل تو عصبی است و شروع به نوشتن قرص های اعصاب برای این بیماران می کنند اما غافل از اینکه خوردن قرص های اعصاب یک مشکل است و ترک کردن آن مشکلی بزرگتر میباشد چون اکثر قرصهای اعصاب یبوست می آورند مشکل بیمار پیچیده تر می شود.

سومین اشتباه پزشکی به افرادی که دیابتی هستند، گفته می شود از غذاهای کم چرب و کم روغن استفاده شود این توصیه ی اشتباه باعث میشود که بیمار دچار یبوست، نفخ معده شود و قند بیمار از آنچه که هست بالاتر برود.

برگرفته از کتاب طب اسلامی نوشته استاد عبدالعلی حسین پور(نقنه ای)
 

0 نظرات

ارسال نظرات