شایع ترین بیماری های بینی

آسیب دیدن حس بویایی

ازبینرفتن حس بویایی دارای حالات زیر است:

  1. به طور کامل برطرف میشود (هیچ بویی را حس نمیکند).
  2. ضعیف می شود
  3. تغییر میکند و بویایی فاسد و تباه جای آن را میگیرد. (یعنی فقط برخی بوهای بد و یا حتی خوب را فقط میشنود)

علت آسیب های بینی

  1. سوء مزاج تنها و ساده
  2. وجود خلط بد در بخش جلوی مغز
  3. رویش گوشت اضافه در بینی
  4. گرفتگی در حجاب بالایی بینی
  5. ضربه زدن به استخوان بینی

خونریزی بینی

گاهی اوقات خونریزی به‌ صورت چکه، چکه است و گاهی خون با فشار زیاد و یک دفعه خارج میشود که نشان از حبس شدن خون دارد و گاهی اوقات شریان مغز میترکد که این بیماری درمانش بسیار سخت است. علت خونریزی بینی اکثراّ بر اثر سردرد و التهاب و بیماری حاد یا ضربه خوردن است خونریزی گاهی اوقات سودمند و گاهی اوقات زیانبار است. خونریزی در بیماری سخت و طولانی نشان از بحران سخت دارد به خصوص بیماریهای آبله و سرخک، اگر خونریزی بیش از حد باشد رنگ صورت زرد یا سیاه میشود.

زکام ونزله (سرماخوردگی)

این دو بیماری بر اثر سیلان مغز پدید میآیند علت نزله یا حرارت مزاجی است و یا سبب خارجی دارد از جمله آفتابزدگی، چیزهای سمی بو کردن، داروهایی همچون زعفران، مشک، پیاز و انفیه بوییدن باشد و علت زکام همان سرماخوردگی است.

از بین رفتن بویایی

عفونت بینی

چهار علت دارد:

  1. اخلاط عفونی سینه، ریه و معده و بخارهای عفونی به سمت بینی بالا روند.
  2. خلط گندیده در استخوان ته بینی باشد که اگر گرم باشد باعث زخم میشود و بوی بد آن به سمت بالا و خارج بینی حرکت میکند.
  3. عفونت و فساد استخوان بینی.
  4. بواسیر بینی.

زخم در بینی

علت به وجود آمدن زخم بخارهای تند مزاج یا پلید یا سیلان عفونتی است یا از خشکی زیاد در بینی است. زخم دو نوع است: آشکار و پنهان.

بواسیر بینی (پولیپ)

گاهی اوقات بواسیر، بینی را فرامیگیرد بواسیر گوشتهای اضافه و زائدی است که در داخل بینی میروید اگر نرم و سفید باشد درمان آن آسان است و اگر سرخ باشد و درد هم داشته باشد درمان آن سخت است.

عطسه

برای عطسه کردن بهترین حالت این است که سر را راست در برابر سینه نگه داشته و فرو نیاورد عطسه برای خشکی بخشیدن بسیار مناسب است. عطسه زایمان را آسان میکند در خارج کردن پرده رحم کمک میکند. عطسه سنگینی سر را برطرف میکند و علت خاصی ندارد علت یا خارجی است یا داخلی و گاهی از حساسیتهای خاص نشات میگیرد.

خشکی و خارش بینی

علت خشکی یا حرارت است یا خشکی شدید بدن است یا خلط چسبنده که در بینی خشک شده میباشد و خارش علتش یا از بخار تند مزاج است یا از سیلان نزلهٔ قوی و سرد است یا از جوش یا از خون دماغ یا آبله یا از سرخک است.

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات