علل بیماری های کبد و طحال را در این مجله بخوانید

بیماری های کبد و طحال

پرکاری تیروئید

غده ی تیروئید در زیر حنجره در دو طرف و جلوی نای واقع است افزایش ترشح تیروئید موجب افزایش اندازه ی غده تیروئید می شود که دارای علائم زیر استعدم تحمل گرما و کلافه شدن افزایش تعرق، کم شدن شدید وزن، اسهال، ضعف عضلانی، اختلالات روانی و استرس، خستگی شدید ناتوانی در خوابیدن، لرزش دست ها و برآمدگی چشم در بعضی از افراد است.نکته قابل توجه اینکه اکثراّ صفراوی مزاج‌ها دچار پرکاری تیروئید می شوند لذا باید توجه بیشتری داشته باشند و بین زنان 20 تا 40 ساله شیوع بیشتری دارد.

استسقاء یا سیروز کبدی

مهمترین واصلی ترین علت این بیماری عدم درمان و ادامه بیماری های هپاتیت و کبد چرب استچرب شدن کبد، بالا رفتن آنزیم های کبدی، انسداد مجاری کبدی و عفونت های کبدی از جمله علت های سیروز کبدی هستند. نوع تغذیه نا مناسب، عدم تحرک و ورزش، خوردن آب بین غذا از مهمترین عوامل سیروز کبدی است.

سیروز کبدی

نکته ای در مورد آب

همیشه آب بخورید ولی به اندازه  زیرا به گل هر چه بیشتر آب بدهید باعث گندیدن شدن ریشه آن می شود حضرت مولا علی(ع) می فرمایندنگاه به گیاهان صحرا کنید ببینید بخاطر کم مصرف کردن آب بسیار مقاوم تر از گیاهان پر آب خورده هستند بدن انسان نیز همین گونه است آب باید به اندازه نیاز باشد نه بیشتر و نه کمتر این قاعده که می گویند روزی 8 لیوان آب بخورید در همه مردم یکسان نیست بلکه در بلغمی مزاجان و آن‌هایی که دارای رطوبت زیاد هستند مضر می باشد بطوری که عوارض جبران ناپذیری برای آنها دارد پس توجه داشته باشید به اندازه آب بخورید.

کبد چرب

از نظر طب سنتی کبد چرب چند علت دارد:

1. چاقی و اضافه وزن که باعث بالا رفتن چربی خون می شود

2.  کاهش سریع وزن می باشد

3. کم تحرکی و عدم ورزش و نرمش است

4. مصرف چربی زیاد و سرخ کردنی و سوءتغذیه می باشد

5 .مصرف  زیاد تخم مرغ به هر نوع و روشی است

6. مرض قند

7. آب آلوده، شیر مانده، جگر مانده، گوشت مانده

و یکی ازشایع ترین علت آن طبق نظر استاد خیر اندیش خوردن آب بین غذا و خوردن آب یخ، بستی و امثال آن است.

قولنج کبد

کبد بزرگترین غده بدن (غده یعنی تولید کننده هورمون) می باشد که پانصد عمل مختلف انجام می دهد و علت اصلی خستگی و کسلی در شخص مشکل کبدی است چون کبد نتوانسته درست عمل کند و سموم خون را دفع کند در طب قدیم برای هر بیماری بعد از دادن ملین و مسهل پاک سازی کبد را شروع می کردند.

سنگ کبد

علائم سنگ کبد استفراغ بعد از مصرف غذا، احساس درد در قسمت راست پایین پهلو(درد کبد)، تورم پهلو و کبد بطوری که با لمس کردن احساس ورم و سفتی می کند.

حرارت کبد

از علائم حرارت کبد تشنگی شدید مفرط، تلخی دهان، خشکی زبان و کمی اشتها است؛ شخص دچار یبوست می شود و رنگ چهره اش تغییر می کند .

ورم طحال

دراین بیماری باید میزان غلبه خون در نظر گرفته شود معمولاّ خون سوداوی در حالت غلبه و ازدیاد ممکن است ورم طحال را سخت و تقویت کند یا باعث به وجود آمدن ورم طحال گردد؛ نوع تغذیه نامناسب، عدم  تحرک و ورزش، انجام اعمال و رفتارهای سودازا از مهمترین دلایل این بیماری می باشد.

کم کاری تیروئید

به گفته اساتید طب سنتی اسلامی علت کم کاری تیروئید در طب سنتی ناشی از سردی بدن است.

علائم:

1. خواب آلودگی فوق العاده شدید با خوابیدن زیاد

2.کندی فوق العاده شدید یا حرکات عضلانی کند

3.آهسته بودن ضربان قلب و کاهش حجم خون

4. یبوست مزاج

5. کندی اعمال مغزی

6. کاهش رشد موها       

7. خشن شدن صدا

8. پف کردگی صورت بخصوص در ناحیه چشم ها

هپاتیت

به گفته استاد موسوی اگر هپاتیت ازیرقان سیاه و تنها از طحال نشات گرفته باشد درمانش مانند درمان طحال است و اگر یرقان سیاه از کبد نشات گرفته باشد درمانش مانند استسقاء است و اگر از ترکیب این دو باشد نیز از روش درمان استسقاء استفاده می شود.

آپاندیس

علائم آپاندیس عبارتند از:

1. درد در ناف که بعد به سمت تحتانی راست شکم کشیده می شود

2.تهوع، استفراغ و بی اشتهائی شدید

3. تب های گاه گاه

نکتههیچ گاه به صورت حتمی نمیتوان از آپاندیس مطمئن شد.

نکتهدرطب سنتی هم درمان آپاندیس جراحی است فقط با شروع علائم آپاندیس تا 48 ساعت فقط شربت عسل به بیمار داده شود اگر بهبودی حاصل شد الحمدالله و الا حتما برای جراحی اقدام شود

سردرد

طبق نظر حکیم باقری ما 29 نوع سردرد داریم که 7 نوع آن میگرن و 5 نوع آن صرع و 17 نوع از موارد دیگر است که عمده‌ی آن از افت فشار و کم خونی است.

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات