سنگ لابرادوریت

Labradorite

سنگ لابرادوریت چیست؟

لابرادوریت یک کانی فلدسپار از خانواده پلاژیوکلازهاست که در اغلب موارد در سنگ‌های آذرین مافیک مانند بازالت، گابرو و نوریت یافت می‌گردد. این کانی همچنین در آنورتوزیت، سنگی آذرین که در آن لابرادوریت می‌تواند فراوان‌ترین کانی باشد نیز یافت می‌گردد.

برخی از گونه‌های لابرادوریت اثر شیلر (schiller)، که یک بازی قوی رنگین‌کمانی رنگ‌های آبی، سبز، قرمز، نارنجی و زرد است را از خود نشان می‌دهند. لابرادوریت، به جهت چنین نمایش‌های تماشایی از رنگ‌ها، بسیار شهرت دارد و به همین دلیل است که این پدیده، تحت عنوان «لابرادورسانی» شناخته می‌شود. نمونه‌های لابرادوریت با بالاترین کیفیت لابرادورسانی اغلب جهت بکارگیری به‌عنوان سنگ جواهر انتخاب می‌گردند.

ویژگی‌های لابرادوریت

لابرادوریت یک کانی از خانواده کانی‌های پلاژیوکلاز می‌باشد و بسیاری از ویژگی‌های کانی‌های پلاژیوکلاز را در خود دارد. سختی موس این کانی ۶ تا ۶٫۵ بوده و در دو مسیر مجزا رخ دارد که در زاویه‌ای حدود ۸۶ یا ۹۴ درجه همدیگر را قطع می‌نمایند. کانی‌های پلاژیوکلاز اغلب از خود ماکل و شیاربندی striation (خط‌بندی) در سطوح رَخ نشان می‌دهند.

با اینکه بسیاری از نمونه‌های لابرادوریت از خود لابرادورسانی نشان نمی‌دهند اما لابرادوریت تنها کانی خانواده پلاژیوکلازهاست که لابرادورسانی قوی از خود نشان می‌دهد. بدون مشاهده لابرادورسانی، شناسایی لابرادوریت از دیگر اعضای پلاژیوکلازها می‌تواند دشوار باشد. روش‌هایی که برای تشخیص آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارتند از: پراکنش اشعه ایکس، آنالیزهای شیمیایی، آزمایش‌های نوری و تعیین وزن مخصوص نمونه خالص.

لابرادوریت به چه رنگ‌هایی در طبیعت یافت می‌شود؟

سنگی است نیمه کدر که به رنگ‌های سیاه، خاکستری سیاه، آبی، مرواریدی، قرمز، سبز، خاکی و سبز مایل به آبی در طبیعت وجود دارد اما به دلیل پدیدۀ رنگین‌تابی موجود در این سنگ و دارا بودن جلای صدفی، رنگ‌های آن با طیف رنگی بسیار زیبایی در سنگ دیده می‌شود.

معادن لابرادوریت در چه کشورهایی یافت می‌شود؟

معادن این سنگ به صورت توده‌ای و کمیاب است و بیشتر در ایتالیا، فنلاند، روسیه، گروئنلند، کانادا و آمریکا یافت می‌شود.

بُرش لابرادوریت

لابرادوریت لابرادورسان، اغلب به شکل کوژتراش برش می‌خورد. پدیده لابرادورسانی به بهترین فرم زمانی نشان داده می‌شود که قسمت تحتانی لابرادوریت کوژتراش شده موازی لایه‌ای باشد که برق لابرادورسانی را ایجاد می‌نماید. جهت طراحی سنگی پرداخت شده، به گونه‌ای که یک «رنگ رو به بالای کامل (full face up color) را تولید نماید، مطالعه دقیقی نیاز است. اگر سنگ در هر زاویه‌ای غیر از زاویه موردنظر برش بخورد، هنگام مشاهده مستقیم از بالا، لایه‌ای که لابرادروسانی را تولید می‌نماید مایل می‌گردد. این امر، برق لابرادورسانی منحرف از مرکز (off−center) را ایجاد خواهد نمود.

خواص لابرادوریت چیست؟

*کمک به فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن؛

*مفید برای تعدیل رفتار، به‌ویژه کسانی که تعادل رفتاری نداشته و به‌سرعت عصبی و ناآرام می‌شوند؛

*پیشگیری از امواج منفی و ذهنیت‌های منفی؛

*جلوگیری از تغییر شکل ستون فقرات و افزایش فعالیت چاکراه‌های کف دست؛

*مؤثر در درمان امراض و ناراحتی‌های موجود در مجرای تنفسی و رماتیسم و کم‌خونی؛

*افزایش قدرت و پشتکار؛

*افزایش هوشیاری و کاهش احساس ترس و ناامنی؛

*مؤثر در ارتقای توانایی‌های روانی و تقویت حس اعتماد به نفس.

* تحریک قوه تخیل و فعال‌سازی ذهن؛

*تسکین اضطراب و تنظیم سوخت‌وساز بدن؛

*افزایش شوروشوق در فرد و دور کننده افسردگی و خمودگی؛

*محافظت در برابر انرژی‌های منفی و موجودات مضر.

 

0 نظرات

ارسال نظرات