ما همانیم که می خوانیم

کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. کتاب وسیله‌ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود.

هفته ای برای کتاب

در کشور ایران روز بیست و چهارم آبان ماه، روز کتاب و کتابخوانی و آغاز هفته کتاب و کتابخوانی نام‌گذاری شده است. در طی این هفته که تا دوم آذر ماه ادامه دارد، در مدرسه‌ها، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور، نمایشگاه‌ها، جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشر کتاب برگزار می‌شود. علم و دانش و نوشتن در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و همیشه مورد تاکید رهبران دینی بوده است.

تاثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، انکارناپذیر است و نمی‌توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد. از این جهت، کتاب و کتابخوانی، از مقوله‌های قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می‌رسد. پیرایش فرهنگ از زاویه‌های زیان‌آور و آرایش آن با پاکی و خلوص و گسترش آن در همه سطوح و برای تمام قشرهای جامعه، به تلاش و هم‌بستگی همگانی نیازمند است که کتاب می‌تواند در این عرصه و میدان، به خوبی به کار گرفته شود و کارایی خود را به نیکی ظاهر سازد.

ترویج کتابخوانی

برای پیش‌گیری از مفسده‌های اخلاقی، رهایی از پوچ‌گرایی، بالابردن سطح تحصیلی نوجوانان و جوانان، و نیز پیشرفت وضعیت فرهنگی خانواده‌ها، باید آنان را به مطالعه هرچه بیشتر تشویق کنیم، چرا که پرورش ذهن خلاق و مبتکر دانش‌پژوهان و تقویت روحیه علمی و دینی نسل سوم این مرز و بوم و باز شدن افق دید آینده‌سازان برای مشاهده شگفتی‌های جهان، همه در گرو مطالعه است. بر این اساس، با توجه به اهمیتی که دین اسلام و بزرگان دینی به مطالعه داده‌اند، برای دفاع از آرمان‌های دینی و فرهنگ اسلامی و جبران عقب‌ماندگی‌ها و رسیدن به خود باوری، باید فرهنگ مطالعه همگانی شود.

کتاب و کتابخوانی از منظر معصومین

امام علی (علیه السلام): کتاب ها، بوستان های دانشمندان هستند.
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام): کسی که با کتاب آرامش یابد، هیچ آرامشی را از دست نداده استو.
امام صادق (علیه السلام): روزگار پر آشوبی فرا می رسد که در آن روز مردم جز با کتاب های خود انس نمی گیرند.

0 نظرات

ارسال نظرات