10 خاصیت آویشن برای سلامتی 

خواص آویشن برای درمان سرفه

اولین مورد از خواص آویشن، کمک به درمان سرفه می‌باشد. آویشن اگر به تنهایی خورده شود برای سرفه های خلط دار یا تر مناسب است اما در رابطه با سرفه های خشک می‌تواند خشکی ناحیه گلو را بیشتر کند. آویشن زمانی که در یک محلول غلیظ (با ترکیب شکر یا عسل) مخلوط شده باشد مانند شربت های آویشن موجود در بازار، تاثیر خشک کنندگی اش کمتر می‌شود. در واقع برای درمان سرفه می‌توان از آویشن به صورت شربت استفاده کرد اما این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف بالای آن هم توصیه نمی‌شود برای تهیه شربت آویشن به منظور مقابله با سرفه یک مشت آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب ریخته و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بجوشانید، محلول را صاف کرده و با عسل شیرین کنید هر دو ساعت یک فنجان از این شربت را میل کنید. توجه داشته باشید که این دوره درمانی را نباید بیش از ۳ هفته دنبال کنید. 
خواص آویشن برای تمیز کردن و رفع گرفتگی مجاری تنفسی

یک قطره افشره ی خوراکی آویشن را در یک پیاله آب گرم (نه جوش) بچکانید. حوله ای روی سرتان انداخته و بخور بگیرید می‌توانید از برگ‌های خشک آویشن نیز بخور درست کنید برای این کار یک قاشق غذاخوری آویشن خشک را در یک لیوان آب سرد به مدت یک ساعت بخیسانید و سپس با شعله ی کم آن را داغ کنید بعد بخور بگیرید توجه داشته باشید اگر علائم سرماخوردگی، برونشیت و غیره برطرف نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید. 

پاکسازی ریه‌ها با ترکیب سیر و آویشن

این ترکیب درمانگر باعث سم زدایی از ریه ها می‌شود ترکیب خواص اثرات ضد عفونی کننده آویشن سلامت ریه ها را ارتقا می دهد. 

  • 10 حبه سیر 
  • 3 شاخه آویشن تازه 
  • روغن زیتون به میزان لازم 

حبه های سیر را در هاون بکوبید تا به صورت خمیر درآید. سپس برگ‌های آویشن را افزوده و دوباره بکوبید تا هر دو مخلوط و یک‌دست شوند. ترکیب را داخل یک ظرف شیشه ای تمیز بریزید و روی آن روغن زيتون بكر بريزيد به طوری که سطح آن را بپوشاند اجازه دهید ترکیب حاصل یک شب کامل بماند حال که داروی خانگی سیر و آویشنتان یک شب به خوبی در روغن زیتون خیس شده است می‌توانید یک قاشق چای خوری از آن را به صورت ناشتا میل کنید روز بعد نیز می‌توانید به همین میزان از ترکیب میل کنید. بعد از دو هفته مصرف اثرات آن را روی ریه ها و دیگر ارگان‌ها خواهید دید. 

آویشن و سلامت قلب

تركيب غنی از آنتی اکسیدانها مواد معدنی و ویتامین‌ها در آویشن دارای تاثیرات کوچک بی‌شماری بر روی سلامت قلب هستند اما پتاسیم و منگنز موجود در آن بسیار است. پتاسیم یک گشاد کننده عروق است. این ماده با شل کردن عروق خون و کاهش فشار خون می‌تواند فشار موجود بر روی سیستم قلبی عروقی را کاهش دهد جلوگیری از تصلب شرایین و اجتناب از سکته مغزی، حملات قلبی و بیماری عروق کرونر قلب می‌تواند عمر فرد را افزایش دهد.

توجه: مصرف آویشن برای افرادی که از فشارخون بالا رنج میبرند توصیه نمی شود. قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنید. 

خواص آویشن برای درمان مشکلات گوارشی

آویشن حاوی ترکیبات تلخ مزه ای است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند، اگر دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و در حالت کلی هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش هستید بعد از غذا از آویشن استفاده کنید. بدین منظور یک نوک انگشت برگ خشک آویشن را در یک فنجان بریزید و با آب جوش پُر کنید در فنجان را بپوشانید و اجازه دهید که به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید. بعد از دو وعده ی اصلی(بعد از نهار و بعد از شام) یک فنجان از این جوشانده میل کنید این دوره ی درمانی را بیش از ۳ هفته ادامه ندهید. 

کاهش تعریق پا با آویشن

آویشن یک دئودورانت یا بوگیر طبیعی و فوق العاده موثر محسوب می‌شود.  50 گرم آویشن خشک را در دو لیتر آب ریخته و بجوشانید سپس در ظرف را بگذارید و شعله را خاموش کنید و اجازه دهید محلول به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کنید و داخل تشت یا وان حمام بریزید. به مدت ۱۰ دقیقه پاهایتان را در این محلول قرار دهید هر هفته ۱ تا ۳ بار این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که آویشن خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز دارد و برای همین می‌تواند از بروز قارچ‌های احتمالی روی پا نیز پیشگیری کند. 

خواص آویشن در رفع خستگی

 آویشن خاصیت تقویت کنندگی دارد برای همین توصیه میکنیم اگر دچار خستگی، ضعف کاهش قوای بدن کم خونی و افسردگی شده اید به سراغ آویشن بروید.

خواص آویشن در درمان آفت و رفع بوی بد دهان

آویشن یک گیاه ضدعفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می‌توان از آن برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن به کابوس بوی بد دهان می‌توان از ان استفاده کرد به این صورت که یک قاشق چای خوری آویشن را در یک لیوان آب ریخته و مدت ۱ تا ۲ دقیقه بجوشانید. و محلول را صاف کنیدو چند بار غرغره کنید.

برگرفته از کتاب نیم نگاهی به طب اسلامی سنتی نوشته استاد عبدالعلی حسین پور

0 نظرات

ارسال نظرات