بارهنگ و پاکسازی گوارش

خواص دارویی بارهنگ

مواد موثره بارهنگ شامل اوکبین، پلانتاژین، سوکسی نیک اسید، آدنین و کولین است و طبق نظر حکمای سنتی طبیعت آن سرد است. از بارهنگ در موارد درمانی زیر استفاده می‌شود:

  1. برای درمان برونشیت، کم خونی، معالجه آسم، سوختگی، درمان دردهای معده، دردهای گلو، معالجه بند آمدن ادرار و تحریکات چشم مورد استفاده دارد.
     
  2. برگ‌های تازه و خرد شده آن برای زخم‌هایی که دیر التیام می یابند و مالیدن برگ‌های تازه له شده بر روی زخم‌های گزیدگی حشرات موثر است همچنین می‌توان کوبیده برگ را با وازلین روی زخم‌های چرکدار مالید تا به سرعت بهبود یابند. 
     
  3. جوشانده ریشه بارهنگ نیز برای قطع اسهال توصیه شده است.
     
  4. همچنین لعاب تخم آن نرم کننده سینه، تب بر، معرق، مدر و ضد روماتیسم است

در آلمان بچه ها به آبنبات بارهنگ خیلی علاقه دارند و وقتی دچار گلودرد شدند این شیرینی را به آنها می‌دهند تا بمکند و گلویشان نرم شود. در حقیقت آبنبات بارهنگ چیزی جز عسل نیست منتهی عسلی است که زنبورهای عسل روی گلهای بارهنگ نشسته و از آن تغذیه و عسل تهیه کرده اند. بارهنگ برای پرندگان هم مصرف می‌شود و دانه های ریز بارهنگ از غذاهای ناب و مفید پرندگان قفس است.

خواص بارهنگ با عرق نعنا

معجونی که می‌خواهیم آن را با استفاده از طب سنتی به شما معرفی کنیم شربت عرق نعنا و بارهنگ است که دارای خواص فوق العاده ای برای بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش می‌باشد بیماری‌هایی از قبیل نفخ، زخم معده، گاز روده، کولیت ملین و نرم کننده روده جهت رفع یبوست خونریزی مقعد از سردی، عفونت روده، تهوع سرد و برگرداندن غذا کم اشتهایی با منشاء سردی معده و روده دل دردهای شدید عفونت معده، و... می باشد.

طرز تهیه بارهنگ با عرق نعنا

یک قاشق مرباخوری تخم بارهنگ در یک لیوان عرق نعناع ۵ دقیقه جوشانده بعد از ولرم شدن با یک قاشق مرباخوری عسل شیرین کنید و روزی یک لیوان میل شود. به مدت چهل روز افرادی که یبوست دارند یک استکان گلاب و عرق نعناع ترکیب کنند و با تخم بارهنگ طبق دستور بجوشانند و مصرف کنند. استفاده از این ترکیب در نوزادان روزانه ۳ تا ۵ قاشق چایخوری بدون عسل و در خردسالان روزانه یک استکان میل شود.

درمان گیاهی اسهال

الف) اگر اسهال معمولی باشد :
همان نسخه بالا است فقط بسته به شدت آن باید که هر ۴ الی ۶ ساعت یک بار مصرف گردد تا نتیجه مطلوب بدست آید. 
ب) اگر اسهال خونی باشد: 
مقداری نبات را ذوب کرده دو الی سه قاشق غذاخوری تخم بارهنگ را داخلش ریخته بعد از یک دقیقه با آب مخلوط کرده، بگذارید تا جوش بیاید پس از ده قیقه جوش خوردن ملایم از آن استفاده نمایید هر ۶ ساعت یک استکان میل شود. 

درمان مشکلات درد روده از قبیل (باد روده - کولیت روده - زخم روده): استفاده از همان نسخه عرق نعنا و بارهنگ فقط با این تفاوت که به جای عرق نعنا از یک لیوان گلاب استفاده گردد.

کتاب نیم نگاهی به طب اسلامی سنتی نوشته عبدالعلی حسین پور

0 نظرات

ارسال نظرات