هفته ملی تربیت بدنی و ورزش

قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحی

حدود 20 سال پیش، بیست و ششم مهر ماه، روز تربیت بدنی و ورزش نامیده شد. این مناسبت ملی بعدها با هدف افزایش آشنایی مردم با اهمیت ورزش در زندگی فردی و اجتماعی از روز به هفته تغییر پیدا کرد به طوری که امروزه از 26 مهر لغایت 2 آبان در ایران به عنوان «هفته ملی تربیت بدنی و ورزش» شناخته می شود.

تاریخچه ورزش در ایران

ایران از آن کشورهایی است که در نظام تربیتی خود ارزش زیادی برای ورزش و آمادگی جسمانی قائل بوده است. در یکی از کتاب های باستانی آمده است: ورزش در ایران باستان، با هدف سلامت، شادابی و آماده بودن برای دفاع از وطن پا گرفت و هدف اصلی آن، تربیت جوانان بود. تیراندازی، کوهنوردی، شمشیرزنی، دو، اسب دوانی، شترسواری، ارابه رانی، مشت زنی، شنا و کشتی، در این مرز و بوم رواج داشت. پارسیان، شکار و شکارگاه را آموزشگاه حقیقی جنگ می پنداشتند و جوانان پارسی در شکار، سحرخیزی، بردباری، راه رفتن، دوندگی و تیراندازی، آمادگی روحی و چابکی را فرا می‌گرفتند.

اثرات ورزش بر سلامت جسم و روان

آثار ورزش برای سلامتی جسمی و روحی انسان بی شمار است. نقش ورزش در پیشگیری و مدیریت از بیماری های زمینه ای و افزایش طول عمر و اعتماد به نفس ثابت شده است. ورزش خون بیشتری را به مغز می‌رساند، وقتی که اکسیژن خون بیشتر شود رفتار و اخلاق افراد نیز بهتر می‌شود. ورزش سطح نمک را در مغز پایین می‌آورد و باعث بهتر شدن کیفیت خواب می‌گردد. ورزش باعث ترشح ماده‌ای به نام مرفین می‌شود که باعث نشاط و شادابی افراد خواهد شد. در ضمن ورزش توان بدنی و تقویت عضلات را به همراه دارد. ورزش باعث تناسب قد و وزن و کاهش چربی‌های مضر در بدن می‌شود. از طرف دیگر با ورزش کردن بدن مقاوم‌تر می‌شود و از ورود میکروب به آن جلوگیری می‌شود و مواد زائد و مسموم حاصل از غذاها از بدن دفع می گردد.

توصیه های ورزشی

  • از انجام ورزش در ساعت های بسیار گرم روز بپرهیزید.
  • برای انجام ورزش، در طی روز، زمان خاصی را اختصاص دهید.
  • اگر مشکل مفصلی دارید، از زانوبند و مُچ بند استفاده نمایید.
  • با پوشیدن لباس های نخی در هوای گرم، کارآیی ورزشیِ خود را افزایش دهید.
  • از انجام ورزش در محیط های آلوده و ساعت های پر ترافیک روز خودداری کنید.
  • اگر دچار بیماری خاصی هستید، پیش از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

برای مشاهده و خرید محصولات ورزشی از برندهای معتبر کلیک کنید.

0 نظرات

ارسال نظرات