آیا درباره علل بیماری های دندان و لثه می دانید؟

دنداندرد

علتش عدم رعایت بهداشت فردی است و براثر درد آمدن گوهر دندان یا درد عصب ریشه دندان یا ورم لثه و بن دندان یا گوشت اضافه‌ی لثه یا سستی لثه میباشد.

لق شدن دندان

لق شدن دندان ممکن است بر اثر ضربه خوردن باشد و یا اینکه رطوبتی عصب دندان را سست کرده باشد. یا دندان نازکتر از حد طبیعی شده باشد یا اینکه خللی در محل رویش آن پدید آمده باشد.

سوراخ شدن دندان

علتش یا رطوبت بد است که این رطوبت در دندان میماند و متعفن میشود و باعث بوی بد دهان میگردد و یا عدم رعایت بهداشت دندانها است که باعث کرم و شدن دندانها میشود.

ازهم پاشیدن دندان

علتش اکثراّ براثرسوء مزاج دندان یا رطوبت یا خشکی زیاد است.

ساییدن دندان ها بر هم

به هم ساییدن دندانها به هنگام خواب به علت ضعف ماهیچه آرواره است که اکثراّ کودکان به این دچارند اگر به هم ساییده شدن دندانها در خواب بیش از اندازه باشد نشانه سکته یا صرع یا تشنج یا کرم شکم است.

کند بودن دندان

اگر خلط ترش باشد علت آن از معده است گاهی اوقات حتی نگاه کردن به کسی که چیزی ترش را گاز میزند باعث کندی دندان شما است و گاهی هم با گاز زدن ترشی کند میشود.

درد دندان

ازبینرفتن مینا

به هر دلیلی اگر مینای دندان از بین برود دندان دیگر توان و تحمل هیچ گرمی و سردی و فشاری را ندارد اکثراّ به علت عدم رعایت بهداشت مناسب و نوع تغذیه غلط است که مینای دندان ضعیف میشود.

بیماریهای لثه و لب

چند نکته:  ورمهای لثه اصولاً از سمت سر به سوی لثه میآیند و گاهی هم معده در این بیماری نقش دارد اگر مادهای که به لثه میریزد گرم باشد خونگیری نیاز است و قرقره کردن سردیجات ها در دهان نیاز است مانند گلاب، ماست، افشره خرفه و سپس مضمضه کردن روغن زیتون نارس مفید است.

خون ریزی لثه

علتش سستی لثه می باشد و باعثش عدم رعایت بهداشت فردی و رطوبت زیاد و غلبه بلغم است.

زخم لثه

زخم های لثه سه گونه استساده،خوره ای، متعفن که زخمها چرکین و بدبو هستند. اکثر بیماری های لثه از عفونت، سستی و غلبه سودا یا بلغم یا دمل است که با رعایت بهداشت دهان و دندان از آسیب ها جلوگیری می شود.

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات