شایع ترین بیماری های گوش و علت آنها (شماره دو)

بهداشت گوش

گوش را باید از گرما و سرما محافظت کرد و مراقب بود که آب و جانوران داخل آن نشوند، چرک گوش را باید برطرف کرد و هر هفته یکبار روغن بادام تلخ در گوش چکاند باید مراقب بود که داخل گوش ورم، زخم و جوش تولید نشود، اگر جوشهایی در حال سر برآوردن شیره خشخاش شاخدار در سرکه طبیعی بریزید و در گوش بچکانید اگر هفتهای یکبار چنین کنید گوش را از ضرر و آسیب ایمن میکند.

گوش

گوش درد

این درد یا از تباهی مزاج یا ورم یا جوش یا گسستگی پیوندهاست، تباهی مزاج میتواند گرم و بدون ماده باشد به طور مثال از هوای گرم یا بادهای گرم، بهخصوص اگر یکدفعه از هوای سرد به هوای گرم برود یا با آب گرم خود را شسته باشد و آب داخل گوشش شده باشد یا وارد آبهای معدنی گرم شده باشد و آب داخل گوشش شده باشد یا غذایی که باعث گرمی خون و صفرا میشود خورده باشد به وجود آمده است. تباهی مزاج هم میتواند سرد و بدون ماده باشد که علت آن هوای سرد است بخصوص اگر به طور ناگهانی از هوای گرم به هوای سرد برود اگر علت ورم یا جوش باشد ورم یا جوش میتواند گرم و سرد باشد و اگر علت درد گوش گسستن پیوند باشد چرک و زخم به همراه دارد.

صدا و وزوز گوش

این صدا وجود خارجی ندارد و از تأثیر هوا به وجود میآید.

نشانهها

  • اگر این صدا دائمی باشد علت آن در سر است اگر صدا مانند جوشیدن روبه بالاست اکثراّ به‌ خاطر معده باعث آن است.
  • اگر همراه صدا تب و درد و لرزشِ کمی وجود داشت نشان از جمع شدن چرک در گوش است.
  • اگر صدا سبک و پنهانی باشد ولی قطع نشود نشان از وجود خلط چسبنده است.
  • اگر علت از خشکی باشد صدا پر از تخلیه و تب است.

چرک و زخم گوش

ابتدا باید غذاهای خوب هضم شونده و تولیدکننده خلط خوب به بیمار داد تا طبع بیمار معتدل شود و بیمار ورزش سبک انجام دهد علت این بیماری عدم انجام دادن این امور میباشد.

 

عفونت گوشزخم گوش دو نوع است:

آشکار و پنهان:

زخم آشکار گوش را با سرکه و آب یا سکنجبین و آب یا با عسل و آب بشوی سپس سوخته راج را در گوش بریز و در پنهان نیز درمانهای خاص خود را انجام بده که عموم آن پاکسازی بدن و سر از اخلاط فاسد میباشد.

خون ریزی گوش

گاهی اوقات بیماریهای گوش سبب خونریزی گوش میشود علت آن ممکن است از ترکیدن یا بریدن یا بازشدن رگ یا بر اثر ضربه باشد.

بند آمدن گوش

ممکن است این بیماری بر اثر کثیفی یا خون منعقد شده، یا گوشت اضافه، یا زگیل، یا شن، یا هستهٔ میوهای باشد یا اینکه جانوری در گوش مرده باشد.

گوش

ورم بیخ گوش

شاید درد و اذیت این نوع ورمها به جایی برسد که بیمار را از پای در بیاورد ورم بیخ گوش که در پردهٔ صماخ به وجود می آید؛ برای جوانان خطرناکتر از پیران است.

آب در گوش، جانور در گوش

گاهی هنگام آبتنی آب در گوش میماند و باعث ورم در عمق گوش و درد شدید میشود گاهی اوقات حشرهای وارد گوش میشود اگر کرم باشد غلغلک نشانهٔ آن است.

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات