علت بیماری های استخوان و مفاصل شماره یک

درمان بیماری های مفاصلی

بیماری های استخوان ومفاصل

دردهای مفصلی

دردهای مفصلی می تواند ناشی از افزایش دم، صفرا، بلغم و سودا باشد گاهی هم از مخلوط شدن دو یا چند خلط به وجود می آید و در صورتی که ورم مفصل گرم نباشد و رنگ آن به سرخی و یا زردی نزند و دردش در سرما افزایش یابد این درد به دلیل افزایش سودا یا بلغم یا هر دو با هم می باشد اگر چنین نباشد از غلبه صفرا و یا دم است که قسم اول بسیار شایع می باشد.

رماتیسم مفصلی

در این بیماری مفصل ها خشک شده و در ناحیه ی درگیر ورم و درد شدیدی وجود دارد به طوری که از شدت درد بیمار نمی تواند بخوابد، عاملش یا از غلبه زیاد سودا است که شخص باید یا سوداوی مزاج باشد؛ یا شغلی سودا خیز داشته باشد و یا تغذیه سودازا و یا دیگر عوامل سودا در او زیاد باشد و یا عدم وجود بلغم در ناحیه درگیر می باشد چون بلغم وقتی کم شود خشکی جایگزین تری میگردد و باعث بروز این بیماری می شود.

آرتریت روماتویید

این بیماری، نوعی بیماری رماتسیمی مفصلی می باشد که علت اصلی آن غلبه سردی است که به دلیل استفاده ی بی رویه و نادرست از روغن های صنعتی (مایع،سرخ کردنی،جامدو غذاهای سردی بخش مانند چای، نوشابه ها، سس ها و..  به وجود می آید.

در تعریف این بیماری آمده است (از نظر طب سنتی): 

دردی است که در بندگاه های بدن مانند بندهای انگشت به وجود می آید که بیشتربه دلیل غلبه بلغم در بدن است و در موارد نادری ماده ی سوداوی سبب ساز درد مفصلی می گردد و به ندرت صفرا و بلغم با هم ایجاد درد مفصلی میکنند.

آرتروز گردن

از نظر طب سنتی آرتروز بر دو نوع است: 1.خشک 2.تر؛ که یا از غلبه زیاد خشکی (صفرا وسودا) می باشد و یا از غلبه زیاد تری ( دم و بلغم) می باشد که نوع دوم بسیار شایع است  بطوری که آنقدر کتف و گردن سرد شده که نمی تواند گردن و کتفش را تکان  دهد چون درد میگیرد اصطلاحاّ به این آرتروزاز نظر طب سنتی شانه ها یخ شده گفته م یشود.

گرمی کف پا

علت این بیماری صفرای سوخته (گرما در بدن به حدی بالا می رود که تبدیل به سودا می شود مانند اتش که با سوختنش خاکستر ایجاد می شود) در بدن می باشد و به تنهایی دلیل بیماری نیست بلکه نشانه بیماری های دیگر است صفرای سوخته به دلیل سنگینی زیاد به کف پا رخنه کرده و چون صفرا طبعش گرم است آن قسمت را داغ می کند. در این بیماری باید دقت شود زیرا که کبد و معده آمادگی بیماری های شدید را دارند.

دیسک ستون فقرات

ستون فقرات بدن انسان از هفت مهره ی گردنی و دوازده مهره ستون فقرات و پنج مهره ی کمری تشکیل شده است که مجموعاّ در کل ستون فقرات بیست و چهار مهره وجود دارد این مهره ها توسط ماده ی لزجی بنام مایع بین مهره ای یا دیسکی به هم متصل شده اند این مایع به مهره ها اجازه حرکت و انعطاف می دهد باید توجه داشت زمانیکه این مایع دیسکی بیرون بزند یا کم و زیاد شود باعث فشار به نخاع می شود و این همان بیماری دیسک از نظر طب سنتی است.

عرق النساء(سیاتیک)

از نظر طب سنتی عرق النساء نام رگی است به ضخامت انگشت کوچک دست در قسمت پایین بدن که باعث حرکت و ایجاد حس در پا و ساق و ران پا می باشد و با کمبود مواد مغذی و گرمی  مشکل به وجود می آید. از علائم این بیماری گزگز شدن نوک پا و بی حس شدن آن می باشد.

ورم پا

آب بدن توسط عملکرد صحیح کلیه ها دفع می شود وقتی به کلیه ها آسیبی برسد آب بدن دفع نشده لذا باعث ابتلا به استسقاء(ورم) می گردد و پاهایش متورم  می شود، ورم پا بیشتر ریشه اش در بیمارهای کلیه و مثانه است و یکی از مواردی که باعث بیماری کلیه و احتباس مایعات می شود استفاده از نمک یددار موجود در بازار است لذا توصیه می شود از نمک های طبیعی استفاده شود.

کمر درد

علت های مختلف و فراوانی برای کمر درد می توان نام برد از جمله اینکه:

1. غلبه خون (دم) می باشد و نشانه اش احساس سستی در ناحیه زانو ها و سرشانه و گردن می باشد.

2. غلبه بلغم است که بدن شخص سرد و علائم وجود بلغم نیز در او مشاهده می شود.

3. غلبه صفرا یا سودا و یا ترکیبی از این دو می باشد که شخص در بدن احساس خستگی می کند و علائم وجود خشکی در او زیاد است.   

4. قولنج و بادهای سرگردان در بدن است.

5. کمر دردهای بارداری یا بعد از زایمان است.

6. مهمترین دلیل کمر درد که به تجربه به آن رسیدیم یبوست است.

دردهای عضلانی

اگر با خوردن سردی ها یا رفتن در هوای سرد یا زیر کولر و یا لمس آب سرد و امثال ذلک درد شروع یا تشدید گرد دپس ناشی از غلبه حاد سردی در بدن یا موضع است که می توان گفت ازبلغم نشات گرفته و در غیر این صورت که بسیار نادر است از گرمی می باشد و یا  فشار آوردن به بدن است مانند کسانیکه مدتی ورزش نکردند و به یک باره ورزش می کنند دچار گرفتگی شدید عضلانی و دردهای عضلانی  می شوند که به آن قولنج نیز گفته می شود.

درد پهلو

1. می تواند از درد سنگ کلیه باشد محل کلیه در انتهای دنده ها از طرف پشت می باشد اگر سنگ در حال دفع باشد دردش از درد زایمان نیز بدتر و شدیدتر می باشد و اگر مواد با طبع سرد بخورد مانند لبنیات درد شدید می گردد.

2. درد پهلو ناشی از تب کلیه باشد زمانی که کلیه سرما خورده باشد تب می کند و این تب باعث درد پهلو می گردد.

پا درد سرد

این بیماری بیشتر در زنان بروز میکند این درد همراه با ورم است در سنین 35 سالگی به بالا بیشتر اتفاق می افتد علائم وجود بلغم در این موارد بسیار واضح است شخص یا مزاجش بلغم است یا غلبه حاد بلغم دارد و یا موضع درد دچار سردی موضعی شده است.

پادرد گرم

این بیماری عمومی است پاها صدا می دهند و ورم ندارد گاهی با محدودیت راه رفتن همراه است این بیماری از غلبه گرمی است که از افراط در مصرف گرمی جات و یا مانند آن به وجود می آید  مثلا در شخص بلغمی برای گرم شدن مزاج موضع یا کل بدن مصررف گرمی جات نباید بالا باشد یا گرمی جات قوی داده شود و این خودش آسیب زا است و باعث گرم شدن بی مورد بدن یا موضع مورد نظر می شود.

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات