بررسی علل بیماری های عصبی از منظر طب سنتی اسلامی

چه اندازه درباره علل بیماری های عصبی می دانید؟

بیماری های عصبی   

بیماری عصبی                                                                                

لقوه

لقوه چند نوع دارد:

  1. بلغمیکه علائم بلغم و غلبه آن در شخص بسیار واضح است یاغلبه بلغم در سر وجود دارد.
  2. سوداوی در این نوع لقوه اگر صورت لاغر شده باشد به آن لقوه خشک یا یابس گفته می شود و علت این بیماری غلبه سودا است باید توجه کرد که بیمار علائم سودا در او بیشتر است یا بلغم بعد درمان را شروع نمود.

پارکینسون

نام دیگر این بیماری فلج تحریکی است که در طب سنتی اسلامی به آن رعشه گفته می شود از علائم این بیماری سختی قسمت زیادی از بدن به خصوص سختی عضلات و لرزش غیر ارادی نواحی مبتلا حتی در زمان استراحت و خواب و ناتوانی شدید برای شروع به حرکت کردن و بی تحرکی است که در این بیماری به وجود آمدن این مشکل خودش عاملی برای تقویت بیماری و ناراحتی بیمار است باید توجه داشت بیماربرای انجام ساده ترین نوع حرکت باید حداکثر تمرکز را به خرج دهد و این برایش آزاردهنده است علت این بیماری غلبه سودا است که خون غلیظ شده قسمتی از اندام را درگیر می کند و یا به صورت حملات عصبی خود را نشان می دهد.

ام اس(MS)

از نظر حکمای امروز طب سنتی بیماری MS و همچنین تشنج های این چنینی بدن مانند بی حسی های موضعی و غیره از تجمع مواد سرد بلغمی یا سوداوی در مغز به وجود می آید و تا زمانی که این مواد از سر تخلیه نشوند این بیماری درمان نمی شود علت اصلی تجمع این مواد در سرهم نوع تغذیه نامناسب چه از نوع تغذیه های خوراکی مانند غذاهای سوداوی و بلغمی تا تغذیه های روحی سرد مانند خیانت، دروغ، ناامیدی و غیره می باشد.

تیک عصبی

این مشکل به دلیل ایجاد یک اختلال در سر، صورت می گیرد خلط بدی در مغز رسوب کرده که عمدتاّ بلغم است باید توجه داشت شخص از اعمال بلغم زا (چه خوراکی و چه روحیدر زندگی بسیار استفاده نموده است؛ مانند مصرف بی رویه لبنیات بازاری یا کمبود محبت یا داشتن استرس یا کتک خوردن در کودکی و...لذا گرفتار تیک های عصبی شده است.

تیک عصبی

وسواس

طبق نظر استاد حسین خیراندیش علت وسواس را غلبه سودا در بدن میداند کم شدن رطوبت خون یا خشکی آن در بدن موجب می شود فرد در کارهای خود بیش از حد اصرار و پافشاری کند، این رسوب و خشکی اگر در مغز بیشتر شود وسواس به حد افراط می رسد که تمام کارهایش با تکرار و مدت زمان زیاد همراه است این بیماری روی تمام رفتار انسان حتی رفتار جنسی نیز تاثیر منفی دارد.

انواع برآمدگی بدن

قوز، غده، آب آوردگی، سرطان خشک، آماس (خوش خیم یا بدخیم خشک یا مرطوب)، جوش ها، دمل ها و...

علت اصلی اینها یا حرارت است یا از سردی و خشکی است(سودا گاهی هم از چربی های جلدی است و گاهی هم مشکلات کبدی است که باید دقت کرد بیمار با علائم گرمی یا علائم خشکی و سردی یا علائم بیماری کبدی در بدنش وجود دارد یا نه و از همان طریق درمان را شروع کرد سپس به خود برآمدگی رسید.

خستگی و کسلی

اصولا علت این بیماری از غلبه بلغم است و تا زمانی که عامل بروز بلغم ریشه کن نگردد این بیماری وجود دارد باید در خصوصیات بیمار دقت کرد وعامل رشد بلغم را پیداکرد تولید بلغم فقط فقط خوراکی نیست ما نیازهای اخلاقی و معنوی گرمی بخش مثل محبت، صداقت وغیره را نیز داریم و اگر آنها را دریافت نکنیم و یا ضد آن ها را دریافت کنیم در بدن ما سردی شروع به رشد می کند و این به معنی غلبه بلغم است.

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات