خواص شگفت انگیز کندر 

خواص کندر در روایات

  • پیامبر خدا (صلى الله عليه و آله) با کندر بدن را چرب کنید چرا که این بهره ای بیشتر برای شما نزد زنانتان ایجاد می‌کند.( كنز العمال) 
  • پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) خطاب به امام علی(علیه السلام) - اى على سه چیز بر حافظه می‌افزاید و بلغم را می‌برد: کندر، مسواک و قرائت قرآن
  • امام علی (علیه السلام) جویدن کندر دندان‌ها را استحکام می‌بخشد بلغم رامی‌راند و بوی دهان را می گیرد. 
  • عبدالله بن جعفر نقل می‌کند که مردی نزد علی بن ابی طالب (علیه السلام) آمد از فراموشی اظهار ناراحتی کرد فرمود: بر شما باد کندر چرا که دل را شجاعت می بخشد و فراموشی را از میان می‌برد. 
  • امام رضا (علیه السلام) فراوان کندر بخورید آن را در دهان نگه دارید نیک بجوید برای من جویدن آن دوست داشتنی تر است چرا که آن بلغم معده را پاک می‌کند عقل را استحکام می‌بخشد و غذا را گوارا می‌سازد. 

فایده های کندر برای زنان باردار

  • پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله به زنان باردار خود کندر بدهید چرا که عقل کودک را افزون می کند.
  • امام رضا (علیه السلام به باردارتان کندر نر بدهید در این صورت اگر آنچه در شکم زن است پسر باشد بیداردل آگاه و دلیر می‌گردد و اگر دختر باشد روی و خوی وی نکو می‌شود و سرین او سترگ می گردد و نزد همسرش بهره می یابد». 

مشخصات کندر

با شکافی که در تنه درختچه مولد کندر ایجاد می‌کنند شیرابه سفید رنگی که همان صمغ رزینی کندر است از آن خارج می‌شود این شیرابه در مجاورت هوا به تدریج سفت شده و به صورت کندر که در بازار عرضه می‌شود در می آید. 

خواص - کاربرد

در هند از کندر به عنوان معرق، مدر، قابض و قاعده آور استفاده می‌شود و در موارد روماتیسم و ناراحتی پوستی و بیماری‌های عصبی تجویز می‌شود. از نظر حکمای طب سنتی کندر گرم و خشک است و از نظر خواص آن معتقدند که خشک کننده و قابض و بند آورندۀ خون است، گازها را تحلیل می‌برد و برای تقویت حافظه نافع می‌باشد از خونریزی‌های خارجی و خونروی از سینه جلوگیری می‌کند و اگر با صمغ عربی خورده شود برای رفع بدبویی بینی و تنگی نفس و سرفه مزمن رطوبتی نافع است. اگر با عسل خورده شود برای رفع فراموشی مفید است اگر تا چند روز هر روز ۳ گرم آن را در آب بخیسانند و ناشتا بخورند برای رفع فراموشی و زیادی بلغم مفید است. 

خواص درمانی روغن کندر

  • مصرف روغن کندر میتواند سیستم ایمنی بدن شما را قوی کند. 
  • اسانس کندر یک معجزه درمانی شناخته شده است کمی عسل و لیمو را همراه با عصاره کندر مخلوط کنید این روغن را استفاده کنید تا از اثرات شگفت انگیزش مطلع شوید. 
  • روغن کندر برای درمان گلودرد، سرفه تحریکی است که معمولاً همراه با سرماخوردگی خواهد بود. مقداری روغن کندر غرغره کنید تا با از بردن خلط در ریه ها راه نفس خود را باز کنید. می توانید کمی روغن به روی گردن خود بمالید این کار هم می‌تواند به شما کمک کند. 

تقویت سیستم ایمنی بدن با روغن کندر

  • مصرف روغن کندر میتواند سیستم ایمنی بدن شما را قوی کند.
  • در برابر بیماری‌های مختلف از جمله سرماخوردگی مقاوم خواهید شد. روغن کندر به میزان قابل توجهی می‌تواند باکتری‌های خطرناک و ویروس‌ها و حتی سرطان را از بین ببرد. 
  • اگر مطمئن شدید که حساسیت ندارید یک قطره از این روغن را رقیق کرده همراه با روغن نارگیل و یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب ریخته و بنوشید. 

روغن کندر و خواب بهتر

  • مقداری کندر در بخارساز اتاق خواب خود بریزید عطر این گیاه سبب آرامش شما خواهد شد و خواهید توانست به راحتی و بدون مصرف داروهای خواب آور استراحت خواهید کرد. 

مسکن قوی

بدن درد معمولاً با بیشتر بیماری‌ها به خصوص سرماخوردگیه‌ای شدید همراه است. کندر به طور طبیعی یک مسکن خوب محسوب می‌شود می‌توانید هنگام درد روغن کندر را بر روی گردن و شانه ها ماساژ دهید. 
کندر از طریق پوست شما نفوذ پیدا میکند و دوپامین بدن شما را افزایش میدهد و شما درد کمتری را احساس خواهید کرد. استنشاق کندر ضربان قلب و فشار خون را تا حدی پایین می آورد. 

برگرفته از کتاب نیم نگاهی به طب اسلامی سنتی نوشته استاد عبدالعلی حسین پور

0 نظرات

ارسال نظرات