شایع ترین بیماری های مربوط به سر

سردرد

سردرد به معنی درد و ناراحتی در ناحیه سر، جمجمه و گردن میباشد، سردرد ممکن است در یک طرف سر و یا هر دو طرف سر رخ دهد و گاهی اوقات فقط در یک ناحیه باقی میماند و گاهی اوقات از نقطهای به نقطهٔ دیگر در حال حرکت است.

سردرد میتواند به شکلهای مختلفی مثلاً درد شدید یا احساس ضربان در سر و یا دردی مبهم و گنگ رخ دهد و ممکن است ناگهانی رخ دهد و یا کمکم بروز پیدا کند و این درد ممکن است کمتر از یک ساعت از بین برود و یا چند روز به طول بیانجامد. خوشبختانه اغلب سردردها نشانه یک بیماری جدی نیستند و افراد با نوع تغذیه درست یا تغییر در سبک زندگی یا کمی آرامش و آسایش و در نهایت یک داروی مسکن میتواند بر این مشکل غلبه کنند.

انواع سردرد

سردرد عروقی

دلیل این نوع سردردها احتقان و ورم رگها میباشد. افزایش جریان خون معمولترین نوع این سردردها میگرن بوده افراد مبتلا به میگرن از دردهای شدید در یک یا دو طرف مغز خود و اختلال در بینایی و ناراحتی معده شکایت دارند علائم سردرد عروقی شامل سردرد خوشهای و سردرد سمی میباشد.

سردرد تنشی یا انقباض عضلانی

این نوع سردرد به دلیل سفت شدن و درگیری ماهیچههای صورت و گردن رخ میدهد و دلیل 90% انواع سردردها میباشد.

سردرد کششی

این نوع سردرد معمولاً ناشی از کشیدگی عضلانی و غیره در نواحی حساس رخ میدهد.

سردردهای التهابی

این نوع سردرد نشانه سایر اختلالات بدن همچون عفونت سینوسی، مننژیت و یا سکته مغزی هستند.

سردردهای تنشی

ممکن است با استرس، افسردگی، اضطراب، آسیبدیدن سر و یا حالتی که سر را نگه میدارید در ارتباط باشد این نوع سردرد معمولاً در هر دو طرف سر رخ میدهد و اغلب از پشت سر شروع شده و روبهجلو کشیده میشود. در این نوع سردرد، درد ممکن است مبهم و فشار آور باشد. ممکن است در ناحیه شانه، گردن یا فک نیز احساس خشکی و درد نماید.

سردردهای میگرنی

سردردهای شدیدی هستند که معمولاً به همراه سایر مشکلات همچون تغییر در بینایی و حالت تهوع رخ میدهند. چنین سردردهایی میتواند ضرباندار، کوبنده و تپنده باشد. این نوع سردرد معمولاً ازیک طرف سر شروع شده و بعضی اوقات نیز به طرف دیگر سر سرایت میکند.

چند نکته

  • زمان ابتلا به سردرد امکان دارد هاله نور ببینید و این درد ممکن است با تحرک داشتن بیمار بدتر شود.
  • برای سردرد محرکهای زیادی وجود دارد از جمله بعضی خوراکیها شکلات، آجیل الکل و ...
  • بعضی از خوراکیها حتی میتوانند عامل شروع سردرد باشند از جمله خوراکیهای حاوی منو سدیم گلوتامات و...

سردردهای برگشت کننده

نوعی دیگر از انواع سردردها هستند که معمولاً بهخاطر مصرف بیش از حد مسکن رخ میدهد، افرادی که سه روز در هفته و به طور منظم قرصهای مسکن استفاده کنند عموماً دچار چنین سردردهایی میشوند.

سردرد خوشهای

این سردرد به شکل سردردی شدید و دردناک است و معمولاً چندین بار در روز طی چند ماه متوالی رخ میدهد و سپس از بین میرود.

سردردهای سینوسی

به دلیل ورم حفرههای سینوسی باعث درد در جلوی سروصورت میشود. در این نوع سردرد وقتی خم میشوید و یا اول صبح که از خواب پا میشوید درد بیشتر میشود.

سردرد

سرگیجه

سرگیجه دورانی یا واقعی حالتی است که فرد احساس میکند محیط اطرافش به دور سرش در حرکت یا چرخش است و یا این که محیط اطراف ثابت است اما خودش در حال حرکت یا چرخش است همین احساس حرکت یا چرخش است که سرگیجهٔ واقعی را از سایر انواع گیجی یا سبکی سر متفاوت میکند در سبکی سر بیمار احساس عدم تعادل میکند اما احساس حرکت وجود ندارد و بیمار میگوید سرم گیج رفت یا چشمم سیاهی رفت.

دلایل سرگیجه

سرگیجه  وضعیتی حملهای خوش خیم، شایع ترین شکل در انواع مختلف سرگیجه است در این حالت با حرکت ناگهانی در یک جهت خاص بیمار دچار سرگیجه شدیدی می شود که چندین ثانیه طول می کشد که با بی حرکت ماندن بیمار مشکل بر طرف می گردد. علت این سرگیجه کنده شدن کریستال‌هایی است که به طور طبیعی در گوش داخلی ما وجود دارد.

این کریستالها ممکن است به دلیل ضربه خوردن به سر و یا به طور خود به خود از محل خود کنده شوند و در مایعی که در گوش داخلی پر است شناور گردند و این شناوری باعث سرگیجه در بیمار میشود این ذرات شناور به‌ مرور زمان در حالت گردش به طور تصادفی به محل خود میچسبند و لذا علائم بیمار رو به بهبودی میرود تا این که تمام این ذرات سرجای خود قرار بگیرند و بیمار سلامتی خود را به دست آورد اما چون سابقه بیماری وجود دارد و این ذرات هم به سفتی و محکمی قبل نیستند لذا ممکن است با ضربه و حرکات شدید دوباره کنده شوند سپس سرگیجه دوباره برگردد.

عقب ماندگی ذهنی

عقب ماندگی ذهنی یا میکروسفالی اختلالی است که با عملکرد هوشی زیر حد طبیعی و اختلال در مهارتهای انطباقی مشخص میگردد عقبماندگی ذهنی از نظر آماری به این صورت تعریف میشود که عملکرد شناختی که بر اساس آزمون استاندارد هوش، معادل دو انحراف معیار زیر میانگین جمعیت عمومی باشد سن شیوع عقب ماندگی ذهنی زیر 18 سال است. منظور از مهارتهای انطباقی مهارتهایی است که در هر سن خاص به طور معمول از فرد انتظار میرود.

پیشگیری

پیشگیری اولیه جلوگیری از ظهور عوامل ایجادکننده‌ی عقب ماندگی ذهنی بخصوص عوامل قبل از تولد اهمیت ویژه ای دارد. آموزش خانواده، ممانعت از ازدواج های فامیلی بدون آزمایشات کامل، رعایت بهداشت حاملگی از قبیل پرهیز از اشعه، دارو، ضربه به شکم، تغذیه مناسب مادر، جلوگیری و کنترل نمودن عفونت های مادر و... در پیشگیری اولیه بسیار موثر هستند. محافظت کودک پس از تولد بخصوص در دوره نوزادی و مراحل درمانی به موقع دربروز و موارد بیماری مثل بیماری کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدی) نیز در جلوگیری از بروز عقب ماندگی ذهنی اهمیت دارد.

انواع صدا و سوت در سر

سوت در سر علت های زیادی دارد، از آن جمله این سه علت را ذکر میکنیم:

مجرای استاش از گوش میانی بر حلق بسته شده است که این می تواند از عفونت گوش یا جرم در گوش باشد همین عامل سوت کشیدن باشد.

ناشی از فشار خون باش، یکی از مواردش زمانی است که شخص به سجده می رود و پشت سرش ضربان داشته باشد گوش صوت می کشد.

ناشی از افت فشارخون و کمخونی باشد و این بیمار دارویی سر یا سرد شدن کف دست‌ وپا و داروی بیرمقی و یا دارویی مصرف کند که باعث کاهش هوشیاری شود.

آلزایمر

آلزایمر یعنی بروز اختلال در حافظه و روند تفکر فرد که این بیماری سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی عصبانیت و پرخاشگری در بیمار می گردد.

حافظه اصلی انسان زمان جنینی شکل میگیرد در حافظه آدرنالین مسئول ثبت هیجانات و خاطرات و تجربیات تلخ است و استیلکولین مسئول ثبت حافظه طولانیمدت است و هیپوکامپ مسئول ثبت یادآوری وقایع وغیره میباشد.

علتهای فراموشی

استرس در استرس مغز هورمونی آزاد میکند تا حافظه را کم کند تا بتواند شخص دربارهٔ موضوع استرسش تمرکز کند با تکرار مداوم استرس مغز هم هورمون را به دفعات آزاد میکند همین سبب آلزایمر در پیری میگردد.

  1. فشارخون
  2. رژیم لاغری
  3. کمبود آهن
  4. مواد مخدر بخصوص حشیش
  5. سندرم پیش از قاعدگی در خانمها
  6. دردهای مزمن مثل کمردرد و پا درد و دل درد و...
  7. اختلال در غدد فوقکلیوی
  8. کمبود ویتامینها و املاح و مواد معدنی در بدن
  9. بیخوابی
  10. کلسیم زیادی مثل زمانی که زیاده روی در مصرف مکمل میگردد
  11. بیماریهایی مانند صرع، میگرن، عفونتها و کمبود کلسترول مفید

صرع و تشنج

تشنج یا اپیلپسی عبارت است از مجموعهای از اختلالات عصبی مزمن پزشکی بلند مدت که با حمله صرعی مشخص میشود این حملات ممکن است بسیار خفیف و تقریباً غیرقابل شناسایی باشد و یا برعکس طولانیمدت و با لرزشهای شدید همراه باشد در صرع حملات به طور مکرر رخ میدهد و هیچ دلیل ثابت و مشخصی ندارد درحالیکه حملات با دلایل خاص را نباید به عنوان حمله صرعی تلقی کرد. صرع در برخی افراد به دلیل آسیب مغزی، سرطان مغز، سوءاستفاده از داروها، مصرف الکل و مواد مخدر و دلایل دیگر ایجاد گردد.

رایج ترین نوع حملات 60% با تشنج است که این مقدار دو سوم به صورت حمله صرعی موضعی ظاهر میشوند و یک سوم دیگر به‌ صورت حملات عمومی ظاهر میگردند 40% باقیمانده غیر تشنجی هستند یک نمونه از این نوع حمله غایب است که به صورت سطح پایین هوشیاری روی میدهد و حدوداً ده ثانیه طول میکشد.

صرع تنها یک بیماری نیست بلکه علامت یک بیماری هم هست که میتواند بر اثر اختلالات متعددی به وجود بیاید تشنج خود به خود و بدون علت خاصی مانند بیماری شدید اتفاق میافتد و علت اصلی صرع میتواند عوامل ژنتیکی یا مشکلات ساختاری یا مشکلات متابولیک باشد این در حالی است که در 60% موارد علت آن نامشخص است.

دلایل صرع

عفونت یا تومور مغزی - عدم تعادل PH  خون  اختلال غدد درونریز مانند تیروئید - ژنتیک - اختلالات هورمونی - انگلها - ضربه مغزی - شوک - مسمومیت - آلزایمر - مننژیت و یا آنسفالیت- کاهش این موارد در خون؛ قند، کلسیم، منیزیم؛ کاهش اسید فنیل پیرویک در ادرار که این یکی از دلایل صرع در نوزادان است - تحریک اعصاب سمپاتیک

علائم صرع

تشنج و لرزش - تپش قلب - ازدستدادن هوشیاری - شب ادراری در کودکان صرعی - گیجی - گرگرفتگی

این موارد بسیار برای صرع مضر هستند:

  • گوشت قرمز
  • عدس
  • نوشیدن مایعات سرد
  • شستشو اطفال با آب گرم عامل مهم صرع کلر موجود در آب است
  • پرکردن دندان با آمالگام
  • استشمام مواد محرک مانند گوگرد - پاککنندههای عطری - حشرهکش
  • مسمومیت با فلزات سنگین
  • قند و شکر و قهوه
  • دیدن فیلم و صحنههای خشن و استرسزا
  • ادویهجات
  • غذاهای چرب یا حاضری
  • حمامهای طولانیمدت یا داغ، جکوزی و سونا
  • بالارفتن از ارتفاع مثل نردبان
  • بهتنهایی رانندگی کردن

علت ایجاد صرع به طورکلی:

  • عفونتهای داخلی
  • سکتهها علتهای وراثتی و ژنتیکی
  • ناهنجاری در جریان الکتریکی مغز
  • کاهش آدرنالین در مغز

سکته مغزی

سکته مغزی ناشی از خونریزی مویرگها یا پاره شدن آنها است و عمده علامت آن شبیه سکته میباشد.

دلایل سکته مغزی

الکل - فشارخون - فشار عصبی شدید یا شوک عصبی - عدم معالجه مرض قند - مصرف داروهای رقیقکننده خون - دیر خوابیدن و خستگی فکری - ورزشهای سنگین با فعالیت شدید ورزشهای رزمی حرکتی - ضربه خوردن به سر

این موارد برای این بیماری مضر هستند و باعث افزایش و بروز سکتههای مغزی میگردند.

  • مواد خوراکی مثل: فلفل - سرکه - دارچین و زنجبیل - مرکبات  غذاهای چرب - مصرف مایعات زیاد - سسها - غذاهای کنسروی و آلوده - غذاهای بخارپز یا آب پز - نمک زیاد - مصرف زیاد چربیهای حیوانی - مواد نشاستهای مثل برنج، سیبزمینی و ماکارونی.
  • مصرف داروهایی از قبیل: داروهای رقیقکننده خون - قرصهای جلوگیری کننده از بارداری برای زنان دارای فشارخون بالا - شربتهای سینه.
  • مصرف مواد مخدر - الکل و سیگار
  • بیماریهایی مانند عدم درمان دیابت - اندکاردیت (همان اختلال دریچه قلب)- فشارخون پایین - افسردگی - حلقههای مهبلی در زنان

نشانهها

  • ضعف در دست وپا یا کل بدن خصوصاً پهلوها
  • ازدست دادن ناگهانی تعادل بدن
  • ادای کلمات نامفهوم
  • اختلال در خوردن و بلع کردن غذا
  • کج شدن دهان
  • کاهش دید چشم و دوبینی
  • کاهش سطح هوشیاری
  • سردرد شدید و ناگهانی
  • سرگیجههای طولانی
  • عرق شبانه
  • فلج یک طرف بدن (بهاینترتیب که نیم کره راست سمت چپ بدن را کنترل میکند اگر اینطرف مشکل داشته باشد سمت چپ بدن فلج میگردد و برعکس هم میباشد)
  • تهوع و استفراغ
  • عکسالعمل قرنیه یک طرف چشم بیشتر از طرف دیگر میشود
  • اگر در چشم نور چراغقوه بیندازید مردمک کوچک میگردد
  • چرت زدن

و از عمده نشانههای آن:

  1. همی پارزی: ضعف و کرخی صورت و بازوها یا پاها در یک طرف بدن
  2. همی پلژی: فلج صورت، بازو و پاها در همان طرف
  3. آتاکسی: عدم تعادل و لنگ زدن
  4. دیس آرتری: اختلال در تکلم یا در درک کلام و صحبتها
  5. دیسفاژی: اشکال در بلع و خوردن
  6. پارستزی: کرختی و سوزش قسمتهای بدن اشکال در درک وضعیت و موقعیت

0 نظرات

ارسال نظرات