سنگ کشکول

کشکول

کشکول (کوک(

 چوب کشکول یا کوک در مناطق خاصی از جمله مصر یافت می‌شود. راه تشخیص کوک، بوی خاص آن است که شبیه بوی درخت نارگیل است.

کشکول میوه درختی به نام «کوکو دومر» است که در مجمع الجزایر سِشل می‌روید. این جزایر در اقیانوس هند، میان هندوستان و آفریقا قرار دارند و صادرات عمدۀ این مجمع الجزایر میوۀ درخت مزبور است. مرکز اصلی این درخت جزیره‌ای از این مجمع الجزایر به نام پراسلین می‌باشد که از جزایر جنوبی است. این درخت، نر و ماده دارد و ارتفاع آن گاهی تا 30 متر می‌رسد. هر درخت ماده در سال تنها چندعدد از این میوه را به ثمر می‌رساند و این میوه بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین دانۀ گیاهی دنیا و از نظر رشد کندترین آنهاست. در داخل میوۀ مزبور، زمانی که نارس باشد، ماده‌ای ژله‌ای و شیرین وجود دارد که از آن دسر درست می‌کنند و مغز این میوه، زمانی که رسیده باشد در طب قدیم استفاده دارویی زیادی داشته و به عنوان پادزهر و داروی ضد فلج و ضد صرع و همچنین برای درمان انواع ناراحتی‌های عصبی و روده‌ای استفاده می‌شده است.

میوۀ «کوکو دومر» به وسیلۀ اولین کاشفان اروپایی اقیانوس هند به اروپا آورده شد و شاهان و شاهزادگان اروپایی اشتیاق زیادی برای به دست آوردن این میوه داشتند.

در مورد چگونگی آمدن کشکول به ایران می‌توان حدس زد که این میوه را از سِشل به هندوستان آوردند و مرتاضان و فقیران هند که آن را به جای ظرف آب و غذا به کار می‌بردند به ایرانیان معرفی کردند و به هر حال از هندوستان به ایران رسیده است. نوع کشکول و موارد استفاده آن نیز گوناگون است.

خواص

از بین برندۀ ترس، ایجاد خوش شانسی، برکت در رزق و روزی، اعتماد به نفس، آرامش، تعادل، شادی و سلامتی، شجاعت، چشم زخم، محافظت در برابر حوادث برای جلوگیری از خونریزی‌های شدید به ویژه برای زنان بسیار مفید است.

تقویت اعصاب، دستگاه گوارش، ریه، استخوان، کمر، شنوایی و چشم‌ها.

 

0 نظرات

ارسال نظرات