یا بقیة الله
بقيةاللَّه
تفسير نمونه، «بقيةاللَّه» را چنين معنا کرده است: هر موجود نافعي از طرف خداوند که براي بشر باقي مانده و مايۀ خير و سعادت او گردد، «بقيةاللَّه» محسوب ميشود.
نمونۀ کامل و تام این باقی مانده از طرف خدا وجود مقدس آقا امام زمان است.
در روایتی آمده که: هنگامي که (مهدي) قيام کند، بر کعبه تکيه زند و ۳۱۳ تن از پيروانش نزد او گرد آيند. پس اولين چيزي که ميگويد، اين آيه است: «بقيةاللَّه خير لکم ان کنتم مؤمنين». سپس ميفرمايد: منم «بقيةاللَّه» و خليفه او و حجت خدا بر شما. پس از آن، کسي بر آن حضرت سلام نميکند، مگر اين که ميگويد: «السلام عليک يا بقية اللَّه في ارضه»؛ سلام بر تو اي باقي گذارده خدا در زمينش.
هنگامي که (مهدي) قيام کند، بر کعبه تکيه زند و 313 تن از پيروانش نزد او گرد آيند. پس اولين چيزي که ميگويد، اين آيه است: «بقيةاللَّه خير لکم ان کنتم مؤمنين».
عدهاي بر اين باورند که مراد از «بقية اللَّه» در آيۀ شريفۀ «بقية اللَّه خير لکم ان کنتم مؤمنين» حضرت مهدي عجلاللهتعالیفرجهالشریف است. ممکن است اين سوال مطرح شود که مگر امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف در زمان رسولاللَّه صلياللَّهعليهوآله وجود داشتند و شناختي از آن حضرت بوده که چنين آيهاي نازل شده است.
بايد گفت اولا اين آيه از فرمايشات حضرت شعيب عليهالسلام خطاب به قوم خود است. ثانياً آن چه درباره نسبت آيه با امام مهدي وجود دارد و باعث شهرت آن در محافل و منابر نسبت به آن حضرت شده است، بحث انطباق مفهومي آيه و تطبيق يکي از مصاديق آيه بر فردي است که با تفسير آيه سازگار است؛ زيرا «بقيه» به معناي باقي مانده است و مراد از آن سودي است که به فروشنده ميرسد؛ يعني آن چه بعد از پايان معامله برايش باقي ميماند و آن را در راه حوائج خود خرج ميکند. و مراد آيه اين است که سودي که از طرف خدا براي شما باقي مانده و خدا از طريق فطرت خودتان شما را بدان راهنمايي کرده، اگر مؤمن باشيد، براي شما بهتر از مالي است که از راه کمفروشي و کم کردن پيمانه و ترازو تصاحب ميکنيد.
تفسير نمونه، با عبارت گوياتري «بقيةاللَّه» را چنين معنا کرده است: هر موجود نافعي از طرف خداوند که براي بشر باقي مانده و مايۀ خير و سعادت او گردد، «بقيةاللَّه» محسوب ميشود. از اين رو، امام زمان عليهالسلام که وجود شريفشان مايۀ بيشترين خير و برکت براي جامعۀ بشري است، يکي از بهترين مصاديق اين آيۀ مبارکه است. به قول يکي از قرآنپژوهان معاصر، از آن جا که آيههاي قرآن داراي مفاهيم جامع هستند و در عصرهاي بعد ميتوانند بر مصداقهاي کليتر و وسيعتر تطابق داشته باشند، اين آيه با امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف که روشنترين مصداق، «بقيةاللَّه» است، مطابقت ميکند.
بَقیّةُاللّه از القاب امام مهدی آخرین امام شیعه اثناعشری است که در دوره غیبت به سر میبرد. عبارت «بقیةالله» در قرآن به کار رفته و در برخی روایات تفسیری به امامان معصوم تأویل شده و در برخی دیگر لقب حضرت مهدی دانسته شده است.
کلمۀ بقیه اللّه در لغت و تفاسیر به معنای آنچه که خدا برای انسان نگه میدارد و نیز فضل و خیر معنا شده است. وجه تفسیر آن به امامان این است که آنان فضل و نعمت خداوند بر آدمیان هستند.
کاربرد دربارۀ اهل بیت
بقیۀ الله در احادیث شیعه به امامان معصوم تفسیر شده است. برای نمونه ابن شهر آشوب گفته است که آیۀ «بَقیّةُ اللّهِ خَیرٌ لکُم اِن کُنتم مُؤمِنین» دربارۀ ائمه نازل شده است. علامه مجلسی، بقیه الله را به معنای «من ابقاه الله» (کسی که خدا او را نگه داشته) گرفته و گفته است که: «منظور از بقیة الله کسانی از انبیا و اوصیای آنان است که خداوند آنها را بر روی زمین برای هدایت مردم نگاه میدارد، یا امامانی که بازماندگان انبیا در میان امت خود هستند.»
بقیه به معنای فضل و خیر
برخی از مفسران «بَقیّه» را به معنای فضل و خیر نیز تفسیر کردهاند؛ زَمَخشَری در ذیل آیۀ ۱۱۶ سورۀ هود که در آن «اُولُوا بقیةٍ» آمده، «بقیه» را به معنای فضل و خیر گرفته است. رودی پارت، شرقشناس و مترجم قرآن به زبان آلمانی، دربارۀ این معنا گفته است که فضل در اصل به معنای «بقیه» و زیادت است و در تحول معنایی، مفهوم افزونی و خیر را به خود گرفته است. «بقیه» نیز به مفاهیم «خیر» و «فضل» و «برتری» و «برگزیده» تحول معنایی یافته است. کلمۀ بقیه در آیۀ ۲۴۸ سورۀ بقره به مفهوم فضل و خیر به کار رفته است، گفتهاند وجه تفسیر بقیۀ اللّه به امامان این است که امامان فضل و نعمت خداوند بر آدمیان هستند.
0 نظرات