لیست وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین 1402

همزمان با نزدیک شدن به اربعین حسینی و برگزار مراسم پیاده روی، بسیاری از مسلمانان و عاشقان اباعبدالله الحسین در تکاپوی آمادگی برای این سفر معنوی هستند. به دلیل همزمانی این مراسم با فصل گرما و از آنجایی که هر ساله به خیل شرکت کننندگان در این کنگره عظیم افزوده می‌شود، به همراه داشتن لوازم ضروری و رعایت یک سری نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید این راهپیمایی چند روزه را پربارتر و با نشاط تر سپری کنید. ما در این مقاله سعی کرده ایم با استفاده از تجربه سال‌های گذشته، فهرستی کامل از ضروری‌ترین وسایل و تجهیزات پیاده روی اربعین 1402 را برای شما گردآوری کنیم.

کوله پشتی مناسب پیاده روی اربعین

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هرگز از چمدان یا ساک دستی استفاده نکنید. کوله پشتی سبک و جادار با بندهای پهن و استاندارد، بهترین انتخاب است. سعی کنید کوله پشتی انتخاب کنید که با قد و جثه شما متناسب باشد تا بتوانید به راحتی آن را حمل کنید. همین کوله پشتی را با بارهای سنگین و حجیم پر نکنید چرا که در مسیر طولانی نجف تا کربلا شما را از پای در می‌آورد. چیدمان کوله پشتی یکی دیگر از نکات مهم برای این سفر است. وسایلی که در طول پیاده روی به آنها نیاز ندارید را در انتهای کوله پشتی قرار دهید و وسایل پراستفاده و لوازم ضروری را در بالای کوله پشتی و در دسترس.

برای خرید کوله پشتی مناسب پیاده روی اربعین کلیک کنید

کفش مناسب پیاده روی اربعین

طبق آمارها بیشترین مشکلی که زائرین با آن مواجه می‌شوند تاول‌های پا است. همین مورد اهمیت انتخاب یک کفش مناسب را نشان می‌دهد. مناسب ترین کفش برای این سفر کتانی و کفش‌های مخصوص پیاده روی است. این نوع کفش‌ها در عین سبک و مقاوم بودن، بسیار راحت و خنک هستند. حتی الامکان از کفش‌های نو استفاده نکنید. سعی کنید کفشی را انتخاب کنید که قبلا مدتی از آن استفاده کرده اید و جا باز کرده است، این کار باعث می‌شود تا پای شما به کفش عادت داشته و در طول مسیر کمتر تاول بزند. 
توصیه می‌شود علاوه بر کفش، یک جفت دمپایی نیز به همراه داشته باشید. به همراه داشتن دمپایی از چند از نظر مفید است. اول اینکه ممکن است به دلیل شلوغی جمعیت کفش یا کتانی خود را گم کنید. دوم اینکه ممکن است به خاطر گرمای هوا پا در کتانی دم کند و تاول بزند که در این حالت استفاده از دمپایی در بخشی از مسیر می‌تواند کمک رسان شما باشد. به همراه داشتن یک دمپایی در حرم و هنگام استراحت در موکب‌ها نیز بسیار به کارتان خواهد آمد.

برای خرید کفش مخصوص پیاده روی اربعین کلیک کنید

لباس مناسب پیاده روی اربعین

به دلیل گرمای هوا در این وقت از سال، زائران باید لباس‌های خنک به همراه داشته باشند. با وجود دمای هوای 50 درجه درعراق گاهی شب‌ها خنک می‌شود اما خنکی آن در حدی نیست که نیاز به لباس گرم باشد. توصیه می‌شود به میزان کافی (دو الی سه دست) لباس خنک همراه داشته باشید و پس از هر بار استفاده از لباس ها، آن‌ها را در موکب ها بشویید. لباس زیر پنبه‌ای و شلوار راحتی نیز به همه توصیه می‌شود. در عین حال زائران باید از برداشتن لباس‌های اضافی بپرهیزند و حتی الامکان سبک سفر کنند.
خانم‌ها بهتر است از چادری استفاده کنند که امکان انداختن کوله را داشته باشد. چادرهای لبنانی و ملی برای این کار مناسب هستند. همچنین می‌توانند با پارچه‌ای نرم و خنک مانند پوشیه جلوی صورت خود را بپوشانند تا علاوه بر حفظ حجاب، از آنها در برابر گرمازدگی و گرد و غبار محافظت نماید. دستکش نخی و کلاه آفتابگیر نیز گزینه‌های مناسبی برای مقابله با گرمای هوا هستند.

برای مشاهده پوشاک مردانه مناسب پیاده روی اربعین کلیک کنید

برای مشاهده پوشاک زنانه مناسب پیاده روی اربعین کلیک کنید

تجهیزات خواب و استراحت

بعد از پیاده روی‌های طولانی، استراحت کردن بیشترین چیزی است که به آن نیاز دارید. دو پتوی مسافرتی کوچک یا دو محلفه سبک و تمیز همراه خود داشته باشید. می‌توانید در محل اسکان و برای رعایت بهداشت از آنها به عنوان زیرانداز و روانداز استفاده کنید. بهتر است یک حوله کوچک برای خشک کردن دست و صورت یا استحمام نیز در کوله تان داشته باشید. 
اگر خوب برنامه ریزی کنید در موکب‌ها جای خواب پیدا می‌شود اما اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که تا دیر وقت پیاده روی می‌کنید یا نمی خواهید در موکب‌ها استراحت کنید، بهتر است یک کیسه خواب سبک به همراه داشته باشید. بعضی از کوله پشتی‌ها در قسمت بالایی محل نگهداری کیسه خواب دارند یا می‌توانید آن را از کوله آویزان کنید. 
چفیه از آن چیزهایی است که همیشه به کارتان می‌آید. حتما یک الی دو چفیه نخی همراه خود داشته باشید. این چفیه‌ها برای پوشاندن سر و صورت در برابر آفتاب، محافظت از سر و گردن در گرد و غبار، خشک کردن دست و صورت، انداختن روی بالشت خواب و خیلی موارد دیگر کاربرد دارند. 

برای خرید بهترین چفیه پیاده روی اربعین کلیک کنید

لوازم شخصی و وسایل بهداشتی

مثل هر مسافرتی، در این سفر نیز باید لوازم شخصی و کالاهای بهداشتی به همراه داشته باشید و قسمتی از کوله پشتی خود را به این وسایل اختصاص دهید. جهت رعایت بهداشت لازم است تعدادی از این لوازم در ظرف‌های در دار و کیسه‌های جداگانه نگهداری شود تا آلوده نشوند.

1. بطری آب، لیوان درب دار، قاشق و چنگال مسافرتی
2. شامپو، پودر لباسشویی و صابون مایع یا خمیری
3. مسواک، خمیر دندان کوچک و شانه یا برس
4. دستکش نخی و یکبارمصرف و ماسک
5. دستمال کاغــذی و دستمال مـرطـوب
6. مهر، تسبیح و کتاب دعای کوچک 
7. نـخ و سـوزن و نـاخنگیر سـاده
8. کـیسه فریزر و کـیسه کفش
9. مام یا اسپری ضدتعریق
10. شـارژر و پـاوربــانـک
11. چند جفت جوراب

داروها و وسایل مراقبتی

حتما داروهای خاص و ضروری خود را با نسخه پزشک به همراه داشته باشید. هر چند در مسیر پیاده روی ایستگاه‌های زیادی برای خدمت رسانی به زائرین وجود دارد اما بهتر است داروهای روزانه و مجاز برای سفر به عراق را با خود به همراه داشته باشید. همچنین لوازم مراقبتی برای مقابله با آفتاب و گرمای هوا نیز از ضروریات هر کوله‌ای است.
1. قرص‌های مسکن، ضد تهوع، ضد اسهال، معده درد، ضد حساسیت و...
2. ژل یا اسپری‌های ضدعفونی کننده و پد الکلی
3. داروها و قطره‌های مخصوص کودکان
4. کرم مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب
5. پمادهای سوختگی و پودر بچه
6. چسب زخم

برای خرید پک جامع محصولات سلامتی اربعین کلیک کنید

خوراکی‌ها و مواد مغذی

در سفر اربعین با وجود صدها موکب و ایستگاه پذیرایی، نیازی به همراه داشتن مواد غذایی نیست اما به زائران توصیه می‌شود که جهت تنظیم مزاج و تغییر ذایقه بعضی مواد غذایی از جمله خشکبار همراه خود داشته باشند. در مسیر پیاده روی نیز حتما از میوه های تازه‌ای که وجود دارد استفاده کنید.

1. میوه‌های خشک مثل انجیر خشک، توت خشک، خرما، مویز و...
2. آبلیمو و نمک برای مصرف و بعضا ضدعفونی کردن
3. مقداری عرق نـعـنـا برای دل دردهای احتمالی
4. بیسکوییت در صورتی کـه بچه همراه دارید
5. مقداری عرق کاسنی با خاصیت ضدعطش
6. خاکشیر برای جلوگیری از گرمازدگی
7. آجیل و شکلات برای تأمین انرژی

برای خرید تنقلات و خشکبار سالم و طبیعی کلیک کنید

مدارک مورد نیاز و پول

تنها مدرکی که در کشور عراق به آن نیاز دارید، گذرنامه معتبر (با حداقل 6 ماه اعتبار) است و هرگز به مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه رانندگی و... احتیاجی نخواهید داشت، اما بهتر است تصویری از آن‌ها را در تلفن همراه خود داشته باشید. دقت کنید که گذرنامه خود را در جیب‌های بیرونی شلوار و کوله خود نگذارید و آن را در مکانی امن مثل انتهای کوله پشتی نگهداری کنید. 
سعی کنید در عراق از امکانات فراوانی که به صورت رایگان وجود دارد استفاده کنید، اما لازم است با توجه به نرخ‌های اعلام شده در رسانه ها، پول ایرانی و دینار عراقی به میزان کافی همراه داشته باشید تا در برگشت دچار مشکل نشوید. پول‌های خود را در چند جای مختلف و امن نگهداری کنید.

نکات و توصیه‌های پیاده روی اربعین

هرگز از مسیرهای خلوت و کمترشناخته شده استفاده نکنید و در همان مسیر معمول و همیشگی بمانید.
به هیچ وجه در طول مسیر با کسی بحث سیاسی یا مذهبی نکنید و سعی کنید خود را به ذکر خدا و گوش دادن به دعا و مداحی‌های از قبل آماده شده مشغول کنید.
اگر برایتان مقدور است هدیه‌های کوچک و ارزانی مثل برچسب، پیکسل، بج سینه، گیره روسری، دستبند و... تهیه کنید و برای قدردانی از خادمینی که در طول مسیر به شما خدمت رسانی می‌کنند بدهید.
نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید، در هر جایی تصویر کردید که دیگر توانایی ادامه مسیر را ندارید، می‌توانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبوس‌هایی که در مسیر وجود دارند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.

التماس دعا
 

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات