راهنمای جامع سفر به عراق و پیاده روی اربعین

شاید باورتان نشود اگر بدانید که هنوز خیلی ها سفر خاطر انگیز اربعین را تجربه نکرده اند. این مساله باعث شده هرساله با وجود خیل زائران کربلای معلی در اربعین حسینی، تعداد زائر اولی ها کم نباشد. طبیعتاً برای کسانی که این سفر را تجربه نکرده اند، شرکت در این اجتماع بزرگ می تواند خیلی وهم انگیز و کمی ماجراجویانه تلقی شود. اصلا دور از انتظار نیست که شما به عنوان یک زائر اولی یا کسی که تاکنون زیارت اربعین را تجربه نکرده،‌ در کنار شور و اشتیاقی که دارید، سوالاتی نیز داشته باشید که پاسخ آن ها،‌ سرنوشت سفر شما را مشخص خواهد کرد. ما در این مقاله کوتاه، به بعضی از این سوالات پاسخ می دهیم، پس تا انتها با ما باشید.

چه لوازمی برای اربعین مورد نیاز است؟

محتمل ترین سوالی که هر زائری به ذهنش خطور می کند این است که چه لوازم و وسایلی را باید همراه ببرد. ما قبلا فهرستی کامل از لوازم موردنیاز برای پیاده روی اربعین را برای شما آماده کرده ایم و می توانید به آن مراجعه کنید. نگران نباشید که سال های قبل نوشته شده! همان لوازم برای امسال هم به کار می آید.

وسایل موردنیاز پیاده روی اربعین

کی به اربعین برویم؟

طبق نظر آیت الله سیستانی، 5 روز قبل و 5 روز بعد از روز اربعین حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، منعی ندارد و جزو زیارت اربعین به حساب خواهد آمد. لذا با توجه به شدت جمعیت حاضر در کربلا معلی، بهتر است کمی قبل از روز اربعین برگردید. پیشنهاد می شود با توجه به اتمام کار موکب های عراق در پایان روز اربعین، بازگشت خود را به بعد از روز اربعین موکول نکنید؛ چرا که با چالش محل اسکان و تامین غذا مواجه خواهید شد. پس طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید به موقع و با خیال راحت تر به زیارت بپردازید.

چطور به عراق برویم؟

برای رفتن به سفر عتبات عالیات در اربعین حسینی، میتوانید از چند طریق اقدام کنید. مثلاً بلیط هواپیما تهیه کنید و از مبدا مشهد یا تهران به شهر های کشور عراق پرواز کنید؛ یا می توانید خود را به مرز های زمینی عراق با ایران برسانید. مرز های تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، چذابه و شلمچه مرز هایی هستند که در این چند سال اخیر برای تردد زائران اربعین حسینی آماده شده اند. از میان آن ها بعضی به علت جغرافیای منطقه بسیار گرم اند و بعضی آب و هوای بهتری دارند. 
مرز مهران و شلمچه،‌ به دلیل نزدیک تر بودن به کربلا معلی و نجف اشرف انتخاب اکثر زوار اربعین است. شهر مهران در تابستان گرم ترین دمای خود را تجربه می کند. البته دمای بالای 50 درجه در این شهر باعث نشده از ازدحام جمعیت در آن کاسته شود. توصیه می شود اگر این دو مرز را برای رفتن به کشور عراق انتخاب می کنید، طوری برنامه ریزی کنید که شب به مرز برسید. این طوری میزان گرمای هوا شما و همراهانتان را کمتر اذیت خواهد کرد.

فاصله مرز ایران تا سامرا و کاظمینفاصله مرز ایران تا نجف و کربلا

پارکنیگ در مرزهای عراق

در مرزهایی که نام برده شد، پارکینگ های بسیار بزرگ با نگهبان و دوربین مهیا شده است. کار بزرگی که دولت در این سال ها توانسته برای زائران اربعین انجام دهد همین است. اینکه زائر با خیال آسوده و امنیت کامل،‌ وسیله نقلیه اش را به پارکینگ می سپارد و هزینه و زمان زیادی برای پارکینگ متحمل نمی شود.
پس خیالتان از وجود پارکینگ در مرز ها راحت باشد.

از مرز چطور به شهر های عراق برویم؟

بعد از مرز، می توانید سوار ماشین ها یا اتوبوس های عراقی ها شوید تا با گرفتن کرایه ای شما را به مقصدتان برسانند یا رایگان سوار ماشین و اتوبوس هایی که ایران تعبیه کرده است شوید. البته ماشین های ایرانی خیلی کم پیدا می شوند، پس حساب زیادی روی آن ها باز نکنید.

مرز ایران و عراق

پیاده روی اربعین، آری یا خیر؟

سوال مهمی که پیش می آید این است که آیا الزاماً باید همه مسیر را پیاده روی کرد؟ پاسخ این است که عرف پیاده روی اربعین، مسیر شهر نجف تا کربلا است که بسیار توصیه شده است. بین شهر نجف تا کربلا یک مسیر اصلی و یک مسیر فرعی وجود دارد. مسیر اصلی به طول 90 کیلومتر، دارای ماشین و تاکسی و ون حمل مسافر است که می توانند با گرفتن مبلغی شما را به نزدیک کربلا یا نجف برسانند. توجه کنید که این ماشین ها فقط تا نزدیک کربلا یا نجف می روند و بقیه مسیر به علت جمعیت زیاد بسته است و باید تا محل اسکان یا حرم ها پیاده روی کنید.
مسیر اصلی دارای تعداد بسیار زیاد موکب است که میتوانید از پذیرایی آن ها و استراحت و استحمام در آن ها استفاده کنید. دقت کنید که در این مسیر، فرقه های انحرافی یا غیر بهداشتی نیز موکب دارند و فعالیت می کنند. پس در استفاده از موکب ها نهایت دقت را داشته باشید. اما مسیر فرعی یا همان طریق العلما،‌ مسیری است که از نخلستان، کنار شط آب و روستا ها عبور می کند. مسیر قدیمی پیاده روی اربعین نیز همین مسیر است. بعضی از زائران به خاطر زیبایی مسیر این راه را برای پیاده روی انتخاب می کنند. در طریق العلما موکب ها کمتر هستند. پذیرایی نسبت به مسیر اصلی کمتر است و طول مسیر نیز بیشتر می باشد. همچنین فعالیت فرقه های انحرافی نیز در این مسیر بیشتر است. پس اگر شما طریق العلما را برای رسید به کربلا انتخاب کردید به این نکات توجه ویژه داشته باشید.

آیا پیاده روی اربعین برویم؟

خوراک و اسکان در عراق

در ایام اربعین،‌ همه عراق و میزان زیادی از ایرانیان بسیج می شوند تا برای بیش از 20 میلیون زائری که به کربلا می روند، جای استراحت و غذا آماده کنند. 20 میلیون نفر تعداد کمی نیست. جمعیت خیلی از کشور های حاشیه خلیج فارس به این میزان نمی رسد؛ اما با معجزه اربعین، این ناممکن، ممکن شده است.
موکب ها،‌ هیئت ها‌،‌ حسینیه ها و مساجد عراق به اضافه چادر هایی که برپا می شوند و خانه های مردمی که زندگی شان را در اختیار زائران امام حسین (ع) قرار می دهند، باعث می شود که این جمعیت بی غذا و اسکان باقی نمانند.
روزانه میلیون ها آب و هزاران پرس غذا در ایام اربعین در شهر ها و جاده های عراق تقسیم می شوند و همه از نعمت بهره مند خواهند شد. این موکب ها حتی در مرز ها نیز وجود دارند پس نگران استراحت حتی در داخل ایران نباشید.

چقدر پول برای اربعین لازم است؟

پول ایرانی در داخل عراق به کار نمی آید. به دلیل کم شدن ارزش پول ملی، تنها دینار عراق از شما قبول خواهند کرد. برای تمام رفت و آمد های که با وسیله نقلیه عراقی دارید یا اگر میخواهید خرید انجام دهید لازم است دینار عراقی تهیه کنید. 
اینکه چه میزان پول لازم دارید را باید خودتان محاسبه کنید. به کجا و چطور رفتنتان و میزان خرید هایتان را دقیق محاسبه کنید.

هزینه سفر به عراق در اربعین

در پایان امیدواریم با درنظر گرفتن همه جوانب و احتیاطات لازم، به پروردگار متعال توکل کنید و با مدد گرفتن از حضرت حسین (ع) بهترین زیارت را انجام دهید. ما را نیز از دعای خیرتان محروم نگردانید.  نظرات خود را نیز در باره این مطلب در پایین بنویسید. اگر نکته دیگری را شما میدانید برای راحتی هموطنان برای ما بنویسید تا با نام خودتان نمایش داده شود.

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات