یک فروشگاه آنلاین خوب فروشگاهیست که تا حد ممکن امکانات فروشگاههای سطح شهر و مغازهها را به کاربر ارائه کند. زمانیکه به یکی فروشگاه حضوری مراجعه کنید و راجعبه یک کالا سوالاتی داشته باشید، فروشنده درباره آن به شما توضیح خواهد داد. در فروشگاههای آنلاین که فروشنده حضور فیزیکی ندارد، وظیفهی ارائهی اطلاعات فنی و توضیحات بر عهدهی دو بخش است؛ یکی جدول مشخصات فنی و دیگری توضیحات کالا.
توضیحات کالا چیست و چه وظیفهای دارد؟
توضیحات کالا، توضیحاتی راجع به ماهیت، ویژگیهای اصلی و کاربردهای محصول است که کاربر نیاز به دانستن آنها دارد. وقتی در حال واردسازی محصول جدیدی هستید، احتمالا با ویژگی ها و مشخصات زیادی رو به رو می شوید. اما باید بدانید که جای این اطلاعات فنی (مانند جنس قسمت های مختلف، وزن، سایز و ابعاد، کاربرد، ویژگی های جانبی، مدل یقه و...) در جدول مشخصات است.
اما پاسخ برخی از پرسشها را نمیتوان در آنجا پیدا کرد؛ مثلا اینکه این پیراهن نخی و خنک بوده و برای پیاده روی اربعین مناسب است یا خیر، سوالی نیست که جواب آن را در جدول مشخصات پیدا کنید. نکتهی دیگر این است که جدول مشخصات صرفا به بیان ظاهر و اجزای تشکیل دهنده در محصول میپردازد، درحالیکه میتوان در توضیحات کالا بعضی از قسمتهای مهم را که نیاز به توضیح دارند بازگو کرد و به بیان کارایی محصول پرداخت. برای مثال میتوان جنس یک روسری را با جمله «سبک و لطیف بوده و از روی سر لیز نمی خورد» توضیح داد.
خودتان را جای خریدار بگذارید
زمانی که خریدار به یک مرکز خرید مراجعه و محصول را از نزدیک مشاهده میکند، بهتر به پاسخ پرسشهایش خواهد رسید و درنهایت بهتر برای خرید قانع خواهد شد. اما از آنجایی که این امکان در فروشگاه آنلاین وجود ندارد، محتوای محصول از جمله توضیحات باید چنین نقشی ایفا کند. توضیحات باید بتواند محصول را برای خریدار مجسم کند، طوری که مشتری خود را در حال استفاده از محصول تصور کرده و حس کند کالا را در هنگام خرید در دست گرفته است. با این کار میتوان جواب سوالاتی که برایش پیش خواهد آمد را داشته باشد.
در ادامه، شش سوال اصلی که باید در توضیحات محصول به آن پاسخ داد را با هم مرور می کنیم.
1. چه چیزی را میخرم؟
کاربر یک فروشگاه اینترنتی، باید تمامی مشخصات کالایی که قصد خرید آن را دارد در توضیحات هم پیدا کند. مثلا بداند که ساعت هوشمندی که میخواهد، در برابر آب یا گرد و خاک مقاوم است اما نمیتواند با آن به غواصی یا شنا بپردازد. این اطلاعات ویژگیهایی است که نمیتوان آنها را در جدول مشخصات پیدا کرد.
2. آیا این کالا برای من مناسب است؟
در توضیحات کالا باید به کسانی که محصول بهکار آنها میآید اشاره شود. مسلما یک کتیبه به ابعاد 3 متر در 5 متر برای نصب در خانه مناسب نیست. باید گفته شود که این کتیبه برای استفاده در هیئات و مساجد مناسب است. با این کار شما صداقتتان را به مشتری نشان داده و اعتماد او را بهدست میآورید.
3. کجا میتوانم از آن استفاده کنم؟
با پاسخ دادن به این پرسش، کاربر درمییابد که این کالا مخصوص استفاده در محیط خاصی است یا خیر. برای مثال باتوم ها باید در موارد انتظامی و حراستی استفاده شوند و حمل آنها در مکان عمومی نیازمند مجوز است، همچنین استفاده غیرمجاز می تواند مجازات در پی داشته باشد. بهتر است با مشتری شفاف باشیم.
4. چه زمانی باید از این محصول استفاده کنم؟
ممکن است یک محصول مخصوص استفاده در زمان خاصی باشد. برای مثال اگر یک کرم پوست دارید که مشتری باید از زمان استفاده آن اطلاع داشته باشد، حتما در توضیحات او را راهنمایی کنید. اگر مشتری نتیجه مطلوبی که توقع دارد را نگیرد، به شما بیاعتماد شده و میتواند با تبلیغ منفی اعتبار شما را زیر سوال ببرد.
5. چرا باید این محصول را انتخاب کنم؟
در واقع پاسخ به این سوال میتواند خریدار را قانع کند چرا در مقایسه با کالاهای مشابه، باید محصول شما را انتخاب کند. اما پاسخ به این پرسش مثل تمام توضیحات و جدول مشخصات باید در نهایت صداقت باشد. در پاسخ به این پرسش میتوانید از مزایایی که کالای شما دارد و آن را از کالاهای مشابه متمایز میکند نام ببرید. برای مثال میتوان از عمر طولاتیتر یک ماژیک وایتبرد بهخاطر استفاده از تکنولوژی خاص اشاره کرد.
6. چگونه از کالا استفاده کنم؟
ممکن است کارکرد یک محصول، خاص باشد یا پس از باز کردن جعبه نیاز به تنظیمات یا سرهم کردن داشته باشد. درصورتیکه محصولتان نیاز به چنین توضیحاتی دارد، این نکات را در توضیحات قید کنید.
درصورتیکه هرکدام از این پرسشها دربارهی محصول شما مصداق ندارد، میتوانید آن را نادیده بگیرید.
ساده بنویسید
سادهنویسی یک هنر است؛ اما متاسفانه بیشتر ما فکر میکنیم برای اینکه نوشتهمان بهتر به نظر بیاید باید دست به دامان واژههای پیچیده بشویم .در نظر داشته باشید که تعداد بازدیدکنندگان روزانهی سایت های ربیع فرهنگی، سلامتی و ورزشی بسیار زیاد است و بین این بازدیدکنندگان از همهی اقشار جامعه، از یک نوجوان تا یک استاد دانشگاه، افراد مختلفی حضور دارند؛ پس باید توضیحاتی که نوشته میشود برای همه قابلدرک باشد، اما درعینحال بههیچعنوان نباید لحن متن به سمت محاوره و واژههای شکسته و غیررسمی پیش برود.
دربارهی برند؛ بنویسیم یا نه؟
برند کالا یکی از ویژگیهای ماهیتی آن است. اشاره به برند در توضیحات مانعی ندارد و نتیجهی آن آگاه شدن بیشتر کاربر در خصوص محصول است. البته حواسمان باشد تا توضیح دربارهی برند را با تاریخچهی آن اشتباه نگیریم. توضیح دربارهی برند باید مختصر و دارای نکات اصلی و مهم مثل هویت برند باشد؛ مثلا محصولات برند “آملون” کاملا گیاهی بوده، به طبیعت آسیبی نمی رساند و پس از مدت کوتاهی در خاک تجزیه می شود.
ظاهر را فراموش نکنید
ظاهر، طراحی یا رنگبندی محصول هم بخشی از آن است، پس کمی هم بهظاهر محصولتان بپردازید. البته این مورد بیشتر دربارهی گروه خاصی از محصولات مثل صنایعدستی، وسایل الکترونیکی، لوازمخانگی و … اهمیت دارد، اما در خصوص برخی کالاها اهمیت آن کمتر است. نوشتن دربارهی طراحی و ظاهر محصول میتواند گسترده باشد، مثلا دربارهی یک تیشرت میتوان از رنگ مکمل آن برای انتخاب شلوار یا کفش نوشت، یا در خصوص یک چراغ قوه میتوان به ضخامت کم و جا شدن در جیب اشاره نمود.
توضیحات بلند (اطلاعات بیشتر)
توضیحات بلند، اطلاعات کامل و اضافه ای است که به صورت یک مقاله کوتاه و فقط برای همان محصول نوشته می شود. این توضیحات می تواند شامل نقد و بررسی محصول، مزایا و معایب، خواص و ترکیبات، تاریخچه یا فرایند تولید آن محصول باشد. در توضیحات بلند باید حتی الامکان از عکس های مرتبط و پاراگراف های کوتاه استفاده کرد تا برای کاربر جذاب و مفید باشد.
آخرین تغییرات: 4 اردیبهشت 1403
0 نظرات