در این مقاله یاد میگیریم، در صورتی که محصول ما از قبل در وبسایت ربیع وجود نداشت، چطور برای اولین بار آن را در سایت اضافه کنیم و چه نکاتی را هنگام درج آن رعایت کنیم.
پیش از هر چیز با جستجو در وبسایت ربیع مطمئن شوید که محصول شما در حال حاضر در وبسایت وجود ندارد. در حال حاضر اگر محصولی از قبل وجود داشته باشد شما نمی توانید آن محصول را مجددا درج کنید یا به پنل فروشندگی خودتان منتقل کنید. اما به زودی این امکان فراهم خواهد شد.
در صورتی که مطمئن هستید محصول شما در ربیع وجود ندارد باید به عنوان اولین فروشنده آن را در سایت ربیع درج کنید. شما میتوانید فرآیند درج کالا را خودتان انجام دهید و یا با پرداخت هزینه، آن را به واحد محتوای ربیع بسپارید.
اما اگر تصمیم دارید خودتان فرآیند درج محصول را طی کنید، گامهایی که در ادامه توضیح میدهیم را با دقت انجام دهید.
پس از ورود به پنل فروشندگی خودتان، از منوی «محصولات»، گزینه «تخصیص کالا برای فروش» را انتخاب کنید. سپس روی عبارت «افزودن محصول» کلیک کنید. صفحه دیگری باز میشود که مراحل واردسازی محصول در آن ذکر شده است.
مرحله اول: اطلاعات پایه
در مرحله اول باید اطلاعات پایه و توضیحات کلی درباره محصول را درج کنید.
1. نام محصول
نام محصول خود را بر اساس الگوی زیر تعیین کرده و درج کنید.
ماهیت محصول + جنسیت + نوع محصول + برند + مدل / طرح + وزن / حجم
برای آشنایی با قسمت های مختلف به نکات زیر توجه فرمایید.
1. منظور از ماهیت محصول همان چیزی هست که می فروشید و در اغلب موارد همان نام دسته بندی موردنظر شماست. برای مثال اگر در حال واردسازی پیراهن مردانه هستید، ماهیت محصول شما همان پیراهن مردانه است.
2. منظور از جنسیت، گروه مخاطب هدف محصول است که بر اساس جنسیت و سن تعیین می شود و شامل گروه های «مردانه - زنانه - دخترانه - پسرانه - کودکانه - نوزادی» می باشد.
3. نوع محصول بر اساس دسته بندی موردنظر شما تعیین می شود. برای مثال در دسته بندی پیراهن مردانه نوع محصول شامل «آستین بلند» و «آستین کوتاه» است و شما باید یکی را انتخاب کنید و در نام محصول خود استفاده کنید.
4. نام برند به صورت فارسی و فقط زمانی در عنوان محصول درج می شود که برند محصول رسمی و ثبت شده باشد و شما دقیقا در حال فروش محصول تولید شده توسط همان برند باشید.
5. درج مدل یا طرح در نام محصول الزامی می باشد. لطفا با رعایت نکات زیر نسبت به درج آن اقدام نمایید.
- حتما کلمه مدل یا طرح را در نام محصول بیاورید و بعد از آن مدل یا طرح را بنویسید.
- اگر روی محصول یا بسته بندی مدلی وجود دارد، باید دقیقا همان عبارت به عنوان مدل نوشته شود.
- مدل محصول می توانید ترکیبی از اعداد و حروف فارسی یا انگلیسی باشد، اما نمی توانید از ویژگی کالا، رنگ و یا نام پنل فروشگاه خود برای مدل محصول استفاده کنید.
- اگر محصول شما دارای مدل، کد و سری بود، ابتدا تنها مدل کالا را بنویسید و سپس با ذکر کلمات کد و سری، کد و سری کالا را بنویسید. برای مثال پیراهن مردانه آستین بلند مدل آنس کد 256 سری 08
6. درج وزن یا حجم در نامگذاری محصولاتی که مقدار و میزان آنها مهم بوده و عامل تعیین کننده قیمت است، الزامی می باشد. (مانند مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و...) لطفا با رعایت نکات زیر نسبت به درج آن اقدام نمایید.
- در نامگذاری گروه محصولات «مواد غذایی خوراکی و آشامیدنی» مقدار محصول با درج یک خط فاصله (-) و بدون ذکر کلمه «وزن» و «حجم» نوشته می شود. برای مثال: برنج طارم ممتاز مازندران - 10 کیلوگرم / آبمیوه انار طبیعت - 200 میلی لیتر
- در سایر گروه ها حتما کلمه «وزن» یا «حجم» در نام محصول بیاورید و بعد از آن مقدار محصول را درج نمایید. برای مثال: کرم روشن کننده پوست نیکا حجم 150 میلی لیتر
- مطابق با حالت ماده محصول و بر اساس جدول زیر نسبت به درج مقدار اقدام نمایید.
حالت ماده محصول | نوع مقدار | واحد (یکا) |
گاز . مایع . نیمه جامد | حجم | میلی لیتر . لیتر |
جامد | وزن | گرم . کیلوگرم |
لطفا در نامگذاری محصول به نکات عمومی زیر توجه فرمایید.
- املای صحیح کلمات و اصول نگارشی را رعایت کنید.
- در نام محصول از نیم فاصله استفاده نکنید و تمام کلمات و حروف اضافه را با فاصله از هم جدا کنید.
- از درج کلماتی مانند تضمینی، اورجینال، درجه یک و... در نام محصول خودداری کنید.
- در صورتی که تعدادی محصول یکسان (به لحاظ طرح، رنگ، سایز) را در یک پکیج به فروش میرسانید و یا اینکه محصول شما ذاتا به صورت بسته چند عددی ارائه می گردد، میتوانید از کلمه «بسته» به همراه تعداد در نامگذاری محصول خود استفاده کنید. برای مثال: سربند کودکانه مدل لبیک یا حسین بسته 10 عددی / لیوان یکبارمصرف پلاستیکی بسته 500 عددی
- در صورتی که محصولات غیر مشابه را در یک پکیج به فروش میرسانید، از کلمه «مجموعه» یا «بسته» در نامگذاری محصول خود استفاده کنید. برای مثال: بسته جشن تکلیف دخترانه مدل ترنم / مجموعه کتیبه مخمل مدل انا من حسین
2. نام فرعی
لطفا در این قسمت چیزی ننویسید.
3. توضیحات کوتاه
توضیحات کوتاه، اطلاعاتی کلی و اولیه در مورد ماهیت، مشخصات اصلی (جنس، ابعاد و...) و کاربردهای محصول است که میتواند سوالات ذهنی خریداران را پاسخ دهد و به آنها برای خرید بهتر کمک کند. در نوشتن توضیحات کوتاه محصول به نکات زیر دقت کنید.
- توضیحات کوتاه شما باید حداقل 20 کلمه و حداکثر 100 کلمه باشد.
- املا و نگارش کلمات باید صحیح باشد و هیچ غلط املایی در آن وجود نداشته باشد.
- اطلاعات موجود در توضیحات کالا نباید با مشخصات و ویژگیهای کالا مغایرت داشته باشد.
- در توضیحات کالا نباید نام فروشگاه، قیمت، گارانتی، ضمانتنامه و نام برند نامرتبط به کالای خود را بنویسید.
- در شرح نویسی باید از جملات پیوسته استفاده کنید و از عبارت های کوتاه در هر سطر با علامت گذاری (شماره، نقطه،خط فاصله) استفاده نکنید.
- توضیحات کوتاه باید به محصول مورد نظر بپردازد و نباید در خصوص برند سازنده، سایر محصولات مشابه یا برند تولیدکننده باشد. برای آشنا شدن با سازوکار شرحنویسی به مقاله «چگونه برای محصول توضیحات بنویسیم» مراجعه کنید.
4. توضیحات
توضیحات بلند، اطلاعات کامل و اضافه ای است که به صورت یک مقاله کوتاه و فقط برای همان محصول نوشته می شود. این توضیحات می تواند شامل نقد و بررسی محصول، مزایا و معایب، خواص و ترکیبات، تاریخچه یا فرایند تولید آن محصول باشد. در توضیحات بلند باید حتی الامکان از عکس های مرتبط و پاراگراف های کوتاه استفاده کرد تا برای کاربر جذاب و مفید باشد.
مرحله دوم: اطلاعات درج سریع
1. وزن
در این قسمت وزن محصول را به «گرم» و به صورت دقیق وارد نمایید. این وزن برای محاسبات انبارداری و ارسال مورد استفاده قرار می گیرد و در سایت نمایش داده نمی شود.
2. موجودی
موجودی محصول در انبار خود را در این قسمت وارد کنید.
3. کمترین سفارش و بیشترین سفارش
کمترین و بیشترین تعدادی از محصول که هر کاربر مجاز به خرید آن می باشد را در این دو قسمت وارد کنید.
مرحله سوم: کالاهای محصول
اطلاعات این مرحله را مطابق با آموزش ویدیویی تکمیل نمایید.
مرحله چهارم: سئو
در این مرحله، فقط نام کامل محصول را که در مرحله 1 درج کرده اید، در فیلدهای «عنوان سئو» و «توضیحات سئو» جایگذاری کنید و در بقیه فیلدها تغییری ایجاد نکنید.
مرحله پنجم: اطلاعات پیشرفته
1. برچسب ها
لطفا در این قسمت چیزی وارد نکنید.
2. دسته بندی
دسته بندی محصول را مطابق با یکی از دسته بندی های سایت انتخاب کنید. برای پیدا کردن سریعتر دسته بندی موردنظر می توانید آن را جستجو کنید.
3. تخفیف
برای اعمال تخفیف ساده یا ویژه روی محصول خود، لطفا از آموزش ویدیویی استفاده کنید.
4. مشخصات کالا
از قسمت گروه مشخصه، دسته بندی موردنظر خود را انتخاب کنید تا جدول مشخصات آن ایجاد شود. در جدول ایجاد شده، فیلدهای انتخابی را با انتخاب از میان گزینه های منو و فیلدهای متنی را با نوشتن تکمیل کنید. دقت نمایید که تکمیل فیلدهای ستاره دار الزامی است.
مرحله ششم: گالری تصاویر
برای اینکه محصولات شما به بهترین نحوه دیده شوند باید تصاویر استاندارد و باکیفیتی را بارگذاری نمایید. از آنجایی که امکان بارگذاری چندتصویر به صورت همزمان وجود دارد و تنها یک تصویر به عنوان عکس اصلی محصول انتخاب می شود، قوانین متفاوتی برای آنها وجود دارد.
قوانین کلی تمام تصاویر محصول
- ابعاد تصاویر باید حداقل 800×800 پیکسل و حداکثر 2500×2500 پیکسل بوده و تمام تصاویر باید مربعی باشد.
- حجم هر تصویر می تواند حداکثر 1 مگابایت باشد. برای استفاده از ابزار آنلاین کاهش حجم تصویر اینجا کلیک کنید.
- تمام تصاویر باید کیفیت بالایی داشته و جزئیات کالا در آن قابل مشاهده باشد.
قوانین عکس اصلی محصول
لطفا برای انتخاب عکس اصلی به نکات زیر توجه کنید:
1. زمینه تصویر اصلی باید یک دست، سفید و بدون لکه یا سایه باشد. برای مشاهده آموزش سفید کردن زمینه تصویر اینجا و برای مشاهده آموزش حذف سایه از عکس اصلی اینجا را کلیک کنید.
2. تصویر اصلی باید فاقد هرگونه لوگو، واتر مارک، متن یا علائم تجاری باشند.
3. تصویر اصلی باید عکاسی شده یا موکاپ حرفه ای کالا باشد. تصاویر فتوشاپی مورد تایید نیست.
4. تصویر کالا در عکس اصلی باید بزرگ و در مرکز تصویر باشد و حدود 80% فضای عکس را پر کند. هیچ ارتباطی بین ابعاد واقعی کالا و ابعاد آن در تصویر وجود ندارد.
5. زاویه صحیح کالا و روش قراردادن کالاهای چندتکه در عکس اصلی اهمیت زیادی دارد، لطفا با توجه به جدیدترین کالاهای مشابه روی سایت کالا را عکاسی کرده و در صورت نبود مشابه از پشتیبانی کمک بگیرید.
6. در تصویر اصلی، فقط باید عکس محصولی که فروخته می شود، وجود داشته باشد. اگر اشیاء دیگری در تصویر وجود داشته باشد آن تصویر به عنوان عکس اصلی کالا تایید نمی شود.
7. اگر کالا چند تکه است، باید تصویر تمام تکه ها در عکس اصلی دیده شود، در غیر اینصورت تایید نمی شود.
8. تصویر کالا دقیقا باید مطابق با کالایی باشد که می فروشید، در صورت وجود هرگونه مغایرت، کالا مرجوع و فروشنده جریمه می شود.
9. اگر کالا به صورت مجموعه چند عددی است، باید در تصویر اصلی تمام تکه ها کنار هم چیده شوند و قابل مشاهده باشند. (برای مثال در صورتی که بسته 10 عددی پیکسلی را می فروشید، در تصویر اصلی باید 10 عدد از آن پیکسل کنار هم چیده شده و نمایش داده شود.)
قوانین تصاویر آلبوم محصول
لطفا برای انتخاب تصاویر آلبوم به نکات زیر توجه کنید:
1. تصاویر آلبوم برای نمایش زوایا و کاربردهای مختلف کالا به مشتری است.
2. در هیچ کدام از تصاویر آلبوم نباید هیچ لوگو، واتر مارکی یا متنی وجود داشته باشد.
3. در تصاویر آلبوم نباید هیچ شماره تلفن و آدرسی از وبسایت یا شبکه های اجتماعی وجود داشته باشد. اگر این موارد روی کالا یا بسته بندی وجود دارد، مراقب باشید تا هنگام عکاسی در تصویر نباشد.
4. در تصاویر آلبوم طرح های مختلف یک کالا را قرار ندهید. برای هر طرح یک کالای جداگانه ایجاد کنید.
5. در صورتی که کالای شما رنگ های متفاوتی دارد، از هر رنگ تصویری بارگذاری کنید و در صورت امکان قیمت های متفاوتی به آنها بدهید.
6. تصویر خانم باید حدود حجاب اسلامی را رعایت کرده باشد و نامتعارف نباشد. همچنین ناخن های لاک زده یا موارد مشابه نباید به صورت واضح قابل مشاهده یا در کانون توجه باشد.
سایر قوانین تصاویر محصولات
بارگذاری محصولاتی که ماهیت آنها یا تصویر آنها شرایط زیر را داشته باشد ممنوع است:
1. استفاده از قهرمانان خارجی و شخصیت های زن خارجی
2. استفاده از تصاویر چهره زنان به صورت غیر شرعی یا خارج از عرف
3. هرگونه برهنه گرایی
4. هرگونه پوشش خارج از عرف ایرانی اسلامی
5. استفاده از تصاویر کارتون های مستهجن یا مخالف فرهنگ ایرانی اسلامی
6. استفاده از حیواناتی چون سگ و خوک
7. استفاده از حیوانات با چهره های ترسناک
8. ترویج دهنده نگهداری از حیوانات؛ به خصوص، سگ، خوک و گربه
9. استفاده از تصویر شخصیت های ضد اسلامی و دینی
10. استفاده از تصویر معاندین با جمهوری اسلامی ایران یا دربردارنده اطلاعات یا صحبت های آنان
11. ترویج دهنده یا نشان دهنده هرگونه موارد مغایر با احکام اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران
12. ترویج دهنده یا نشان دهنده هرگونه موارد اختلافی میان شیعیان و اهل سنت
13. ترویج دهنده یا نشان دهنده سبک زندگی غربی، حتی در حالت کاملا دوستانه
14. استفاده از عنوان «خلیج عربی» برای خیلج فارس
15. استفاده از پرچم کشور های معاند با جمهوری اسلامی ایران شامل: فلسطین اشغالی و آمریکا
16. استفاده از چهره ها یا موجودات وحشت آفرین
17. ترویج دهنده خشونت غیر مقدس یا ترویج عوامل تروریستی
18. وهن سایر ادیان ابراهیمی یا مذاهب مورد احترام جمهوری اسلامی ایران
19. تصاویر مرتبط با تمسخر افراد
20. تصاویر مرتبط با انتخابات یا احزاب و گروه های سیاسی
تبصره 1: پرچم کشور آمریکا تنها درصورتی مجاز به فروش است که خود پرچم به صورت رومیزی یا تشریفاتی در معرض فروش قرار گیرد. پرچم اسرائیل به هیچ عنوان قابل فروش نخواهد بود.
تبصره 3: فروش لوازم آرایشی تنها برای مصارف حلال خواهد بود و فروش به هر نیتی غیر از آن جایز نیست.
تبصره 2: مورد 9 زمانی قابل نقض خواهد بود که کلیت طرح، به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد.
مرحله هفتم: ویدئوها
در حال حاضر امکان درج ویدئو برای محصولات وجود ندارد اما در آینده نزدیک این امکان فراهم خواهد شد.
آخرین بروزرسانی: 27 آبان 1403
0 نظرات