چه اندازه درباره بیماری های خون می دانید؟ شماره یک

شایع ترین بیماری های خون

بیماری های خون     

خون دماغ

از نظر طب سنتی خون دماغ شدن از غلبه دم می باشد و گاهی اوقات بسیار مفید است، به عنوان مثال اگر فردی بیماری فشار خون داشته باشد یا فشار داخل چشم یا فشار داخل جمجمه بالا باشد این خون از بینی بیرون می آید لذا تا زمانی که اصل بیماری معلوم نشود نباید خون دماغ شدن را درمان کرد، با این وجود می توان گفت در اکثر موارد غلبه خون عامل اصلی رعاف (خون دماغ) می باشد.

مسمومیت خونی

از نظر طب سنتی دلیل این نوع مسمومیت از اختلال در کبد و یا اختلال در عمل کرد کلیه ها و یا تغذیه نادرست و یا عدم تحرک (ورزش)است، باید توجه داشت مهمترین عامل همان نوع تغذیه نامناسب است که باعث بروز مشکلات کبدی و... می شود؛ مصرف مواد سودازا در خون باعث بروز مسمومیت خونی می شود.

 

واریس

واریس وقتی پدید می آید که عروق خونی زیر پوست متورم و آکنده از سودای سوخته شود و مبتلایان در پا احساس درد و سنگینی دارند و در مواردی قدرت سرپا ایستادن را ندارند باید گفت مصرف مواد مسموم و ایستادن زیاد باعث پیشرفت سریع این بیماری می باشد، استفاده زیاد از مواد نشاسته ای و فست فود ها و عدم تحرک کافی روزانه باعث تولید سودای سوخته در بدن می گردد و به خاطر وزن و نوع مزاج سودا(خاکی) همیشه قسمت تحتانی را درگیر می کند و واریس نیز از همین موارد است، در این بیماری رگ های پشت پا یا روی ران ها به رنگ بنفش، سبز و آبی تغییر کرده و کمی متورم می گردند که همراه با درد می باشند.

دیابت

از نظر حکیم خیر اندیش دیابت با استرس افزایش می یابد و زنان و سفید پوستان را بیشتر درگیر می کند چون بیماری سردی است و مبتلایان بیشتر شیرینی دوست هستند و در معرض افت قند قراردارند و بعد از افت قند بی قراری و عصبانیت به سراغشان می آید، این بیماری در افراد بلغمی با طبعی سرد و تر بسیار شایع است و 99 درصد از غلبه سردی است و یک درصد  از غلبه گرمی می باشد و درمان آن به طور کلی نیز با گرمی جات است.

نکته مهمبرای تشخیص بیماری دیابت چند قطره از ادرار خود را در مسیر مورچه ها قرار دهید اگر مورچه ها دور آن جمع شدند دیابت دارید و اگر فرار کردند دیابت ندارید.

قانقاریا

دکتر مولوی متخصص در طب سنتی اسلامی در مورد این بیماری چنین فرمودند که: در اثر ورود میکروب کانگرن به نسوج بی جان و یا درحال مردن بر اثر غلبه سودای سوخته تعفن و درد شدید و التهاب در این نسوج پدید می آید و در انتها بیمار را مواجه با کم خونی و غلظت شدید خون کرده و به هلاکت می رساند.

پس باید توجه داشت که این بیماری دو عامل دارد یک غلبه سودای سوخته که زمینه را برای ضعف نسوج آماده می کند و وقتی این رویه کامل شد میکروب کانگرن به آن حمله کرد و باعث این بیماری میگردد.

نقرس

نقرس از اینجا به وجود می آید مایعی که بین مفاصل (بیشترمفاصل زانو و شصت پا) وجود دارد بصورت یخ شده و جمع می شود و این باعث ایجاد تورم و درد بخصوص در شبها است، علت اصلی این تجمع غلبه سردی در آن موضع است و شبها به دلیل سرد شدن طبع هوا و زمین و بدن این درد بیشتر و بیشتر می گردد تا جایی که بیمار دچار بی خوابی می شود.

گرفتگی عروق کرونر قلب و ناراحتی قلبی

طبق نظر استاد خیر اندیشاگر مثلا سه رگ اصلی شریانی خون رسان به عضله قلب یا همان سرخ رگ قلب مسدود شود چهار علت دارد:

1. رسوب سدیم بر اثر مصرف زیاد از حد نمک (بخصوص نمک ید دار) و نوشابه های گاز دار، آبمیوه های شیمیایی، خیارشور، ترشی شور، آجیل و تخمه های بو داده شده به وجود می آید.

2. رسوب تری گلیسرید خون بر اثر خوردن سرخ کردنی ها، تفت دادنی ها (بخصوص در ظروف تفلون)، بو دادنی ها، مصرف چربی با ترانس بالا مثل خامه، سرشیر و یا ته دیگ، کله پاچه، موز، انواع سس ها، جگر سیاه، روغن جامد، کنسرو جات و آبلیموهای صنعتی و شیمیایی به وجود می آید.

3.رسوب کافئین بر اثر خوردن چای، قهوه، شکلات، کاکائو و نسکافه به وجود می آید.

4.دخانیات، مواد افیونی، قرص های روان گردان، حشیش، مشروبات الکلی و ازاین قبیل موارد.

و در کل تمام این موارد باعث تولید سودا بخصوص سودای سوخته در بدن می شود وجود سودا یعنی سفتی و غلظت در خون و حرکت ضعیف خون در عروق و یا مسدود کردن عروق بخاطر سفتی زیاد و گرفتگی عروق حساس قلبی.

                                                                                                                                         

هموفیلی

در مورد هموفیلی و سایر اختلالات انعقادی غالبا میتوان مشکل را در چند زمینه تحلیلکرد:

1. افزایش صفرا که باعث رقت خون می شود.

2. افزایش بلغم مائی(بغلم آبی) که خون را به تعبیر ساده آبکی می کند.

3. کیفیت سودا که مسئول قوام و سفتی خون است تغییر پیدا کرده باشد.

نکته: بنابر هر یک از موارد بالا، بیمار باید از نزدیک مورد معاینه قرار گیرد چون این موارد بسیار با هم متفاوت است ولی نکته قابل توجه، داشتن درمان در طب سنتی است، این بیماری بسیار تخصصی است و توضیح بیشتر در این زمینه خود داری می کنم.

تپش قلب

مسئول تنظیم ضربان قلب بخش مرکزی غدد فوق کلیوی است؛ اگر یک آهن ربا به شکل نعل اسب را در دست چپ بگیرید ضربان قلب بالا می رود و اگر همان آهن ربا را در دست راست بگیرید ضربان قلب پایین می آید، ضربان قلب طبیعی انسان وقتی نبض را می گیرد در 5 ثانیه باید 12ضرب داشته باشد و سپس در دقیقه را حساب کنید تا ضربان قلب را تشخیص دهید. علت تپش قلب بالا بروز مشکل در غدد فوق کلیوی است لذا به آن پزشک مراجعه کنید.

خفقان

از علائم این بیماری غلبه صفرا و با استیلاء خون (غلبه دم) و یا سودا که باعث تغییر در ترشح غده تیروئید می شود احساس کلافگی و بی قراری و عدم تحمل محیط اطراف و سرو صدا هنگام شدت بیماری می باشد و علت اصلی آن نیز غلبه صفرا و غلظت خون به همراه خلط سودای سوخته در مسیر گردش خون است.

آریتمی قلب

این بیماری عبارت است از بهم خوردن نظم و کارکرد قلب و خارج شدن از حالت طبیعی خود. دراین صورت ضربان قلب دچار افت و خیز می شود و شخص را دچار ترس و نگرانی می کند چرا چون به طور کاملا ناگهانی ضربان قلب دچار افت و خیز های شدید می شود از نظر طب سنتی علت این بیماری می تواند موارد زیر باشد:

1. استرس های عصبی و حرص و جوش های زیاد و شوک های عصبی است.

2. رنج بردن از یبوست های شدید و یا حتی خفیف ولی مداوم است.

3.بی نظمی در خواب و خوراک و استراحت می باشد.

4. نوشیدن آب بین غذا است(چون باعث برهم زدن نظم بدن می شود)

5. چاقی و لاغری شدید است.

6. مصرف برخی از این داروها که باعث بروز این بیماری می گردد.

احساس خستگی در بدن

از نظر علما و حکمای طب سنتی علت اصلی احساس خستگی در بدن و قلب،خشنی و سنگینی در کبد است و یا وجود حباب در ریه و خستگی های فکری است. باعث احساس خستگی در بدن می باشد.دیگر علت کمبود این مشکل

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات