دستبند با طرح یا زینب کبری

یا زینب کبری

زینب در لغت به معنای درخت نیکو منظر آمده و مخفف «زین و اَب» یعنی زینت پدر.

هنگامی که زینب علیهاالسلام متولد شد، مادرش حضرت زهرا علیهاالسلام او را نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام آورده گفتند: این نوزاد را نامگذاری کنید!

حضرت فرمودند: من از رسول خدا سبقت نمی‌گیرم. در این ایام حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله در مسافرت بودند، پس از مراجعت از سفر امیرالمؤمنین به حضرت عرض کردند: یا رسول الله خداوند دختری به ما عطا کرده، نامی برای نوزاد انتخاب کنید. رسول خدا فرمودند: من به پروردگارم سبقت نمی‎گیرم. در این هنگام جبرئیل فرود آمده سلام خداوند بزرگ را به پیامبر ابلاغ فرمود و گفت: نام این نوزاد را زینب بگذارید! خداوند این نام را برای او برگزیده است. بعد مصائب و مشکلاتی را که بر آن حضرت وارد خواهد شد، بازگو کرد. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله گریست و فرمود: هرکس برای این دختر بگرید مانند کسی است که برای برادرانش حسن و حسین علیهم‌السلام گریسته باشد.

گريۀ جبرئيل بر مصائب حضرت زينب علیهاالسلام

روايت شده است كه پس از ولادت حضرت زينب علیهاالسلام، امام حسين علیه‌السلام كه در آن هنگام كودك سه چهار ساله بود، به محضر رسول خدا آمد و عرض كرد: خداوند به من خواهرى عطا كرده است. پيامبر با شنيدن اين سخن، منقلب و اندوهگين شد و اشك از ديده فرو ريخت. امام حسين علیه‌السلام پرسيد: براى چه اندوهگين و گريان شدى؟ پيامبر فرمود: اى نور چشمم، راز آن به زودى برايت آشكار شود.

تا اينكه روزى جبرئيل نزد رسول خدا آمد، در حالى كه گريه مى‎كرد، رسول خدا از علت گريۀ او پرسيد، جبرئيل عرض كرد: اين دختر (زينب) از آغاز زندگى تا پايان عمر همواره با بلا و رنج و اندوه دست به گريبان خواهد بود؛ زمانى دستخوش ماتم مادرش و سپس ماتم پدرش و سپس مصيبت جانسوز برادرش امام حسن علیه‌السلام و از اين مصايب دردناك‌تر و افزون‌تر اينكه به مصايب جانسوز كربلا گرفتار شود، به طورى كه قامتش خميده شود و موى سرش سفيد گردد.

پيامبر گريان شد و صورت پر اشكش را بر صورت زينب نهاد و گريۀ سختى كرد، زهرا علیهاالسلام از علت آن پرسيد. پيامبر بخشى از بلاها و مصايبى را كه بر زينب وارد مى‌شود، براى زهرا علیهاالسلام بيان كرد.

حضرت زهرا علیهاالسلام پرسيد: اى پدر! پاداش كسى كه بر مصايب دخترم زينب علیهاالسلام گريه كند چيست؟ پيامبر فرمود: پاداش او همچون پاداش كسى است كه براى مصايب حسن و حسين علیهم‌السلام گريه مى‌كند.

لقب‌هاى حضرت زينب علیهاالسلام

زينب كبرى: اين لقب براى مشخص شدن و تمييز دادن او از ساير خواهرانش (كه از ديگر زنان اميرمؤمنان به دنيا آمده بودند) بود.

الصديقة الصغرى: چون «صديقة» لقب مبارك مادرش، زهراى مرضيه علیهاالسلام است و از سويى شباهت‌هاى بى‌شمارى ميان مادر و دختر وجود داشت، لذا حضرت زينب را «صديقه صغرى» ملقب كردند.

عقيله/ عقيله بنى هاشم/ عقيله الطالبين: «عقيله» به معناى بانويى است كه در قومش از كرامت و ارجمندى ويژه‌اى برخوردار باشد و در خانه‌اش عزت و محبت فوق العاده‌اى داشته باشد.

 از ديگر لقب‌هاى حضرت زينب علیهاالسلام می‌توان به موثقه، عارفه، عالمه غيرمعلمه، عابده آل على، فاضله و کامله اشاره نمود.

 

 

0 نظرات

ارسال نظرات