چادر وانواع آن

چادر

چادر یکی از شیک ترین و عفیفانه‌ترین و در عین حال اصیل‌ترین پوشش‌های رایج ایرانی و اسلامی است که خانم‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند. حتی افرادی که چادری نیستند یکی از انواع مدل‌های آن را برای مناسبت‌هایی مانند زیارت و یا شرکت در مجالس مذهبی دارند.

چادر‌های مشکی از نظر جنس پارچه تنوع زیادی دارند و همین‌طور طراحی‌های متفاوتی از آنها در بازار عرضه شده است که به همین دلیل تفاوت قیمت زیادی دارند.

برای خرید چادر مشکی، چه پارچه‌ای مناسب‌تر است؟

پارچه‌های چادری جنس‌های متفاوتی دارند و هر جنس معمولاً در شرایط خاصی استفاده می‌شود. همچنین وزن پارچه‌ها متفاوت است. قبل از انتخاب جنس پارچه باید مشخص کنید چادر را برای چه محیطی می‌خواهید استفاده کنید. دانشگاه، اداره، رانندگی، خرید یا مجالس و مهمانی؟

پارچه‌های مجلسی‌‌ معمولاً طرح‌های برجسته دارند و ضخامت چادر بسته به طرح‌های آن متفاوت است و رنگ آنها کمی براق می‌باشد. در طراحی چادرهای مجلسی از حاشیه‌های طرح‌دار و کارشده نیز استفاده می‌شود که زیبایی چادر را بیشتر می‌کند این حاشیه‌ها می‌تواند با رنگ چادر یکی باشد یا از رنگ‌های متضاد باشد. برای همین پارچه‌های مجلسی همان‌طور که از نامش پیداست در مجالس و مهمانی‌ها استفاده می‌شود.

پارچه‌های ساده نیز غالباً برای دوخت چادرهای مدل‌دار و استفاده روزمره کاربرد دارد. البته برخی بانوان برای امور روزمره هم ترجیح می‌دهند از چادر طرح‌دار استفاده کنند.

بخاطر داشته باشید جنس پارچه چادر در سنگینی آن بسیار تأثیرگذار است؛ پس اگر می‌خواهید برای استفاده روزانه از آنها استفاده کنید بهتر است پارچه‌های سبک‌‌تری انتخاب کنید تا احساس سنگینی و فشار نداشته باشید.

انواع پارچه‌های چادری که در حال حاضر در بازار وجود دارد به شرح زیر است:

۱- کرپ حریر اسود

تار و پود این پارچه با تراکم ۴۵۰ است و پارچه‌ای بسیار سبک‌وزن و در عین حال مشکی و ضخیم می‌باشد. پارچه حریر اسود کرپ محصول کشور کره، پارچه‌ای مقاوم بوده که برای استفاده روزانه مثل حضور در دانشگاه، محل کار، بازار و… کاربرد دارد. به اصطلاح بشور، بپوش و مناسب محل کار است. کرپ پارچه‌ای است که با اصطلاح حریر الاسود نیز ممکن است شناخته شود. پارچه کرپ از انواع پارچه‌های چادری است که دارای ویژگی‌های مختلف و مهمی است.

ویژگی‌های پارچه کرپ:

- چروک نمی‌شود؛

- خاک نمی‌گیرد؛

- پرز نمی‌گیرد؛

- دوام بسیار بالایی دارد؛

- رنگ مشکی آن به بوری نمی‌زند؛

- تار و پود پارچه از طریق چشم کاملاً مشخص است.

2- پارچه کرپ ژرژت صدف

پارچه کرپ ژرژت صدف جزء پارچه‌های انحصاری خانه حجاب صدف است که با استقبال زیادی همراه بوده است. انواع پارچه‌های چادری مجلسی و در بعضی موارد غیر مجلسی با این پارچه دوخته شده است.

- پارچه‌ای بسیار سبک و لطیف است که باعث راحتی روی سر می‌شود؛

- نیمه‌براق و مجلسی است و بیشتر در طرح‌های مجلسی از آن به کار برده می‌شود؛

- نیاز به مراقبت دارد چراکه معمولاً پارچه‌های مجلسی و براق به دلیل حساسیت جنسشان ممکن است آسیب ببینند؛

- از لحاظ رنگ و مشکی بودن بسیار اعلا هستند؛

- پارچه‌ای سبک و همواره با ریزش و ثبات رنگ عالی.

3- پارچه کرپ ژرژت امیره

پارچه کرپ ژرژت امیره پارچه‌ای نیمه‌براق و مجلسی است. در برابر چروک‌پذیری و نخ‌کش شدن بسیار مقاوم است. ضخامت این پارچه باعث شده که هیچ‌گونه دید و سایه‌ای از داخل نداشته باشید. این پارچه مناسب برای استفاده‌های روزانه برای خانم‌هایی است که مشکی بودن و ظاهر چادرشان حائز اهمیت است.

4- پارچه چادری کرپ صدف

پارچه‌ای مات و کمی سنگین‌تر از سایر پارچه‌های مات است. به همین دلیل ریزش زیبایی روی سر دارد. ثبات رنگی عالی دارد. در برابر چروک‌پذیری و نخ‌کش شدن بسیار مقاوم است و به همین دلیل مناسب استفاده مجلسی و روزمره می‌باشد.

5- پارچه چادری کرپ پرادو

پارچه‌ای مات و سبک است. ماندگاری رنگ بسیار عالی دارد و به همین دلیل مناسب استفاده مجلسی و روزمره است. دربرابر نخ‌کش شدن بسیار مقاوم است و در برابر چروک‌پذیری نسبتاً مقاوم است.

6-کریستال

پارچۀ سبکی است و جنس پارچه حالتی مخملی دارد. این پارچه از تراکم  ۶۵۰ برخوردار بوده و تاروپود پارچه بسیار ظریف است به طوری که شما نمی‌توانید با چشم آنها را ببینید.

به دلیل رنگرزی دوباره به کرپ دوبل نیز در بازار معروف است. کیفیت پارچه به شکلی است که علاوه بر وزن سبک به هیچ وجه بدن‌نما نبوده و به دلیل ۲ بار رنگ شدن متقال پارچه فوق العاده مشکی می‌باشد. برخلاف تصور اکثر بانوان محترم پارچه کریستال اصل به هیچ وجه براق نیست. این پارچه به دلیل ریزشی که دارد برای چادرهای مدل‌دار مناسب می‌باشد.

دو نوع پارچه چادری کریستال در بازار وجود دارد که نوع اول آن، کریستال ژاپن و نوع دوم آن کریستال کره است که از نظر محبوبیت و کیفیت رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

تنها تفاوت بارزی که بین جنس ژاپن و کره دیده می‌شود، مشکی‌تر و مخملی‌تر بودن پارچه کریستال ژاپنی نسبت به پارچه کریستال کره است. همچنین اینکه نسبت به جنس کره‌ای، جنس ژاپنی امکان چروک شدنش کمتر است. همین ویژگی‌ها باعث شده که پارچه ژاپنی نسبت به پارچه کره‌ای گران‌تر باشد.

7- کن کن

پارچه کن کن از دسته پارچه‌های نیمه‌براق و بسیار سبک و لطیف می‌باشد. این پارچه به دلیل زیبایی و ظرافت خاص خود مناسب مجالس می‌باشد.

8-کرپ کن کن

پارچه‌های نیمه‌براقی که به دلیل ظاهر زیبایی که دارند با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده‌اند. تراکم این پارچه ۵۵۰ می‌باشد و به دلیل اینکه پشت پارچه حالت کرپ دارد نمای روی سر بسیار خوش‌ایست و زیبا است.

9- کن کن سلیکات

پارچه چادری کن کن سیلیکات از انواع پارچه‌های چادری کن کن است. پارچه‌ای نیمه‌براق و بسیار سبک همراه با ماندگاری رنگ و ریزش خوب است. مناسب استفاده مجلسی و در برابر نخ‌کش شدن نسبتاً مقاومت خوبی ندارد ولی درصدی چروک‌پذیر است. به دلیل حساسیت این پارچه در برابر نخ‌کش شدن، نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

10- کن کن ژرژت

پارچه‌ای نیمه‌براق و مجلسی است که ریزش زیاد و چروک‌پذیری بسیار کمی دارد. در برابر نخ‌کش شدن نسبتاً مقاوم و مناسب استفاده مجلسی و روزمره می‌باشد.

11-مهاراجه

پارچه کرپ مهاراجه از جنس شناخته‌شده کرپ می‌باشد. این پارچه چادری نرم، لطیف و مقاوم است و با توجه به بافت ریز آن، سبک است و دارای جنس بسیار مشکی و مات می‌باشد. همچنین بخاطر تراکم بالا به سختی چروک می‌شود.

12-تریزا

ویژگی‌ای که تریزا را از سایر پارچه‌ها متمایز می‌کند وزن فوق العاده سبک آن است، به نحوی که از کن کن سبک‌تر و در عین حال به هیچ عنوان نازک نیست و برق آن از کن کن کمتر است.

13-طرح‌دار

پارچه‌های طرح‌دار انواع مختلفی دارد: طرح‌دار مات، طرح‌دار براق و لمه‌دار. طرح‌های پارچه‌های چادری به صورت گل‌دار، اشکال هندسی و ابروباد هستند.

14- تاببلک

پارچه تاببلک از انواع پارچه‌های چادری کرپ ژرژت است. پارچه‌ای با ضخامت و دوام بالا، منتها ضخامت زیاد این پارچه باعث شده کمی سنگین‌تر از انواع ژرژت‌های دیگر باشد. اما در عوض آن چروک‌پذیری و تخ‌کش‌پذیری آن به‌شدت کاهش پیدا کرده و در زمستان گرمای بیشتری دارد.

15- رویال

از انواع پارچه‌های چادری کرپ ژرژت است. پارچه‌ای نیمه‌براق، سبک همراه با ریزش زیاد. این پارچه علاوه بر ماندگاری رنگ عالی، چروک‌پذیری کمی دارد و به همین دلیل مناسب استفاده مجلسی است.

16- برمودا

از گروه پارچه‌های کرپ ژرژت و نسبتاً سنگین است و به همین دلیل ریزش خوبی هم دارد. در برابر نخ‌کش شدن و چروک‌پذیری بسیار مقاوم بوده و به همین دلیل مناسب استفاده مجلسی و روزمره است.

17- اصاله

از انواع پارچه‌های چادری کن کن که مانند خاصیت خود کن کن، براق و مجلسی است. از لحاظ وزن بسیار سبک و منحصر به فرد است. سبکی و براقی آن باعث شده تا به مراقبت بیشتری نیاز داشته باشد و مخصوص چادرهای مجلسی باشد.

18- کلارنس

از گروه پارچه‌های کن کن و نیمه‌براق است. نسبتاً ضخیم و با وزنی مناسب است. ضخامت خوب آن باعث شده که هیچ‌گونه دید و سایه‌ای از داخل نداشته باشد. جزو گروه پارچه‌های مجلسی است و نیاز به مراقبت دارد. از دیگر ویژگی‌های این پارچه، مشکی بودن بسیار آن است.

19- حریر اسود کره

پارچه‌ای مات و سبک، همراه با ماندگاری بالا است. به دلیل درصد پایین نخ‌کش شدن و میزان کم چروک‌پذیری برای استفاده روزمره بسیار مناسب می‌باشد.

20- حریراسود اندونزی

از انواع پارچه‌های مات و سبک همراه با ماندگاری خوب است. مناسب استفاده روزمره، همراه با میزان چروک‌پذیری کم و مقاوم دربرابر نخ‌کش شدن نسبت به سایر پارچه‌های مات سبک‌تر است و به دلیل الکتریسیته‌پذیری، پارچه درصد خاک و پرزگیری بیشتری دارد.

21- مشکی طرح‌دار

یکی از انواع پارچه چادر مشکی طرح‌دار است. از نمونه‌های پرکاربرد آن که اغلب بانوان چادری از آن استفاده می‎نمایند پارچه‌های مشکی گل‌دار است. تنوع پارچه‌های طرح‌دار بسیار زیاد است.

پارچه‌های طرح‌دار انواع مختلفی دارد؛ مدل طرح‌دار براق، طرح‌دار مات و لمه‌دار از جمله پارچه‌های طرح‌دار مشکی هستند. این پارچه‌ها در تنوع  طرح‌های گل‌دار و اشکال مختلفی موجود در بازار هستند. از جمله اقسام مختلف اشکال هندسی، ابروباد و نگین‌دار است. طرح‌های گل‌دار آن نیز در مدل‌های مختلف برجسته و ساده نیز دیده می‌شود. طرح‌های گل‌دار غالباً بیشتر مورد استقبال بانوان قرار می‌گیرد و خود در مدل‌های مختلف گل مخمل، حریر گل‌دار، خامه‌دوزی، سنگ‌دوزی و نگین‌دار است.

انواع مدل چادر مشکی

چادر ساده

همه با این مدل چادر آشنایی دارند و می‌دانند که یکی از نخستین و مشهورترین و پرکاربردترین مدل چادر، چادر ساده هست که اغلب از آن به‌عنوان پوشش خویش استفاده نمی‌کنند. یکی از مشکلات چادر معمولی سختی استفاده در هنگامی است که شما وسیله‌ای را همراه خود دارید مانند یک چتر در روزهای بارانی! اما برخی از خانم‌ها برای آسانی استفاده از این چادر به آن کش می‌دوزند.

برخی هم برای اینکه ساده نباشد، نوار تزئینی روی لبه چادر می‌دوزند. این چادر هرگز اندام شما را دقیق نشان نمی‌دهد و مناسب برای بانوان با هیکل درشت و چاق است. برای دوخت چادر معمولی یا چادر گرد به ۴.۵ متر پارچه با عرض ۱۱۰ الی ۱۱۵ سانتیمتر نیاز است. در صورتی که عرض پارچه 180 سانتیمتر باشد، چادر شما تکه نمی‌خورد.

چادر ملی

چادر ملی یکی از شایع‌ترین انواع چادر است. چادر ملی نخستین چادر طرح‌دار ایرانی است که امروزه کاربرد بسیاری برای بانوان چادری دارد.

چادر ملی برگرفته از چادر ساده ایرانی است با این تفاوت که دارای آستین‌هایی برای بیرون آوردن دست‌ها می‌باشد، در برخی مدل‌های آن، آستین از آرنج به پایین است. آستین می‌تواند کلوش یا راسته باشد که معمولاً با حریر یا نوار و یا منجوق‌دوزی تزیین می‌شود. جلوی چادر می‌تواند باز باشد و یا به وسیلۀ زیپ و دکمه مخفی بسته شود. این چادر به شما آزادی عمل بیشتری می‌دهد و برای خانم‌های بچه‌دار و دانشجو توصیه می‌شود. با این چادر رانندگی بسیار راحت می‌باشد.

چادر دانشجویی

در چادر دانشجویی آستین‌دار، دست‌ها آزاد هستند اما مناسب استفاده کوله‌پشتی نیست. برای مادرها خیلی ایدئال نیست. شاید بتوان گفت برای دانشجوها مناسب است.

سبک چادر دانشجویی کاملاً شبیه چادر معمولی است با این تفاوت که شکافی برای بیرون آوردن دست‌ها از چادر وجود دارد و قسمتی از آستین مانتوی شما مشخص می‌شود. قسمت جلوی چادر به‌طور کامل باز است و ایده خوبی برای استفاده در مهمانی خواهد بود.

چادر دانشجویی آستین‌دار واقعاً مناسب دانشجو‌هاست و برای حمل کتاب و یا کیف مناسب است. و در کل چادر خیلی مرتب و شیکی به نظر می‌آید.

چادر کمری یا قجری

چادر کمری یا قاجاری یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های چادر در ایران است که در زمان حکومت قاجاریه ترویج داشته و به همین علت اسم دیگر آن را چادر قاجاری می‌نامند. با توجه به عرض زیاد این چادر برای اشخاص درشت‌اندام و خانم‌های باردار مناسب است. قابلیت روگیری با این چادر ممکن است. شبیه پیراهن از سر پوشیده می‌شود و از پشت یکسره است، ولی از جلو دو تکه به نظر می‌رسد. این چادر با کمربندی از پشت گره می‌خورد. به همین خاطر از سنگینی چادر گرفته می‌شود. قسمت فوقانی که دسته‌های چادر است با کش روی سر ثابت شده و ارتفاع آن تا زانو می‌رسد. در صورتی که فرد رو بگیرد، دو تکه بودن آن معلوم نمی‌شود. در مدلی از آن، قسمت بالا مانند یک مقنعۀ آستین‌دار است. اندازه پارچۀ این چادر به اندازۀ چادر معمولی است.

 

چادر شال‌دار

چادرهای شال‌دار مانند مانتو هستند که شال به آن دوخته شده است و توسط زیپ مخفی بسته می‌شود. در دو مدل شال بلند و شال کوتاه وجود دارند. در مدل شال بلند،بلندی شال تا مچ پا امتداد دارد و شال کوتاه، بلندی شال تا آرنج دست می‌باشد. زیاد شبیه چادر نیست. شبیه مانتویی است که از جلو شال می‌خورد و توسط زیپ مخفی بسته می‌شود. بعضی از مؤسسات و شرکت‌ها برای کارکنان خانمشان این مدل را بسیار می‌پسندند و سفارش می‌دهند. برای اینکه فکر می‌کنند با این چادر، ظاهری پوشیده، آراسته و با متانت دارند.

چادر اماراتی

چادر اماراتی یکی از جدیدترین انواع چادر و موجود در بین عرب‌هاست، ولی دارای ۴۰ سانتیمتر آستین است و نسبت به سایر مدل‌های عربی، اندامی‌تر است. جلوی چادر باز است، ولی می‌توانید آن را با زیپ یا دکمه و یا بندینک ببندید.

از خصوصیت‌های چادر اماراتی با توجه به آستین‌دار بودنش راحتی در بغل کردن بچه، رانندگی، خرید و‏.‏‏.‏‏.‏ می‌باشد‏.‏ چادر اماراتی با توجه به راحتی و اندامی بودن نسبت به دیگر مدل‌های عربی در نزد خانم‌های جوان مخصوصاً دانشجویان و دانش‌آموزان مورد استقبال فراوان قرار گرفته است‏.

مدل چادر لبنانی

مدل چادر لبنانی را از مدل لباس بانوان لبنانی ایده گرفته‌اند. در مدل اصلی آن چنانچه فردی که چادر سر نموده دست‌هایش را باز کند، شما یاد مانتوهای کلوش (خفاشی) می‌افتید. برای اینکه این چادر آستین ندارد بلکه جایی برای بیرون آوردن دست‌ها روی چادر ایجاد شده و یک مچ ۱۰ سانتیمتری به آن دوخته

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات