پرچم

Flag

معنا و مفهوم پرچم

پرچم‌ها به‌طور معمول از پارچه‌ای مستطیل شکل تهیه شده‌اند و هر پرچم، رنگ و نماد مخصوص به خودش را نشان می‌دهد که به‌طور معمول نماد فرهنگ و مذهب هر کشور است.

پرچم‌ها افزون‌بر پارچه می‌توانند بر روی کاغذ نیز چاپ شوند. مترادف‌های پرچم عبارتند از: بیرق، درفش، علم،زلف، زبانه و رایت و تعریف قدیمی و ساده‌تر آن این است که چیزی باشد سیاه و مدور که بر دور علم و یا نیزه بسته شود.

تاریخچه پرچم

در زمان قرون وسطی از پرچم‌ها به‌عنوان نمادی در جنگ‌ها و مبارزه‌ها استفاده می‌شد. پرچ‌ها با توجه به طرح و شکل خاصی که داشتند، به‌راحتی باعث می‌شدند تا یک جنگجو یا شوالیه شناسایی شود. از گذشته تا به الان، استفاده از انواع پرچم‌ها بیشتر مرسوم شده است و مردم از پرچم‌ها به‌عنوان نمادی جهت نشان دادن هویت و فرهنگ خود به دیگر کشورها استفاده می‌کنند. امروزه افزون‌براینکه پرچم‌ها نماد کشورها هستند نشان لوگوی معرفی کار و عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌ها و... نیز می‌باشند.

فلسفه پرچم ایران

پرچم ایران با سه رنگ قرمز، سفید و سبز و کلمه الله در وسط رنگ سفید است که رنگ سفید نماد صلح، رنگ قرمز آن نماد خون شهیدان و رنگ سبز آن نماد شادی و سرسبزی و خرمی است. کشور ایران به‌عنوان یکی از کشورهای اسلامی جهان از آرم  الله استفاده کرده که نشان اسلامی بودن این کشور است. پرچم کشورهای اسلامی به‌طورمعمول با علامتی مشخص می‌کند که این پرچم نماد یک کشور اسلامی است.

 

پرچم نماد چیست؟

در گذشته پرچم‌ها نماد و نشانۀ اتحاد و یا نشانۀ دین، آیین، فرهنگ، نگرش سیاسی و فلسفۀ یک سرزمین بودند. همین‌طور در گذشته هنگام جنگ میان دو کشور و یا قبیله، برافراشته ماندن آن پرچم نماد پیروزی آن کشور و یا قبیله بوده است. پرچم‌ها به‌طورمعمول نماد یک کشور، سازمان، گروه و یا شرکت هستند که بیشتر ترکیبی از رنگ‌ها و نمادها هستند.

فلسفه پرچم

انسان‌ها در گذشته و یا قبایل برای شناساندن خود و یا برای متمایز کردن و شناساندن جنگجوهای خود و تفکیک مرزهای خود از نمادهایی بر روی پوست، کاغذ و پارچه  استفاده می‌کردند.

امروزه هر کشور پرچم مختص خود را دارد که با استفاده از نمادها و رنگ‌های خاصی طراحی شده‌اند که طرح‌ها و رنگ‌های به‌کار رفته در پرچم‌ها، معنا و مفهوم خاصی داشته و هویت افراد آن کشور به حساب می‌آیند. برای مثال، رنگ سبز به‌کار رفته در پرچم‌ها می‌تواند نماد سرسبزی و یا به‌معنای تقدس آن رنگ در مذهب مردم آن کشور باشد یا رنگ قرمز می‌تواند بیانگر نماد شهادت و جانفشانی‌های مردم یک ملت باشد و در پرچم دیگری می‌تواند نماد شادی باشد. بسته به فرهنگ، باورها و... رنگ‌های به‌کار رفته در پرچم هر کشور می‌تواند فلسفۀ خود را داشته باشند.

در گذشته پرچم‌ها به شکل ساده یا به شکل مستطیل بودند و یا نمادی بودند بر سر نیزه‌ها و علم‌ها؛ اما امروزه مدل‌های مختلفی از پرچم‌ها وجود دارند که جذابیت و توجه به این نمادها را دوچندان می‌کند.

انواع پرچم

پرچم‌ها از لحاظ شکل ظاهری به مدل‌های پرچم رومیزی، پرچم تشریفات و پرچم اهتزاز دسته‌بندی می‌شوند.

 

پرچم رومیزی: این نوع پرچم‌ها بر روی میز قرار می‌گیرند و به همین جهت در ابعاد کوچک تولید می‌شوند. پرچم‌های رومیزی دارای انواع مختلف هستند:

پرچم رومیزی ساتن؛ کلاسیک‌ترین،پرفروش‌ترین و عمومی‌ترین پرچم‌ها همین پرچم‌های رومیزی ساتن با حاشیه دور دوزی، ریشه‌دوزی و یا ساده هستند که لوگو در وسط قرار می‌گیرد و جنس این پرچم‌ها از ساتن مات و یا براق است و برای قرار گیری بر روی میز از پایه استفاده می‌کنند.

پرچم لیزری رو میزی: لاکچری‌ترین نوع پرچم‌ها هستند که برای محیط‌های لوکس و لاکچری استفاده می‌شوند. دور دوزی و ریشه‌دوزی ندارند، می‌توانند دو رو چاپ شوند و چاپ لوگو بر روی پارچه ساتن ضخیم و یا نازک انجام می‌شود.

پرچم‌های رومیزی یادبود: شکل این پرچم‌ها از علم‌های قدیمی‌ای که در زمان‌های جنگ استفاده می‌شده الهام گرفته، دور دوزی دارند، یک رو و به شکل تی T هستند و در ابعاد کوچکتری نسبت به انواع دیگر پرچم‌های رومیزی چاپ می‌شوند.

پرچم‌های رومیزی T شکل: این پرچم‌ها دقیقاً به شکل T هستند، در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌شوند. جنسشان از نوع ساتن مات و براق در دو نوع سبک و سنگین است که از این مدل بیشتر شرکت‌هایی استفاده می‌کنند که می‌خواهند لوگوی خود را به صورت فارسی و انگلیسی در کنار هم داشته باشند.

 

پرچم تشریفات: این نوع پرچم‌ها به صورت ایستاده و در سه دسته‌بندی پرچم تشریفات ساتن، پرچم تشریفات جیر و پرچم تشریفات لیزری هستند.

پرچم تشریفات ساتن و جیر می‌توانند دو رو چاپ شوند؛ اما نوع لیزری تنها قابلیت چاپ یک رو دارد. تمامی این مدل‌ها بر روی انواع مختلفی از پایه‌های سنگی، فلزی طلایی یا نقره‌ای قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

پرچم اهتزاز: پرچم‌های برافراشته‌ای که در مکان‌های مختلف ازجمله در پارک پرچم‌ها، باشگاه‌های ورزشی، جشن‌های ملی و در سطح شهر مشاهده کردیم. این پرچم‌ها در ابعاد مختلف و با ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. برای مثال، اگر قرار است پرچم در معرض باد و در ارتفاع خیلی بالایی قرار بگیرد، باید حتماً ضخیم تولید شود تا دوام بالاتری داشته باشد. این مدل پرچم‌ها در یک طرف خود لوپ‌خور هستند تا میله درون آن قرار بگیرد، به میله متصل شده و  سپس با قرقره به اهتزاز در بیاید. این نوع پرچم‌ها در نوع گلدوزی شده و چاپ‌های اسیدی تولید می‌شوند که بر روی این نوع پرچم‌ها به‌طور معمول پرچم کشورها چاپ می‌شود.

پرچم تبلیغاتی: این نوع پرچم‌ها برای معرفی و تبلیغات مشاغل و محصولات استفاده می‌شود. امروزه هر کشور و یا شرکتی نماد خاص خود را دارد که لازم است نماد خود را به دیگران بشناساند. چاپ پرچم برای نمایان کردن برند و شناساندن مشاغل به دیگر افراد  یکی از بهترین روش‌هاست و نصب آن در قسمت‌های مختلف شهر و کشور و یا قراردادن روی میز کارمندان و... می‌تواند تأثیری شگرف داشته باشد.

 

ویژگی‌های پرچم رومیزی به‌طور استاندارد

چاپ یکرو و دو رو

جنس پرچم از ساتن مات درجه یک

ریشه پرچم به صورت دوبل

ابعاد پرچم 26× 18

طول میله ۴۲ سانتی‌متر

قطر ابعاد پایه 11سانتی‌متر

وزن پرچم به همراه پایه و میله ۴۸۵گرم

جنس پایه‌های پرچم از سنگ یا استیل

جنس میله پرچم از آهن با لعاب نقره‌ای

رنگ ریشه پرچم: سفید، قرمز، سرمه‎ای، زرد، سبز و طلایی

پارچه‌ای که برای تولید انواع  پرچم به‌کار برده می‌شود، باید از نوع ساتن آمریکایی مات، جیر، مخمل و یا پارچه سوپر یا براق باشد. پارچه‌های مخمل جیر گلدوزی شده و ساتن برای پرچم‌های تشریفاتی و پارچه‌های ساتن آمریکایی مات، جیر، مخمل و یا پارچه سوپر یا براق بیشتر برای پرچم‌های رومیزی مناسب هستند.

مشخصات پایۀ پرچم‌های رومیزی استیل

جنس پایه: استیل

جنس میله: فلزی

روکش: نیکل و کروم

ارتفاع: تا 2 متر و 40 سانتی‌متر

انواع پرچم‌های رومیزی

پرچم رومیزی ایران: پرچم‌های رومیزی ایران یکی از مدل پرچم‌ها است که برای مراسم‌ها و تشریفات بر روی میزها استفاده می‌شود.

پرچم رومیزی کشورها: در مراسم‌ها و تشریفات بین‌المللی استفاده از پرچم کشورها مرسوم است. پرچم رومیزی کشورها را بر روی میز کنفرانس قرار می‌دهند و هر پرچم نشان دهندۀ کشوری است که در مراسم شرکت کرده است.

پرچم رومیزی تبلیغاتی: پرچم‌های تبلیغات نقش مهمی در تبلیغ فعالیت شرکت‌ها دارند. با کمک این پرچم‌ها می‌توان نشان داد که هر شرکتی در چه زمینه‌هایی فعالیت خود را انجام می‌دهد. هر شرکتی می‌تواند برای میز کارمندان و یا در مراسم‌های خود از پرچم‌های رومیزی تبلیغاتی استفاده نماید.

پرچم رومیزی سپاه: سازمان سپاه برای نشان دادن لگو و پرچم خود در سازمان‌های دولتی و مراکز وابسته به سپاه از پرچم مخصوص به خود استفاده می‌کنند.

 

0 نظرات

ارسال نظرات