چگونه بنویسیم؟
در نویسندگی سبکهای مختلفی وجود دارد. قطعاً نوشتههای علمیپژوهشی، متنهای خلاق مثل رمان و داستان کوتاه، نوشتههای خبری و… با هم تفاوت زیادی دارند؛ اما چیزی که فارغ از سبک نوشتن اهمیت دارد، خوب نوشتن است. باید بدانید هدفتان از نوشتن چیست تا برای رسیدن به آن گام بردارید. کمک به کاربران برای بررسی، انتخاب و خرید آنلاین؛ پس در راستای این هدف حرکت کنید.
هدف اصلی نوشتههایمان در ربیع، کمک به کاربران برای بررسی، انتخاب و خرید آنلاین است.
توضیحات محصول
چطور نوشتن مقولهای شخصی است که هر کسی ممکن است بسته به اطلاعات، سلیقه و روحیاتش، آن را به شکل متفاوتی انجام دهد؛ اتفاقاً توصیه میکنیم که حتما خلاقیتتان را در نوشتن دخیل کرده و به چارچوب خاصی محدود نشوید. برای مطلعشدن از نکات لازم در شرحنویسی، مقالهی «چگونه برای محصول توضیحات بنویسیم؟» را مطالعه کنید. اما برای بهتر نوشتن شرح کالا، رعایت اصول درستنویسی و علایم نگارشی هم الزامی است. رعایت کردن اصول درستنویسی، هم به روانتر شدن متن شما کمک میکند و هم شما را از خطاهای دستوری و ویرایشی دور میکند.
ساختار کلی یک شرح کالای خوب
شرح کالا را میتوان به یک ساختمان تشبیه کرد؛ در یک ساختمان، ساختار اصلی به نام “اسکلت” وجود دارد که نقش آن، نگهداشتن اجزای مختلف بدنهی ساختمان در کنارهم و یکپارچه کردن آنهاست. شرح کالا هم باید چنین ستون و تکیهگاهی داشته باشد تا اجزای آن جدا از هم و درهمریخته بهنظر نرسند و بتوانند در حکم یک بدنهی واحد، به وظیفهی خود عمل کنند.
راه این یکپارچگی این است که شرحتان نقطهی شروع و پایان داشته باشد.
- شرح کالا را با تاثیرگذارترین جمله (مثلا مهمترین قابلیت هر کالا یا مزیت آن نسبت به کالاهای مشابه) شروع کنید.
- سپس از موضوعات مهمتر شروع کرده و به مطالب کماهمیتتر برسید.
- در یکیدو خط آخر با ذکر کلی مشخصات بگویید که کالا به درد کدام گروه از افراد میخورد.
انتخاب جملهی اول
جملهی اول باید جذابترین جملهی شرح باشد. روی مهمترین قابلیت هر کالا یا مزیت آن نسبت به کالاهای مشابه دست بگذارید تا با مجذوبکردن خواننده در همان جملهی اول، او را به خواندن ادامهی متن و نهایتاً خرید کالا مشتاق کنید.
بدنه
هر توضیحی که قرار است راجعبه کالا بدهید، با جزئیات و مفصل در قسمت بدنه میآورید. حرفهایتر این است که در ارایهی مطالب از روش هرم وارونه بهره بگیرید؛ یعنی از موضوعات مهمتر شروع کنید و به مطالب کماهمیتتر برسید.
جمعبندی
در پایان شرح و فقط در یک یا دو خط، مطالبتان را جمعبندی میکنید. با ذکر کلی مشخصات کالا به این موضوع میپردازید که این کالا با این مشخصات به درد کدام گروه از افراد میخورد.
علایم نگارش، تابلوهای راهنما
نشانهگذاری یا همان علایم نگارش در یک نوشته، نقش علایم راهنمایی و رانندگی را در خیابانها دارند. نقطه، پرانتز، ویرگول و… از مهمترین اصول در تهیه و تدوین محتوا یا هر سند مکتوب است. در این مقاله سعی کردیم تا نکات مهم در این حوزه را بهصورت ساده و خلاصه در اختیارتان قرار دهیم.
1. فاصلهگذاری در نشانهها
- نشانههای نگارشی (. ، ؛ ! … :؟) به کلمهی قبل از خود میچسبد و با کلمهی بعد از خود با فاصلهی کامل میآید.
مثال: این مدل، در دستهی تلویزیونهای هوشمند قرار دارد.
- بعد از پایان جمله «نقطه» و بعد از نقطه «فاصله» بگذارید، سپس جملهی بعد را شروع کنید.
مثال: شرکت «اپل» از جدیدترین محصول خود تحت عنوان «iPhone 7» رونمایی کرد. این محصول با جدیدترین نسخهی سیستمعامل اختصاصی اپل روانهی بازار شده است.
- نشانههای دربرگیر ({}()«») با کلمهی درون خود بیفاصله و با کلمهی بیرون خود با فاصلهی کامل میآید.
مثال: هدست «FHD-353» محصولی از شرکت «بیاند» است.
2. فاصلهگذاری در حروف
- برای جداسازی حروف چسبان کلمهای از نیمفاصله استفاده میکنیم.
مثال: میآیم، نمیبینند، خواندهاید، پاکاند، اسلامیمان، خانهشان، مادریاش و…
- در ترکیب اسم و حرف از نیمفاصله استفاده میکنیم.
مثال: آنها، اینها، کتابها، بیدلیل، بدونمعنا، جستوجو، گفتوگو، جابهجا، روبهرو، هرگاه، هرکس، بهصورت، همانطورکه، بهمنظور، بهعنوان، اگرچه، علاقهمند، بهرهمند، هماکنون، دراینبین و…
- کلمات مرکب را با نیمفاصله مینویسیم.
مثال: خوشرو، دیندار، راستگو، دلبستگی، لباسشویی، ،پاکدامن، بیشازحد، تحتتأثیر، مدیرکل، راهآهن، مراجعهکننده، نقشآفرینی، خوشحال، ثبتنام، اضافهوزن، آرامآرام و…
3. فاصلهگذاری در اعداد
- در ترکیباتی مانند یازده تومان، ۲۵ تومان، کوچه ۲۲، سی سال، ۱۵ اینچ، ۳۵ سانتیمتر، ۱۱ کیلوگرم و… فاصلهی کامل میآید.
- اما اگر آنها با «ی» ترکیب شوند و صفت بسازند، با نیمفاصله میآیند.
مثال: ۲۵تومانی، پنجاهتومانی، ۱۵اینچی، ۱۱کیلوگرمی
- ایجاد نیمفاصله، با استفاده از کلید ترکیبی Control+Shift+2 امکانپذیر است.
4. عددنویسی
- عدد یکتکه، با حرف نوشته می شود.
مثال: پنج، چهل
- عدد چندتکه، با رقم نوشته میشود.
مثال: ۲۱، ۴۸۱
- عدد ترتیبی (ــُ م ــُ مین)، با حرف نوشته میشود.
مثال: سیویکم
- عدد آغاز جمله، با حرف نوشته میشود.
مثال: هشتادوسه داوطلب در مسابقهی دیجیکالا شرکت کردهاند.
- درصدها همیشه با رقم نوشته میشود.
مثال: ۲درصد، ۹۹درصد
5. نشانهگذاری ویرگول
- بین دو جملهی شرط و مشروط از ویرگول استفاده میکنیم.
مثال: اگر به دنبال لپتاپی حرفهای هستید، این محصول به شما پیشنهاد میشود.
- اگر کلمات «یعنی» «ازجمله» «مانند» در وسط جمله بیایند، قبل از این کلمات ویرگول میگذاریم و بعد از آنها هیچ نشانهای گذاشته نمیشود.
مثال: استفاده از این محصول، یعنی صرفهجویی در هزینه.
- در موارد زیر از ویرگول استفاده نکنید
- قبل از «تا»، «که»، «پس»، «سپس»، «یا»، «و»
- قبل از فعل
- مثال نادرست: شرکت «اپل» در اقدامی جالب، و بعد از گذشت سه سال از آیفون ۶s رونمایی، کرد.
- بعد از قیدهای تنویندار (حتماً، مثلاً، یقیناً و…)
- بعد ازحروف «را» «که» «اگر» و حروف اضافه (از، در، به…)
مثال نادرست: اگر، با نمایشگر TFT مشکلی نداشته باشید، سایر قسمتهایش حتماً، راضیتان میکند.
6. پرانتز
- معنی، ترجمه یا معادل کلمات و عبارات را در پرانتز میآوریم.
مثال درست: کامپیوترهای همهکاره (All in one)
- هنگام استفاده از پرانتز، داخل آن «یا» و «یعنی» نمی آوریم.
مثال نادرست: کامپیوترهای همهکاره (یعنی All in one)
نحوهی نگارش صحیح برخی کلمات پرکاربرد در شرحها
ایده آل، مسئله، مسئول، جرئت، ارائه، مطمئن، فناوری، کارآمد، کارایی، بهتر، بیشتر، کمتر
نکات مهم
- مدل و برند کالا (عنوان فارسی) را برای بار اول در شرح، داخل گیومه قرار دهید. نام برند به فارسی در گیومه و معادل انگلیسی آن در پرانتز می آید.
مثال: شرکت «اپل» (Apple) از جدیدترین محصول خود تحت عنوان «iPhone 7» رونمایی کرد.
- فعلهای مشابه را در دو جملهی پشتسرهم استفاده نکنید.
مثال درست: آیفون ۶s سختافزاری دارد که به قول اپل، این گوشی را به قدرتمندترین گوشی ۴اینچی دنیا تبدیل کرده است.
مثال نادرست: آیفون ۶s مجهز به سختافزاری است که به قول اپل، این گوشی را به قدرتمندترین گوشی ۴اینچی دنیا تبدیل کرده است.
- از کلمههای «میباشد» و «میگردد» استفاده نکنید.
مثال درست: این گوشی موبایل دارای دوربین ۱۲مگاپیکسلی است.
مثال نادرست: این گوشی موبایل دارای دوربین ۱۲مگاپیکسلی میباشد.
- «است» را با «الف» و با فاصله از واژهی پیشین بیاورید.
مثال: این ویژگی برای کاربر کافی است.
مثال: شرکتی معتبر است.
- «است» فقط دو جا، بدون «الف» و چسبیده به واژهی پیشین میآید.
1- وقتی واژهی پیشین با «ا» پایان مییابد.
مثال: رهاست، جداست، زیباست
2- وقتی واژهی پیشین با «و» پایان مییابد.
مثال: دانشجوست، اوست
آخرین بروزرسانی: 27 آبان 1403
0 نظرات