مهمترین بیماری های سینه و تنفسی

شایع ترین بیماری های تنفسی

بیماری های سینه و تنفسی

ذات الریه

ذات الریه به التهاب بافت های ریه می گویند به بیان دیگر عفونت دستگاه تنفسی که علائم این بیماری بسیار شبیه به بیماری طوطی می باشد را گویند در این بیماری باید در تشخیص بسیار دقت نمود از عمده علائم این بیماری می تواند آبله مرغان، مخملک، تب، سرخک، میکروب جرم های دندان، کمبود ویتامین و املاح مفید به خصوص روی، برداشتن طحال و غیره می باشد.

انواع سرفه

از نظر طب سنتی سرفه ها بر چهار قسم هستند:

1 .سرفه های سرد 2. سرفه های گرم 3. سرفه های تر 4. سرفه های خشک

1. سرفه های سرددر این بیماری با سرما سرفه شدید تر و با گرما سرفه کمتر می شود. رنگ صورت در این بیماری رنگ سربی می شود بسیار کمتر احساس تشنگی می کند و اگر با سینوزیت یا سرما خوردگی باشد بیمارهمراه با گرفتگی بینی، احساس درد در پیشانی نیز می کند و همواره احساس چیزی از بالا بعد از گذشتن از گلو به سینه می ریزد را دارد در نخستین مرحله، ماده ای را خارج نمی کند ولی در ادامه ماده بلغمی خامی را خارج می کند که رنگ آن زرد و گاهی به سبزی می گراید اگر ماده خارج شده گرایش به سبزی داشت امکان همراه بودن با تب را نیز دارد.

2. علائم سرفه گرمبرافروختن صورت و تشنگی شدید و درشتی نبض از علائم این نوع بیماری می باشد.

3. علائم سرفه تربیشتر در افراد سالخورده به علت افزایش تری و بلغم ریه ها ایجاد می گردد و این افراد در خواب خرناس می کشند.  

4. علائم سرفه خشک با فعالیت و گرسنگی شدت می یابد و در آرامش و سیری شکم کاهش می یابد، با شنا و نوشیدن رطوبت بخش ها نیز کاهش می یابد.                                                               

سیاه سرفه کودکان

علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

1. حملات سرفه همراه با یک تنفس شدید که صدای هوپ را تولید می کند می باشد.

2. استفراغ به دلیل سرفه های شدید.

3. خروج خط زیاد به همراه سرفه است.

4. سرفه ها در شب شدیدتر می شود.

زکام (سرماخوردگی)

زکام در مزاج صفراوی علائمی چون سوزش چشم و سر، سیلان اشک، تلخی دهان، عطش، خروج رطوبت از دهان و بینی و در زکام سوداوی این اشخاص بسیار کم سرما می خورند اما وقتی بیمار شوند، سرما خوردگی آنها شدید است. خشکی چشمها، سنگینی سر و خشکی بینی، سر درد شدید در اینجا بیشتر دیده می شود، دهان بوی سوختگی می دهد و بوی دود از بینی و دهان احساس می شود و زود تبدیل به عفونت سینوس ها می گردد.

آسم

از غلبه خشکی صفرا و یا سودا و حساس بودن به گرد و غبار و بوهای تند و امثال آن بسیاری از حساسیت های منجربه تنگی نفس می شود گاهی اوقات مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک به خصوص پنی سیلین که برای از بین بردن عفونت ها تجویز می شود به وجود می آید یکی از مهمترین عوارض پنی سیلین ضعف ریه و غلبه باعث ایجاد آسم و حساسیت های تنفسی می شود معمولاّ کودکانی که در کودکی دچار اولین سرما خوردگی و درمان آن با پنی سیلین را تجربه می کنند شدیداّ مستعد سرماخوردگی های بعد و بیماری های ریوی و تنفسی می شوند لذا در نوع  درمان خود و خانواده دقت کنید.

خون ریزی بینی

از غلبه دم می باشد مخصوصاّ در دموی مزاجان، که با یک حجامت عام درمان می گردد و گاهی بعلت سینوزیت یا سرماخوردگی یا غلبه خشکی در داخل بینی است و گاهی از گرفتگی و انسداد عروق آن قسمت می باشد.

  یرقان (زردی)

یرقان به معنی زرد شدن بافت های بدن و از جمله زرد شدن رنگ پوست و بافت های عمقی و چشمان است برخی از علل این بیماری عبارت است از:

1. انسداد مجاری صفراوی با آسیب سلول های کبدی به طوری که حتی مقادیر کمی از بیلیروبین نتواند دفع شود.

2. مشکلات کبدی ضعف کبد یا کبد چرب و یا عدم شکل گیری کامل کبد در کودکان است.

3.  تغذیه نامناسب مادران در زمان بارداری بخصوص مصرف بیش از حد صفرا ساز مانند کندر باعث بروز یرقان در نوزادان می شود.

آلرژی

طب سنتی مهمترین علت حساسیت را معمولاّبه هم خوردن اخلاط در بدن یعنی عدم تعادل مزاج می دارند و درمان قطعی آن رساندن بدن به اعتدال است گاهی آلرژی و حساسیت در اثر شدت حرارت سر است که ناشی از غلبه صفرا است، بوجود می آید که درمان قطعی آن حجامت آلرژی است و گاهی هم بخاطر عفونت ها و سینوزیت  می باشد گاهی هم حساسیت ها از گرمی کبد به وجود می آیند.

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات