عقیق باباقوری

Agate Babaquri

عقیق باباقوری

عقیق باباقوری به سنگ‌هایی گفته می‌شود که یک یا چند طرح دایره یا بیضی شکل بر روی خود دارند که به این دوایر چشم‌های باباقوری گفته می‌شود. اکثر باباقوری‌هایی که وجود دارد همان عقیق سلیمانی‌اند ولی گاهی عقیق خراسانی یا دیگر سنگ‌ها هم باباقوری دارند.

این سنگ از تجمع کوارتزهایی که با ظرافت خاص منطقه‌ای شکل گرفته است تشکیل می‌شود و از گروه کلسدوئین (سیلیس‌های نیمه شفاف متبلور شده‌ای که در عهد باستان در امر جواهر سازی از آن بسیار استفاده می‌کردند) است که معمولاً به رنگ‌های آبی، خاکستری، قهوه‌ای، بژ و صورتی دیده می‌شود و می‌توان آن را در کشورهای برزیل، آلمان، مکزیک و ایالات متحده آمریکا یافت.

نام باباقوری را به صورت باباقری، باباغری و باباغوری هم نوشته‌اند. به سنگ باباقوری، عَقیق سلیمانی یا سنگ خلنگ یا قلنج نیز گفته‌اند. خلنگ در فارسی به معنی سیاه و سفید است. در عربی و در متون قدیمی‌تر فارسی به سنگ باباقوری، جَزْع نیز گفته‌اند.

در قدیم از سنگ باباقوری مهرۀ مدور سیاه و سفیدی درست می‌کردند به شکل و رنگ چشم گوسفند مرده که برای دفع چشم زخم بر کودکان آویخته یا گاه برای زینت استفاده می‌کردند.

 

نحوه ایجاد سنگ باباقوری

سنگ بابا قوری یکی از سنگ‌های معدنی خانواده کوارتز می‌باشد و از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است. سنگ بابا قوری از جمله سنگ‌های آذرین می‌باشد که در اثر فعالیت آتشفشانی و سرد شدن گدازه‌ها به صورت لایه‌های بسیار زیبا از سیلیس و کوارتز سبب ایجاد سنگ باباقوری می‌گردد.

ظاهر شبیه به چشم سنگ باباقوری سبب شده است از این سنگ به‌عنوان نمادی برای محافظت استفاده شود و همچنین بسیاری از مردم معتقدند که استفاده از سنگ باباقوری موجب ایجاد خوش‌شانسی می‌گردد.

خواص عقیق باباقوری

تعادل و تنظیم چاکرای هفتم؛

نماد تغییر و دگرگونی؛

سنگی جهت ایجاد تحول در فرد و افزایش تفکر مثبت و خودباوری؛

زدودن غم و اندوه؛

افزایش درک و شهود درونی؛

کمک به غلبه بر اعتیاد و وسواس‌های فکری و رفتاری؛

درمان مسائل عاطفی سرکوب شده؛

سنگ موفقیت؛

درمان شکستگی استخوان؛

دفع سموم از بدن؛

ایجاد توازنی بی‌نظیر بر روی ذهن و روان؛

افزایش عملکرد ذهنی مثبت؛

بهبود تمرکز و توانایی‌های تحلیلی؛

کاهش خشم و تنش و افزایش حس امنیت و صلح و صفا؛

بهبود چشم‌ها؛

تنظیم کارایی معده و رَحِم؛

تزکیه و پاک‌سازی سیستم لنفاوی و لوزالمعده؛

تقویت رگ‌های خون؛

درمان اختلالات پوستی؛

کمک به ترک سیگار؛

کمک به جذب اکسیژن در بدن؛

مفید جهت دفع چشم زخم؛

و... .

 

0 نظرات

ارسال نظرات