زندگینامه شهید سید حسن نصرالله

نگاهی به بیش از نیم قرن مجاهدت سید مقاومت

سید حسن نصرالله (۱۹۶۰م) دبیرکل حزب‌الله لبنان است. وی در ۱۶ سالگی برای تحصیل علوم دینی به نجف، مهاجرت کرد. ارتباط با سید محمد باقر صدر در نجف و سید عباس موسوی باعث شد که وی وارد فضای مبارزه با اشغالگران اسرائیلی شود.
او در سال ۱۹۸۲م به همراه چند روحانی لبنانی دیگر حزب‌الله لبنان را تأسیس کرد. وی مدتی مسؤل اجرایی حزب ‌الله بود و در سال ۱۹۹۲م و پس از شهادت سید عباس موسوی به عنوان دبیرکل حزب‌ الله انتخاب شد. حزب‌ الله در دوران وی به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد و توانست پس از انجام عملیات ‌های متعدد، در سال ۲۰۰۰میلادی، اسرائیل را وادار به عقب‌نشینی از لبنان و آزاد کردن اسرای لبنانی نماید.
سید حسن نصرالله در سال‌های اخیر به علت شدت تهدیدات امنیتی کمتر در انظار عمومی دیده می‌شود. فرزند وی سید هادی نیز در سال ۱۹۹۷م در درگیری با نیروهای اسرائیلی به شهادت رسید.

قاب و گارد موبایل سید حسن نصرالله

تولد سید حسن نصرالله

سید حسن نصرالله در ۳۱ اوت سال ۱۹۶۰ (۹ شهریور ۱۳۳۹ شمسی) در شهرک البازوریه از محله‌ های فقیر نشین شرق صور در جنوب لبنان به دنیا آمد. نام مادرش «مهدیه صفی الدین» و نام پدرش «سید عبدالکریم» است.
سید حسن بزرگ‌ترین فرزند خانواده است او سه برادر و پنج خواهر دارد. اکنون دو برادرش حسین و محمد شغل آزاد دارند. برادر دیگرش جعفر کارمند دولت است و چهار خواهرش زینب، زکیه، امینه و سعاد متاهل و در بخش‌ های خدماتی و اجتماعی حزب فعال هستند. خواهر پنجمش فاطمه هم با پدر و مادر زندگی می‌کند.

سید حسن در کودکی در مغازه سبزی فروشی و میوه فروشی پدرش کار می‌کرد. خودش می‌گوید در کودکی شال مشکی و بلند مادر بزرگش را دور سر می‌پیچانده و به حاضران می‌گفته من روحانی هستم، پشت سرم نماز بخوانید. شخصیت نصرالله در محله کرنتینا در حاشیه بیروت شکل گرفت.

سید برخلاف دوستانش که همیشه راهی زمین‌های فوتبال و سواحل توریستی بیروت بودند، به مناطق مجاور کرنتینا همانند، ‌النبعه، سن الفیل و برج حمود می‌رفت تا از فضای معنوی مساجد آن ها استفاده کند.
سیدحسن از کودکی علاقه فراوانی به مطالعه داشت و در زمینه دین مطالعات زیادی انجام داده است. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ های کوی النجاح و سن الفیل پشت ‌سر گذاشت و ‌همزمان با جنگ‌ های داخلی لبنان به اتفاق خانواده به بازوریه زادگاه خود بازگشت و در شهر صور دوران دبیرستان را تمام کرد.

تحصیلات سید حسن نصرالله

همانطور که گفته شد، سید حسن نصرالله دوره ابتدایی را در زادگاهش، دوره راهنمایی را در بیروت و دوره دبیرستان را نیز در زادگاهش گذراند.

در سال ۱۹۷۶میلادی، حسن نصرالله به جنبش اسلامی امل که امام موسی‌صدر آن را در لبنان پایه‌ریزی کرده بود، پیوست. دیری نگذشت که سید حسن به عنوان نماینده امل در البازوریه فعالیت سیاسی ‌اش را گسترش داد.

او در مسجد صدر شهر صور با یک روحانی مدرس علوم دینی به نام سیدمحمد الغروی آشنا شد و با کمک او برای ادامه تحصیلات حوزوی به نجف رفت. در آنجا نصرالله سراغ آیت‌الله سیدمحمد باقر صدر را گرفت اما او را به شخصی به نام سید عباس موسوی معرفی کردند. او پس از دو سال اقامت در نجف، به لبنان بازگشت و در مدرسه امام منتظر بعلبک دروس حوزوی خود را ادامه داد.

نصرالله تحصیلاتش را در نجف نزد موسوی و آیت‌ الله صدر ادامه داد و در سال ۱۹۷۸ مقدمات را به پایان رساند. در این دوران در کشور عراق تحولات سیاسی و امنیتی فراگیر شده‌بود. در این تحولات طلاب علوم دینی حوزه نجف همواره تحت تعقیب بودند. طلبه‌ های لبنانی نیز در این دوران با اتهامات مختلفی از جمله همکاری با حزب الدعوه عراق، همکاری با جنبش امل در لبنان و یا ارتباط با حزب بعث حاکم بر سوریه مواجه بودند.

نصرالله به دلیل فشار های موجود در عراق به لبنان برگشت و در حوزه علمیه بعلبک مشغول به تحصیل و تدریس شد. در کنار تحصیلات حوزوی، سید از آموزش‌ های نظامی غافل نماند و دوره‌ های مختلف چریکی را پشت‌ سر گذاشت. سیدحسن به دلیل توانایی‌ در مدیریت و فرماندهی، به عنوان نماینده جنبش امل در دره بقاع منصوب شد.

در سال ۱۹۸۲ با آغاز اشغال لبنان، جنبش امل به ۲ جریان تقسیم شد، ‌ جریان اول به رهبری نبیه بری، خواهان قرارگرفتن نیروهای جنبش در کنار جبهه نجات ملی بود و جریان دوم که سیدعباس موسوی و سیدحسن نصرالله آن را رهبری می‌کردند، خواستار حفظ نیرو های اصولگرای شیعی و سازماندهی آن ها برای رویارویی با اشغالگران اسرائیلی بود.

مهمترین دلیل نیرو های اصولگرای شیعی در ملحق نشدن به نیروهای جبهه نجات ملی وجود شخصیتی چون بشیر جمیل بود. چرا که بشیر جمیل در کنار روابطش با اسرائیل به دنبال ریاست جمهوری لبنان بود. از اینجا بود که هسته‌های اولیه حزب‌الله شکل‌گرفت و با ملحق شدن نیروهای اصولگرا به تشکیلات جدید، ‌ این سازمان در ساختار سیاسی - نظامی لبنان عرض اندام کرد.

در ابتدای تشکیل حزب‌الله، سیدحسن ۲۲ ساله بود و به عنوان یک نیروی تبلیغاتی برای جذب جوانان شیعی برای پیوستن به حزب کار می کرد. پس از مدتی وی به سمت معاون دفتر حزب در بیروت در کنار ابراهیم امین السید ایفای مسئولیت کرد تا اینکه معاونت اجرایی حزب که به منظور تنفیذ مصوبات شورای مرکزی حزب الله ایجاد شده بود، تأسیس شد.

تیشرت مردانه طرح سید حسن نصرالله

نصرالله در این زمان به سمت معاون اجرایی حزب مشغول به کار شد. پس از آن برای ادامه تحصیلات حوزوی راهی قم شد.

او برای کسب دانش بیشتر و فراگیری بحث خارج فقه به قم آمد تا در کلاس درس شاگردان امام خمینی رحمة‌الله‌علیه شرکت کند و با کسب آگاهی و عرفان بیشتر بتواند جنبش مقاومت اسلامی لبنان را غنی سازد.

او قصد داشت دو سه سالی را با خدای خود خلوت کند. دانش و عرفان بجوید و با روحی سرشار از علم و معرفت به بیروت باز گردد، ولی برخی از اعضای شورای رهبری حزب الله در بیروت سید حسن را به حال خود نگذاشتند و به او اجازه ندادند به آرزوی دیرینه خود برسد. ویژگی ها و توانمندی های سرشاری که داشت، به مسئولان جمهوری اسلامی و حزب الله اجازه نداد از استعدادها و توانمندیهای او چشم پوشی کنند.

در ماه های اول آمدن به قم می‌خواست همه وقت خود را صرف فراگیری علم کند و با برخی از طلاب لبنانی قرار گذاشت در کلاس درس علمای مشهور شرکت کند. او تنها در کلاس های درس فقه و علم اصول شرکت نمی‌کرد، بلکه در دروس تفسیر قرآن آیت‌الله جوادی آملی نیز حضور می‌یافت.

او به صورت نامنظم در بیشتر درس های بحث خارج فقه حوزه شرکت می‌کرد. از جمله کلاس های بحث آیت‌الله فاضل لنکرانی رحمة‌الله‌علیه و آیت‌الله سید کاظم حائری. همچنین او از ابتدای پیوستن به طلبگی علاقه و صف ناپذیری به علمای عارف و سالک داشت. وی در محضر بزرگانی چون آیت‌الله بهجت و آیت‌الله کشمیری رحمة‌الله‌علیه حضور می‌یافت. پس از پایان اقامت در قم و بازگشت به بیروت، هرگاه به ایران می‌آمد از برادران مسئول می‌خواست ملاقات او را با آیت‌الله بهجت و آقایان کشمیری رحمة‌الله‌علیه و حسن زاده آملی تدارک ببینند.

پیکسل سید حسن نصرالله

ازدواج و همسر

سید حسن نصرالله در سال ۱۹۷۸ م (۱۳۵۷ ش)، در سن ۱۸ سالگی با بانو فاطمه یاسین از روستای العباسیه واقع در شهرستان صور ازدواج کرد. یک سال بعد اولین فرزندش به دنیا آمد. پدر، فرزندش را گرم در آغوش گرفت و در گوش او اذان و اقامه گفت. این نوزاد بهشتی، سید محمد هادی نصرالله بود که ۱۷ سال بعد به شهادت رسید.

فرزندان دیگر ایشان،‌ محمدجواد، محمدعلی، محمدمهدی، زینب نام دارند.

فعالیت های اجتماعی و سیاسی سید حسن نصرالله

همانطور که گفته شد، سید حسن نصرالله از سال‌ های نخست عمرش وارد فعالیت‌ های سیاسی شد. وی پس از پایان دوره دبیرستان در سال ۱۹۷۵ مسؤول جنبش امل در زادگاهش شهرک البازوریه شد.

وی پس از بازگشت از نجف در سال ۱۹۷۹ به عضویت دفتر سیاسی جنبش امل درآمد و نماینده این جنبش در دره بقاع شد.

در سال ۱۹۸۲ به همراه گروهی دیگر از روحانیون مبارز از تشکیلات امل جدا شد و حزب‌الله لبنان را تأسیس کردند.

وی از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ میلادی فعالیت‌های خود را در حزب‌الله متمرکز کرد. وی علاوه بر این که در شورای مرکزی حزب حضور داشت مسؤول آماده‌سازی نیروهای مقاومت و تأسیس هسته‌های نظامی بود. وی مدتی معاون ابراهیم امین السید (مسوول حزب‌الله در بیروت) و مدتی هم معاون اجرایی حزب‌الله بود.

در سال ۱۹۹۲ سیدعباس موسوی دبیرکل حزب الله و استاد سید حسن به دست صهیونیست‌ ها ترور شد. با آمدن نصرالله به صدر حزب، تشکیلات شیعه لبنان از جرگه دفاعی و نظامی امنیتی فراتر رفت و حوزه جدیدی برای حضور حزب الله در ساختار سیاسی لبنان تعریف کرد. به گونه‌ای که در انتخابات پارلمانی لبنان در سال‌های ۱۹۹۶، ‌ ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵ همواره بر حضور نمایندگان جنبش حزب‌الله در پارلمان افزوده شده است.

ارتباط سید حسن نصرالله با ایران

پیش از ظهر روز ششم آبان ۱۳۶۰ شمسی یاران جنبش امل به همراه سید حسن نصرالله در جماران به حضور امام خمینی رحمة ‌الله‌ علیه رسیدند. همان روز سید حسن نصرالله، حکم اجازه اخذ وجوهات شرعیه را در ۲۱ سالگی از امام دریافت نمود.
این در حالی بود که امام خمینی رحمة‌الله‌علیه به ندرت چنین شرایطی را برای کسی ایجاد کرده بود. شیخ صبحی طفیلی از سران مقاومت، هفت سال بعد (۱۴ آبان ۱۳۶۷) و شهید سید عباس موسوی اولین دبیر کل حزب الله، نیز در ۲۰ بهمن ۱۳۶۶ اجازه تصرف در امور حسبیه و شرعیه را به امر امام پیدا کردند.
بدین ترتیب وی نخستین روحانی لبنانی است که از امام خمینی این اجازه را دریافت کرده است. او پس از آن بار ها به ایران سفر کرد و به مناطق مختلف ایران از جمله شمال کشور سفر کرده است و در جلسات مختلف به ایراد سخنرانی پرداخته و دیدارهایی را نیز با مقامات ایرانی داشته است. او با برخی از فرماندهان نظامی ایران روابطی دوستانه دارد و در منزل آنان نیز حضور یافته است.

وی بارها در سخنرانی‌ها و جلسات خود به حمایت‌های ایران از حزب‌الله تصریح کرده است. وی در سخنرانی‌هایش از ایران دفاع می‌کند و آن را وظیفه‌ای بر اساس قانون وفاداری می‌داند.

پرچم رومیزی حزب الله

حزب الله لبنان در نگاه وسیع تر

هئیتی پنج نفره را به نام «شورای لبنان» به ریاست شهید سید عباس موسوی برای ملاقات با امام خمینی رحمة‌الله‌علیه و کسب تکلیف شرعی از محضر ایشان به تهران اعزام شدند. این هیئت در دیدار با امام اهداف و برنامه‌های خود را شرح داد و سپس با ایشان بیعت کرد. امام خمینی رحمة‌الله‌علیه به عنوان ولی امر مسلمین این شورا را تایید کردند و از اعضای آن خواستند که راهشان را ادامه دهند. در این دیدار شهید سید عباس موسوی در مورد شرایط وقت لبنان و عزم اسلام گرایان برای مقابله با ارتش اسرائیل که بخش عظیمی از لبنان را اشغال کرده بود، صحبت کرد. امام در جواب فرمودند: «مهم عمل است. شما در مرحله کربلایی قرار دارید. توقع نداشته باشید که ثمره عملتان را در دوران حیات خود بچینید.»

ساماندهی اساسنامه حزب الله

شورا پس از بازگشت به بیروت کار ساماندهی و تهیه پیش نویس اساسنامه حزب الله و هماهنگی همه بخشها و گروه های وابسته را آغاز کرد. همه فعالیت ها و برنامه‌ها در قالب حزب الله و خدمت به رزمندگان مقاومت و عملیات مسلحانه ضد صهیونیستی متمرکز شد.

از ابتدای تاسیس حزب الله و آغاز مقاومت اسلامی در لبنان سید حسن نصرالله در این حزب نقش اصلی ایفا کرد. او در کنار مبارزات سیاسی به تحصیلات علمی خود در حوزه علمیه بعلبک ادامه داد و در سال ۱۹۸۵م (۱۳۶۴ ش) به سمت مسئول حزب الله در منطقه بقاع برگزیده شد.

معاون مسئول حزب در بیروت

وی پس از گذشت دو سال به بیروت انتقال یافت و به عنوان معاون مسئول حزب در آن شهر منصوب شد. او ضمن تدوین وظایف، تشکیلات و بخشهای مهم درون حزبی واحد بسیج داوطلبان شرکت در مقاومت را نیز تشکیل داد.

به مرور تشکیلات حزب الله در سراسر لبنان گسترده تر و مسئولیت های سیاسی از تشکیلات سازمانی جدا شد. در پی جداسازی برخی از بخش های سازمانی، سید حسن بخش سیاسی حزب را انتخاب کرد. دیری نپایید که شورای اجرایی حزب تشکیل و در سال ۱۹۸۷ م (۱۳۶۶ ش) مسئولیت آن به سید حسن نصرالله واگذار شد.

حزب الله و ولایت فقیه

اصلی‌ترین ویژگی حزب الله در مقایسه با گروه های اسلام گرای جهان عرب، پذیرش کامل نظریه ولایت فقیه و رهبری امام خمینی است. این حزب در کتابچه‌ ای که در خصوص تاریخچه و دیدگاه های خود انتشار داد، چنین بیان داشت:

«در خصوص ولایت امر، ما خود را به ولایت مرجعیت رشیدی پایبندی می‌دانیم. ولایت در ولی فقیه جامع الشرایطی که عدالت، اعلمیت، کفایت، آگاهی به مسائل روز، مدیریت، تقوا و سایر صفات لازم در او تجلی یافته است. این ولایت فقیه و مرجعیت دینی شایستگی زعامت دینی سیاسی و رهبری مسلمانان را دارا می‌باشد. نقشی که روحانیون در ارکان مختلف حزب الله دارا هستند در هیچ یک از احزاب و سازمان‌های لبنانی سابقه ندارد.

از ابتدای تاسیس حزب الله تاکنون همواره اکثریت اعضای شورای حزب الله راروحانیون تشکیل می‌داده‌اند و ریاست شوراهای مهم حزب الله همچون شورای اجرایی و یا شورای جهادی همواره بر عهده یک روحانی بوده است. سخن گو، دبیر کل و معاون دبیر کل حزب الله همیشه از میان روحانیون انتخاب شده‌اند.

آویز خودرو با طرح حزب الله

نبرد سی و سه روزه حزب الله

حزب الله مدت ها بود از حمله گسترده اسرائیل اطلاع پیدا کرده بود، از این رو روز چهارشنبه بیست و یکم تیر ماه ۱۳۸۵،‌ یک پایگاه سربازان رژیم صهیونیستی را مورد حمله قرار داد. در جریان این عملیات هفت سرباز اسرائیلی به هلاکت رسیدند و بیست و یک تن مجروح شدند. حزب الله دو سرباز اسرائیلی را نیز به اسارت در آورد. پس از آن ارتش اسرائیل حمله خود را از زمین و دریا و هوا به لبنان آغاز کرد. سید حسن نصرالله در سخنانی که از شبکه المنار پخش می‌شد، گفت: «پیروزی در نبرد همه جانبه در راه است».
به دنبال این سخنان موج موشک های حزب الله، آسمان شمال فلسطین را پر کرد. ناو چه پیشرفته رژیم صهیونیستی در نزدیکی ساحل لبنان منهدم شد. اکثر موشک‌های حزب الله به بندر حیفا اصابت کرد و بیشتر ساکنان شهرک های صهیونیستی از خانه های خود گریختند. آمریکا و انگلیس پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس را و تو کردند.

با شهادت حدود سی کودک در روستای قانا در جنوب لبنان خشم مردم دنیا برانگیخته شد. از سویی دیگر وحدت شگفتی در لبنان بر لزوم حمایت از حزب الله پدید آمد. تلاش ارتش اسرائیل برای پیاده کردن نیرو در شهر صور ناکام ماند. نیرو های این رژیم به دفعات در کمین گاه نیروهای حزب الله گرفتار و کشته و زخمی شدند. اسرائیل روزهای سختی را پشت سر می‌گذاشت.

موافقت مصلحت آمیز با قطعنامه

سید حسن نصرالله پس از حمله هوایی ارتش اسرائیل به بیروت اعلام کرد اگر اسرائیل بار دیگر به بیروت حمله کند، تل آویو را مورد حمله قرار خواهد داد. تنها راه پیش روی این رژیم فشار بر آمریکاو شورای امنیت برای تصویب قطعنامه بود. شورای امنیت قطعنامه ۱۷۰۱ راتصویب کرد که در آن بر آتش بس فوری و حضور نیرو های حافظ صلح در مرز لبنان تاکید شده بود.

حزب الله بنا به مصلحت اعلام کرد در صورت موافقت دولت لبنان با این قطعنامه، آن را خواهد پذیرفت. سرانجام پس از سی و سه روز مقاومت خداوند پیروزی دیگری نصیب حزب الله کرد و نیرو های اسرائیلی با شکستی مفتضحانه خاک لبنان را ترک کردند. دبیر کل حزب الله در نطقی تلویزیونی ضمن تبریک پیروزی عظیم به مردم لبنان، اعلام کرد مرحله بعدی اقدامات حزب الله بازسازی مناطق ویران شده و بازگرداندن آوارگان به وطن خویش است.

پیام مقام معظم رهبری درباره پیروزی حزب الله

گزیده‌ای از پیام مقام معظم رهبری خطاب به دبیر کل حزب الله به مناسبت پیروزی در نبرد سی و سه روزه با اشغالگران صهیونیستی: برادر مجاهد و بسیار عزیز جناب آقای سید حسن نصرالله ادام الله عمره و عزه و عافیته. سلام علیکم بما صبرتم. درود بر شما و بر دیگر برادران و بر یکایک مجاهدان حزب الله.

آنچه شما با جهاد و مقاومت بی نظیر خود به امت اسلامی هدیه کرده‌اید از حد توصیف این جانب بالاتر است. جهاد دلاورانه و مظلومانه شما که نصرت الهی را به شما ارزانی داشت، بار دیگر ثابت کرد که سلاح‌های مدرن و مرگبار در برابر ایمان و صبر و اخلاص ناکار آمد هستند و ملتی که ایمان و جهاد دارد، مغلوب سیطره قدرت‌های ستمگر نمی‌شود. پیروزی شما پیروزی اسلام بود. شما توانستید به حول و قوه ی الهی ثابت کنید که برتری نظامی به ابزار و سلاح و هواپیما و ناو و تانک نیست، بلکه به قدرت ایمان و جهاد و فداکاری همراه با عقل و تدبیر است.

شما برتری نظامی خود را بر رژیم صهیونیستی تحمیل و تفوق معنوی خود را در ابعاد منطقه‌ای و جهانی تثبیت کردید. افسانه ی شکست ناپذیری و هیبت دروغین ارتش صهیونیست را به مسخره گرفتید و آسیب پذیری رژیم غاصب را به نمایش گذاشتید. شما به ملت‌های عرب عزت بخشیدید و توانایی های آنان را که دهها سال به وسیله ی تبلیغات و سیاست‌های استکباری انکار شده بودند در صحنه ی عمل به همه نشان دادید. آنچه اتفاق افتاد حجتی از سوی خداوند بر همه ی دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و به ویژه در منطقه خاورمیانه است...

دشمن به غلط پنداشته بود که با حمله به لبنان ضعیف‌ترین حلقه ی کشورهای منطقه را هدف قرار می‌دهد و طرح وهم آلود خاورمیانه دلخواه خود را کلید می‌زند. دشمن یعنی آمریکا و اسرائیل از صبر و هوشمندی و دلاوری ملت لبنان غافل بود از توانایی بازوان ستبر لبنان غافل بود. از سنت الهی «کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن الله و الله مع الصابرین» غافل بود. ملت لبنان و جوانان دلاور و سیاستمداران هوشمندش با سیلی سخت خود، او را از این غفلت بیرون آوردند.

دشمن اکنون در صدد بریدن این بازوی توانا و کار آمد است در صدد ایجاد اختلاف میان سیاستمداران است. در صدد پاشیدن ویروس بی صبری و تردید در مردم است. همه باید در برابر این سمپاشی‌ها بیدار باشند. به حول و قوه الهی شما در خنثی کردن توطئه‌های آنان موفق خواهید شد. و پیروزی دومی به دست خواهید آورد. ان شاء الله جهادی که اکنون در این میدان جدید پیش روی شماست مانند جهاد فداکارانه شما در میدان نظامی حائز اهمیت و در آن صبر و توکل و اخلاص و تدبیر تعیین کننده است. به شماو دیگر برادران و دلاوران عرصه جهاد درود می‌فرستم و دست و بازوی همه شما را می‌بوسم.

سید علی خامنه‌ای ۲۵ مرداد ۱۳۸۵.

قاب و گارد موبایل حزب الله

بوسه سید حسن نصرالله بر دستان مقام معظم رهبری

در سال ۱۳۷۹ ش کنفرانس بین المللی فلسطین در تهران برگزار شد. بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری، آقای سید حسن نصرالله در برابر چشم همگان و در حالی که مراسم از ده ها ایستگاه تلویزیونی به طور زنده در سراسر جهان پخش می‌شد، در وسط سالن جلو آمد و متواضعانه بر دستان مقام معظم رهبری بوسه زد. بعد از آن در مصاحبه‌ ای از او دلیل این حرکت را در چنین فضایی پرسیدند، وی با صراحت پاسخ داد:

«هدفم این بود که اگر در پی پیروزی بزرگ و آزادی جنوب لبنان و فرار ذلیلانه صهیونیستها مرا به عنوان قهرمان و محبوب‌ترین چهره جهان عرب مطرح کردند، به جهانیان نشان بدهم ما هر چه داریم نتیجه پیروی و پیوند با ولی امر مسلمین است.»

ترورهای نافرجام سید حسن نصرالله

سید حسن نصرالله در طول سال‌های مسئولیتش چندین بار مورد تهدید تروریستی واقع شده است. برخی از این طرح‌های ترور نافرجام عبارتند از:

ترور از طریق مسمومیت غذایی(۲۰۰۴)

بمباران برج محل اسکان وی توسط هواپیما های اسرائیلی(۲۰۰۶)

دستگیری یک گروه تروریستی که هدفشان حمله خمپاره‌ ای به خودروی سید حسن نصرالله بوده است(۲۰۰۶)

انفجار ساختمانی که تصور می‌شد سید حسن نصرالله درآن حضور دارد توسط هواپیماهای اسرائیلی(۲۰۱۱)

سید حسن نصرالله به دلیل همین تهدیدات در سال‌های اخیر کمتر در انظار عمومی حاضر می‌شود و تیم حفاظتی ۱۵۰ نفره مسؤولیت حفاظت وی را بر عهده دارد. این تیم حفاظت را عماد مغنیه ایجاد کرد و اکنون ابو علی جواد مسئولیت این تیم را بر عهده دارد. وی که داماد سید حسن نصرالله است و به سپر سید معروف است دوره‌های متعدد و پیچیده نظامی را در ایران گذرانده است.

شهادت سید حسن نصرالله

سرانجام در تاریخ 7 مهر 1403 شمسی حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت «سید حسن نصرالله»، دبیرکل این جنبش در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تایید کرد.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تایید کرد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل این جنبش در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است.

ارتش رژیم صهیونیستی عصر روز جمعه منطقه‌ای مسکونی در ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد. این حمله علاوه بر شهادت و زخمی شدن ده‌ها لبنانی، ویرانی گسترده‌ای بر جای گذاشت.

حملات تجاوزکارانه اشغالگران به بیروت همچنین در طول شب گذشته ادامه یافت و چند منطقه دیگر در ضاحیه جنوبی این شهر هدف قرار گرفت.

روحش شاد و پر رهرو باد.

شهید سید حسن نصرالله

 

 

 

پیکسل حزب الله

گفته های معروف سید حسن نصرالله

با ارواح، جان‌ها، فرزندان و اموالمان به حسین (علیه السلام) می‌گوییم: «لبیک یا حسین». ما به این پیمان و دعوت پشت نخواهیم کرد.

به همه طاغوتان، متجاوزان، مفسدان، فرصت‌جویان و کسانی که به شکستن اراده، عزم و ایستادگی ما دل بسته‌اند می‌گوییم ما فرزندان آن امام، آن مردان و آن زنان و برادران آن جوانانی هستیم که روز عاشورا با حسین ایستادند و این جمله حسین را خطاب به تاریخ گفتند که: هیهات منا الذلة.

بدون شک دورانی که ما را با اسرائیل می‌ترساندند تمام شده. آن اسرائیل ترسناک و هراس‌انگیز تمام شده. نه امروز، که مدت‌هاست تمام شده… ما در روز عاشورا و از همان جایگاه، اراده، عزم و اصرارمان به حفاظت از کشور، ملت، مقدسات و به دوش کشیدن مسئولیت‌های بزرگ را کسب می‌کنیم. و حتی یک روز هم درباره این که در کنار حسین باشیم تردیدی به خود راه نمی‌دهیم. جان، خون، فرزندان، پول و هر چیزی که برایمان عزیز است را فدای او می‌کنیم و تمام می‌شویم بدون این که پایان بپذیریم. چون پس از آن برای همیشه در محضر حسین (علیه السلام) خواهیم بود.

سید حسن نصرالله از نگاه دیگران

آیت الله خامنه‌ای در تقریظ بر کتاب سید عزیز: هر چیزی که مایه شناخت و تکریم بیشتر آن سید عزیز شود، خوب و برای من مطلوب است.

روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف»: «نصرالله یکی از رهبران شگفتی ساز در خاورمیانه است».

روزنامه انگلیسی«تایمز» : «سید حسن نصرالله مَردِ لحظه‌هاست که ستاره بخت و خوش شانسی وی بر ویرانه‌ های ساختمان ‌هایی که بمب ‌های اسرائیلی آنها را ویران کردند، درخشید.»

روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست»: «نصرالله از بزرگ‌ترین اسرار حزب‌الله به‌ شمار می‌رود.»

سید حسن نصرالله با محافظان

آثار مرتبط با سید حسن نصرالله

شخصیت سید حسن نصرالله به گونه ‌ای است که افراد بسیاری در داخل و خارج ایران درباره وی به تولید آثاری پرداخته‌اند. برخی از این آثار عبارتند از:

آثار مکتوب

کتاب سید عزیز (زندگی‌نامه خودگفته حجت الاسلام سید حسن نصرالله) به کوشش حمید داود آبادی. این کتاب با تقریظ آیت الله خامنه‌ای منتشر شده است.

کتاب آزادترین مرد جهان؛ تألیف راشد جعفرپور.

کتاب نصرالله؛ گفت ‌وگوی محمدرضا زائری با سید حسن نصرالله. 

کتاب رهبری انقلابی سید حسن نصرالله؛ تألیف آزیتا بیدقی قره‌باغ.

فیلم و مستند

مستند نگاهی به زندگی سید حسن نصرالله پخش‌شده از شبکه خبر.

مستند منادیان آزادی (قسمت سید حسن نصرالله) پخش‌شده از شبکه خبر.

مستند نصرالله در چشم دشمنان؛ شبکه المیادین این مستند ۵۰ دقیقه‌ای را بر اساس سخنرانی ‌های سیدحسن نصرالله و با استفاده از تصاویر، تحلیل کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی تهیه کرده است.

مستند "حکایة حسن": این مستند از شبکه العربیه پخش شد، این مستند که به دلیل ماهیت شبکه العربیه گمان می‌رفت به قصد اهانت به شخصیت سید حسن نصرالله تولید شده، پس از پخش با اعتراضات گسترده دشمنان سید حسن نصرالله مواجه شد به طوری که مدیر شبکه العربیه به خاطر پخش این مستند از منصب خویش اخراج شد. در این مستند درباره چگونگی قدرت ‌یافتن و محبوبیت سید حسن نصرالله در لبنان مطالبی بیان شده است.

آهنگ و کلیپ

آهنگ «للسید رب یحمیه»

آهنگ «یا سیدی» با صدای بسام شمص

آهنگ «أحبائی» با صدای جولیا بطرس خواننده مسیحی لبنانی(۲۰۰۶م)

آهنگ «یا نصرالله» با صدای علاء زلزالی خواننده لبنانی(۲۰۰۷م)

نماهنگ «امانتدار بانوی دمشق» نخستین اثر دو زبانه به همت ستاد بزرگداشت سرداران شهید جهان اسلام با صدای مجتبی مینوتن و حامد محضرنیا و شعری از میثم حاتم و محسن رضوانی.

فروشگاه ربیع و سید حسن نصرالله

فروشگاه اینترنتی ربیع با سابقه بیش از 10 سال در عرصه توزیع و فروش محصولات فرهنگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی، یکی از بزرگترین عرضه کنندگان محصولات در طرح های مرتبط با سید حسن نصرالله و حزب الله لبنان است. از این رو میتوانید با مراجعه به سایت اینترنتی ربیع یا اپلیکیشن ربیع، بهترین محصولات با طرح های مقاومت اسلامی را ببینید و خرید کنید.
 

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات