راز سلامت قاعدگی

رگل دوشیزگان و دختران 

دوشیزگان و دختران در اوایل و ابتدای حیض شدن و لک دیدن به دل دردهای مختلف مبتلا می‌گردند این گونه دل درد در نژادهاd فامیلها در طایفه ها، فرقه ها و قبایل یکسان نیست مثلا بعضی از نژادها عامل وراثت بودن به قدری سخت و شدید است که منجر به پاره کردن پرده بکارت (دخترگی به وسیله عمل جراحی می‌شود تا خون باز شود و مریض آسوده شود. در بعضی از نژادها به آن شدت نیست ولی ناراحتی و درد به قدری زیاد است که مدام ناله و فریاد دارد. رحم چنین افرادی تا آخر عمر ترشح دارد و رطوبات لزج چسبنده ای ترشح میکند. در بعضی از نژادها ابداً ناراحتی ایجاد نمیشود و به طور عادی و بدون زحمت و ناراحتی رگل شده و حیض میشود حتی خود دختر بدون هیچ سابقه ای خون مشاهده کرده و غفلتاً متوجه میشود که قاعد زنانگی به سراغ او آمده است. دوشیزگان و دختران حتی زنان شوهردار در صورتی که هر ماه چند روزی دچار تأخیر در شروع قاعدگی میشوند و یا قبل از شروع خونریزی دچار درد یا لک بینی میشوند در آن مدت تا رفع مشکل از خوراکیهای زیر میتوانند هر روز استفاده کنند.

آیا تغذیه مناسب در دوران پریود تاثیری بر کاهش علائم ناخوشایند دارد؟ | لیوا  فارما

خوراکی های مؤثر در باز کردن قاعدگی

این خوراکی ها عبارتند از مرزد، زعفران، آبغوره، کرفس، سیاهدانه زیره سیاه ترب پخته، انگور زرد و رسیده، کنجد ،بوداده نخود پخته پسته وحشی برگ و ساقه کرفس آب دم کرده افسنطین، آب دم کرده بومادران آب دم کرده گزنه، آب دم کرده مشک ترامشیع آب دم کرده آویشن شیرازی آب دم کرده شنبلیله آب دم کرده پرسیاوشان همچنین می‌توان چند گیاه بالا را با هم مخلوط و آب دم کرده آن را نوشید. 

علل بی نظمی قاعدگی

 اختلال در نظم و تغییر در مدت دوره های قاعدگی معمولاً به علت عدم تعادل موقتی در میزان هورمون ها است. در دختر خانم ها در جریان بلوغ تغییرات مقدار هورمون ها باعث می‌شود که دوره های قاعدگی در ماه های اولیه و برای چند نوبت بینظم باشند. علاوه بر آنها در خانمها پس از زایمان و همچنین در زمانهای نزدیک به یائسگی به علت تغییرات هورمونی، بی نظمی در قاعدگی شایع می‌شود علاوه بر موارد بالا عدم تعادل هورمونی ممکن است به علت استرس اضطراب افسردگی و همچنین در اثر بیماریهای شدید و مزمن ورزشهای سنگین و از دست دادن شدید وزن باشد که هر کدام می‌توانند باعث نامرتب شدن قاعدگیها شوند. قاعدگی نامنظم ممکن است علامتی از اختلال یا بیماری تخمدانها یا بیماری رحم باشد. به طور مثال تخمدانها حاوی چندکیست پلی کیستیک) باعث برهم خوردن تعادل هورمون های جنسی می‌شود و یا عارضه اندومتریوز که در آن بافتهای شبیه مخاط رحم به طور نابجا در نقاط مختلف حفرهٔ لگن پیدا میشود، باعث اختلال در قاعدگی میشوند. در بعضی موارد خانمی که نسبت به حاملگی خود بی اطلاع است ممکن است خونریزیهای نامنظمی داشته باشد که اشتباهاً به عنوان قاعدگی تصور شود. گاهی اوقات بروز یک قاعدگی تعویقی و شدید میتواند ناشی از یک سقط جنین باشد. به طور کلی زیاد از حد بودن خون قاعدگی، کوتاه شدن و یا طولانی شدن فواصل بین قاعدگی ظاهر شدن لکه های خونی در بین دو قاعدگی را بی نظمی قاعدگی می نامند برای تنظیم آن نسخه های گیاهی زیر توصیه میشود: هر روز صبح، ظهر و شب بعد از هر غذا یک 
استکان نوشابه کومبوچا بنوشید. 

  • آنغوزه ۲ تا ۴ گرم ریشه خطمی ۲۵۰ گرم زرده تخم مرغ یک عدد سنبل الطیب ۲ تا ۴ گرم ابتدا آنغوزه را با زرده تخم مرغ مخلوط و سپس دم کرده ریشۀ خطمی را به آنها اضافه کنید بعد سنبل الطيب سائیده شده را به آن اضافه بعد شیرین ساخته میل می‌کنید این ترکیب برای تنظیم قاعدگی  بسیار مؤثر است. 
  • سرشاخه های شاهدانه هندی ۱ واحد الكل اتانول ۶۰ درجه ۶ واحد، آب مقطر: ۱ واحد. مواد بالا را با هم مخلوط و عصاره آن را گرفته و هر روز به مقدار نیمگرم از آن را مصرف کنید.
  • گل بومادران آویشن شیرازی ،بادیان، زنیان نعناع ،خشک پونه ،خشک بادرنجبویه بسفایج از هر کدام ۵ گرم ریشه انجبار و ریشهٔ زنبق از هر کدام ۱۰ گرم همۀ گیاهان را نیم کوب کرده روزی ۱۰ گرم در لیوان آب جوش ریخته و پس از خیس خوردن آن را جوشانده و صبح و عصر تناول کنید.
  •  بادام ۴ عدد گرد کنجد مقدار کمی زرده تخم مرغ ۱ عدد و عسل یک قاشق چای خوری همه را با هم مخلوط و میل کنید. این مواد همراه با شیر توصیه می‌شود.
  • برگ و ساقه گلدار فراسیون ۲۰ گرم. گیاه را در نیم لیتر آب سرد خیس کرده و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن آن را با عسل شیرین و هر روز ۴ تا ۵ فنجان کوچک از آن تناول کنید. 
  •  ۱۵ تا ۳۰ گرم برگ یا گل همیشه بهار خشک یا ۱۰ تا ۲۰ گرم تازۀ آنها را در یک لیتر آب جوش بریزید و تا ۱۲ دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف و با عسل شیرین کنید و ۸ روز قبل از اولین روز قاعدگی هر روز ۳ فنجان از آن را بعد از غذا میل شود. 
  •  مقدار ۲ گرم زعفران را در یک لیتر آب جوش مدت نیم ساعت دم کرده سپس این دم کرده را شیرین و در طول روز چند فنجان از آن را میل کنند.
  • جوشانده ۱۰۰ گرم برگ گیاه زلف پیر رسمی در یک لیتر آب و مصرف داخلی عصاره این گیاه در هر بار به میزان ۱۵ الی ۲۰ قطره بسیار مفید است.
  • مقدار ۵۰ تا ۷۰ گرم گزانگبین را در یک لیتر آب جوشانده و پس از صاف کردن صبح، ظهر و عصر هر مرتبه یک استکان میل شود.
  • ۹۰ گرم گیاه خشک پای گرگ را در ۲ لیتر آب آنقدر بجوشانید تا حجم محلول به حدود ۱/۵ لیتر برسد و هر بار در حدود یک فنجان از آن میل شود. 
  • مقدار ۲ تا ۴ گرم مرزهٔ قبلاً کوبیده شده را در یک فنجان آب جوش ریخته مدت نیم ساعت آن را دم کرده و پس از صاف کردن آن روزی سه بار هر بار یک فنجان میل شود. 
  • ۶۰ گرم ابهل را به خوبی سائیده و با ۲۵۰ گرم عسل خمیر کرده و روزانه یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. 
  • 7 گرم برنجانسف را در یک لیوان آبجوش دم کرده و روزی ۳ دفعه هر بار یک سوم از آن با کمی شکر تناول شود. 
  •  یک قاشق غذاخوری از گیاه تازه بومادران را در یک استکان آبجوش دم کرده و روزی سه بار هر نوبت یک استکان با کمی شکر میل شود مقدار یک قاشق قهوه خوری تخم آنیسون را در یک فنجان آب جوش به مدت ۵ دقیقه دم کرده و هر بار یک سوم از آن را بعد از هر غذا مصرف کنید. 
  •  چند قطعه ریشه درخت انجیر را خرد و در آب جوشانده و پس از صاف کردن آن چند هفته از این جوشانده تناول شود.
  • هر روز دو مرتبه و هر بار نصف تا یک قاشق مرباخوری برگ بابونه کبیر را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ - ۱۵ دقیقه دم کرده میل شود.
  • خوردن پودر وانیل به مقدار یک گرم همچنین دم کرده برگ های ریحان، شاخه و برگ اکلیل الملک برای تنظیم قاعدگی مفید است. 
  • شیرۀ تازه کیسه کشیش که با فشار و بدون حرارت گرفته شده است را در هر وعده یک قاشق سوپخوری میل کنید.
  • مقدار ۳۰ تا ۵۰ گرم از دل است اوسطوخودوس را در یک لیتر آب جوش دم کرده و در طول روز ۳ ننبستان از آب صاف شده آن میل شود.
  • روزی یک مرتبه مقدار کمی آنغوزه را با مرمکی و فلفل مخلوط کرده و پس از ساییدن مصرف شود.
  • دانه های جعفری را در یک لیتر آب جوشانده و پس از هر غذا یک استکان میل شود.
  • یک مشت از گلهای افسنطین را در ظرفی بریزید سپس یک لیتر نوشابه کومبوچا روی آن ریخته و بگذارید تا سه هفته بماند هر روز آن را زیرورو (کنید مایع به دست آمده را هر روز قبل از ناهار و شام هر مرتبه نصف استکان بنوشید.
  • ۲۵ گرم برگ بیدمشک را با ۲۵ گرم پوست شاخه های ۲ یا ۳ ساله آن در یک لیتر آب سرد یک ساعت خیسانده و پس از آن به مدت ۲ دقیقه و ۱۰ دقیقه دم کنید و هر روز ۳ فنجان جوشانده از آن را با شکر شیرین و تناول کنید.
  • ۵۰ تا ۷۰ گرم گز علفی را در یک لیتر آب جوشانده و پس از صاف کردن به تدریج یک استکان از آن را به مرور صبح تا شب بنوشند. چند روز متوالی ،صبح ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق چای خوری از پودر تخم شوید را با کمی شکر تناول کنید. 

پریود یا عادت ماهانه چیست؟ - یک پزشک

احتیاط: زنان جوان هیچگاه نباید این دارو را بیش از ده روز متوالی تناول کنند زیرا که ممکن است برای همیشه قاعدگی آنها قطع شود. 

  • مقداری عدس را در سرکه پخته و چند روز متوالی با غذا تناول کنید البته شیاف بهار نارنج را نیز توصیه کرده اند. 
  • دم کرده ۱۵ تا ۴۰ گرم ریشه زنجبیل شامی در یک لیتر آب را میتوان روزی سه مرتبه هر بار نصف استکان نوشید.
  • دم کرده ۱۰ تا ۲۰ گرم سر شاخه های گلدار گیاه مرزنگوش به مقدار سه فنجان در روز قبل از غذاها توصیه می‌شود. 
  • دم کرده ۲۰ تا ۵۰ گرم بادرنجبویه در یک لیترآب جوش به مقدار ۳ فنجان در روز و یا ۲۰ تا ۳۰ گرم سرشاخه گلدار علف گربه در یک لیتر آب جوش به مقدار ۳ فنجان در شبانه روز و یا ۳۰ تا ۶۰ گرم مریم نخودی در یک لیتر آب جوش به مقدار ۳ فنجان در روز و یا دم کرده ۱۰ گرم مریم نخودی در یک لیتر آب برای تنظیم قاعدگی توصیه می‌شود. 

گیاهان زیر در تنظیم قاعدگی نقش دارند

هویج، لوبیای ،سبز اکلیل الجبل، دانه ،پنبه ،بومادران ،شوید ،عدس رازیانه لوبیا و همچنین آب ،ترب ،بابونه ،مرزنگوش ،ریحان سنبل ختایی ،برنجاسف ترخون ،جعفری ،پیاز ،زرشک ،افسنطین گل شاه پسند ،زوفا آویشن شیرازی مریم گلی ،زنجبیل ،جدوار ریشه گوش ،خرگوش ،آلو بابونه کبیر مفید می‌باشد.

تنظیم کردن قاعدگی: اگر دچار قاعدگی نامنظم هستید برای تنظیم کردن آن ضمن پرهیز از خوردن گشنیز تازه و تخم گشنیز از خوراکی هایی استفاده کنید که تنظیم کنندهٔ پریود هستند مانند هویج یا آب هویج زردک یا آب زردک، لوبیا سیر جعفری تازه یا تخم جعفری و روغن های نباتی همچنین میتوانید مغزهای هسته هلو را بکوبید و در آب انگور بخیسانید و آب انگور را بنوشید و هر روز صبح ظهر و شب بعد از هر غذا یک استکان نوشابه کومبوچا بنوشید.

  • هر بار ۲۵ تا ۴۰ گرم ترخون را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف کرده آن را به مرور بنوشید.
  • ۳۰۰ گرم برگ و گل همیشه بهار را در یک لیتر آب جوش دم کنید و ۸ روز قبل از شروع پریود، بعد از هر غذا یک فنجان بنوشید.
  • ۲۰۰ گرم گل خشک اسطوخدوس هندی را در یک لیتر آب بجوشانید و آب صاف کرده آن را قبل را از هر غذا یک فنجان بنوشید.
برگرفته از کتاب دایرة المعارف گیاه درمانی ایران (مسائل جنسی، زناشویی و ازدواج)نوشته احمد حاجی شریفی، عطار اصفهانی

0 نظرات

ارسال نظرات