کریمه اهل بیت، شفیعه روز جزا

حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، دختر امام موسی بن جعفر (علیه السلام) و نجمه خاتون، خواهر امام رضا (علیه السلام) و یکی از بانوان عظیم الشأن خاندان عصمت و طهارت است. اطلاعات زیادی درباره زندگی و احوالات ایشان در منابع تاریخی ذکر نشده است. طبق نقل ها ایشان تنها زنی است که بعد از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از جانب امامان برایش زیارت نامه صادر شده است و برای زائرین ایشان، ورود به بهشت را وعده داده اند.

سفر به ایران، حرکت به سوی قم و رحلت

حضرت معصومه (سلام الله علیها) یکسال پس از ورود برادرش حضرت امام رضا (علیه‌السّلام) به ایران به همراه عده‌ای از برادران و خواهران و عده دیگری از خویشان به منظور دیدار امام رضا (علیه‌السلام) وارد ایران شدند. پس از آنکه حضرت معصومه و همراهان ایشان به ساوه رسیدند، ماموران حکومتی با آن‌ها درگیر شدند و بسیاری از افراد این قافله را به شهادت رساندند. در همین زمان حضرت معصومه (سلام الله علیها) بیمار شد. از خادمش پرسید: از اینجا تا قم چقدر فاصله است؟ خادم عرض کرد: ۱۰ فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اینجا به قم منتقل کن. در همین زمان موسی بن خررج که از بزرگان آل سعد و از شیعیان قم بود به خدمت حضرت معصومه (سلام الله علیها) مشرف شد و زمام ناقه او را گرفت و به سرای خویش فرود آورد. سرانجام هفده روز پس از ورود بابرکت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به شهر قم، ایشان در سن حدود 28 سالگی دار فانی را وداع گفتند.

فاطمه معصومه در کلام ائمه

امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اَلا اِنَّ قم حَرَمی و حرم وَلدی من بعدی...» بدانید قم حرم من و حرم فرزندانم پس از من است، زنی از فرزندان من در این شهر در می‌گذرد که او دختر موسی است...».
امام صادق (علیه‌السّلام) در حدیثی دیگر پیش از این‌که آن حضرت متولد شود از فضیلت زیارت و مدفن او سخن می‌گوید و شیعیان را به اهمیت آن توجه می‌دهد و می‌فرماید «و ستدفن فیها امرأةٌ من اولادی تسّمی فاطمهٌ فمن زارها وجبت له الجنَّه؛ شهر قم، حرم ما است و در آن زنی از فرزندان من مدفون می‌شود، به نام فاطمه هر کس او را زیارت کند بهشت برای او ثابت می‌شود...»
یکی از فرازهایی که بیانگر اوج عظمت و مقام حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) است، زیارت‌نامه‌ای است که حضرت رضا (عیه‌السلام) در مورد آن حضرت بیان فرموده‌اند. در فرازی از آن چنین آمده است: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنه فانِِّ لک عندا... شأناً من الشأن؛ ای فاطمه مرا در مورد ورود به بهشت شفاعت کن، چرا که در پیشگاه خداوند دارای مقامات و درجات بسیار ارجمندی هستی.»

0 نظرات

ارسال نظرات