تا چه اندازه با بیماری های چشم آشنا هستید؟

دستورات عمومی بیماری های چشم

باید برای هر یک از انواع بیماری چشم درمان مخصوص برای آن را به کاربست؛ انواع این معالجه چند نوع است:

پاککردن، تغییر مزاج و معتدل کردن آن، اصلاح کردن شکل و قیافه عضو موردنظر در چشم، درمان و برطرف‌ کردن جوش و دمل، پاک‌ کردن چشم از مواد، شستشوی چشم با داروهای اشکآور، درمان گسستگی پیوند که در چشم روی میدهد با داروهای خشکی آور که گزشی (سوزش) ندارد.

سفیدی چشم

هر کس که خواهان بهداشت چشم است باید آن را از گردوغبار و دودو هوای بسیار گرم یا سرد و بادهای شدید و سرد دورنگه دارد، زیاد خیره نشود، زیاد گریه نکند، به چیزهای کوچک کمتر نگاه کند، زیاد به پشت نخوابد، زیاد آمیزش نکند، معده را پر از غذا نکند، با شکم پر نخوابد، غذای غلیظ و سودازا نخورد، غذاهای بسیار خشک یا دارای بخارهای منفی را نخورد، خواب زیاد و کم خوابی برای چشم مضر است.

تیرگی و رمد (سیاه شدنچشم

رمد یکی از بیماریهای چشمی می باشد در بعضی از حالات رمد، اشک سرد بسیارریخته می شود و گاهی اوقات از اختلاف مزاجی روی می دهد. در سرزمین های جنوبی رمد زیاد است و به سرعت نیز برطرف می شود و علت شیوع در آنجا زیاد بودن بخار و رطوبت در آن منطقه است در سرزمین های سرد رمد کم است و در تابستان شمالی رمد زیاد می باشد.

نشانه های رمد

درد چشمی که یا سوزنده یا خورنده است درد سوزان دلیل بر فساد و تندی مواد دارد و اگر دردهای تکرار شونده و ادامه دار داشته باشد نشان از زیادی مواد زائد یا بادهای منفی است.

  • در انواع رمد، هر کدام که بیشتر اشک ریزی داشت درمان آن راحت تر می باشد، اگر دارای سوزش شدید باشد و به کندی انتشار یابد نشان از رمد خشک است.
  • رمدی که مغز نیز در آن دخالت داشته باشد نشانه اش سردرد و سنگینی است.
  • اگر معده درآن دخالت داشته باشد به همراه رمد حالت تهوع و افسردگی وجود دارد.
  • رمد خونی نشانه اش رنگ چشم، پرشدن رگ های چشم و تپش گیجگاه است.
  • اگر بر اثر مواد صفراوی باشد نشانه اش سوزش و دردالتهابی و شدید، مقداری سرخی اشک گرم و رقیق است و رمد صفراوی نشانه اش خارش کنار چشم است سرخی که در چشم می باشد.
  • رمد بلغمی نشانه اش سنگینی زیاد، گرمی کم، سرخی سبک، چیرگی سفیدی چشم است و حالت تهوع نیز همراه دارد.

چشم

آب در چشم

تا زمانی که حجم بادکنکی آبی کوچک است باید دارو مصرف کرد و این درد نشانهاش واضح و نمایان است.

چرک در زیر پرده چشم

گاهی اوقات چرک در زیر قرینه جمع میشود جایی از قرینه که چرک زیر آن است شبیه ناخنه است اگر تکه ریزی از آن خوره بزند به آن قلقطانا می گویند.

سرطان چشم

این بیماری معمولاّدر پرده های بیرونی قرینه وجود دارد.

نشانه ها

درد زیاد، کشیدگی در رگهای چشم، سوزش سوزنی زیاد بخصوص زمانی که بسیار تحرک داشته باشد، سرخی در لایه چشم، سردرد و بیاشتهایی، این بیماری درمان خاصی ندارد مگر اینکه برای آرام کردن درد آن از داروهای مسکن استفاده شود چون درد سرطان چشم از درد سرطانهای دیگر بیشتر است استفاده از داروهای تند که هیجان و درد زیادی همراه دارد ممنوع می باشد.

سفیدی چشم

گاهی اوقات پرده ای بسیار نازک بر روی چشم شکل می گیرد که به آن ابر فراگیر می گویند اگر این پرده مقداری غلیظ باشد به آن سفیدی چشم می گویند این پرده بر اثر قرحه یا جوش به وجود می آید.

لکه های خون در چشم

لکه ای از خون تازه و سرخ یا خون کهنه و خاکی یا قهوه ای رنگ می باشد این لکه خون بر اثر بعضی از رگهای ترکیده در چشم به وجود می آید.

اشک ریزی بی اراده

اشک ریزی بی اراده عبارت است از تری همیشگی چشم با وجودی که رطوبت دارد و این تری گاهی اوقات به صورت اشک خارج می شود. گاهی بر اثر بریدن ناخنک چشم است و گاهی اوقات از رطوبت زیاد بدن.

لوچی

دو علت دارد: 1. سستی بعضی از ماهیچه های حرکت دهنده چشم می باشد؛ 2. تشنج برخی از ماهیچه ها است و اگر لوچی طبیعی باشد درمانی ندارد یا اگر در پیری باشد به علت سستی یا رطوبت و تشنج است.

گودی و کوچکی چشم

در تب ها، بخصوص تب های شبانه چنین حالتی روی می دهد اگر از بی خوابی باشد چشم خواب آلوده و سنگین می شود و حرکت پلک نیز سنگین میگردد اگر از ناراحتی چشمی باشد چشم از حرکت با ز میایستد.

کبودی چشم

علتش یا از پردههای حساس درون چشم می باشد یا از رطوبت بسیار زیاد چشم یا رطوبت بسیار زیاد بدن است.

سخت شدن پلک

پلک به سختی جمع و باز می شود اکثراّ درد و سرخی رنگ بدون رطوبت نیز به دنبال دارد که از غلبه سودای زیاد است.

باد کردگی چشم

باد کردگی ورمی سرد همراه با خارش است که به صورت ناگهانی می آید و به سوی گوشه چشم کشیده می شود.

ریختن مژه

علت آن یا ماده است یا موضعی می باشد اگر موضعی باشد حتماّ آسیبی به رستن گاه مژه رسیده و بخاری که  مو را می رویاند منفذی ندارد که خارج شود در این حالت است که پلک، ورم می کند یا خورده می شود و نشانه اش سرخی و سوزش شدید است.

ضعف بینایی

می تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

  1. بیمار مزاجی معتدل ندارد.
  2. بخار به چشم رسیده است بخصوص بخار معده و باعث ضعف چشم شده است
  3. سرمای شدید
  4. چیرگی حرارت بدن(یعنی بالا رفتن تب)
  5. ضعف قدرت بینایی در مغز
  6. چیرگی رطوبت
  7. حرکت بیش از اندازه
  8. پاکسازی و تخلیه بیش از حد بدن(اصلاح مزاج غیر اصولی و علمی)
  9. آسیب در لایه پرده چشم
  10. زیاد نگاه کردن به آفتاب
  11. زل زدن به چیزی
  12. خشکی شدید که از غلبه سودا یا صفرا به وجود می آید.
  13. ناتوانی قسمت جلویی مغز در انجام امور طبیعی خود
  14. ابتلا به بیماری های سخت و طولانی

شب کوری و روز کوری

در شب کوری، چشم در شب نمی بیند ولی در روز میبیند، اکثراّ کسانی که چشمانشان دارای بیماری و مشکلی است به این عارضه دچار می شوند.

روز کوری عبارت است از رقیق شدن بینائی براثر تابش آفتاب که باعث تحلیل رفتن چشم می شود و این عارضه در تاریکی جمع می شود.

سیاهی ها

انسان در این حالت رنگهایی را می بیند که در فضا پخش است و علتش سودای زیاد در قسمت بینایی است.

گشادی چشم

گاهی اوقات سوراخ عنبیه از حد طبیعی خود گشادتر می شود که دلیل آن سر درد است یا ضربه یا کاسه چشم دچار مشکل می باشد.

تنگی چشم

سوراخ عنبیه از حال طبیعی خود تنگ تر می شودعلت آن از قرنیه است که خشک می شود و جمع می شود و سوراخ عنبیه را تنگ می کند یا از رطوبت است که قرنیه را از اطراف میکشد و به سوی وسط می آورد و سوراخ عنبیه را تنگ می کند.

آب آوردن چشم

یکی از بیماری های چشم است که سدی بین چشم و دیدن به وجود می آورد و از رطوبتی خارجی است که داخل چشم می شود  و در میان رطوبت بیضیه و پردهء نازک قرنیه که سوراخ عنبیه است جمع می گردد.

نابینایی

در اثر ضعیف شدن قدرت بینایی به حدی که بیش از اندازه معمول باشد نابینایی کامل پدید می آید.

نشانه های ضعیف شدن چشم

اگر چشم بیمار سرخ شد، بدان که ورم گرم در رگ تو خالی چشم پدید آمده است؛ اگر چشم ،سنگین و کم حرکت شد می توان تشخیص داد که ورم داخل رگ تو خالی چشم از نوع ورم سرد مزاج است.

اگر چشم بسیار سنگین یا بسیار مرطوب و نمناک بود از اخلاط سوء مزاج مرطوب است.اگر به سر بیمار ضربه خورده باشد عصب تو خالی گسسته شده و باعث ضعف بینایی می گردد.

قمور

قمور نوعی از بیماری چشم است که بر اثر نگاه کردن به روشنایی بسیار زیاد یا چیز بسیار سفید پدید می آید و طوری می شود که بیمار یا نمی بیند یا از نزدیک می بیند و از دور نمیبیند.

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات