آشنا شدن با شایع ترین بیماری های بانوان شماره یک

علل بیماری های شایع در بانوان

بیماری های زنان                     

ضخیم شدن دیواره رحم

این بیماری موجب ناباروری می شود واز علائم آن این است که هنگام نزدیکی بیمار احساس درد و ناراحتی می کند و حساس و زود رنج می گردد علت های مختلفی دارد من جمله:

  1. جلوگیری از بارداری در ابتدای ازدواج
  2. آشنا نبودن با مسائل زناشویی و عدم درک مناسب از یک دیگر
  3. انجام ندادن مقدمات مقاربت
  4. عدم رعایت بهداشت فردی بخصوص در ایام عادات ماهانه
  5. نزدیکی های غیر اصولی با شیوه های نامتعارف

آندومتریوز

وجود غیر طبیعی بافت های شبیه مخاط رحم در حفره لگن یعنی هنگامی که بافت رحم در حالت طبیعی حفره رحم را مفروش می کند در محلی غیر از حوزه رحم قرار گرفته باشد حتی در مواردی وارد عضلات رحم می گردد، بطور طبیعی هر ماه یکبار در ایام عادت ماهانه لایه رحم (آندومتر) می ریزد و دوباره رشد می کند ولی گاهی اوقات قسمت های از قطعات آندومتر به اعضایی که در محوطه لگن قرار دارد مانند تخمدان ها، روده و غیره میچسبد و چون در جای دیگر قرار گرفته اند هورمون های سیکل قاعدگی واکنش نشان می دهند ولی طیق عادات ماهانه خون ریزی می کنند و چون خون نمیتواند از طریق مهبل خارج شود باعث التهاب بافت های اطراف می شود و منجر به درد شکم می گردد که به آن آندومتریوز می گویند و شایع ترین محل درگیری لگن است علائم این بیماری:

  1. قاعدگی دردناک
  2. مقاربت دردناک
  3. نازائی
  4. سقط جنین
  5. توده‌ی سفت قابل لمس در پایین مهبل
  6. احساس سنگینی در لگن
  7.  کمردرد
  8. درد درقسمت تحتانی شکم هنگام ادرار کردن
  9. اسهال یا یبوست یا درد هنگام دفع مدفوع
  10. خونریزی غیر طبیعی
  11. لکه بینی قبل و بعد از قاعدگی

                                 

افتادگی رحم

اصولاّ بعد از زایمان صورت می گیرد و گاهی بر اثر زایمان با عوامل دیگر مانند بلند کردن یک جسم سنگین، در رحم حالت افتادگی رخ می دهد که موجب اختلال در فعالیت های جنسی و باروری می شود.

علائم کافی نبودن شیر مادر

1. بی آرامی کودک به علت عدم افزایش وزن 2. نفخ شکم 3. یبوست 4. بد خلقی نوزاد 5. قولنج یا درد معده 6. در بعضی مواقع سبز و آبی شدن مدفوع

ناباروری

اصولاّ افرادی که باردار نمی شوند و هیچ کدام از طرفین هم مشکلی در معاینات دستگاه تناسلی نداشته باشند این اشکال از عدم تعادل مزاج طرفین است و اخلاط فاسد به خصوص سودا و بلغم در خون آنها بالاست به طور کلی عوامل ناباروری زن عبارتند از:

1. ضعف اسپرم مرد 

2. سرد مزاج بودن زن 

3. یکی بودن مزاج زن و مرد باهم (همخوانی داشتن مزاجین)

4. گرفتگی لوله های رحم

5. تیروئید

6. نامنظم بودن عادت ماهانه

7. داغ بودن زیاد رحم که باعث سوختن اسپرم ها می شود.

ویار

بیماری است که بسیاری از زنان در ماههای نخست و انتهایی بارداری گرفتار آن می گردند ویار به معنای اشتیاق و میل شدید است و در اصطلاح به ولع شدید زن به خواستن یا خوردن چیزی گفته میشود اما در علم کلاسیک به حالت تهوع صبحگاهی زنان باردار می گویند زن می تواند به هر چیزی ویار کند از برنج خشک تا زغال چوب در این فهرست وجود دارد علت ویار می تواند غلبه سردی و یا کم خونی باشد یکی از مهمترین علت های ویار در امروزه استفاده از روغن های جامد و نباتی، مایع و سرخ کردنی و دیگر روغن های غیر طبیعی می باشد.

                                  

عوارض قطع قاعدگی

 فشار خون، ورم بدن، چاقی ، احساس کلافگی،تشویش، اضطراب،استرس و ناراحتی های عصبی، درد در ناحیه رحم،گر گرفتگی،مقاربت دردناک، ترشح شیر از سینه، سردرد، دوبینی، دردهای مفاصل و عضلانی.

اختلال در قاعدگی (علائم و علل)

  1. قاعدگی که شدید باشد و یا بیشتر از7 روز طول بکشد علت آن بی نظمی قاعدگی، اختلالات هورمونی، اختلالات لایه پوششی رحم یا حفره لکن یا حاملگی خارج از رحم و غیره است.
  2. قاعدگی دردناک شده خصوصاّ در روزهای آخر.
  3. قاعدگی بسیار شدیدتر شده و حدوداّ یک هفته یا بیشتر درد در آن ادامه دارد.
  4. از زمان نصب IUDخونریزی ها دردناکتر شده.
  5. از زمان قطع مصرف قرص جلوگیری از بارداری این علائم شدیدتر شده است درتمام این 5 قسم علت اول صدق میکند به علاوه اثرات جانبی نصب IUD و قرص های ترک بارداری و تغییرات هورمونی که به وجود می آورند.

ترشحات زنانه

ترشحات سفید و خلطی در صورتی که با سوزش و تحریک نباشد نشانه ماده بلغمی است برای تشخیص دقیق تر میتوان مقداری پنبه را حرارت داده و شب قبل از خواب در واژن قرار دهید و صبح آن را خارج سازید و درسایه خشک نماید اگر رنگ آن سفیدبو باشد نشانه بلغم است، اگر رنگ آن زرد باشد نشانه غلبه صفرا است و اگر رنگ آن مایل به خاکستری و سیاه باشد نشانه غلبه سوداست و اگر رنگ آن به سرخی بزند نشانه غلبه دم است البته ممکن است گاهی حالت های ترکیبی نیز به وجود بیاید.

                                   

کیست تخمدان

  1. حمام کردن در زمان عادت ماهانه
  2. شستن رحم با آب بعد از تخلیه ادرار (زمان عادت ماهیانه نباید به هیچ وجه آب به رحم زن برسد مگر در حالت اضطرار حتی برای طهارت قسمت عقب(مدفوع) نباید آب به رحم برسد زیرا باعث عفونت و کیست می شود
  3. پوشیدن لباس های تنگ بخصوص شلوارهای لی که باعث عدم خون رسانی درست به تخمدان ها در اثر فشار به کناره ها و کشاله ران و غیره می شود
  4. خوردن مرغ و گوشت های هورمونی
  5. مصرف بیش از اندازه غذاهای سرد

علائم بایک سونوگرافی ساده قابل تشخیص است، اما عمدتاّعادت ماهیانه نامنظم، وجود موهای زائد فراوان به ویژه هنگام قاعدگی، دردهای شدید در دوره های قاعدگی همراه است.

عفونت رحم زن

  1. علائم مهم خارش و ترشحات غالباّ بد بو به رنگ زرد مایل به سبز از رحم خارج می شوند
  2. درد در ناحیه درگیر
  3. کلیه درد
  4. درد و تب خفیف در بدن
  5. تکرر ادرار

علل:

  1. آمیزش یا تحریک جنسی شدید در زمان عادت ماهیانه
  2. قلیایی شدن بیش از حد رحم زن
  3. عدم رعایت بهداشت جنسی مثلاّ بلند بودن موهای زائد و عدم ختنه بودن مرد
  4. انتقال آلودگی از مقعد یا نزدیکی از معقد و سپس بدون رعایت بهداشت نزدیکی با رحم
  5. عدم رعایت روش درست شستشوی مقعد و رحم (آب یا مواد نباید از عقب به جلو بیایند بسیار خطرناک است)
  6. ضربه
  7. جنین مرده

                          

خارش رحم و فرج زن

منظور از خارش فرج آن دسته از خارش ها یی است که آزار دهنده و دارای علل ناشناخته می باشد که تحت خارش ویژه فرج مطرح است این خارش بیشتر در زنان میان سال به بالا دیده می شود که یک خارش آزار دهنده و مزمن است و ساده ترین راه برای درمان خارش تزریق و ماساژ واژن و فرج با عسل است

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات