انگشتر زمرد اصلی

انگشتر زمرد اصلی

زمان آماده سازی این محصول 10 روز کاری
(3)

انگشتر زمرد اصلی، رکاب انگشتر از نقره 925 عیار بوده و کاملا دست‌ساز بوده و دارای ضخامت و کیفیت بالایی می‌باشد، انگشتر انتخابی شما قابل سایز می‌باشد و شما می‌توانید از منوی زیر، سایز رکاب خود را انتخاب نمایید.

سایز انگشتر:
سایز بر اساس:
جعبه انگشتر:
4,800,000 تومان
این کالا فعلا موجود نیست اما می‌توانید گزینه خبرم کنید را بزنید تا به محض موجود شدن، به شما خبر دهیم.
پیشنهاد شگفت انگیز
کد محصول: 7324
ارسال توسط فروشگاه اینترنتی ربیع
ارسال در سریع ترین زمان ممکن
گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا
کشور سازنده: ایران
90 امتیاز با خرید این کالا

اطلاعات بیشتر

زمرد چیست؟

کلمه زمرد Emerald مترادف‌ رنگ‌ سبز است. رنگ سبز با شکوه زمرد، عشق به طبیعت را تجلی می‌بخشد. این‌ گوهر زیبا که‌ همرنگ‌ طبیعت‌ و رنگ‌ زندگی‌ است‌ برای‌ ما ایرانیان‌ جلال و جلوه‌ای‌ خاص‌ دارد و رنگ‌ آن‌ گنبدهای‌ سبز و مقدس‌ ائمه‌ را به‌خاطر می‌آورد. به‌ همین‌ دلیل‌ بسیاری‌ از خانواده‌ها ترجیح‌ می‌دهند به‌ عروس‌ سرویس‌ زمرد هدیه‌ بدهند. در فرهنگ‌‌های‌ مختلف، اعتقادات‌ متفاوتی‌ درباره‌ زمرد وجود دارد و انسان‌ها خواص‌ جادویی‌ حیرت‌‌آوری‌ برای‌ آن‌ متصور بوده‌اند؛ برای‌ مثال‌ مصریان باستان‌ در دهان‌ مرده‌ زمرد قرار می‌‌دادند تا در آن‌ دنیا بهتر تکلم‌ کند و نیز معتقد بودند این‌ سنگ‌ باعث‌ باروری‌ می‌‌شود. همچنین‌ برای‌ درمان‌ چشم‌ از آن‌ استفاده‌ می‌کردند. در بعضی‌ جوامع‌ به‌عنوان‌ پادزهر و برای‌ درمان‌ بیماری‌ صرع‌ یا بیماری‌های‌ معده‌ استفاده‌ می‌شده‌ است‌. گفته می‌شود رنگ زمرد باعث شادی شده، هیچ‌گاه چشم‌ها را خسته نمی‌کند و همیشه به‌عنوان رنگ حیات و تازگی شناخته می‌شود.

در روم باستان، سبز رنگ ونوس، خدای عشق و زیبایی بوده است. امروزه نیز رنگ سبز جایگاه خاصی در بسیاری از فرهنگ‌ها و مذاهب دارد. به‌عنوان مثال رنگ سبز در اسلام، رنگ مقدسی است. بسیاری از کشورهای مسلمان در پرچم کشورشان از این رنگ به‌عنوان نشانه وحدت و یگانگی در ایمان استفاده می‌کنند. این رنگ همچنین در کلیسای کاتولیک به‌عنوان برترین رنگ مذهبی در نظر گرفته می‌شود. در یونان‌ باستان‌ زیورآلات‌ به‌عنوان‌ سمبل‌ قدرت، سلامت و ثروت‌ نقش‌ بزرگی‌ داشت‌ و معتقد بودند که‌ اگر شخصی‌ قطعه‌‌ای‌ زمرد زیر زبان‌ خود داشته‌ باشد از دید مخفی‌ می‌ماند؛ به‌‌علاوه، دارندهِ زمرد را صاحب‌ ثروت، رفاه‌ و قدرت‌های‌ مافوق‌ طبیعی‌ می‌دانستند. واژه زمرد عربی‌شده اسماراگدوس یونانی است که از کلمه یونانی Smaragdos به معنی سبز گرفته شده است و این واژه یونانی نیز از واژۀ سانسکریت به معنی سبز گرفته شده است.

نام اصلی فارسی زمرد، دوال یا دوبال است. آنچه‌ مسلم‌ است‌ اینکه‌ زمرد واژه‌ای‌ یونانی‌ نیست، چون‌ تا امروز معدن این‌ سنگ‌ در یونان‌ مشاهده‌ نشده؛ بلکه‌ در قدیم‌ زمرد ترکمنستان‌ از راه‌ جاده‌ ابریشم‌ به‌ اروپا برده شده‌ و در چشم‌ بسیاری‌ مجسمه‌‌های‌ خدایان‌ اساطیری‌ یونان به‌‌کار می‌رفته‌ است. باستانیان عقیده داشتند این گوهر برای صاحب خود پاکدامنی و نجابت به ارمغان آورده و او را از ارواح شیطانی مصون می‌دارد. در یونان باستان، زمرد بسیار مورد احترام بوده ولی در روم کمتر مورد توجه قرار می‌گرفته و به ندرت کاربرد پیدا می‌کرده است. پزشکان یونانی از دود زمرد پودر شده و سوزانده شده برای درمان مارگزیدگی، سرماخوردگی و تنگی نفس استفاده می‌کردند و پیش از آنکه عینک و ذره‌بین ساخت شود به‌منظور مطالعه و رویت اشیای ریز از یک زمرد تراش خورده استفاده می‌کردند و به زمرد سنگ مطالعه می‌گفتند. در تورات زمرد یکی از سنگ‌های زیربنای شهر بیت المقدس معرفی شده و بدین جهت نزد قوم بنی‌اسرائیل ارج و قرب خاصی دارد.

باید توجه داشت که در گذشته‌های دور، گوهرهای اصل بیش از آنکه به‌عنوان زیور استعمال شوند، جنبه دارویی داشتند و پزشکان، خوردن یا تنقیه پودر و جوشانده آنها را تجویز می‌کردند. به‌ویژه برای زمرد خاصیت دارویی و شفابخشی بیش از گوهرهای دیگر قائل بودند مثلاً جوشانده زمرد را برای علاج سرطان و همچنین درمان اسهال خونی تجویز می‌کردند. از دیگر خواص زمرد که در قدیم بسیار به آن اشاره شده، مفید بودن آن برای دستگاه گوارش است و سبب تقویت معده و درمان زخم معده می‌شود. استفاده از زمرد برای درمان خونریزی‌های داخلی به‌ویژه اسهال خونی مفید بوده و همچنین گفته می‌شود که همراه داشتن این سنگ برای زنان حامله مفید است و وضع حمل را آسان می‌کند. زمرد دو نیروی انرژی‌بخش و آرام‌بخش دارد و گفته می‌شود که برای تسکین و درمان دردهای ستون فقرات و عضلات گذاشتن مستقیم سنگ زمرد بر قسمت‌های دردناک و ماساژ با آن مفید است.

در بعضی از فرهنگ‌ها هدیه کردن زمرد به همسر در پنجاه و پنجمین سالگرد ازدواج رسمی زیبا به شمار می‌رود و در جاهای دیگر زمرد به‌عنوان گوهر بیست ، سی و یا پنجمین سالگرد ازدواج استفاده می‌شود. زمرد سنگ متولدین ماه May می (11 اردیبهشت تا 10 خرداد) در نظر گرفته می‌شود.

رنگ‌ سبز زمرد در مقابل‌ نور طبیعی‌ و نور مصنوعی‌ و یا حرارت‌ تغییر نمی‌کند و به نسبت پایدار می‌باشد به‌طوری که تنها در گرمای 700 تا 800 درجه سانتی‌گراد و حرارت‌های‌ بالاتر رنگ زمرد تغییرپذیر است. سیستم کریستالی زمرد هگزاگونال بوده و سختی آن بین 8-7٫5 است. بنابراین از کوارتز سخت‌تر است. وزن مخصوص زمرد 78/2-68/2 بوده و خاصیت فلورسنس ندارد. کریستال‌های‌ زمرد ناخالصی‌های‌ متعددی‌ از قبیل‌ گاز، مایعات‌ و حباب‌ دارند که‌ هرچه‌ این‌ ناخالصی‌ها بیشتر باشد، مات‌ و کدرتر خواهد بود.

البته‌ اکثر زمردها ناخالصی‌ دارند که‌ جواهر فروشان‌ اصطلاحاً به‌ آن‌ «یخ» می‌گویند. یکی‌ از راه‌های‌ تشخیص‌ زمرد اصل‌ از زمرد بدلی‌ و ساختگی، همین‌ ناخالصی‌هاست. اولین‌ معدن‌ زمرد در عصر باستان‌ و در جنوب‌ مصر کشف‌ شده‌ که‌ در مقایسه‌ با زمردهای‌ امروزی‌ کیفیت‌ پایین‌‌تری‌ داشته‌ است. امروزه‌ مهم‌‌ترین‌ معدن‌ زمرد جهان‌ در کشور کلمبیا قرار دارد که‌ پیش‌ از قرن‌ شانزدهم‌ به‌ وسیله‌ بومیان اینکا استخراج می‌‌شده‌ است. یکی‌ از معادنی‌ که‌ زمرد مرغوب‌ با کیفیت‌ عالی‌ از آن‌ استخراج‌ می‌شود معدن‌ موزو Muzo است‌ که‌ زمرد شفاف‌ با رنگ‌ سبز سیر دارد. دیگر معدن‌ معروف‌ زمرد در کلمبیا، چیور Chiver است‌ که‌ استخراج‌ از آن‌ چند قرن‌ است‌ ادامه‌ دارد. زمردهای مرغوب دیگری نیز در کشورهای زامبیا، برزیل، زیمباوه، ماداگاسکار، پاکستان، هندوستان، افغانستان و روسیه یافت می‌شوند که در میان این کشورها زامبیا، برزیل و زیمباوه از شهرت بالایی در تجارت بین‌المللی زمردهای مرغوب برخوردارند. رنگ زمرد این کشورهای اخیر تیره‌تر از انواع کلمبیایی بوده و ته رنگ آبی دارند.

امروزه‌ بهترین‌ زمرد با کیفیت‌ خوب‌ که‌ در ساخت‌ جواهرات‌ از آن‌ استفاده‌ می‌‌شود زمرد کلمبیاست‌ که‌ طرفدار و خواهان بسیاری دارد. همین‌ ویژگی‌ باعث‌ شده‌ که‌ زمردهایی‌ مصنوعی‌ با کیفیت‌ مشابه‌ تولید شوند و به‌ جای‌ زمرد اصل‌ به‌ فروش‌ برسند. چند نمونه زمرد ساختگی عبارتند از:

الف) زمرد چتم‌ Chatam که به‌ وسیله‌ کارخانه‌ای‌ با همین‌ نام‌ با روش‌ حرارتی و نیز هم‌جوشی زمرد ساخته‌ می‌شود.

ب) زمرد ژیلسون‌ Gilson که‌ به‌ روش‌ حرارتی و آزمایشگاهی تولید می‌شود.

ج) زمرد لش‌لایتنر Lechleitner که در این‌ روش‌ یک لایه نازک از زمرد روی‌ یک‌ بریل‌ زینتر و هم‌جوش می‌‌شود.

بهترین‌ کلکسیون‌ زمرد دنیا از نظر تعداد، رنگ، اندازه‌ و تراش‌ در بانک‌ مرکزی‌ کشور کلمبیا قرار دارد. در موزه‌های‌ علوم‌ طبیعی‌ لندن‌ و نیویورک، در بانک‌ مرکزی‌ روسیه‌ و نیز در کشور اتریش‌ زمردهای‌ معروف‌ و مشهوری‌ وجود دارد. به‌‌علاوه ، یکی‌ از بزرگ‌ترین‌ مجموعه‌های‌ زمرد تراش‌ داده ‌شدهِ دنیا در بانک‌ مرکزی‌ ایران‌ نگهداری‌ می‌‌شود که‌ جزء جواهرات‌ ملی‌ کشور ماست. بزرگ‌ترین سنگ قیمتی جهان یک زمرد سبز بزرگ است به نام هدیه خدا که حدود 57500 قیرات معادل 11 کیلوگرم وزن دارد و مالک آن مردی کانادایی به اسم ریگان رینی می‌باشد. این زمرد شبیه یک هندوانه بزرگ است و بیش از یک میلیون دلار روی آن قیمت گذاشته شده است.

فورا بزرگ‌ترین سنگ راف زمرد جهان با وزن 22 هزار قیراط معادل 11 کیلوگرم اولین‌بار در نمایشگاه بین‌المللی مواد معدنی کلمبیا به نمایش عموم گذاشته شد. این زمرد راف 12 سال پیش در کلمبیا کشف شده و تا کنون هیچ قیمتی برای آن تعیین نگردیده است. به گفته مسئولان نمایشگاه، این سنگ بسیار منحصر به فرد است و پیدا کردن گونه دیگری از آن امری غیر ممکن به نظر می‌رسد.

شرکت جواهرسازی شیلز اخیراً عینک گران قیمتی را طراحی کرده که شیشه آن از سنگ گرانبهای زمرد ساخته شده است. زمرد از جمله سنگ‌هایی است که به‌عنوان محافظی عالی در برابر اشعه یو وی محسوب می‌شود. این شرکت جواهر سازی با اقتباس از نرون امپراطور رم که تماشای مسابقات گلادیاتورها را از طریق سنگ زمرد نگاه می‌کرد، این عینک را ساخته است. جنس قاب عینک زمرد از طلا می‌باشد.

یکی از نادرترین زمردهای خطی جهان زمرد مغول Mogul می‌باشد. تاریخ حکاکی این زمرد خطی زیبا 1107ق می‌باشد و بر روی آن صلوات حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیه حکاکی شده است. این تکه زمرد زیبا در حراج سال 2001 کریستی به یک ناشناس و به قیمت 2 میلیون و دویست هزار دلار فروخته شده و پس از این تاریخ دیگر از آن خبر یا عکسی منتشر نشده است.

زمرد هوکر که در قرن 16 استخراج شد و به مجموعه جواهرات آخرین پادشاه عثمانی، سلطان عبدالحمید دوم تعلق داشت اما در نهایت در سال 1977 توسط خانمی به نام جانت هوکر خریداری شده و به موزه اسمیت سونیان در آمریکا هدیه شد:

زمرد با آنکه‌ سختی‌ بالایی‌ دارد، گوهری‌ بسیار ترد و شکننده‌ است‌ و نگهداری ویژه‌ می‌خواهد. در مقابل‌ اسیدها مقاوم‌ است‌ و با مواد شوینده‌ مثل‌ آب‌ گرم‌ و صابون‌ مشکل خاصی ندارد. اما در مقابل‌ حرارت‌ امکان‌ ترک‌ خوردن‌ آن‌ وجود دارد. بنابراین‌ باید هنگام‌ حرارت‌ دادن‌ و یا سوار کردن‌ نگین‌ بایست دقت‌ کرد. جواهر فروشان‌ بسیاری‌ از زمردها را برای‌ اصلاح‌ رنگ‌ یا پـُر کردن‌ شیارها چرب می‌کنند. این‌ روغن‌ به‌ مرور زمان‌ و یا با حرارت‌ خشک‌ می‌شود و ممکن‌ است‌ بعضی‌ نقاط‌ زمرد بر اثر شست‌وشو حالت‌ سفیدی‌ یا سفیدک پیدا کند که‌ می‌‌توان‌ آن‌ را دوباره‌ به‌ وسیله‌ یک‌ قلم‌ و کمی‌ پنبه‌ آغشته روغن‌ زیتون‌ اصلاح‌ و شفاف‌ کرد. همان‌طور که‌ اشاره‌ شد، زمرد گوهری‌ شکننده‌ است. بنابراین‌ هنگام‌ جابه‌‌جا کردن‌ آن‌ باید نهایت‌ دقت‌ را داشت؛ زیرا اگر روی‌ سنگ‌ بیفتد ممکن‌ است‌ خرد شود. زمرد گونه‌ای بریل و از سنگ‌های گرانبها است. این سنگ که از سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم تشکیل شده در سنگ‌های پگماتیت یافت می‌شود. معمولاً در خرید و فروش زمرد از گریدها و طبقه‌بندی‌های خاصی استفاده می‌شود که در زیر تصویری از آن گذاشته شده است:

از نظر ترکیب شیمیایی و کانی‌شناسی، زمرد با فرمول Be3Al2(SiO3)6 از بریلیوم، آلومینیوم و سیلیکات تشکیل شده است و به همراه آکوامارین آبی، مورگانیت صورتی، هلیدور طلایی به خانواده بزرگ بریل تعلق دارد. بریل در حالت خالص بی‌رنگ است ولی اضافه شدن مقدار کمی کروم و وانادیوم، رنگ سبز زیبای زمرد را در آن ایجاد می‌کند.

فرمول شیمیایی زمرد: (Al2Be3 (Si6O8

سختی زمرد: هشت الی هفت ونیم

اندازه شفافیت زمرد: شفاف تا نیمه‌شفاف

چگالی زمرد: 2.66 تا 2.92 گرم بر سانتی‌متر مکعب

رنگ زمرد: زرد طلایی، زرد مایل به سبز، زرد صورتی، سبز زمردی، سفید و بی‌رنگ

جلا: شیشه‌ای-مات

ژیرمان: کمیاب

محل پیدایش: اتریش، نروژ، روسیه مصر، کلمبیا، زیمبابوه، آفریقای جنوبی، موزامبیک، تانزانیا، برزیل، افغانستان، استرالیا، زامبیا و آمریکا.

شکل کریستال زمرد: منشوری – به ندرت قرصی شکل

سیستم کریستال زمرد: هگزاگونال

کانی‌های مشابه: آپاتیت – تورمالین – توپاز

بستر تشکیل کریستال: پگماتیتی – هیدروترمال – پنوماتولیتی – دگرگونی

نوع شکستگی: صدفی- نامنظم

رنگ سنگ زمرد

تقریباً در تمام جواهرات یک مسئله عمومیت دارد و آن این است که یک قدر مطلق برای رنگ وجود ندارد. ولی می‌توان برای هرکدام از جواهرات یک دامنۀ رنگ تعریف کرد. این دامنه برای عقیق، یاقوت و زمرد بسیار وسیع است. برعکس سنگی مانند دٌرّ که دامنۀ رنگ وسیع ندارد.

برای سنگ زمرد این دامنۀ رنگ، از سبز-زرد که روشن‌ترین و کم‌رنگ‌ترین نوع رنگ برای زمرد است شروع می‌شود تا به رنگ سبز-آبی می‌رسد که پررنگ‌ترین نوع رنگ برای این کانی است.

حال در این میان چه رنگی بهتر و مرغوب‌تر است بسته به سلیقۀ مصرف‌کننده متفاوت است. ولی آنچه که مسلم است این نکته می‌باشد که مشخصۀ سنگ زمرد رنگ سبز است که در هر سلیقه‌ای این رنگ سبز باید وجود داشته باشد. این بدان معناست که در یک قطعه سنگ زمرد از مقیاس 100% باید 75% آن از رنگ سبز باشد و 25%مابقی را تلالو و درخشندگی تعیین می‌کند. هرچه این درخشندگی کمتر باشد سنگ زمرد به رنگ سبز تیره و سیاه نزدیک می‌شود که به‌شدت رنگ و به کیفیت سنگ زمرد، تأثیر منفی می‌گذارد. هرچه درخشندگی کمتر باشد رنگ سنگ زمرد به سبز چمنی و لجنی متمایل می‌شود و اصطلاحاً به خانوادۀ سنگ‌های چرک (کثیف) نزدیک می‌شود که اصلاً برای جواهرات خوب نیست. مثل یک قطعه برلیان که داخل آن ذغال یا لکه‌های سیاه وجود داشته باشد.

در بحث رنگ سنگ زمرد باید به این نکته توجه داشت که برای تعیین دامنۀ رنگ سنگ زمرد مطلقا نیاز به لوپ (ذره‌بین تخصصی که بزرگ‌نمایی 10 دارد) نیست. دسته‌بندی و طبقه‌بندی رنگ سنگ زمرد با چشم غیر مسلح انجام می‌شود ولی افرادی که اقدام به ارزشیابی تخصصی رنگ سنگ زمرد می‌کنند هرچند بدون ابزار این کار را انجام می‌دهند ولی در این زمینه سال‌های سال تجربه فراوان کسب کرده‌اند. حتی شکست‌ها، شکاف‌ها و ترک‌های موجود در سنگ زمرد هم با چشم و بدون ابزار صورت می‌گیرد.

تراش زمرد

به دلیل سختی بالای زمرد (8-7٫5) و شکننده بودن آن تا حدی کار تراش دادن، خراج کاری، گوهر نشانی و پولیش کردن سطوح نگین مشکل می‌باشد. برای یک گوهرتراش ماهر به دلیل قیمت بالای سنگ راف و وجود ناخالصی‌ها، تراش زمرد کاری دشوار است. گوهر تراشان، تراش خاصی را برای این گوهر به‌کار می‌برند با نام تراش زمردی یا تراش چهارگوش که در اصل یکی از طرح‌های تراش پلکانی است . در این شکل از تراش، گوشه‌های زمرد به‌طوری شکل داده می‌شود که علاوه‌بر تشدید زیبایی، نگین در برابر فشارهای مکانیکی و ضربه‌های فیزیکی مقاوم باشد. اگر زمردهای راف و خام حاوی ناخالصی‌های زیاد باشد، تراش کابوشن Cabochon یا تراش گرد مطلوب‌تر خواهد بود که در این حالت قاعده نگین مُدور یا بیضی تراش داده می‌شود و این تراش زمرد بیشترین کاربرد را در ساخت انگشتر دارد.

ارزش‌گذاری سنگ زمرد

برای ارزش‌گذاری یک قطعه سنگ زمرد، دقیقاً مثل سایر جواهرات عمل می‌شود و می‌بایست چهار پارامتر اصلی و استاندارد، یعنی: 1. رنگ (color)؛ 2. وزن (carate)؛ 3. پاکی (clarity) و 4. برش cut)) را در نظر قرار داشت. فقط در بعضی از جواهرات مثل سنگ زمرد، منطقۀ اکتشاف و استخراج نیز برای کارشناسان اهمیت دارد.

لذا یک سنگ زمرد خوب و با کیفیت باید وزن خوب و بالایی داشته باشد. بنابر منطقه‌ای که استخراج شده باید از رنگ خوبی برخوردار باشد و این رنگ هرچه پاک‌تر باشد کیفیت سنگ زمرد را افزایش می‌دهد و نوع تراش هم بسیار مهم است. بعضی از جواهرات وزن خوبی دارند ولی به دلیل «سندانچه»بزرگ و بلند، بیشتر وزن جواهر به زیر آن منتقل می‌شود و با داشتن وزن زیاد سطح کوچکی دارند. در مقابل بعضی از جواهرات با داشتن وزن کمتر به دلیل آنکه سندانچه (زیر سنگ) آن کوچک است، سطح وسیع‌تری دارند. لذا سنگ، بزرگ‌تر و وسیع‌تر به نظر می‌آید. منتقل شدن وزن سنگ از زیر آن (سندانچه) به سطح بالایی سنگ بستگی به تراکم و انسجام بلورها، نحوه استخراج و هنر و تجربه استاد تراشکار دارد که بتواند محل تراش را درست انتخاب کند که کمترین آسیب به وزن سنگ وارد شود.

باورهای عامیانه

سنگ زمرد در نزد عامۀ مردم نماد خرد، فصاحت و دوراندیشی است. در قرون و اعصار تاریخی همیشه سنگ پادشاهان بوده است. در فرهنگ مصر زمرد را نماد جاودانگی و باروری می‌دانند. زمرد سنگی بوده که فراعنه به‌عنوان هدیه به پادشاهان و سفرای کشورهای دیگر اهدا می‌کردند برای همین همیشه نماد ثروت و قدرت بوده است. عامۀ مردم معتقد بودند استفاده از این سنگ باعث تقویت حافظه و به دست آوردن توانایی پیش‌بینی وقایع می‌شود.

در تاریخ اروپایی گزارش شده که مردم معتقد بودند که استفاده از زمرد از دروغ و سوگند دروغ در روابط عاشقانه جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود عشاق به یکدیگر دروغ نگویند. در باورهای هندی آمده است که دانشمندان و علما قطعه‌ای از زمرد را روی میز کار خود قرار می‌دادند و بعد از اتمام کار روزانه، زمرد را روی چشم قرار می‌داده‌اند که برای رفع خستگی، تقویت و بازیافت انرژی بدن به آن خیره می‌شده‌اند.

خواص زمرد در اسلام و احادیث

امام رضا علیه‌السلام درمورد خواص انگشتر زمرد می‌فرمایند: «به دست داشتن انگشتر زمرد فقر را به ثروتمندی تبدیل می‌کند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرموده‌اند که در دست کردن این انگشتر باعث آسان شدن و گره گشایی کارها می‌شود و مشکل‌ساز نیست.

از حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام منقول است که انگشتر زمرد در دست کردن موجب آسانی است که در آن هیچ دشواری نباشد.

همچنین رسول اکرم صلوات‌الله‌علیه فرموده‌اند دست کردن این انگشتر باعث برطرف شدن فقر می‌شود که این یکی از مهم‌ترین خواص سنگ زمرد در اسلام است.

توجه داشته باشید که در احادیث خواص انگشتر زمرد بیان شده لزومی به تهیه سنگ زمرد سبز نمی‌باشد و به صورت‌های دیگر نظیر نگین، گردنبند و… می‌توانید از فواید و خواص سنگ زمرد استفاده کنید.

خواص سنگ زمرد در چاکرا درمانی

سنگ زمرد در چاکرا درمانی، چاکرای چهارم یعنی قلب را به علت رنگ سبز تحت تأثیر قرار می‌دهد. از خواص زمرد به گشودن قلب به روی عشق، بخشش، دلسوزی و اعتماد اشاره شده است. این نگین خالص‌ترین جریان بلورین پرتو سبز است و سنگی است که پاک‌ترین و خالص‌ترین نماینده الگوی انرژی چاکرای قلب می‌باشد. از نظر بدنی از خواص زمرد می‌توان برای تقویت قلب، خون و دستگاه گردش خون استفاده نمود. این سنگ ترغیب‌کننده فرد به زندگی و عمل نمودن از روی قلب می‌باشد و به فرد کمک می‌نماید تا مرکزیت پیدا کند و دل شکستگی‌اش را بهبود ببخشد و این از مهم‌ترین خواص سنگ زمرد برای بدن است.

فواید و خواص زمرد سبز

1. انرژی‌بخش و آرام‌بخش است.

2. مفید برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری صرع به ویژه برای کسانی که زمینه ارثی این بیماری در آنها وجود دارد مفید است.

3. مفید برای دستگاه گوارش؛ گذاشتن آن بر روی چاکراهای خورشیدی، مجاری کیسه صفرا را پاک و فعال می‌کند و سبب تقویت معده و درمان زخم معده می‌گردد.

4. مفید برای درمان خونریزی داخلی به‌ویژه اسهال خونی.

5. این گوهر بین عاشق و معشوق پل ایجاد می‌نماید و با عشق مرتعش می‌گردد و انرژی آزاد می‌گرداند و محبت بین زن و شوهر را زیاد می‌کند، به همین علت به سنگ عشق معروف است.

6. مفید برای راحتی زایمان.

7. تسکین‌دهنده ذهن ناآرام و برای دارنده، منطق و خرد و حکمت به ارمغان می‌آورد.

نگهداری سنگ زمرد

نکته بسیار مهم این است که سنگ زمرد نباید در معرض گرمای زیاد قرار گیرد. مخصوصاً زمردهایی که مورد درمان قرار گرفته‌اند و داخل شکاف‌های آنها روغن، پلیمر و یا رزینی‌های مخصوص تزریق شده است. گرمای زیاد باعث انبساط این مواد شده و منجر به باز شدن ترک‌ها و شکستن زمرد می‌شود.

موقع شستن و چرب کردن دست‌ها حتماً زمرد را از انگشت خارج کنید، شستشوی زیاد و چربی، درخشندگی آن را کم می‌کند.

خانم‌ها مراقب باشند ابتدا آرایش و پیرایش خود را تمام کنند و حتی لباس‌های مهمانی را بر تن کنند و بعد زیورآلات زمرد خود را استفاده کنند تا مبادا که سنگ زمرد با مواد آرایشی، سشوار و حتی شانه و برس مو تماس داشته باشند.

انگشتر

انگشتر جزء لوازم زینتی محسوب می‌شود و مورد استفاده مردان و زنان قرار می‎گیرد. آنطور که از شواهد پیداست، انگشتر تاریخچه‌ای کهن دارد که حتی در تاریخ اسلام نیز توانسته است خودنمایی کند و به یک جزء مهم تبدیل گردد. انگشتر یا حلقۀ دست نواری اغلب از جنس فلز است و معمولاً به عنوان آلت زینتی به دور انگشتان دست قرار می‌گیرد.

انگشتر یکی از نمادین‌ترین جواهرآلات است؛ زیرا بعضی از انگشتر‌ها حلقه ازدواج هستند و بعضی از انگشتر‌ها میراث خانوادگی اشخاصند که از مادر یا پدر و اجداد آن‌ها به ارث رسیده است و بعضی به خاطر قداست و خاصیتی که دارند مورد استفاده اشخاص قرار می‌گیرد.

تاریخچه انگشتر

انگشتر پیشینه‌ای نامعلوم دارد و به طور قطع مشخص نیست از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است، اما شواهد نشان می‌دهد که انگشتر از مصر باستان، در پی تکامل «مُهر» سرچشمه گرفته باشد؛ چون مُهر‌ها نشانه قدرت بودند، افرادی که مُهر‌های برجسته و انگشتر خاتم «مُهر» داشتند، به عنوان اشخاص قدرتمند و بانفوذ، مورد احترام مردم قرار می‌گرفتند.

مقامات بالای حکومت نیز با اعطای انگشترشان به نماینده‌هایشان، برای اجرای فرامینشان، اختیار تام می‌دادند که در تورات نیز به نمونه‌ای از این عمل، اشاره شده است: «سپس فراهه، انگشترش را درآورد و به جوزف داد». به احتمال زیاد، تغییر و تحوّل انگشتر خاتم و تبدیل شدن آن به یکی از آلات زینتی نیز در مصر باستانْ رخ داده است.

انگشتر در اسلام

حلقه‌ای از طلا یا نقره است که معمولا سنگی قیمتی بر آن جای دارد و در یکی از انگشتان قرار می‌گیرد.

پیروان هر کیش و مذهبی برای خود نشانه‌ای دارند که با آن شناخته می‌شوند؛ چنانکه مسیحیان صلیب و هندو‌ها و بوداییان خال سرخ در پیشانی و مو‌های مخصوص دارند، اهل ایمان نیز با علاماتی شناخته می‌شوند که یکی از آنها، انگشتر به دست راست کردن است. امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌فرماید: «نشانه‌های مومن، پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز گزاردن، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، جبین را در سجده بر خاک نهادن و خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» با صدای بلند.»

در فضیلت انگشتر به دست کردن و آداب آن

 مؤکّد است مردان و زنان، انگشتر در دست راست کنند.

در بعضى احادیث سفارش شده که در دست چپ کنند، امّا اگر نقش شریفى یا نگین شریفى داشته باشد، باید در وقت استنجا بیرون آورد.

از سلمان فارسى رضى‌اللّه‌عنه نقل است که پیامبر به امام علی علیه‌السّلام فرمود: «یا على، انگشتر در دست راست بکن تا از مقرّبان باشى.» عرض کرد که: «یا رسول اللّه مقرّبان کدامند؟» فرمود: «جبرئیل و میکائیل.» پرسیدند که «چه انگشتری در دست کنم؟» فرمود: «عقیق سرخ، به درستی که آن اقرار کرده است براى خدا به یگانگى و براى من، پیغمبرى و براى تو یا على به آنکه وصىّ منى و براى فرزندان تو به امامت و براى دوستان تو به بهشت و براى شیعیان فرزندان تو به جنّت الفردوس.»

از حضرت علی علیه‌السّلام منقول است که حضرت جبرئیل به پیامبر فرمود: «هرکه انگشتر در دست راست کند و قصدش سنّت و متابعت تو باشد و ببینم او را که در قیامت متحیّر مانده است، دستش را بگیرم و به تو و به حضرت علی علیه‌السّلام برسانم.»

جنس انگشتر

سنّت است که انگشتر از نقره باشد و مردان را انگشتر طلا در دست کردن، حرام است.

انگشترهاى نامناسب

  • در کتاب کافی آمده است که پیامبر به حضرت على علیه‌السلام فرمود: «انگشتر طلا در دست نکن که زینت تو در آخرت است».

 

مشخصات

مشخصات کلی
برند
فروشگاه محصولات و مصنوعات فرهنگی ربیع
تولید کننده
فروشگاه اینترنتی ربیع
مدل رکاب
رکاب نقره
عیار
925 عیار
ساخت کشور
ایران

دیدگاه ها (0)