عقیق یمنی با طرح و من یتق اللّه

Yemeni agate2

{...وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْث لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْىء قَدْراً}؛ و كسى كه از خدا بترسد براى او راه خروجی (از مشكلات) قرار مى‏دهد و از جايى كه حسابش را نمی‌كند، به او روزى مى‏رساند، و هر كس بر خدا توکل كند او براى وى کافی است.

سورۀ مبارکۀ طلاق، آیۀ 2و3

 

خواص و فواید حکاکی آیۀ و من یتق الله

آیۀ «و من یتق الله» که آیه‌های 2 و 3 سورۀ مبارکۀ طلاق می‌باشد، معروف‌ترین آیه‌های قرآن است که در رابطه با گشایش کار و رزق و روزی و همچنین ایجاد خیرو برکت است.

در رابطه با فواید این آیه احادیث و روایات بسیار فراوانی ذکر شده است که برخی از این احادیث را در این مطلب آورده‌ایم:
از پیامبر نقل شده است که حضرت فرمودند: آیه‌اى در قرآن مى‌شناسم که اگر تمام انسان‌ها دست به دامن آن بشوند براى حل مشکلات آنها کفایت می‌کند و آن آیات دوم و سوم سورۀ طلاق است.

حکاکی این آیه بر روی انواع نگین‌های عقیق توصیه شده و خواص بسیار فراوانی دارد. در واقع این آیه بیشتر روی نگین عقیق حکاکی می‌شود، البته روی نگین حدید، یشم و سنگ‎های دیگر هم حکاکی می‌شود. از دیگر موارد توصیه شده برای حکاکی دعای و من یتق الله ساعات مناسب و سعد است که باید در ایام سعد دهه نخست ماه قمری حکاکی انجام شود و بخورات شیرین هم داده شود.

از آنجایی که آیۀ و من یتق الله یکی از آیات قران است، بهتر است استفاده از آن با وضو باشد تا تأثیرگذارتر باشد و یا برای راحتی کار روی آیه را با لاک ناخن بپوشانید تا از لمس مستقیم دعا جلوگیری شود و بتوانید در زمان‌هایی هم که وضو ندارید به آن دست بزنید.

برای خانم‌ها نیز توصیه می‌شود که از این نگین به بصورت گردنبند استفاده نمایند.

تأثیر آن در گشایش روزی و برکت در رزق مجرب و تضمینی است، اما باید با اخلاص و مداومت خوانده شود.

اگر کسي اهل تقوا باشد همين است. و چنانچه مشکل اقتصادي و مشکلات دیگری داشته باشد حلّ مي‌شود. ممکن نيست کسي اهل تقوا باشد و بماند. اين وعده الهي است و هيچ ممکن نيست خدا خُلف وعده بکند﴿لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ﴾. اگر جامعه اهل تقوا باشد هيچ چيزي آن را از پا در نمي‌آورد.

ذکر این مطلب نیز لازم است که هرگز مفهوم آیه، این نیست که انسان تلاش و کوشش براى زندگى را به دست فراموشى بسپارد و بگوید در خانه مى‌نشینم و تقوا پیشه مى‌کنم و ذکر «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّه» مى‎گویم تا از آنجا که گمان ندارم به من روزى مى‎رسد، نه، هرگز مفهوم آیه چنین نیست، هدف، تقوا و پرهیزکارى توأم با تلاش و کوشش است، اگر با این حال درها به روى انسان بسته شد، خداوند گشودن آنها را تضمین فرموده است.

لذا در حدیثى داریم که: یکى از یاران امام صادق علیه‌السلام به نام «عمر بن مسلم» مدتى خدمتش نیامد، حضرت جویاى حال او شد، عرض کردند: او تجارت را ترک گفته و رو به عبادت آورده است. حضرت فرمود: واى بر او، أَما عَلِمَ أَنَّ تارِکَ الطَّلَبِ لایُسْتَجابُ لَه؛ آیا نمى‌داند کسى که تلاش و طلب روزى را ترک گوید، دعایش مستجاب نمى‌شود؟

سپس افزود: جمعى از یاران رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله وقتى آیۀ وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ ... نازل شد، درها را به روى خود بستند و رو به عبادت آورده گفتند: «خداوند روزى ما را عهده‌دار شده! این جریان به گوش پیامبر رسید، کسى را نزد آنها فرستاد که چرا چنین کرده‌اید؟

گفتند: اى رسول خدا! چون خداوند روزى ما را تکفل کرده ما مشغول عبادت شدیم، پیامبر فرمود: «إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذلِکَ لَمْ یُسْتَجَبْ لَهُ عَلَیْکُمْ بِالطَّلَبِ»؛ هر کس چنین کند دعایش مستجاب نمى‌شود، بر شما باد که تلاش و طلب کنید.

از آیت الله جاودان سوال شد: ‌باسلام، چرا هر كاري مي‌كنم دعاهايم مستجاب نمي‌شود و رفع گرفتاري نمي‌شود و قرض‌هايم نيز ادا نمي‌شود، خواهشمندم راهنمايي لازم را بفرماييد؟

جواب: سلام علیکم و رحمة الله، مستجاب شدن دعا شرایط دارد. شخص باید دستورات الهی را عمل کند و از گناهان کاملاً پرهیز نماید. آنچه می‌خورد پاک و حلال باشد. بدهکار مردم به هیچ وجه نباشد؛ یعنی به مردم ظلمی با زبان با دست و... نکرده باشد. در هر صورت در مرحلۀ اول بکوشید تا ممکن است واجبات و محرمات الهی را عمل کنید. آن وقت هر مقدار ممکن است حلالیت بطلبید؛ مثلاً غیبتی شده، حرف نادرستی گفته شده، آزاری رسانده شده و امثال اینها. اگر این کار را بکنید، بعد به آنچه عرض می‌کنم عمل کنید، ان‌شاءالله اثر می‌کند.

چهل روز که از پنج شنبه شروع می‌شود هر روز ۱۵۹ بار آیۀ و من یتق الله را بخوانید؛ آیۀ شریفۀ آخر آیۀ دوم سورۀ طلاق و تمام آیۀ سوم آن است. روز شروع بعد از نماز صبح غسل حاجت بکنید و دو رکعت نماز بخوانید. بعد صد بار صلوات بفرستید و سپس ۱۵۹ بار آیه را بخوانید. روز چهلم آیه را ۱۷۹ بار بخوانید و در پایان صد بار صلوات بفرستید. بنابراین غسل و نماز روز اول و صدبار صلوات روز اول و روز آخر خوانده شود و علاوه بر اینها در این چهل روز، روزی ۱۱۰ مرتبه نیز سوره والعادیات را بخوانید.

ان‌شاءالله با این دو کار فرجی حاصل خواهد شد.

 

0 نظرات

ارسال نظرات