سنگ حدید صینی

Hematite

حدید صینی

حدید صینی نوعی سنگ آهن است که در صنعت جواهرسازی کاربرد داشته و امروزه به نام «هماتیت» شناخته می‌شود که در مورد استفاده از آن روایات مختلفی وجود دارد از جمله آنکه در توقیعی از امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، حضرت استفاده از نگینی به نام «خماهن» را مکروه دانسته‌اند که برخی آن را بر همان حدید صینی منطبق کرده‌اند.

در ص157 ج1 علل الشرایع شیخ صدوق آمده است که؛ «امام علی علیه‌السلام از چهار نگین استفاده می‌کردند: انگشتری با نگین یاقوت، فیروزه، حدید صینی و عقیق».

جز دربارۀ «حدید» و یا همان «آهن» و یکی از انواع آن به نام «حدید صینی» و یا همان سنگ آهن «هماتیت» که در صنعت جواهرسازی کاربرد دارد، دربارۀ دیگر انگشترها اختلافی وجود ندارد، اما در مورد این نوع از جواهرآلات، روایات گوناگون و گاه مختلفی وجود دارد که ما آنها را در چند گروه بررسی می‌کنیم:

روایاتی که استفاده از انگشتر آهنی را منع کرده‌اند که خود به دو دسته تقسیم می‌شوند که برخی آنها این کراهت را به صورت مطلق اعلام کرده و برخی نیز آن را منحصر به هنگام نماز می‌دانند. روایاتی که مطلق استفاده از هر چیز آهنی (چه انگشتر و چه غیر انگشتر) را در حال نماز منع کرده است و روایاتی که در آن استفاده از انگشتر حدید صینی مطلقاً و یا در موارد خاصی؛ مانند رفع دشمن و برآورده شدن حاجات جایز دانسته شده است.

گروه اول

کراهت در حال نماز: در ص418 ج 4 وسائل الشیعه، امام صادق علیه‌السلام از پیامبر اسلام نقل کرده است: «مرد در حالی که انگشتر آهن در دست دارد، نماز نخواند» و در روایتی دیگر نیز امام صادق علیه‌السلام نماز با انگشتر آهن را مجاز ندانسته‌اند.

کراهت مطلق: امام صادق علیه‌السلام فرمود: «به غیر از نقره، انگشتری به دست نکنید؛ زیرا رسول خدا فرمود: دستی که در آن انگشتر آهن باشد پاک نگردد!»

گروه دوم

در ص418 ج 4 وسائل الشیعه از امام صادق(ع) آمده است که: «آهن، لباس اهل آتش است و خداوند آن را در دنیا، زینت جنّ و شیطان قرار داده است. پس بر مسلمان حرام شمرده شده است که در نماز بپوشد، البته وسایلی مثل کلید و شمشیر و دیگر وسایل آهنی که انسان گاهی ضرورت دارد همراه خودش داشته باشد اشکالی ندارد. در غیر این وسایل نباید با وسیلۀ آهنی دیگری نماز خواند».

گروه سوم

روایات این گروه تنها دربارۀ حدید صینی (سنگ هماتیت) است نه هر آهنی. روایتی که در ابتدای پاسخ ذکر شد گویای این مطلب است که امام علی علیه‌السلام از چنین انگشتری استفاده می‌کردند. روایتی هم از امام صادق علیه‌السلام وارد شده که ایشان استفاده از این انگشتر را جهت دفع خطر دشمن و اشرار توصیه کرده‌اند، البته فرموده‌اند: «من در غیر از این موارد دوست ندارم از این انگشتر استفاده کنم». این روایت با روایتی که می‌گوید: «امام علی علیه‌السلام از انگشتر حدید صینی استفاده می‌کردند»، تعارضی ندارد؛ زیرا در روایت مذکور نیز آمده است که امام علی علیه‌السلام انگشتر حدید صینی را برای قوّت و نیروی آن استفاده می‌کرد.

براساس روایات یاد شده، اصل استفاده از انگشتر «حدید صینی» مجاز است، اما استفاده از انگشتر آهن (نه حدید صینی یا سنگ هماتیت) در نماز مکروه شمرده شده است. طبق ص418 ج 4 وسائل الشیعه در مکاتبه‌ای که حمیری از امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف روایت کرده، نماز با انگشتری از «خماهن» مکروه اعلام شده است: «…عَنِ الْفَصِّ الْخُمَاهَنِ هَلْ تَجُوزُ فِیهِ الصَّلَاهُ إِذَا کَانَ فِی إِصْبَعِهِ الْجَوَابُ: فِیهِ کَرَاهَهٌ أَنْ یُصَلِّیَ فِیه.»

نقوش روایی

هرکس بر روی نگین حدید در سه سط بنویسد: «اَعُوذُ بِجَلالِ اللِّه»، «اَعُوذُ بِکَلِماتِ اللّهِ»، «اَعُوذُ بِرَسوُلِ اللّهِ» و در پشت آن در دو سطر بنویسد: «امَنْتُ بِاللّهِ و کتبه» ، «اِنّى واثِقٌ بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ» و سپس دور نگین بنویسد: «اَشْهَدُ اَنْ لا اله اِلاّ اللّهُ مُخْلِصا» و انگشتری را در موارد زیر بر دست کند، موجب گشایش در کارها گردد: هراس از آزار و اذیت مردم، در خطر بودن جان از شر دشمنان، به سختی افتادن در رفع نیازها، زایمان سخت، برطرف کردن چشم زخم.

بر نگین حدید امام علی علیه السلام چنین نوشته شده بود: «العِزَّةُ جَميعًا» و آن را جهت نیروگرفتن در سختی‌ها به دست می‌کردند.

هرکس در اولین جمعه ماه رمضان بر نگین حدید صینی در دوسطر جمله زیر را بنویسد برکت و روزی بسیار خواهد یافت و آن جمله این است:

«کعسلهون لا اهلا الّا الاوّل بالله لا الاء الّاً اَلاؤک یا الله.»

نکته: این نگین باید از نجاست و بوی بد حفظ گردد و به داخل حمام و دستشویی برده نشود و همچنین از دشمنان اهل بیت نیز دور نگه داشته شود.

خواص استفاده از حدید صینی

  1. هرکس بر انگشترش جمله: «ماشاء الله»، «لا قوه الا بالله» و «استغفرالله» را حک نماید از فقر سخت و خوارکننده ایمن گردد.
  2. هرکس بر انگشتر خود آیه‌ای از قرآن را حک نماید؛ خداوند او را مورد بخشش و غفران قرار می‌دهد.
  3. افزایش برکت و رزق و روزی.
  4. آسان شدن کارها.
  5.  آسان شدن وضع حمل زنان.
  6.  برطرف شدن چشم زخم و اثر آن.
  7.  حفظ جان از شر دشمنان و ایمنی از اذیت و آزار مردم و فراری دادن اجنه.
  8.  یاری رساندن به انسان در سختی‌ها و مشکلات شدید به ویژه هنگام جنگ و رویارویی با دشمن.
  9.  تقویت عمل قلب و گردش خون.
  10.  تسکین دردهای آرتروز و انقباضات ماهیچه‌ای.
  11.  درمان فشار خون، بیماری‌های مربوط به انسداد رگ‌ها و کم‌خونی

 

 

0 نظرات

ارسال نظرات