کاسنی را برای یک عمر صدساله به خوبی بشناسیم

خواص کاسنی

  1. امام رضا علیه السلام کاسنی شفای هزار درد است و دردی در درون آدمیزاد نیست مگر این که کاسنی آن را از بین ببرد. 
  2. روزی امام رضا علیه السلام برای یکی از خدمتکاران که گرفتار تب و سر درد می‌شد کاسنی خواسته و می‌فرماید تا آن‌را پودرش کنند و سپس بر روی کاغذی ریخته و روغن بنفشه ریخته و بر پیشانی فرد گذاشته و فرموده، بدانید که این مخلوط تب و سردرد را از میان می‌برد. 
  3. فردی می‌گوید نزد امام صادق علیه السلام رفتم و از درد شدید چشم‌ها و ورم صورتم (ناشی از چشم‌ها) اظهار ناراحتی کردم بلادرنگ حضرتش فرموده بر تو باد کاسنی، آب آن را بگیر و با شکر سرخ به مقدار زیاد مخلوط کن و بخور، چون درد را تسکین داده و ضررش را دفع می‌کند. 
  4.  امام صادق علیه السلام برای کسی‌که فرزند پسر می‌خواهد، چنین می فرماید: بر تو باد کاسنی خوردن چرا که آب منی را زیاد می‌کند و فرزند را زیبا می‌کند و گرم و نرم است و بیشتر فرزند در جنین پسر می‌شود. 
  5. امام رضا علیه السلام درباره سبزی‌ها بهترین آنها کاسنی و کاهو است. 
  6.  امام صادق علیه السلام چهار چیز طبع انسان را معتدل می سازد، بنفشه، کاسنی، خرمای نارس پخته شده و انار سورانی عراق. 
  7. امام رضا عليه السلام هر روز از بهشت یک قطره بر آن می‌ریزد و تره یکسره در آب بهشت غوطه ور است.

چند توصیه در مورد سبزی کاسنی

  • از شستن و حتی تکان دادن برگ کاسنی باید اجتناب نمود چون بسیاری از خواصش از بین می‌رود. 
  • طبع کاسنی گرم و معتدل ،است به خلاف نظر طب سنتی و آنچه که بين مردم شایع شده که کاسنی سرد است. 
  • ابن سینا، پزشک بزرگ مسلمان در مورد گیاه کاسنی و خواص آن گفته است. 
  • کاسنی بازکننده است و سموم کبد را دفع می‌کند. 
  • کاسنی در درمان التهابات معده و پاک کردن مجاری ادراری مؤثر است. 
  • مالیدن آب کاسنی به محل‌های خارش بدن بسیار مفید است. 
  • غرغره آب کاسنی گلودرد و تورم مفصلی را از بین می‌برد. 
  • اگر آب پخته کاسنی را با سکنجبین میل کنید بهترین داروی تب‌های طولانی و مداوم است. 
  • ریشه کاسنی در باز کردن و روان شدن اخلاط بسیار مؤثر است.
  • ریشه کاسنی مجاری گوارشی را پاک می‌کند و بهترین تصفیه کننده خون است. 
  • ریشه کاسنی در از بین بردن ورم احشا خیلی مؤثر است.
  • ریشه کاسنی بهترین دارو برای آب آوردن شکم است و در نفخ و تحلیل مراد بسیار نافع است. 
  • ریشه کاسنی برای تقویت معده زیاد کردن ادرار و رفع درد مفاصل و یرقان مفید است و مشکلات صفراوی را بر طرف می‌کند. 
  • کاسنی در ازدیاد نطفه مؤثر است و انسان را از ابتلا به قولنج محفوظ نگه می دارد و توان و نیروهای بدنی را تجدید می‌کند. 
  • این گیاه در ضعف اعصاب ضعف چشم و فشار خون مفید است. قلب کلیه و کبد را فعال و بانشاط می‌کند. 
  • کاسنی رحم را به وظیفه طبیعی خود وا می‌دارد و برگ آن دارای مقداری ویتامین C است لذا در حفظ جوانی مؤثر است.

خواص گوارشی

  • یکی از شایعترین دلایل گنجاندن کاسنی در رژیم غذایی تاثیر آن در بهبود عملکرد سیستم گوارشی می‌باشد.
  • کاسنی حاوی اینولین است که پروبیوتیکی قویست پروبیوتیک‌ها طبقه خاصی از باکتری ها هستند که خلاف دیگر بر باکتری‌ها که موجب بیماری میزبان می‌شوند در واقع برای میزبان مفیدند.
  • اینولین به مقابله با برخی باکتریهای مربوط به روده و گوارش می‌پردازد از جمله بیماری رفلاکس اسیدی سوءهاضمه و سوزش معده زیرا کاسنی فعالانه میزان اسیدی بودن بدن را تقلیل می‌دهد. 

بیماریهای قلبی

اینولین فقط برای سیستم گوارشی سودمند نیست، شواهدی دال بر کاهش میزان کلسترول مضر (LDL) بدن نیز وجود دارد این ماده شیمیایی مضر در خون که به LDL معروف است یکی از دلایل عمده تصلب شریان و فشار خون بالاست زیرا هنگامی که به سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها می‌رسد به نوعی مانع از گردش خون می‌شود. همچنین می‌تواند زمینه ساز حمله های قلبی و مغزی گردد. نکته بسیار جالب اینکه فعالیت معبر شیمیایی ویژه اینولین برای کاهش ماده شیمیایی موسوم به کلسترول مضر نادر است مگر آنکه فرد کربوهیدرات فراوانی مصرف کند بنابراین در این مورد تاثیر آن چندان هم سودمند نیست با این وجود تحقیقات بیشتری در دست انجام است تا مشخص شود که چطور کاسنی می‌تواند در بهبود بیماری قلبی موثر باشد. 
همچنین کاسنی مملو از فنول هاست که در بررسی‌های گسترده ای اثبات شد که از جمله عواملیست که مانع از لخته شدن خون و بی نظمی ضربان قلب می‌شود، فنول ها خواص آنتی اکسیدانی دارند و مطالعات حاکی از آن است که مصرف قهوه با عصاره کاسنی به طور قابل توجهی بیش از قهوه های متداول توازن سلول‌های خون و پلاسمای خون را در بدن بهبود بخشیده و احتمال بروز بیماری قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. 

کاهش دردهای مفاصل

کاسنی به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته می‌شد و مطالعات نشان دادند که کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می‌باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی- استخوانی می‌شود. در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ گزارشات حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی استخوانی رنج می‌بردند و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به طور قابل ملاحظه ای دردهایشان بهبود یافت همچنین کاسنی را عموماً برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دارد، دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل می‌توان مصرف نمود. 

کاهش وزن

مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می‌شود که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن است 

یبوست

یک بار دیگر، اینولین نقش فیبر طبیعی - که از برترین مزایای کاسنی -است را برای کاسنی خورها ایفا می‌کند فیبر موجب تحرکات روده می گردد، حرکات حلقوی آن را افزایش داده و ترشحات اسید معده را بالا می برد و عمل هضم به طور کلی بهتر صورت می‌پذیرد و یبوست تا حد زیادی کاهش می یابد. هنگامی که فرایند هضم منظم و روان باقی بماند زمینه ابتلا به بیماری‌های روده و دیگر امراض از جمله دل درد و سرطان روده در افراد کاهش می یابد.

اضطراب و دلهره

کاستی خواصی همچون داروهای مسکن دارد که اضطراب را کاهش داده و ذهن را آرام می‌سازد بنابراین استرس و تاثیرات خطرناک آن بر بدن را از بین عصاره ریشه کاسنی به دلیل خواص آرامش بخشی به خواب راحت کمک می کند و از بسیاری از قرص‌های خواب آور مرسوم سالم تر است. 

سلامت کلیه ها

عصاره ریشه کاسنی به عنوان دارویی ادرار آور مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دفع بیشتر ادرار کمک می‌کند دفع دائم سالم و مکرر ادرار به دفع سموم بدن که در کبد و کلیه ها ذخیره شده کمک می‌کند و مانع از بیماری‌های خطرناکی که بر اثر انباشته شدن سموم در بدن پدید می آید می‌شود همچنین دفع مکرر ادرار، وزن آب بدن را متعادل می‌سازد و حتی موجب کاهش چربی‌ها در بدن می‌شود در حدود 4% از حجم ادرار را چربی تشکیل می‌دهد که امکان انباشته شدن این چربی ها در جاهای مختلف بدن وجود دارد! 

هشدارهای قابل توجه

اگرچه می‌توان مزایای فراوانی برای کاسنی برشمرد اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیر مجاز است زیرا ممکن است موجب خونریریزی گردد و احتمال سقط جنین را افزایش دهد اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست اما همان تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد حد آن ممنوع می‌باشد زیرا کاسنی از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود.

برگرفته از کتاب نیم نگاهی به طب اسلامی سنتی نوشته استاد عبدالعلی حسین پور

0 نظرات

ارسال نظرات