خواص باورنکردنی پونه کوهی

دمنوش پونه کوهی

پونه کوهی گیاهی از خانواده نعناع است. مرغوب‌ترین نوع پونه وحشی را می‌توان در اطراف و کنار چشمه‌ها پیدا کرد. نام علمی پونه کوهی (Origanum Vulgareاوریگانوم ولگار) است. مرزنجوش یا آویشن کوهی اسامی دیگر پونه کوهی هستند. پونه کوهی برگ‌هایی به شکل بیضی کوچک و گل‌هایی به رنگ سفید و یا صورتی دارند. خواص پونه کوهی برای درمان بیماری‌ها فراوان است. از مهم‌ترین خواص پونه کوهی خاصیت ضد عفونی کنندگی این گیاه دارویی است.


خواص درمانی پونه کوهی


پونه کوهی یکی از گیاهان دارویی است که خواص و فواید درمانی بسیار زیادی برای بدن و سلامت آن دارد. در ادامه به بررسی برخی از خواص پونه کوهی می‌پردازیم.


 
خواص پونه کوهی برای ریه


پونه کوهی با داشتن ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در پونه کوهی برای سیستم ایمنی بدن ضروری و مفید است. به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این گیاه دارویی حاوی کارواکرل و رزمارینیک اسید است که این ترکیب به عنوان یک کاهش دهنده‌ هیستامین و ضد احتقان طبیعی عمل ‌می‌کند.
پونه کوهی که برای سلام ریه و ضد عفونی کردن آن مفید و موثر است، بر تنفس راحت از طریق بینی تاثیری مستقیم دارد. پونه کوهی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای آتتی بیوتیک‌ها باشد. به جای استفاده از دارو‌های شیمیایی برای ضدعفونی کردن ریه می‌توان از دم کرده پونه استفاده کرد. برای تهیه دمنوش پونه کوهی کلیک کنید.


 
خواص پونه کوهی برای عفونت


پونه کوهی به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی علیه قارچ‌ها و میکروب‌ها شناخته می‌شود، در واقع پونه کوهی با وجود ترکیبات تیمول و کارواکرول می‌تواند از بدن در برابر بسیاری از باکتری‌ها و عفونت‌ها محافظت کند. کسانی که در گوش و یا ناخن عفونت‌های قارچی دارند و یا خانم‌هایی که در ناحیه تناسلی با عفونت قارچی درگیر هستند می‌توانند از پونه کوهی استفاده کنند.
دمنوش ، دم کرده و ضماد پونه کاری را برای حل این مشکلات می‌توانید استفاده کنید. علاوه بر این پونه کوهی برای درمان عفونت ادراری نیز  کاربرد دارد و دم کرده پونه کوهی از تاثیرگذارترین و مناسب ترین درمان‌ها برای عفونت ادراری است. پونه کوهی با تحریک گلبول‌های سفید خون، آن‌ها را افزایش داده و موجب تسریع روند بهبودی می‌شود.


 
خواص پونه کوهی برای زنان


یکی از مهم‌ترین خواص پونه کوهی درمان عفونت‌های زنانه یا رحم است. همانطوری که گفتیم پونه کوهی مانند آنتی بیوتیک‌های قوی عمل می‌کند و موجب رفع عفونت‌ها می‌شود.


 
خواص پونه کوهی برای اختلالات گوارشی


دمنوش پونه کوهی به درمان درد معده، نفخ معده، کرم معده، نفخ معده و ترش کردن معده کمک می‌کند. پونه کوهی سرشار از فیبر است و به کمک این فیبر موجود در خود به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. دم کرده پونه کوهی برای درمان اختلالات روده و درمان اسهال بسیار مفید است.


خواص پونه کوهی برای کبد

 


از دیگر خواص پونه کوهی پاکسازی کبد از سموم و مواد زائد است. یک داروی برطرف کننده اختلالات کبدی دم‌کرده ساقه گل‌دار پونه کوهی است.


 
خواص پونه کوهی برای دیابت


یکی دیگر از خواص پونه کوهی این است که  یکی از گیاهان دارویی است که به کاهش دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. این گیاه دارویی به کاهش قند خون از طریق کنترل ترشح انسولین کمک می‌کند.


 
خواص پونه کوهی برای قلب


پونه کوهی حاوی اسید چرب امگا ۳ است که این اسید چرب کلسترول خون را کاهش می‌دهد و همچنین موجب تنظیم فشار خون می‌شود. پونه کوهی با کاهش التهاب سیستم قلبی عروقی می‌تواند از حمله‌ی قلبی، آمبولی و سکته مغزی پیشگیری کند.
 


خواص پونه کوهی برای قاعدگی


پونه کوهی برای تنظیم چرخه قاعدگی و موجب تسکین درد‌های قاعدگی در خانم‌ها می‌شود. در واقع پونه با تحریک هورمون‌های استروژن و پروژسترون این خاصیت را در قاعدگی دارد.

 

برای تهیه این دمنوش باورنکردنی کلیک کنید
 

0 نظرات

ارسال نظرات