عجیب ترین بیماری های زبان و دهان

ازدست دادن قدرت چشایی

علت این بیماری یا مشارکتی است یا از سوء مزاج یا از آسیبدیدگی است یا از خشکی زیاد مغز به خاطر غلبه سودا در قسمت درک چشایی مغز میباشد.

سستی زبان

علت آن از رطوبت خونی آبکی در مغز یا در عصب است عصبی که حرکتدهنده زبان است یا از شاخههای عصبهای پیوسته با عصب زبان است یا از سنگینی زیاد زبان است یا از رسوب سودای شدید یا اخلاط دیگر در زبان است.

کلفتی زبان

بر اثر چیرگی خون یا رطوبت زیاد بلغمی است و این بلغم هم سستکننده است و هم باعث کلفتی زبان میشود و هم باعث سنگینی آن میگردد.

ورم زبان

ورم زبان یا به علت گرمی زیاد است یا به علت غلبه است یا به علت باد و نفخ و گازهای بدن است، یا ورم سخت است یا سرطان میباشد یا از عفونتهای شدید است.

نقض در سخنگفتن

نقض در سخنگفتن علل مختلفی دارد از جمله آسیب در مغز است یا آسیب دیدن ماهیچههای زبان است اکثر این آسیبها علتش رطوبت است و گاهی نیز بر اثر خشکی شدید مغز و زبان میباشد که نادر است.

بیماری قورباغهای

غدهای است که در زیر زبان شکل میگیرد و به رنگ قورباغه شبیه است و علتش رطوبت چسبنده است.

سوزش زبان

این بیماری ممکن است به علت حرارت دهانه معده یا مغز یا از خوردن غذاهای تند یا خیلی شور و یا خیلی تلخ و یا خیلی شیرین باشد همچنین تشنگی زیاد میتواند علت سوزش باشد. یا علتهای مهمتری مانند تبهای شدید و ورمهای درون بدن باشد.

دهان و دندان

جوش دهان

جوش دهان اکثراّ بر اثر حرارت اطراف معده و سر پدید میآید و گاهی بهخاطر تب است و گاهی بهخاطر مشکلات کبدی است.

زخم دهان

زخم در پوست دهان و زبان پدید میآید و اکثراّ کودکان به آن مبتلا میشوند که علت آن شیر فاسد یا خوب هضم نشدن شیر در معده است، زخم سفیدرنگ بلغمی است و زخم زردرنگ صفراوی است. زخم سرخرنگ سودایی است بدان که هر زخمی که در دهان پدید آید به سرعت منتشر (پخش) میشود.

ریزش آب دهان در خواب

به علت حرارت و رطوبت بخصوص در معده میباشد یا بر اثر کم غذایی یا بلغم یا سرما میباشد یکی از مهمترین دلایلش وجود انگل در معده است.

خونریزی دهان

اگر خونریزی از سقف یا پوست دهان باشد درمانش ساده است البته این خونریزی گاهی علت خارجی دارد و گاهی علت داخلی.

گندیدن دهان

علتش عفونت لثه است یا سست شدن لثه یا عفونت ریشه دندانها، یا سوء مزاج پوست دهان، یا از دهانه معده یا از اطراف ریه میباشد.

گشاد ماندن دهان

علت گشاد ماندن دهان بر اثر نیاز به تنفس زیاد یا از التهاب شدید یا تنگی نفس یا ضعف ماهیچهای دهان میباشد

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات