شایع ترین علل بیماری های گوارشی را در این مجله بخوانید

سیر تا پیاز علل بیماری های گوارشی

بیماری های معده و روده

یبوست

عامل یبوست، کندی حرکات دودی روده ه است وقتی غذاهای جذب نشده  در روده باریک برای دفع وارد روده‌ی بزرگ می شوند چنانچه حرکات دودی روده‌ی بزرگ ضعیف باشد مدفوع مدت بیشتری در آن باقی می ماند و در مدت توقف، مقدار زیادی از آب مدفوع جذب دیواره‌ی روده می شود و مرتب بر تراکم و سخت شدن آن اضافه  می شود و سر انجام با سختی و ناراحتی بسیار شدید دفع می شود در ضمن عدم مصرف مواد غذایی پر الیاف مانند میوه ها و سبزیجات، شیر، سوپ، آش و... از دلایل یبوست می باشد.

نکته: از نظر طب اسلامی و سنتی به یبوست ام الامراض(مادر بیماری ها) گفته می شود و یبوست را مادر و سرچشمه تمام بیماری ها می دانند و از نظر طب سنتی اگر فرد بیماری، یبوست داشته باشد اول باید یبوستش درمان گردد و سپس مابقی بیماری را درمان نمود و اگر یبوست درمان نشود روند درمان دیگر بیماری ها یا پیش نمی روند یا بسیار کند می باشد.

اسید معده

اسید معده غیر از ترش کردن معده است کسی که بیماری افزایش اسید معده دارد زود گرسنه میشود و وقتی گرسنه شد اگر غذا نخورد معده اش درد میگیرد و روزه گرفتن برایش سخت میشود چون یکدفعه بسیار شدید دچار ضعف و گرسنگی میگردد و علت افزایش اسید معده نوع تغذیه نامناسب، کم تحرکی، عدم خوردن مناسب غذا و خورده خوری می باشد.

رفلاکس معده

از نظراساتید طب سنتی اسلامی علت این بیماری زیاد بودن بلغم در معده می باشد و از سردی زیاد معده است که این سردی به علت نوع غذای مصرفی می باشد و یا از قبل معده دچار سردی بوده است و به مرور زمان سردتر و سردتر شده است.

بیماریهای گوارشی

دل درد

ازنظر استاد یکتا اگر کسی بیماری درد معده دارد باید ببینیم مشکلات گوارشی، یبوست، اسهال وغیره دارد یا نه  اگر یبوست داشت اول یبوست باید درمان گردد و سپس باید از افزایش اسید معده جلو گیری کرد و یا اینکه دچار سنگینی معده نباشد اگر دچار سنگینی است از نا پرهیزی و پرخوری نشات گرفته است که باید درمان گردد بعد از درمان این موارد یبوست، اسهال، اسید معده، ریفلاکس، نفخ و...  دل درد اگر ماند باید درمان گردد.

نفخ معده

از نظر طب سنتی می توان علت نفخ را چنین نام برد:

1. بلعیدن هوا که یک نوع عادت عصبی است

.2.خوردن مواد غذایی نفاخ مانندلوبیا، کلم، نخود و ...

3. رفلاکس (بازگشت غذا) یا اسید معده از معده به مری

4. پرخوری و افزایش چاقی و وزن.

5. قاعدگی در زنان و باردار

سردی معده

از علائم سردی معده قاروقورشکم، نفخ، بوی معده، آب ریزش دهان، بوی بد دهان، بد بودن مدفوع و یا تیره رنگ بودن آن نیز نشان از سردی معده است گاهی اوقات نیز با مصرف میوه و یا سبزی جات دچار سردرد شدید می شود گاهی اوقات نیز شخصی که دچار سردی معده است باخوردن و یا حتی نخوردن چیزی گرفتار استفراغ و حالت تهوع می گردد بخصوص صبح  ناشتا.

سردی معده

انگل

علت های زیادی برای این بیماری بیان شده است از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1.یبوست مزاج که یکی از عوامل اصلی این بیماری می باشد.

2.استفاده از میوه جات و سبزیجات آلوده.

3.عدم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی.

روده ی تحریک پذیر

از منظر اساتید طب سنتی و اسلامی از عمده علائم اولیه این بیماری عبارتند از درد و احساس ناراحتی در ناحیه شکم همراه با اسهال و یبوست های مکرر و نیز تغییر عادات در تخلیه بیمار می باشد و بیمار احساس ضرورت برای اجابت مزاج دارد ولی وقتی برای تخلیه می رود تخلیه صورت نمیگیرد و یا تخلیه مدفوع کامل نمی باشد.

نفخ، گشادگی شکم، پیچیده شدن روده و غیره از علائم روده تحریک پذیر در طب سنتی است اگر با اسهال باشد علت آن از گرمی است و اگر همراه با استفراغ و تهوع باشد علت آن از سردی است.

بواسیر

علت اصلی به وجود آمدن بواسیر، وجود ماده ی غلیظ و سفت شده در قسمت تحتانی بدن است این ماده می تواند سودا، بلغم، صفرا و یا دم باشد ولی بیشترین و اصلی ترین ماده، همان سودا است این بیماری گاهی با درد و خون ریزی شدید همراه است در بواسیر دو دسته اصلی داریم که هر کدام به چهار نوع قسمت می گردد:

1.خونی یا غیر خونی 

2. بادی؛ دسته اولداخلیساچمه ای، دکمه ای (خونی یا غیر خونی)

3.باد؛ دسته دومخارجی: ساچمه ای، دکمه ای . که هر کدام علت های منحصر به فردی دارند که بسیار تخصصی می باشد.

آروغ

آروغ زدن نشان از سردی و نفخ معده است و گاهی هم از مشکلات عصبی است، ولی عمده دلیل آروغ زدن همان سردی معده است که با گرم کردن معده درمان می شود.

استفراغ

علت های مختلفی دارد مانند مسمومیت های غذایی و دارویی، داشتن ویار در زنان باردار، دیدن بعضی مناظر، شنیدن و یا استشمام بوهای متعفن، سرما خوردگی، عصبی شدن، سرفه های شدید، برخی از ناراحتی های گوارشی و کبدی و... گاهی استفراغ با خون است باید دقت کرد که با سودا مخلوط است یا نه اگر با مواد سوداوی یعنی سیاه رنگ همراه بود یا خونش از سرخی به سیاهی می زد خطرناک است گاهی هم از غلبه صفرا و گرمی می باشد.

کولیت روده

کولیت روده یکی دیگر از مشکلات گوارشی است این بیماری همان قولنج روده است حالتی است که انگار روده گره یا پیچ خورده است و مدفوع به سهولت دفع نمیشود و گاهی هم به طور کامل تخلیه انجام نمیشود و اگر بیمار یبوست داشته باشد یبوست عامل تشدید کولیت روده می شود کولیت یا عصبی است یا عفونی فرق این دو این است که کسی که کولیت دارد اگر مشکلات عصبی، افسردگی و از این نوع عوارض را دارا باشد عصبی  می باشد و در غیر این صورت کولیت عفونی است.

آسیب آب آوردگی شکم

آب آوردگی شکم یا ماء الاصفر یا الحبن تجمع مایع اضافی شبه سروزی بین صفاق و دیافراگم را گویند که از تجمع آبهای اضافی در معده و شکم به وجود می آید به قولی دیگر از غلبه حاد بلغم در معده است.

 

برگرفته از کتاب علل الامراض نوشته استاد سید هادی فاطمی

0 نظرات

ارسال نظرات