رضا هلالی؛ سبک پوشش و استایل به روز شماره 1

سبک پوشش و استایل رضا هلالی از دهه 70 تا کنون

این روزها با شروع سال جدید و عید نوروز، هم زمان با نو شدن طبیعت، خانواده‌های ایرانی نیز به فکر نونوار کردن منزل و رخت و لباس خود می‌افتند. بازارها مملو از جمعیتی می‌شود که می‌خواهند لباس زیبا، با طرح‌های جدید و در عین حال ارزان قیمت تهیه کنند. مهم‌ترین عامل در خرید انواع لباس هم کیفیت و طرح آن‌هاست. حالا چند وقتی است که با بالا رفتن قیمت‌ها، ماندگاری رخت و لباس هم برای عموم افراد مهم شده و تولیدکنندگان هم در تلاش‌اند تا با استفاده از مواد اولیه بهتر، کیفیت تولیدات خود را بالاببرند. این امر باعث شده تا کیفیت تولیدات ایرانی هم پای محصولات خارجی و حتی بالاتر شود و از این جهت رقابت خوبی شکل گیرد. اما در طراحی لباس چطور؟ طراحان لباس در ایران تا چه اندازه توانسته‌اند برای مزاج ایرانی طرح‌های جدید و سالم ارائه کنند؟

البته در این مقاله قرار نیست به عملکرد طراحان لباس بپردازیم. اما می‌خواهیم طی همین مطلب و چند مطلبی که در آینده ارائه می‌کنیم به استایل و پوشش بعضی از افراد شاخص جامعه اشاره کنیم و اینکه هرکدام از آن‌ها از چه سبک پوششی استفاده می‌کنند. پس با ما همراه شوید.

از وقتی که قدرت تفکیک افراد را پیدا کردم، عبدالرضا هلالی را می‌شناسم! دهه هفتاد، پرشور، جوان، سبک‌های جدید و صوت زیبا و عاطفی باعث شده بود که نوای دلنشینش تا آمریکا و حالا در آلمان هم شنیده شود.

بخش اعظمی از جوانان آن سال‌ها، در دوران پر از دود اصلاحات و حتی ما بعد از آن، «حسینی» شدنشان را مدیون رضا هلالی می‌دانند. کسی نمی‌تواند منکر اهمیّت هیئت الرضا(ع) شود. هیئتی که غالب شرکت کنندگانش رنج سنی 10 تا 35 سال و اوج جوانی را شامل می‌شود. شاید خاطرتان باشد که یک سالن کشتی بزرگ چندین هزارنفره هم نمی‌توانست همه مستمعین هیئت را در ایام محرم در خود جای دهد. با این حال روحیات خود هلالی هم جالب توجه است. بالا و پایین زندگی‌اش، مسائل محرمانه زندگی‌اش، یا حواشی که با آن گریبان‌گیر بوده، همه و همه او را تبدیل به این حاج رضا کرده که می‌شناسیم.

این روزها اما نسل جدید او را در قالب دیگری هم دیده‌اند. فردی که در عرصه سرود و موسیقی مذهبی پیشگام است و گوی سبقت را در فضایی که سلام فرمانده2 منتشر شده، با عزیزم حسین2 می‌رباید. هرچند که فعالیت‌ها در این فضا اصلاً رقابتی نیست و در یک راستا و در راه یک هدف انجام می‌شود. آن رضا هلالی که سال‌ها توسط تلوزیون بایکوت می‌شد، امروز پای ثابت برنامه‌های شبانه و پر بیننده تلوزیون است. خلاصه مطلب آن که آن محبوبیت به لطف یاد و نام اهلبیت علیهم السلام از نسل گذشته 30 سال پیش به نسل‌های امروزی هم کشیده شده و گویا همچنان ادامه دار است.

آن رضا هلالی که سال‌ها توسط تلوزیون بایکوت می‌شد، امروز پای ثابت برنامه‌های شبانه و پر بیننده تلوزیون است. خلاصه مطلب آن که آن محبوبیت به لطف یاد و نام اهلبیت علیهم السلام از نسل گذشته 30 سال پیش به نسل‌های امروزی هم کشیده شده و گویا همچنان ادامه دار است.

هلالی چه کاره است؟

هلالی که رشته حقوق را در مقطع کاردانی دنبال می‌کرد، مثل بسیاری از هم‌صنفانش در عرصه مداحی، درس را نیمه‌تمام گذاشت و بیشتر وقتش را به مداحی اختصاص داد. بعدها و با چهره شدن در این عرصه، کمی اوضاعش بهتر شد و حالا هم در حوالی میدان گمرک تهران به تجارت چوب در حجره شخصی‌اش مشغول است. گویا در این تجارت با حیدر توکل از دیگر مداحان تهران شریک است.

اصل مطلب؛ استایل هلالی چگونه است؟

بیایید از گذشته شروع کنیم. رضا هلالی سی سال پیش. جوانی که تیپش مانند رزمندگان 8 سال دفاع مقدس است. با موهای کوتاه که آن را به بغل شانه می‌کند. ریش بلند و مجعدی دارد با جثه‌ای لاغر اندام.

رضا هلالیعبدالرضا هلالی

هیچگاه او را با کت و شلوار دیده‌ایم؟ در غالب اوقات خیر! پیراهنی ساده می‌پوشد، با شلوار پارچه ای و کفشی ساده.

درست همان تیپی که در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، هر جوان مذهبی با آن دیده می‌شد. با همین تیپ ساده پشت بلندگو می‌رفت و قلب‌ها را تسخیر می‌کرد. شاید کم اهمیت جلوه کند، اما جوانان هیئتی آن روز از او الگو برداری می‌کردند. اگر پیراهن ساده می‌پوشید، ساده می‌پوشیدند و اگر مثلا پیراهن دوجیب پاگن دار بر تن می‌کرد، مد آن روزها به آن تبدیل می‌شد. هلالی آن روزها در همین اندازه تاثیرگذار بود. حتی مداح‌های دیگر هم خود را ناخواسته شبیه او می‌کردند و همین تاثیرگذاری اش او را در میان دیگران شاخص کرده بود.

هلالی و سلحشوررضا هلالیرضا هلالی

هلالی را هیچگاه با رنگ‌های جیغ ندیده‌ایم. او هیچ موقع لباسی با نوشته‌های شاخص و بزرگ نپوشیده است. اما در فصل سرما از کاپشن‌های چرم، پاگن‌دار و سنگین استقبال می‌کند. در فصل‌های گرم تیشرت هم پوشیده است و پیراهن‌های جذابی می‌پوشد. به تازگی که در برنامه حسینیه معلی تلوزیون دیده شده، از پیراهن‌های جین هم استفاده کرده است. کاری که تقریبا هیچ کدام از مداحین انجام نمی‌دهند.

البته تفاوت عمده‌ای که هلالی نسبت به گذشته کرده صرفاً همین‌ها نیست، چون کلاً از آن جوان لاغر اندام دیگر خبری نیست. رضا هلالی امروز، ورزشکار است و تیپ او را باید در یک استایل بدنی ورزشی تر دید. کاملا به روز شده و 2022! همین تغییر عمده باعث می‌شود که دیگر آن حالت‌های گذشته کمتر دیده شود. در هنگام مداحی از شال مشکی یا طرح‌دار عربی برای پیچیدن دور پیشانی‌اش استفاده می‌کند و از چفیه سفید که در گذشته استفاده می‌کرد دیگر کمتر بهره می‌گیرد. یا حتی آن کلاهی که بعضی شب‌های سرد سال بر سر می‌گذاشت هم دیگر تک و تک به چشم می‌خورد. بعضی شب‌های محرم هم با پیراهن مشکی بلند پاکستانی و بلوچی دیده شده است. اما قالب اوقات با همان پیراهن مشکی ساده یا تیشرت مشکی آستین بلند را بر تن می‌کند.

به هرحال هلالی هنوز هم جذابیت‌هایش را دارد. به همه آن طرفدارها، این نوجوانان پرشور امروزی را هم اضافی کنید که پای ثابت سرودهایش شده‌اند. حالا باید منتظر باشیم ببینیم آیا این هلالی تا نسل بعد از این نیز ماندگار خواهد بود یا خیر؟!

 

0 نظرات

ارسال نظرات