گوهر درمانی چیست؟ خرافه یا حقیقت!

در این پژوهش به صورت همه‌جانبه به گوهر درمانی (Gem therapy) و سنگ‌های درمانی پرداخته خواهد شد. حتماً از خود می‌پرسید سنگ‌ها و جواهرات هم مگر خاصیت درمانی دارند و اگر دارند این خاصیت تا چه حد می‌تواند در درمان بیماری‌ها اثرگذار باشد!؟ ما در بلاگ ربیع پاسخ تمام سؤالات شما را خواهیم داد.

گوهر درمانی علمی ثابت شده در مجامع علمی است که نه تنها در گذشته میان بسیاری از مردم، بزرگان و دانشمندان استفاده می‌شده، بلکه در علم نوین نیز در درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله: مشکلات پوستی چون اگزما، مشکلات التهابی، MS، دردهای اسکلتی و عضلانی و…، به صورت کاملاً تخصصی و با تلفیقی از دانش نوین امروز نتایجی باور نکردنی به وجود آورده است.

تاریخچه گوهر درمانی

سنگ درمانی یا گوهر درمانی که از روزگاران گذشته در زمره درمان‌های طبیعی جای گرفته، امروزه تحت عنوان (Gem therapy) در رده یکی از رشته‌های طب مکمل طبقه‌بندی می‌شود و در صورتی که به شکل اصولی و دور از خرافات یا شیادی به کار گرفته شوند، به کمک علوم پزشکی آمده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید خواهند بود. چنان که مبرهن است بهره بردن از خواص درمانی سنگ‌های نیمه‌قیمتی و گوهرها موضوع جدیدی نیست و قدمت آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد، از این رو در ذیل تاریخچه این علم به صورت کامل در جهان، اسلام و ایران تبیین خواهد شد.

الف) تاریخچه گوهر درمانی در جهان

چنان که گفته شد استفاده از گوهر در درمان موضوع جدید نیست تا جایی که در این زمینه، شواهد بسیاری مبنی بر استفاده از سنگ‌ها در درمان بیماری‌های مختلف در قدیم‌ترین تمدن‌های بشری به چشم می‌خورد. بر اساس شواهد موجود، به همراه داشتن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در راستای مقاصد درمانی، محافظت از بلایا و رفع تأثیرات نامطلوب محیط اهمیت فراوانی داشته است.

قدیمی‌ترین گزارشات موجود در زمینه گوهر درمانی به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد و در این میان می‌توان گفت، کتیبه‌های سومری و متون علوم ودایی مربوط به هند باستان، کهن‌ترین آثار برجای مانده از این دانش هستند.

در چین باستان نیز درمانگران اطلاعات گوناگونی پیرامون خواص ارتعاشی سنگ‌ها داشتند و کتاب امپراطور زرد که حدود 500 سال پیش توسط پی یو نگاشته شد، توضیحات بسیاری از این موضوع را منتشر نموده است.

در یونان باستان نیز ارسطو در باب قدرت شفابخش سنگ‌ها سخنان بیشماری بیان نموده است و رومیان که تحت‌تأثیر آموزه‌های یونان و سایر تمدن‌های باستان قرار داشتند، همواره سنگ‌های صیقل شده را برای رفع بیماری و رفع بدشانسی با خود حمل نموده و در جنگ‌ها و مبارزات خود در زره، شمشیر و سپر خویش به کار می‌گرفتند.

دین اسلام، استفاده از انگشترهایی با نگین عقیق، فیروزه و سنگ خورشید را بسیار توصیه کرده است.

ب) تاریخچه گوهر درمانی در اسلام

سنگ درمانی یا بهتر بگوییم گوهر درمانی در رده علومی است که اسلام بسیار به آن پرداخته است و در باب استفاده معصومین از سنگ‌ها و نگین انگشترهای گوناگون در اشکال و رنگ‌های متنوع در کتب اسلامی، چون: تحفه عالم شاهی، هدایت الائمه، فرحت الغری، مصباح، تذکره، کنز الحقائق مدارک متعددی موجود است.

دین اسلام به عنوان دینی جامع و کامل، استفاده از انگشترهایی با نگین عقیق، فیروزه و سنگ خورشید را بسیار توصیه کرده، تا جایی که با استناد به کتب دینی، می‌توان عمیقاً به این نکته پرداخت که ائمه اطهار (علیهم‌السلام) نیز انگشترهایی با نگین‌هایی از سنگ‌های گوناگون بر دست داشتند؛ چرا که نگین‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی مؤثرند.

ج) تاریخچه گوهر درمانی در ایران

این علم اصیل که امروزه بیش از پیش به آن پرداخته می‌شود، از سالیان دور یعنی از حدود قرن چهارم هجری، توجه دانشمندان ایرانی را نیز به خود جلب کرد؛ تا جایی که مهم‌ترین کتب گوهرشناسی ایران متعلق به قرن چهارم تا هفتم هجری است که از جمله آن می‌توان به کتاب‌های الجماهر فی الجواهر تألیف ابوریحان بیرونی و رساله تنسوخ نامه ایلخانی تألیف خواجه نصیرالدین طوسی اشاره نمود.

ابن‌سینا پدر طب ایران که در درمان تمایل به خودکشی از سنگ سیترین بهره می‌گرفت.

در این میان، دانشمندان ایرانی نیز توجه ویژه‌ای به گوهرها و سنگ‌های شفابخش نشان دادند و به کشف و شناسایی خواص درمانی سنگ‌ها پرداختند؛ دانشمندانی چون: صباح بن عمران از جواهرشناسان عهد هارون‌الرشید، عطار بن محمد منجم و مؤلف کتاب منافع الاحجار و ابن‌سینا پدر طب ایران که در درمان تمایل به خودکشی از سنگ سیترین بهره می‌گرفت.

گوهر درمانی چیست؟

در بدن مراکزی تحت عنوان چاکرا وجود دارد که کلیه بیماری‌ها در اثر مسدود شدن این مراکز انرژی پدید می‌آیند. در نمای کلی، بدن انسان از هفت چاکرا تشکیل شده که هر چاکرا، حکم یک دروازه ورودی و خروجی را برای بدن دارند و گوهرها در مواجهه و تلاقی با این چاکراها، امواج درونی خود را آزاد نموده و بدون اینکه هیچ گونه ضرری به بدن انسان‎ها وارد سازند، به درمان دردهای درونی و سطحی می‌پردازند. به بیان دیگر، گوهرها بسان کلید عمل کرده که یا درب بسته را می‌گشایند و یا بدون اینکه هیچ ضرری به درب برساند، تأثیری روی آن نخواهند گذاشت.

 

بدین‌ترتیب می‌توان گفت گوهر درمانی علمی است که به تحقیق و کاوش روی پرتو منعکس شده از گوهرها – که سرشار از خواص مغناطیسی و درمانی هستند -می‌پردازد و با بهره‌گیری از تکنولوژی موجود، از نور، اشعه، صنعت و طب در درمان بیماری‌های گوناگون بهره می‌گیرد؛

یعنی از آن‌جا که بعضی سنگ‌ها به واسطه ساختار اتمى‌شان، انرژى بسیارى در خود ذخیره دارند، به کمک دانش پزشكى آمده و بدون خطرآفرینى مى‌تواند آثار مثبتى بر جاى بگذارد و نه تنها به کنترل ناهنجاری‌های موجود پرداخته، بلکه هماهنگی لازم را در جسم و جان ایجاد کند.

الف) گوهر درمانی در علم گذشته

بهره‌گیری از علم گوهر درمانی به عنوان یک علم پایه از روزگاران گذشته در ایران، مصر، بین‌النهرین و سایر کشورهای منطقه آسیای شرقی رواج داشت و بسیاری از مردم برای درمان دردهای خود از پودر گوهرها، تکه‌های ریز و متوسط، مچ‌بند، دستبند، انگشتر و هدبندهای گوهری بهره می‌گرفتند. در واقع با پاشیدن پودر گوهرها روی زخم‌ها، خوردن پودر گوهرها، حل کردن گوهر در آب، سوزاندن گوهرها و بوییدن دود حاصل از آن و مواردی اینچنینی، به درمان مشکلات روحی و جسمی خود می‌پرداختند.

روش‌های مذکور، از جمله روش‌هایی بود که در بیشتر کشورها رواج داشت و بسیار مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت، اما در کشورهای آسیای شرقی بجز روش‌های مذکور، از تشعشعات این گوهرها نیز استفاده‎های درمانی می‎شد. در واقع از آن‌جا که گوهرها به هنگام ساخته شدن در اعماق زمین، تحت فشار، حرارت و تشعشعات مختلف قرار ‎داشتند، اعتقاد بر این بود که گوهرها به هنگام تلاقی با بدن انسان، امواج ذخیره شده در خود را آزاد خواهند کرد و اینچنین به درمان بیماری‌ها می‌پردازند.

ب) گوهر درمانی در علم نوین

این علم (Gem Therapy) که امروزه در پاره‌ای از کشورها به واسطه افزایش روزافزون بهای خدمات پزشکی و داروها در سطح بین‌المللی به صورت بسیار گسترده‌ای مطرح شده است، با ایجاد مراکزی در بعضی کشورها چون: هندوستان، چین و تبت و همکاری با مراکز معتبر پزشکی جهان در رشته‌های مختلف طب کهن، فصلی نوین در گسترش فرهنگ استفاده از پزشکی کهن را آغاز نموده است.

شاهد این مدعا گسترش روزانه انواع متدهای طب کهن، طی بیست سال اخیر است که از سال ۲۰۰۱ آکادمی به تحقیق در مورد رشته Gem therapy پرداخت و در سال ۲۰۰۸ با دعوت از واجدین شرایط، آموزش این رشته را برای تربیت مدرس در اقصی نقاط جهان آغاز نمود و سرانجام در سال ۲۰۱۵، نخستین فارغ‌التحصیلان این رشته را جهت اشاعه و آموزش این فن به سراسر جهان گسیل نمود.

روش‌های گوهر درمانی در علم نوین

با ورود سنگ درمانی به حوزه علم نوین، نیاز به دستگاه‌های سنگ درمانی که متناسب با تأثیر رنگ و فرکانس گوهر‌ها به درمان بیماری‌ها بپردازد، بیش از پیش احساس شد و جهت رفع این مشکل، دستگاه‌های گوناگونی ابداع شد. از جمله این دستگاه‌ها، دستگاه اصلی سنگ درمانی الکتریکی است که ۳ لامپ ولتاژ پایین (۱۲ ولت) را کنترل می‌کند که داخل هر لامپ ۳ لنز بسیار قوی وجود دارد که متمرکز کننده پرتو نور سرد است.

به طور معمول ۲۰ سنگ یا بیشتر در هر لامپ جای می‌گیرد و حتی می‌توان از مخلوطی از انواع مختلف گوهر استفاده نمود. در نمای کلی لامپ‌ها در سه پایه قابل انعطاف نصب شده و به گونه‌ای تنظیم می‌شوند که پرتو نور روی منطقه خاصی از بدن متمرکز شود و گذشته از آن، نمایشگری نیز برای نمایش وضعیت پرتوهای نور و فرکانس در دستگاه تعبیه شده است.

دستگاه مذکور در دو شکل ساده و خودکار قابل استفاده است. در شیوه خودکار، مسئول درمان با فشردن کلید رنگ مورد نظر – که مربوط به سنگ‌های مختلف است – نوع درمان را برمی‌گزیند و به درمان شخص می‌پردازد. این در حالی است که در شیوه دستی، ابتدا باید فرکانس و شدت خروجی را تعیین کرد. برای این منظور می‌توان فرکانس‌های متدوال را در حالت دستی تنظیم نمود، مانند: EMEM، EMEM2 یا فرکانس‌های پدیده طبیعی، مانند: پیچش صدا (Schuman)، هارمونیک سیارات و طیف فرکانس موسیقی.

این موارد، منجر به متعادل شدن ارتعاشات بیمار شده و سطح انرژی محیطی و زیستی را می‌افزاید. متعادل‌سازی چاکراها نیز موجب زنده شدن احساسات، توسعه فیزیکی و معنوی انسان می‌شود و همه این موارد در کنار یکدیگر، موجب افزایش آگاهی فرد می‌گردد.البته نباید این مطلب را از نظر دور داشت که ترکیب فرکانس‌های درمان طبیعی با سنگ‌ها و فیلترهای رنگی، ‌میزان ارتعاشی سلول‌ها، اندام‌ها یا غدد درون بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه، موجب افزایش انرژی درونی می‌گردد.

پژوهشات صورت گرفته روی دستگاه سنگ درمانی که از حدود 3 دهه گذشته انجام شده، نتایج بسیاری به ارمغان آورده است . طبق آخرین اطلاعات موجود، دکتر Jon Whale بیماری‌ها را به دو گروه عمده تقسیم نموده است؛ گروه اول بیماری‌هایی مثل: عفونت‌های موضعی، آسیب‌ها، سوختگی‌ها، التهابات موضعی که دمای بالاتری را نسبت به سایر قسمت‌های بدن از خود نشان می‌دهند و نیازمند کاهش انرژی و درمان سرد هستند که می‌توان در درمان آنها از گوهرهایی چون: زمرد، توپاز، سافیر و… بهره گرفت و گروه دوم، بیماری‌هایی چون: آنفولانزا، آسم،MS، دیابت، افسردگی، سرطان، هپاتیت و غیره که نیاز به افزایش انرژی و درمان گرم دارند و می‌توان در راستای درمان آنها از گوهرهایی چون: یاقوت، الماس، سیترین و… استفاده نمود.

او در راستای این پژوهش، به ثبت و اندازه‌گیری دمای این بیماری‌ها با سنسورهای الکترونیکی حساس پرداخت و سپس نوع گوهر تأثیرگذار را چون: یاقوت سرخ، عقیق کارنلین (carnelians)، سیترین، زمرد، یاقوت زرد مایل به آبی روشن، الماس، یاقوت کبود، چشم گربه و عقیق اونیکس مشخص کرد. در این روش، لامپ‌های گوهر درمانی الکترونیکی (Caduceus Lux lll) به افزایش انرژی در فرکانس‌های گوناگون با استفاده از گوهرهای با کیفیت بالا – مانند: الماس، یاقوت، سافیر و زمرد – پرداخته و و توان تأثیرگذاری گوهر را تقویت می‌کنند. سنسورهای انرژی بیولوژیکی پزشکی Whale می‌توانند عدم تعادل انرژی را در سراسر بدن اندازه گیری نموده و در صورت لزوم، لامپ‌های گوهر الکترونیکی فرکانس‌های ارتعاشی سلول را تنظیم کنند.

نکته جالب توجه در این روش آن است که، در این شیوه برخلاف بسیاری از درمان‌های سیستماتیک که تمام بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، اندام یا منطقه‌ای خاص از بدن هدف قرار می‌گیرد و به تعادل انرژی بخش‌های مختلف بدن می‌پردازد.

دیدگاه‌های گوهر درمانی

گوهر درمانی به عنوان یک علم مفید که در درمان چاکراهای بدن بسیار مفید فایده است، متشکل از دو دیدگاه فیزیکی و فرافیزیکی است که بیشتر در حوزه بهبود و ماساژ نمود پیدا می‌کند.

در دیدگاه فیزیکی، انرژی گوهرها منجر به افزایش جریان خون شده و در نتیجه منجر به افزایش تغذیه و اکسیژن رسانی در سلول‌های بدن و دفع سموم از بدن می‌گردد. بدین‌ترتیب در صورتی که بدنی دارای چاکراهای سالم باشد و گوهر مورد نظر کاملاً شارژ شده باشد، با قرار گرفتن گوهر در فاصله 3 تا 4 سانتی‌متری زیر کف دست، انرژی‌اش منتشر خواهد شد و به صورت بسیار ملایم به کف دست برخورد می‌کند. البته نباید این مسئله را از نظر دور داشت که این آزمایش در مورد گوهرهای بدلی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و فقط بازتابی از انرژی درونی شخص قابل لمس خواهد بود.

دیدگاه دیگر در علم گوهر درمانی، دیدگاه فرافیزیکی است که در آن، سنگ‌ها به گونه‌ای قرار می‌گیرند تا مسیرهای انرژی (چاکراها) را پاک و بالانس کنند و درمانگر با دریافت اطلاعات از مراجعه‌کننده، نسبت به انتخاب گوهر، نوع چینش و منطقه‌ی چینش اقدام می‌نماید.

اصول و علوم پایه در گوهر درمانی

گوهر درمانی که با ورود تجهیزات جدید پیشرفت چشمگیری داشت، اصولی اساسی دارد که درمانگر در راستای بهره‌گیری از این علم، باید به طور کامل از آنها مطلع باشد؛ از جمله:

  • شناخت کامل آناتومی بدن، شامل: عضلات، اندام‌های داخلی و خارجی و کارکرد هر یک، سلسله اعصاب، رگ‌ها ، لنف‌ها و…
  • شناخت چاکراهای هفتگانه اصلی چون: چاکرای ریشه یا پایه ستون فقرات (Mulddhara)، چاکرای خاجی (Swadhistana)، چاکرای شبکه خورشیدی (Manipura)، چاکرای قلب (Anathata)، چاکرای گلو (Wihudha)، چاکرای چشم سوم (Agna) و چاکرای تاجی (Sahasrara) و محل دقیق آنها

گوهر درمانی و تفاوت آن با علوم دیگر

چنان که پیش از این گفته شد، گوهر درمانی (سنگ‌درمانی) از جمله علومی است که در آن از انواع گوهرهای برش خورده طبق وزن و برش خاص جهت بهبود یا درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. در واقع این علم با تحریک کانال‌های انرژی و سلسله اعصاب عمل نموده و همانند طب سوزنی به درمان بیماری‌ها می‌پردازد. اما در کنار این علم، علوم دیگری نیز در حوزه درمان وجود دارند. از جمله این علوم، کریستال درمانی است که در آن، کریستال به جاى چاقوى جراحى براى پزشک عمل نموده و از خواص شفابخشى کریستال براى بهبود وضعیت سلامتى انسان استفاده مى‌شود.

این علم، روشی شبه علم در طب جایگزین است که در آن از سنگ و کریستال به عنوان ابزاری در درمان استفاده می‌شود و برای استفاده از این روش، درمانگر لازم است کریستال‌ها را با چاکرا منطبق نموده یا اطراف بدن قرار دهد تا شبکه‌ای از انرٰژی اطراف بیمار ایجاد کند. به طور معمول در این روش از کریستال‌ها یا سنگ‌های خام جهت دریافت انرژی استفاده می‌شود، چرا که انرژی ساطع شده از آنها بسیار قوی‌تر از دست عمل کرده و درمانگر به راحتی می‌تواند به کار درمان ادامه دهد.

این علم که به طور معمول با گوهر درمانی اشتباه گرفته می‌شود، به طور معمول، قدرت ذهن و اعتقاد و تلقین بر آن مؤثر است. جهت اثبات این مدعا، در سال 2001 تحقیقی جالب در دو دانشگاه فرانسوی‌ها و Goldsmiths روی داد و این دو گروه بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مقاله‌ای را در باب بهبود با کریستال‌ها در کنفرانس سالانه انجمن روان‌شناسی انگلیس در گلاسگو (Glasgow) ارائه نمودند.

در این پژوهش از ۸۰ داوطلب خواسته شد بلورهای کوارتز را در دست گرفته، مراقبه نموده و تأثیرات حسی را ذکر کنند. همچنین به نیمی از افراد از قبل گفته شده بود طی این آزمایش، تأثیر احساس گرما یا سوزن مانند به بدن را بعد از مراقبه ذکر کنند.

نکته جالب توجه در این پژوهش آن بود که، نیمی از بلورها بدل (شیشه) بود و به صورت کاملاً تصادفی میان هر دو گروه پخش شده بود. بعد از پایان یافته مراقبه، نتایج حاصله بسیار جالب بود. برخی از داوطلبان در برگه نظرسنجی خود نوشته بودند که احساس گرما یا احساس سوزن مانند را به بدن حس می‌کنند و این امر بیشتر در میان افرادی که از قبل به آنها گفته شده بود، جلوه و تأثیر بیشتری داشت.

با توجه به این پژوهش و مقایسه دو گروه، محققان دریافتند هیچ گونه تفاوتی میان کسانی که کوارتز واقعی در دست گرفته بودند با گروهی که شبه کوارتز در دست داشتند، وجود ندارد؛ چرا که تعداد زیادی از افراد هر دو گروه، حس گرم شدن با بدل و شبه کوارتز را داشتند. از این رو ،آنها در گزارش نتایج آوردند که استفاده و بهره‌گیری از سنگ‌ها بدین طریق، نمی‌تواند به عنوان درمان اولیه شناخته شود و باید در کنار درمان اصلی مورد استفاده قرار گیرد و اگر حسی موقتی نیز حاصل شود، دلیلی بر بهبود بیماری نیست.

گوهر درمانی خرافه یا حقیقت؟!

متأسفانه امروزه تعابیر گوناگونی در باب خواص درمانی گوهرها در گوشه و کنار به چشم می‌خورد. عده‌ای با مبالغه فراوان، ادعای شناخت خواص درمانی سنگ‌ها را دارند و به فریب اذهان عمومی می‌پردازند و در مقابل گروهی دیگر، از بیخ و بن منکر این موضوع می‌شوند. در واقع گروه اول صرفاً با مطالعه چند کتاب یا جستجو در سایت‌های گوناگون، مطالبی را تحت عنوان Gem Therapy به اطلاع دیگران می‌رسانند، حال آنکه متوجه این نکته نیستند که سنگ‌ها علاوه بر خواص درمانی، حاوی عناصر سمی و خطرناک هم هستند و در صورتی که به صورت نابجا استفاده شوند، می‌توانند مرگ آفرین باشند.

در مقابل این گروه، افرادی هستند که به طور کامل منکر خواص سنگ‌های قیمتی‌اند و بدون آنکه ذره‌ای از علوم فیزیک و شیمی را بدانند به رد علم گوهر درمانی می‌پردازند. این در حالی است که اگر ذره‌ای به قوانین فیزیک و شیمی توجه داشتند، به طور قطع متوجه می‌شدند که هر ماده‌ای دارای انرژی خاصی است و توانایی تأثیرگذاری بر مواد و انرژی‌های اطراف دارد.

عوارض ناشی از گوهر درمانی ناردست

چنان که پیش از این گفته شد برخی افراد با بهره‌گیری از اطلاعات نادرست، به استفاده خطا و نابجا از سنگ‌ها برآمده و در راستای درمان بیماری‌ها می‌کوشند، حال آنکه این شیوه آثار جبران‌ناپذیری بر بدن بیمار بر جای خواهد گذاشت؛ آثاری چون:

  • احساس خستگی با افزایش انرژی و افزایش دردسر
  • افزایش تعداد دفعات حرکات روده‌ای و افزایش ادرار
  • تغییرات الگوی خواب
  • افزایش ترشحات غشاءهای مخاطی در بینی و دهان
  • تشدید وضعیت پوستی، تعریق شدید و….

از این رو تحت هیچ عنوان نباید گوهرها را در دهان قرار داد یا آبی که گوهر در آن قرار داده شده نوشید، زیرا بسیاری از گوهرهای موجود در بازار به‌سازی شده‌اند و مواد حاصل از به‌سازی، حاوی املاح سمی و خطرناکی هستند و بسیار برای بدن مضرند.

0 نظرات

ارسال نظرات