دستبند چرم با طرح یا عطوف و یا رئوف

یا عطوف و یا رئوف

«رئوف» از ماده «رأفت» به معنى رحمت است. در قرآن اين صفت در نُه مورد با وصف «رحيم» همراه است؛ بنابراين «رحيم» و «رئوف» مفهوم يكديگر را تأكيد مى‌كنند. خداوند درباره هيچ يك از پيامبران، ميان دو صفت از اوصاف خود جمع نكرده، به جز پيامبر اسلام كه در قرآن آمده: «بِالْمُؤْمِنينَ رَئُوفٌ رَحيمٌ» و درباره خودش نيز فرموده: «إِنَّ اللهَ بِالنّاسِ لَرَؤُفٌ رَحيمٌ». صفت «رئوف» تأثير تربيتى براي مؤمنان دارد؛ زيرا از آنجا كه خداوند و پيامبرش «رئوف» و «رحيم» هستند، پيروان آنها نيز بايد اين چنين باشند.

مرحوم «كفعمى» در «مصباح» در تفسير اين واژه مى‌گويد: «بعضى گفته‌اند: «رأفت» مرحله عالى‌ترى از رحمت است؛ در حالى كه بعضى دایرۀ آن را محدودتر از دایرۀ رحمت دانسته‌اند. مفسّر بزرگ، مرحوم «طبرسى»، ذيل آيه 128 سورۀ توبه مى‌گويد: «بعضى معتقدند كه «رئوف» و «رحيم» يك معنی دارد، منتهی رأفت مرحله‌اى قوى‌تر است، در حالى كه بعضى گفته‌اند: «رئوف» نسبت به مطيعان به كار مى‌رود و «رحيم» نسبت به گنهكاران...
خداوند صاحب رأفت و مهربانی توأم با نوازش است و او رحمان است و رحیم؛ و رئوف، به معنی رحمان است و مراد از رأفت و رحمت واسعۀ خداوند، محمد و آل محمد علیهم‌السلام هستند و اگرچه همۀ اهل بیت، مظهریت نام خدا را دارند، در میان این دودمان پاک، رأفت، صفت زبان‌زد حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام می‌باشد.

خواص این ذکر

  1. برای کشیدن دل شخصی (اشخاصی) به سوی خود و مهربان کردن او در هر روز 10 مرتبه ذکر «یا رئوف» خوانده شود.
  2. اگر کسی به شما ظلمی کرده و می‌خواهید نسبت به شما مهربان و از ستم خود نادم (پشیمان) شود و حتی عذرخواهی کند، در روز جمعه، بعد از نماز صبح200 مرتبه ذکر «یا رئوف» را بگویید.

 

0 نظرات

ارسال نظرات