سنگ سندلوس

sandelos

سندلوس

سندلوس شبیه به کهربا می‌باشد. برخی از آنها بوی خوبی ندارند و برخی دیگر بوی زعفران می‌دهند. تشخیص اصالت آن فقط از عهدۀ مراکز گوهرشناسی معتبر و کارشناسان معتمد بر می‌آید.

سندلوس صمغ یک نوع درخت است. رنگ آن زرد و شفافیت خاصی دارد. سندلوس یک رزین مصنوعی است. رزین، ترکیبی طبیعی یا مصنوعی است که در صنعت و معماری کاربرد زیادی دارد.

سندلوس اصل آلمان در برابر حرارت تغییر حالت نمی‌دهد و بعضی از آنها تغییر رنگ زیبا می‌دهد که در میان دوستداران تسبیح مهم‌ترین مشخصۀ شناخت نوع سندلوس با کیفیت آلمانی با انواع دیگر آن همین نسوز بودن آن است. قابل ذکر است که سندلوس سنگ نیست و به صورت صنعتی سنتاتیک است. در واقع سندلوس آلمان به شکل شمش به مشهد و نجف عرضه می‌شده و در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف به شکل تسبیح‌های 101 یا31 دانه‌ای به بازار وارد می‌شدند و مقدار کمی از این نوع تسبیح در بازارها موجود است. تحمل حرارت بالا و تراش خوردگی و زیبایی از ویژگی‌های سندلوس است. بهترین رنگ آن سبز و الکی است.

انواع سندلوس از لحاظ فیزیکی

شکل سندلول اصل با نزدیک کردن آتش به آن تغییری نمی‌کند. در این شرایط کمی از رنگ سندلوس دچار دگرگونی می‌شود. سندلوس‌هایی که با آتش تغییر حالت می‌دهند از انواع بدل این رزین می‌باشند.

در نوع اول هنگام مواجهه با آتش نرم می‌شود اما نوع دیگر آن هنگامی که روی آتش قرار بگیرد خود را جمع می‌کند.

راه‌های تشخیص سندلوس

از سندلوس نوعی بوی تند متصاعد می‌شود، این بوی مخصوص می‌تواند یکی از راه‌های تشخیص اصل از بدل این رزین باشد. این بو را زمانی استشمام می‌کنید که سندلوس خود را آن‌قدر بمالید تا گرم شود. بعد از گرم شدن بوی آن بلند می‌شود. این بو برای آن دسته از افرادی که در خصوص سنگ‌های زینتی و رزین‌ها مهارت دارند کاملاً شناخته شده است. این بو را در شمش‌های قدیمی می‌توان به وضوح بیشتری احساس کرد.

سندلوس اصل، اگر با حرارت مواجه شود مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهد. این رزین را نمی‌توان با سوزن داغ و یا آتش سوراخ کرد. از دیگر روش‌‌های تشخیص نوع اصل سندلوس از بدل آن، می‌توان به درخشش و زیبایی فوق العاده این رزین اشاره کرد. این درخشش می‌تواند کمک زیادی برای تشخیص اصالت آن بکند.

پرداخت سندلوس

سندلوس‌های قدیمی به علت سیاه بودن گوشه‌ها و لکه‌های آن توسط دستگاه‌های جدید پرداخت می‌شوند و به شکل اولیه و نو به بازار باز می‌گردد.

 

خاصیت‌های سندلوس از نظر فیزیکی

  • دارای قابلیت تراش خوردن هستند.
  • زیبایی فوق العاده‌ای دارند.
  • حرارت بالا را تحمل می‌کنند.

خواص و فواید سندلوس

استفاده در داروسازی و اثر فوق‌العاده برای درمان خونریزی بینی و بندآوردن خونریزی‌‌ها دارد. برای بیماری‌های گوارشی، رفع سرماخوردگی و دندان درد و محکم کردن لثه است. سندلوس را اگر داغ کنند و بر روی موضع ورم کرده بدن بگذارند و ببندند بسیار مفید است.

اگر قسمت‌هایی از بدن دچار آماس و تورم باشند سندلوس را داغ کرده بر روی موضع مورد نظر بگذارید، سپس آن را ببندید، این کار می‌تواند برای بهبود ورم بسیار مفید باشد.

 

0 نظرات

ارسال نظرات