شهید مصطفی زال نژاد

شهدای خان‌طومان

مصطفي زال‌نژاد زمانی به دنيا آمده که تنها دو سال از جنگ تحميلي مي‌گذشته است. مصطفي زال‌نژاد متولد سال 61 در شهرآمل است و بي‌آنكه محيط جبهه را درك كرده باشد، خصوصيات يك رزمنده را دارا بوده. نفس كشيدن در محيط هيئات عزاداري امام حسين علیه‌السلام و رشد در بسيج و مسجد، باعث شده تا او از سال 82 عضو سپاه شود و با پوشيدن لباس سبز پاسداري، آينده‌اي چون شهادت را براي خودش رقم بزند. شهيد زال‌نژاد در كسوت يك مدافع حرم روز 26 بهمن 1395 در منطقۀ درعا سوريه به شهادت رسيد و از او یک دختر و یک پسر به یادگار مانده است.

وصیت‌نامۀ شهید مصطفی زال‌نژاد

«اللهم اجعَل مَحیایَ مَحیا مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّد و مَماتی مَماتَ مُحمَّدٍ و آلِ مُحَمَّد»؛ پروردگارا قرار بده زندگی‌ام را زندگی محمد و آل محمد و مرگم را مرگ محمد و آل محمد.

اینجانب مصطفی زال‌نژاد فرزند کوچکی از امت حزب الله ایران با شهادت به وحدانیت و رسالت پیامبران و با علم به اینکه شهادت فوزی عظیم است، پای در این واده نهاده به عشق خداوند و با توفیقی که خداوند بزرگ نسبت به بنده خود کرده است به خدمت اسلام مشغول و با بصیرت و آگاهی کامل وصیت خود را می‌نویسم. سلام بر رهبر عزیز انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای، سلام بر شهیدانی که با نثار خون خود درخت پر برکت اسلام را آبیاری کردند. درود بر شهیدان و بر روحانیت و مردم مبارز. سلام بر آنها که رهبر خود را در تمام مدت تنها نگذاشته و همواره پیرو خط ولایت فقیه بودند و سلام به همۀ دوستان هیئتی و مذهبی که عمریست در مکتب سیدالشهدا عرض ادب می‌کنند. امیدوارم که تا عمر باقیست، دست از این مسیر برندارید ان‌شاءالله.

خدایا! من آن بندۀ توام که روزی قابل ذکر نبودم و تو با عنایت خودت مرا به وجود آوردی و با ایمانی که به من دادی بر من بزرگواری کردی، با نعمت‌های بیشمار بر من تفضل کردی. خدا را صد هزار مرتبه شکر اعتراف می‌کنم هر چیزی که در این دنیا دارم (عزّت، آبرو، همسر، فرزند، کارم و...) همه از در خانۀ اهل بیت و سیدالشهداست. گاهی در مراسمات هیئت در روضۀ سیدالشهدا در حال گریه از خدا عاقبت به خیری طلب می‌کردم که شهادت خود نیز عاقبت به خیری است. چه بگویم ای خدا واقعاً رویم سیاه است. چقدر در حرم سیدالشهدا که چهار بار توفیق زیارت را پیدا کردم و همین طور در حرم امام رضا علیه‌السلام از تو طلب عفو و بخشش کردم و با خود گفتم دیگر مرتکب گناه نمی‌شوم، اما به قول خود پایبند نبودم و باز مرتکب اعمال ناشایست می‌شدم. ای خدا اگر گناهی از من سرزده از روی جهالت من است، نه اینکه از درگاه تو خارج شوم، هرگز، هر چه به خودم نگاه می‌کنم می‌بینم همۀ کارهایی که در زندگی‌ام انجام داده‌ام برای رضای خدا نبوده، بلکه برای خودنمایی و نشان دادن بوده است. خدایا! خودت دست‌گیری کن به حق خانم حضرت زهرا علیهاالسلام.

ای ملت بدانید امروز مسئولیتتان بزرگ و بارتان سنگین است. از شما مردم مسلمان و دوستان تقاضا می‌کنم که با انقلاب به حالت سستی برخورد نکنید. انقلاب هدف بزرگی را دنبال کرده است. باید کار جهادی صورت بگیرد و آن هم احیای ارزش‌های اسلامی است. می‌خواهم بگویم که زمانی در اوایل انقلاب، جنگ ما در مرزهای سرزمین ایران بوده است، ولی الان فراتر رفته است و تا مرزهای فلسطین، لبنان، سوریه حتی خود آمریکا رسیده است. بزرگ‌ترین دشمن ما آمریکاست که شیطان بزرگ است. مردم عزیز بدانید بزرگ‌ترین نعمت امنیت است برای خانواده‌ها. ما حاضریم گرسنگی بکشیم و سختی و تحریم را تحمل کنیم، ولی زیر بار زور نمی‌رویم. این درس را از سیدالشهدا آموختیم. در آخرین لحظات عمر سیدالشهدا، دشمن وقتی به خیمه‌ها حمله کرد، ابی‌عبدالله تمام توان خود را گذاشت و بلند شد و گفت: «تا زمانی که من زنده هستم، به حرم من حمله نکنید.» آری؛ حسین غیرت الله است. نامرد دستور داد اول کار حسین را تمام کنید، بعد به خیمه‌ها حمله کنید. این یک درس است برای همۀ مسلمانان.

امروز بزرگ‌ترین جنگ ما مقابله با تهاجمات فرهنگی است. روز مصیبت ما آن زمانی است که چادر از سر زنان و دختران ما کنار برود و ماهواره بر سر در همۀ خانه‌ها علم شود. وای بر آن روز که موجب بی‌حیایی در خانواده‌ها می‌شود. در این مدت وقتی خبر شهادت چند تن از دوستان همکارم را شنیدم، فهمیدم که همچنان در باغ شهادت باز است.

صحبتی با پدر و مادر عزیزم

پدر و مادر مهربانم از شما خواهش دارم که فرزند حقیر خویش را حلال کنید. پدر و مادر گرامی می‌دانم که چه زحمت‌هایی برای من کشیده‌اید و اگر تا آخر عمر خواسته باشم زحمات شما را جبران کنم نمی‌توانم. پدر و مادر عزیزم از شما خواهش دارم و آن این است که برای فرزند گنه‌کار خویش حلالیت طلبید و هر کس طلبی از من دارد به او بپردازید و به تمام فامیل و دوستان بگویید که هیچ گونه ناراحت نباشند و از آنها بخواهید من گنه‌کار را حلال کنند. پدر، مادر، خواهر و برادرم وظیفۀ خود را در حدّ واجب کفایی انجام داده‌اید، ولی این را فراموش نکنید که هنوز دین خود را به اسلام ادا نکرده‌ایم. مواظب باشید با افرادی که جنگ را تحریم می‌کنند و لاف حمایت از اسلام را می‌زنند، تماس نداشته باشید که به خدا سوگند اینها همه دروغگویند و خائن به اسلام هستند. پدر و مادرم از خداوند منان می‌خواهم که صبری جمیل به شما عطا بفرماید و مواظب همسر و فرزندانم باشید. نگذارید به آنها بعد از من سخت بگذرد.

صحبتی با همسر عزیزم

همسر خوبم باید علاوه بر تقویت ایمان خود با تجهیز بیشتر علم مبارزه را فرا بگیرید و با اتکال به قدرت عظیم خداوند خود را برای نبردی طولانی آماده سازید. این مبارزه مستقیماً با دشمن است. خواه در آنجا با افراد کج‌اندیش و کوته‌نظر، خواه با افراد نادان و جاهل، خواه با کسانی‌که می‌خواهند انقلاب را تضعیف کنند، خواه در فامیل و خانواده باشند. به هر صورت فرقی نمی‌کند؛ زیرا اسلام اقتضا می‌کند که چنین باشد و هر کجا اسلام در خطر است، شما هم باید در صحنه باشید. همسرم می‌دانی دوست دارم همیشه نزد تو باشم و زندگی خوبی که در توان دارم برایت فراهم کنم، ولی چه کار کنم قبل از اینکه همسر تو باشم، بندۀ خدا هستم و باید خدا را راضی کنم که رضایت او ان‌شاءالله رضایت بنده‌اش است. تشکر می‌کنم از همسر عزیزم که طی این چند سال زندگی مشترک، دوری من و سختی‌ها را تحمل کرده است. می‌دانم بعد از من زندگی برایت سخت می‌شود. امیدوارم که مزدت را از خانم حضرت زهرا علیهاالسلام دریافت کنی. امیدوارم در این راه صبر زینبی پیشه کنی و مانند زینب علیهاالسلام پیام‌رسان باشی و همیشه ذاکر خدا باشی.

خدیجه جان!

در این دنیا فقط پاکی، صداقت، ایمان، محبت به مردم، جان دادن در راه خدا و عبادت باقی می‌ماند. تا می‌توانی به مردم کمک کن. مواظب دختر و پسرمون باش.

چند نکته به همسر عزیزم خدیجه!

  1. می‌دانم در حق شما مدام ظلم کرده‌ام، بداخلاقی کرده‌ام و وظیفه‌ام را به جا نیاورده‌ام، ولی یقین بدان که خود را بنده‌ای قاصر و کم‌کار می‌دانم و امیدوارم که حلالم کنید.
  2. دختر و پسرمون امانت‌هایی هستند در دست تو و مدام باید در تربیت اسلامی آنها همت گماری.
  3. فرزندان ما را با قرآن بیشتر آشنا کن و همواره دست آنها را بگیر و در مراسمات سیدالشهدا حضور داشته باشید که عاقبت به خیری در این مراسمات است.
  4. بعد از شهادت من گریه نکن و لبخند بزن و بگو مثل خانم حضرت زینب علیهاالسلام در طی این دوره من هر چه دیدم زیبایی بود و این سختی‌های تو بالاتر از خود شهادت است.

صحبتی با دختر و پسر عزیزم

  1. ان‌شاءالله وقتی به سنی رسیدید که تواستید این وصایا را درک نمایید هر چند روز یک بار این وصیت‌نامه را بخوانید.
  2. شناخت کامل در حد استطاعت خود از خداوند متعال پیدا نمایید. در پی اصول اعتقادی تحقیق و مطالعه نمایید و تفکر زیاد نمایید تا به اصول اعتقادی یقین کامل داشته باشید.
  3. احکام اسلامی را با تعبّد کامل و به طور دقیق و با معنی به‌جا آورید.
  4. قرآن بخوانید و زیاد تفکر کنید در معنای قرآن.
  5. از راحت‌طلبی و به دست آوردن روزی به طور ساده دوری نمایید. دائم باید فردی پرتلاش و خستگی‌ناپذیر باشید.
  6. قدر این انقلاب اسلامی را بدانید و زندگی خود را صرف تحکیم پایه‌های این جمهوری قرار دهید.
  7. دست از مراسمات هیئت و اهل بیت علیه‌السلام برندارید؛ زیرا هر چه بخواهید در درِ خانۀ اهل‌بیت و سیدالشهداست.
  8. پسر عزیزم باید در خانه جای خالی پدر را پر کنی و همواره مواظب مادر و خواهرت باشی.
  9. برحذر باشید از وسوسه‌های نفس و مدام به یاد خدا باشید تا از شرّ نفس و شیطان در امان باشید.
  10.  حرف آخر وصیتی از مرحوم حضرت آیت الله خوشوقت که در زندگی‌ام خیلی کمک حال من بوده. ایشان بیشتر مواقع می‌فرمودند تقوا را رعایت کنید؛ یعنی ترک محرمات و انجام واجبات. اگر رعایت شود به مقامات عالیه می‌رسید. دیگر احتیاج به چله‌نشینی و... نیست.

صحبتی با دوستان

از شما دوستان عزیز می‌خواهم که حلال کنید. از برادرانی که به هر دلیل از هیئت جدا شدن می‌خواهم که برگردن به قبل خود و تنها این را می‌خواهم بگویم که عمر کوتاه است. معلوم نیست که سرنوشت ما چه خواهد شد. مرگ ما کی فرا می‌رسد. نکند که در آن دنیا شرمندۀ سیدالشهدا شویم.

و از دوستان هیئتی می‌خواهم که الان باید در زمینۀ هیئت و سیدالشهدا کار جهادی کرد. فقط حرف زدن نیست. باید عمل باشد. خیلی‌ها به علت کار و زندگی از ابی عبدالله جدا شدند و فقط در محرم عرض ادب می‌کنند، بلکه سیدالشهدا برای تمام فصول سال است. از برادران مداح هیئت می‌خواهم در زمینۀ مداحی باید کار حرفه‌ای کرد. مطالعه انجام شود، شعر حفظ کنید. حتماً باید از محضر استاد استفاده کرد. بنده خیلی شعر حفظ کردم و در تهران که بودم از محضر اساتید زیادی بهره بردم مثل حضرت آیت الله خوشوقت. کلاس حاج سعید حدادیان در دانشگاه تهران، حاج مهدی سماواتی و استاد سازگار، ولی به دلیل شغلم و نبودن من در هیئت نتوانستم خوب کار کنم؛ زیرا لازمۀ یک مداح خواندن زیاد در مراسمات مذهبی است.

دوستان در خواندن زیارت عاشورا شهدا را فراموش نکنید.

در پایان از خداوند می‌خواهم که ما را مشمول کرامت خود گرداند. از همه می‌خواهم که این نهضت را حفظ کنید و همیشه به یاد شهدا باشید. قدر رهبر انقلاب را بدانید و خالصانه پیروش باشید. این انقلاب اسلامی امانت الهی است. وظیفۀ همۀ ما پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن است. صلاح دنیا و آخرت ما در پیروزی از ولایت فقیه می‌باشد. ان‌شاءالله که خداوند متعال با رحمت و بزرگواری خود گناهان بی‌شمار این بندۀ خطاکار را ببخشد.

«اَلّلهُمَّ ارزُقنی شَفاعَة الحُسین یَومَ الورودِ و ثَبِّت لی قَدَمَ صِدقٍ عِندک مَعَ الحُسینِ علیه‌السلام»؛ پروردگارا شفاعت حسین علیه‌السلام را روزی که بر تو وارد می‌شوم، نصیبم بگردان و مرا نزد خود ثابت قدم بدار. سیدی و مولا یا حسین

مصطفی زال‌نژاد مصادف با میلاد امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف

سال 1392

 

0 نظرات

ارسال نظرات